خبرگزاری کار ایران

روحانی:

تولید محصولات کشاورزی ۳۲ درصد رشد داشته است/ افزایش تولید محصولات کشاورزی برای کشور ارز آور است

asdasd
کد خبر : ۹۴۴۱۲۷

رییس جمهور در آیین افتتاح طرح های زیربنایی، گفت: مردم بزرگ ایران می‌دانند که آغاز دولت یازدهم تولید محصولات کشاورزی ما ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز تولید محصولات کشاورزی ما بیش از ۱۳۰ میلیون تومان است و این به معنای آن است که ۳۲ درصد در تولید محصولات کشاورزی امروز تولید بیشتری داریم و محصول بیشتری را در اختیار داریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در پانزدهمین هفته‌ افتتاح طرح‌های زیربنایی که امروز پنجشنبه ۲ مرداد ماه ۱۳۹۹ برگزار شد، در سخنانی گفت: بسیار خوشحال هستم که در پانزدهمین پنج‌شنبه برای افتتاح طرح‌های مهم امروز شاهد افتتاح لذت‌بخش ترین طرح‌های افتتاحی بودیم.

وی ادامه داد: برای من و برای مردم عزیز ما افتتاح در بخش کشاورزی لذت خاصی دارد، چرا که با پیشرفت کارها در این بخش است که مردم احساس می‌کنند حیات آن‌ها و زندگی آن‌ها و سلامت آن‌ها در سایه تلاش کشاورزان تامین می‌شود و برای ما که کشوری هستیم که در یک سرزمین خشک و نیمه خشک قرار گرفتیم نیاز بود الگوهای کشت ما و متد آبیاری ما از حالت سنتی به صنعتی تغییر کند.

روحانی در ادامه اظهار داشت: ما قادر نیستیم آنچه که به صورت سنتی در کشاورزی انجام می‌شد را ادامه دهیم و اگر این روش تغییر نکند قادر نخواهیم بود که نیازهای کشاورزی مان را تامین کنیم.

وی افزود: من در اینجا می‌خواهم از وزارت کشاورزی تشکر کنم که از ابتدای دولت کارهای بسیار بزرگ و عظیمی را انجام دادند، هم از آقای مهندس حجتی وزیر سابق کشاورزی و هم از آقای خاوازی وزیر فعلی تشکر می‌کنم همچنین از همه مدیران و از همه کشاورزان و همه کسانی که تلاش کردند ایران سرسبز بماند تشکر و قدردانی می‌کنم.

رییس جمهور در ادامه سخنان خود بیان داشت: ما امروز در استان یزد و همچنین در هرمزگان و لرستان دیدیم که به وسیله گلخانه و حرکت بسیار خوب و پر نشاطی که در این استان‌ها آغاز شده است به وسیله طرح های آب و خاک، بهره برداری از زمین های شیب دار و اصلاح روند آبیاری توانستیم رونق کشاورزی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: مردم بزرگ ایران می‌دانند که آغاز دولت یازدهم تولید محصولات کشاورزی ما ۹۷ میلیون تن بوده است و امروز تولید محصولات کشاورزی ما بیش از ۱۳۰ میلیون تومان است و این به معنای آن است که ۳۲ درصد در تولید محصولات کشاورزی امروز تولید بیشتری داریم و محصول بیشتری را در اختیار داریم.

روحانی به اصلاحات در طرح های آبیاری و افزایش راندمان و بهره‌وری آب اشاره و تصریح کرد: در اصلاح راندمان آب کارهای بزرگی صورت گرفت و من اکنون می‌توان به مردم عزیزمان بگویم که این افزایش تولید از ۹۷ میلیون تن به ۱۳۲ میلیون تن عمدتا با اصلاح در نحوه کشت انجام شد و تقریبا زمین بیشتری زیر کشت قرار نگرفت. بلکه نحوه آبیاری را تغییر دادیم و این بسیار مهم است همانطور که استاندار محترم هرمزگان گفتند وقتی که ما برای آب آشامیدنی مردم را از سد بی‌نیاز می‌کنیم و آب سد را برای کشاورزی آزاد می‌کنیم تحول بزرگی برای کشاورزی استان خواهد بود، در آغاز این دولت راندمان آب ۳۹% بود و اکنون به نزدیک ۵۰% رسیده است.

وی افزود: همچنین شاخص بهره وری آب نیز برای ما مهم است که از یک متر مکعب آب چه میزان محصول برداشت می‌کنیم، در آغاز دولت این بهره وری کمتر از یک کیلوگرم یعنی ۹۰۰گرم بود و امروز این بهره‌وری به ۱۴۵۰ گرم رسیده است که این افزایش به معنای آن است که به درستی در حال استفاده از آب هستیم. البته برخی از محصولاتی هم وجود دارد که آب زیادی مصرف می‌کنند که باید برای آنها فکر و طراحی کنیم، چرا که برخی از آن‌ها محصولاتی هستند که ما به کشورهای دیگر صادر می‌کنیم اما در مجموع در صرفه جویی آب کارهای بزرگ صورت گرفته است.

روحانی در ادامه بیان داشت: صرفه جویی آب ما از ۸ میلیارد متر مکعب در ابتدای دولت در سال ۹۲ به ۱۴ میلیارد مترمکعب رسیده است، که این رشد نشان می دهد که حرکت ما در مسیر درست و علمی قرار دارد و یکی از بخش هایی که برای ما بسیار مهم است بخش گلخانه است، در گلخانه گرما می‌توانیم تقریبا در چهار فصل محصول داشته باشیم آن هم با آب کم و با استفاده از خاک یا جایگزین آن که اهمیت زیادی دارد چراکه اگر بتوانیم از طریق گلخانه برخی از محصولاتی را که خیلی از آن‌ها هم صادراتی است به افزایش تولید برسانیم، امکان صادرات آن ها را به کشور های اطراف را داریم و این برای ما ارز آور است.

روحانی اظهار کرد: در سال‌های گذشته ما هم در‌ کانال‌کشی آب و هم در زه‌کشی و هم در سامانه‌‌های نوین آبیاری در تجهیز اراضی اقدامات بسیار‌ خوبی انجام دادیم، ما توانستیم در دولت یازدهم حدود ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی را با آبیاری مدرن تجهیز کنیم، همچنین حدود ۱۸ هزار هکتار در مناطق گرمسیری داریم که امسال افتتاح خواهد شد.

وی افزود: فاز دومی را برای خوزستان و ایلام طراحی کردیم که حدود ۵۰هزار هکتار است و تا پایان دولت آن را دنبال خواهیم کرد، در استان گلستان برای طرح زه‌کشی گلستان طرح ما ۸۰هزار هکتار است که بخش بزرگی از آن اجرا شده و بخشی از آن باقی مانده و یکی از طرح‌های مهم ماست و مردم در جریان هستند که اگر طرح زه‌کشی در گلستان نبود، سیل خسارات بیشتری به این استان می‌زد.

رییس دولت دوازدهم بیان کرد: امروز ما پنج طرح عمده و مهم آب و خاک را افتتاح کردیم و البته طرح‌هایی هم باقی مانده که یا تا پایان دولت و یا در دولت بعدی به بهره‌‌برداری می‌رسد.

وی اضافه کرد: امروز ۶۱۴ پروژه به ارزش هزار و ۳۶۷ میلیارد تومان افتتاح کردیم و این در بخش کشاورزی تأثیر مثبت خواهد گذاشت؛ همچنین ۸۰۹ طرح گلخانه‌ای را افتتاح کردیم که این طرح‌‌ها ۴۷۲ هکتار است و همین طرح‌ گلخانه‌ای موجب تولید ۱۲۷هزار تن سبزیجات و صیفی‌جات، ۲۵۰ تن میوه و ۲۹ میلیون شاخه گل بریده می‌شود.

رییس‌جمهور خاطرنشان کرد: ۶۱هزار هکتار باغات شیبدار افتتاح شده است که برای ما بسیار مهم است چون ما از دیم باید استفاده بیشتری کنیم؛ یک بخش از دیم ما همین اراضی شیبدار است؛ ما می‌توانیم در تمام اراضی شیبدار در مکان‌هایی که سرمای شدید نباشد، درخت‌های میوه و زیتون بکاریم و نیاز ما به روغن و سایر محصولات را تأمین کند و محصول کافی در اختیار ما قرار دهد.

روحانی افزود: در مراسم امروز ما ۱۶هزارو ۸۰۰ هکتار اراضی شیبدار و دیم را برای درختکاری افتتاح کردیم و تا پایان دولت باید الگوی کشت مدنظر قرار گیرد. 

رییس جمهور بیان کرد: در کنار بهره‌‌وری درست از آب باید از خاک نیز بهره‌وری درست داشته باشیم، استفاده از خاک بسیار مهم است.

وی اضافه کرد: ما امروز در شرایط کرونا قرار داریم و در این شرایط بسیاری از کشورها محصولات کشاورزی‌شان را انبار می‌کنند و نمی‌فروشند بنابراین امروز محصولات کشاورزی برای ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ خوشبختانه در محصولات استراتژیک مانند گندم امسال هم خودکفا خواهیم بود و امیدواریم در محصولات دیگر هم خودکفا شویم؛ همانطور که تاکنون کشاورزان توانستند ایران را سرسبز کنند و نیازمندی‌های ملت را تأمین کنند، از این پس هم شاهد تحول مثبت دیگری در محصولات کشاورزی باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز