خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه شیکاگو در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق با چین تاثیر تحریم‌ها بر ایران را کاهش می‌دهد/ عواقب تعرض به هواپیمای ایران خطرناک است/ این حادثه یادآور شلیک ناو وینسنس در خلیج فارس بود

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۷۵۳

استاد اقتصاد سیاسی دانشگاه شیکاگو توافق ایران با چین را راهی برای خروج تهران از انزوا دانست و ضمن تشبیه حادثه رخ داده برای هواپیمای ماهان به اتفاق شلیک ناو وینسنس به هواپیمای مسافربری ایران در خلیج فارس، عواقب این اقدام را خطرناک توصیف کرد.

پروفسور «ماروین زونیس» استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل در دانشگاه شیکاگو است، وی در گفت‌وگو با ایلنا به بیان نظرات خود پیرامون تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا پرداخت.

توافق با چین در کاهش انزوای ایران موثر است

این کارشناس برجسته در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت:  هر توافقی که ایران با یک کشور دیگر منعقد می‌کند می‌تواند به تهران در کاهش انزوای تحمیل شده توسط تحریم‌های ایالات متحده کمک کند. در نتیجه چنین توافقاتی با ایران، در قالب سرمایه‌گذاری، تجارت، کمک‌های فنی و موارد مشابه در مقابل تحریم‌ها سودمند خواهد بود. اما مطمئناً تا زمانی که جزئیات این توافق را نبینیم رسیدن به یک نتیجه قطعی غیرممکن است.

توافق‌نامه توانایی کاهش تاثیر تحریم‌ها برای ایران را دارد

ایران نباید مقروض چین شود

وی در ادامه اضافه کرد: در صورت موفقیت‌آمیز بودن این توافق ، از عواقب تحریم‌ها کاسته و به ایران اجازه می‌دهد تا سیاست خارجی خود را با دست باز ادامه دهد. این توافق‌نامه مطمئناً توانایی کاهش تاثیر تحریم‌ها  برای ایران را دارد. اما همچنین این احتمال را دارد که سال‌های آینده ایران را به چین مقروض کند.

زونیس تاکید کرد: چین  روابط خود با ایران را «مشارکت استراتژیک» عنوان می‌کند، همان اصطلاحی که برای روابط خود با عربستان سعودی به کار می‌برد. بعید است چین رابطه با ایران را با هزینه قطع روابط خود با دیگر کشورهای حوزه خلیج فارس دنبال کند.

دولت جدید آمریکا به وضوح در تصمیم خروج از برجام تجدیدنظر خواهد کرد

همه نظرسنجی‌ها حاکی از شکست ترامپ در انتخابات است

وی افزود: ترامپ، پمپئو و برایان هوک هنوز معتقد نیستند که تحریم‌ها شکست خورده است و مدعی‌اند که توافق با چین، ایران را از تحریم‌ها نجات نمی‌دهد. آنها اصرار دارند که تحریم‌ها هنوز کار می‌کند.

استاد اقتصاد سیاسی بین‌الملل دانشگاه شیکاگو در مورد سرنوشت برجام گفت: همه نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که احتمالاً ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری ماه نوامبر مجدداً انتخاب نخواهد شد. دولت جدید ایالات متحده آمریکا به وضوح در تصمیم خروج از برجام تجدیدنظر خواهد کرد.

عواقب تعرض به هواپیمای ایران خطرناک است

این استاد دانشگاه در مورد حادثه تعرض جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ماهان گفت: یک هواپیمای نظامی آمریکایی در حال گشت‌زنی در بالای پایگاه هوایی در سوریه در فاصله ۱۰۰۰ متری پرواز ماهان به بیروت را مورد تعرض قرار داده است. این حادثه بیش از حد یادآور شلیک به یک پرواز مسافربری ایرانی در سال ۱۹۸۸ توسط ناو وینسنس در خلیج فارس است. این حادثه با فوت غم‌انگیز جان بسیاری از مردم ایران همراه بود. حادثه ماهان نیز پس از انفجار در نطنز رخ داده است که می‌تواند با هم مرتبط باشد. در کل، عواقب این اتفاقات بسیار مضر و خطرناک است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز