خبرگزاری کار ایران

فرجی‌‌راد در گفت‌وگو ایلنا:

احتمالا تا سه ماه آینده شیطنت‌ها علیه ایران ادامه دارد/ درصورت تکرار اقدامات آمریکا، امنیت داخلی اسرائیل را هدف قرار دهیم/ ایران باید به رهبران بزرگ دنیا نامه بنویسد

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۴۵۷

تحلیل‌گر مسائل آمریکا با بیان اینکه ایران باید به رهبران بزرگ دنیا نامه بنویسد و تاکید کند با ادامه این دست اقدامات آمریکا سنگ رو سنگ بند نمی‌شود، گفت: در صورت ادامه یافتن این تهدیدها و اقدامات عملی، ایران امنیت داخلی اسرائیل را دچار چالش کند.

«عبدالرضا فرجی‌‌راد» تحلیل‌گر مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره علت اقدام جنگنده‌های آمریکایی علیه هواپیمای مسافربری ایران، اظهار داشت: آمریکایی‌ها با نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این کشور، تلاش‌های گوناگونی را انجام دادند که از مذاکره با ایران دستاوردی داشته باشند و این دستاورد را در لابی‌های انتخاباتی به رخ طرفداران و رای‌دهندگان بکشند، اما این تلاش‌ها به جایی نرسیده است.

وی ادامه داد: ترامپ نه در کره شمالی نه در افغانستان و نه در دیگر کشورها، نتوانست کار خاصی انجام دهد و در سیاست خارجی‌اش شکست کاملی نصیبش شد که نمی‌تواند آنها را در لابی‌های انتخاباتی که در حال سرعت گرفتن نیز هستند، عرضه کند. از سویی از نظر سیاست داخلی نیز دچار مشکل است و ۴۰ میلیون بیکار و شیوع کرونا که خودش نیز به آن اذعان داشته، از دیگر مشکلات این کشور است.

وی با بیان اینکه ترامپ فشارهای اقتصادی و تحریم‌ها را افزایش داد تا شاید با ایران مذاکره کند اما همانطور که بولتون هم در کتابش نوشته است « ترامپ پرسید چرا ایران برای مذاکره نمی‌آید؟!»، خاطرنشان کرد: اکنون به نحو دیگری به ایران فشار می‌آورد، برای اینکه حلقه را تنگ‌تر کند و ایران را بترساند به کارهای خشونت‌آمیز روی آورده است و شاید خیلی هم بدش نمی‌آید که یک درگیری ایجاد شود. 

وی گفت: اگر این جنگنده اسرائیلی آمریکایی بوده باشند حتما با هماهنگی دو کشور انجام شده است، اسرائیلی‌ها می‌خواهند با این کارهای احمقانه مانند موضوع نطنز و همین تهدید هواپیمای مسافربری تا پیش از انتخابات آمریکا بین ایران و آمریکا جنگ اتفاق بیفتد.

وی با اشاره به طرح اخیر ۸۵ صفحه‌ای دموکرات‌ها و بایدن که در آن اعلام شده است آمریکا به برجام باز خواهد گشت و به دنبال تغییر نظام در ایران نیست، تاکید کرد:  این موارد چیزهایی نیستند که نتانیاهو و اسرائیل از آن خوششان بیاید، بنابراین اسرائیل همه تلاش خود را می‌کند تا اتفاقی بیفتد که هم ترامپ در انتخابات پیروز شود و هم درگیری بین ایران آمریکا پیش بیاید که حتی اگر دموکرات‌ها هم پیروز شدند، روابط ایران و آمریکا به سمت گفت‌وگو پیش نرود.

وی افزود: بنابراین غیر از این اتفاقی که برای هواپیمای ایرانی در سوریه اتفاق افتاد، ممکن است اتفاق‌های دیگری هم ترتیب بدهند، اسرائیلی‌ها می‌دانند یک عکس‌العمل ایران جمعیت اسرائیل را تکان می‌دهد اما با ارزیابی که خودشان انجام دادند به این نتیجه رسیدند که این موضوع(جنگ ایران و آمریکا) به نفع منافع ملی آنها است و علی‌رغم اینکه ریسک این موضوع را می‌دانند اما با توجه به ذهنیت غلطی که درباره هسته‌ای شدن ایران دارند، ریسک این را می‌پذیرند تا تسلیحاتی شدن ایران.

وی با بیان اینکه بنابراین در سه ماه آینده ما از این موارد چه در منطقه و چه در داخل ایران خواهیم دید که با هماهنگی کامل نیز بین کاخ سفید و اسرائیل اتفاق خواهند افتاد، تصریح کرد: ممکن است اطلاعات را اسرائیل بدهد و هواپیماهای آمریکایی کاری کنند یا آمریکا اطلاعات را در اختیار اسرائیلی‌ها قرار دهند و آنها اقدام کنند، اما هر چه که باشد در واقع یک مجموعه تلقی می‌شوند.

وی درباره عکس‌العمل ایران به این اقدام آمریکا، گفت: نامه‌ای که به آقای «گوترش» دبیرکل سازمان ملل نوشته شد نامه خوبی بود، اما می‌بایست چندین نامه به رهبران بزرگ دنیا نیز نوشته شود، چون این اقدامات، کارهای بسیار خطرناکی هستند. یک هواپیمای اوکراینی در حالت جنگی ایران سرنگون می‌شود، ایران نیز اعلام می‌کند این ساقط شدن عمدی نبوده و در اثر اشتباه رخ داده است، اما ببینید چه سروصدایی در دنیا اتفاق می‌افتد؛ این اقدام آمریکایی‌ها علیه هواپیمای ایرانی بسیار بدتر است؛ چرا که عمدی بوده و می‌خواستند پدافند سوریه به اشتباه به هواپیمای مسافربری ماهان شلیک کند، بنابراین باید به رهبران بزرگ دنیا، رئیس کمیسیون سیاست خارجی اروپا و رهبران اروپایی اعلام شود که پیامد این اتفاق بسیار خطرناک خواهد بود و دیگر در دنیا سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. باید روی این مسئله مانور تبلیغاتی بیشتری بدهیم نه اینکه به یک نامه به دبیرکل سازمان ملل اکتفا کنیم هرچند که این نیز اقدام خوبی بود.

وی درباره واکنش عملی ایران به اقدام آمریکا، گفت: ما باید یک تحلیل دقیقی داشته باشیم که آیا آنها این اقدامات را انجام می‌دهند تا واکنش ایران را در پی داشته باشد و ما تا انتخابات به آن واکنش نشان دهیم یا نه، اگر اینگونه باشد نباید چنین کاری را انجام دهیم. این موضوع به تحلیل و جمع بندی ایران بستگی دارد اما اگر به این نتیجه برسیم که اقدام عملی ضرورت دارد و آنها به انحای مختلف به اقدامات و کارهای خودشان ادامه خواهند داد، ایران باید به اسرائیل واکنش نشان دهد.

وی افزود: یعنی تحرکی در امنیت داخلی اسرائیل آغاز شود؛ باید از اتفاقاتی که آنها علیه ما انجام می‌دهند، در آنجا اتفاق بیفتد، اما این موضوع نیازمند تحلیل دقیق است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز