خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیات دولت:

پرداخت ودیعه مسکن به مستاجران از هفته آینده آغاز می‌شود/ همسان‌سازی حقوق بازنشستگان را در پاییز عملیاتی می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۵۷۳

رییس جمهور گفت: دولت تصمیم گرفته است که آن‌هایی که در مشاغل مختلف هستند و یک حقوق ثابت دارند و همچنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند توسط کمیته امداد یا بهزیستی، این خانواده‌ها در تهران برای ودیعه‌ اجاره خانه‌ها بتوانند ۵۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان از بانک‌ها پول دریافت کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رییس‌جمهور در جلسه صبح امروز هیات دولت در سخنانی با اشاره به آغاز ماه مرداد، گفت: روزهای بسیار مهمی را در ماه ذی‌الحجه داریم که امسال این ماه مصادف است با ماه مرداد ماه که در همین ماه مرداد ما حوادث بسیار مهمی داشتیم، از پایان جنگ تحمیلی و عملیات مرصاد که آخرین عملیات ما بود تا آزادی همه عزیزان ما که در عراق در بند اسارت بودند و تا پیروزی مشروطیت همگی در ماه مرداد اتفاق افتادند.

وی ادامه داد: اما امروز مصاف با روز ازدواج امیرالمومنین(ع) و فاطمه زهرا(س) است و  به همین مناسبت می‌توانیم این روز را روز ازدواج بدانیم، مساله ازدواج برای ما بسیار مهم است، چرا که ازدواج سرآغاز تشکیل خانواده به عنوان نهاد اصلی و مهم جامعه ما است و باید همواره مد نظر ما باشد.

روحانی در ادامه بیان داشت: امسال هم تاکید ما این است که علیرغم شیوع کرونا و ممنوعیت و محدودیت برگزاری مراسم‌های ازدواج، بازهم ازدواج باید انجام شود. به این دلیل که تشکیل خانواده برای ما بسیار مهم است و در همین راستا تلاش داریم که تسهیلاتی را در اختیار آن‌ها که ازدواج کرده‌اند و خانه اولی هستند قرار دهیم و این روند ادامه خواهد داشت.

وی افزود: اقدام دیگری که در این راستا انجام شد، مساله اجاره‌نشین‌ها و مستأجرین بود، معمولا آن‌ها که در آغاز زندگی هستند ناچار به اجاره مسکن برای شروع زندگی هستند، ما دو تصمیم در این خصوص داشتیم. تصمیم اول نسبت به افزایش اجاره‌بها بود که یک روند صعودی و غیرمنطقی پیدا کرده‌ بود و ما در ستاد ملی کرونا تصویب کردیم که حداکثر برای تهران ۲۵ درصد شهرهای بزرگ ۲۰ و در شهرهای کوچک بیشتر از ۱۵ درصد نباشد.

رییس جمهور در ادامه اظهار داشت: اقدام دیگری که امروز من اعلام می‌کنم و انشالله به زودی عملیاتی می‌شود دادن ودیعه اجاره از طرف بانک به مستاجرین است، معمولا مستاجرین ودیعه‌ای را نزد صاحب خانه قرار می‌دهند که البته این اعداد مختلف است. دولت تصمیم گرفته است که آن‌هایی که در مشاغل مختلف هستند و یک حقوق ثابت دارند و همچنین برای خانواده‌هایی که تحت حمایت هستند توسط کمیته امداد یا بهزیستی، این خانواده‌ها در تهران برای ودیعه‌ اجاره خانه‌ها بتوانند ۵۰ میلیون تومان، در شهرهای کوچک ۳۰ میلیون تومان و در شهرهای کوچک ۱۵ میلیون تومان از بانک‌ها پول دریافت کنند.

وی ادامه داد: این مبلغ با سود و بهره ۱۳ درصد به عنوان کمکی برای مستاجرین ما است که بتوانند از بانک‌ها قرض بگیرند و اجاره‌نامه شان برای بانک‌ها گواه برای پرداخت خواهد بود. این سود ۱۳ درصد را مستاجرین ماهیانه به بانک پرداخت می‌کنند و در پایان دوره هم وقتی که اجاره تمام می‌شود اصل پول توسط صاحب ملک به بانک پرداخت می‌شود و کمک خوبی به مستاجرین ما خواهد بود. این طرح از هفته آینده توسط وزارت راه و شهرسازی اجرایی و از طریق صداوسیما برای مردم تشریح خواهد شد و این گام جدیدی است که در این شرایط سخت کرونایی دولت برای مستاجرین برمی‌دارد.

روحانی اظهار کرد: ما تلاش فراوانی داریم که در پاییز مسأله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان اجرایی و عملیاتی شود؛ ۳۲ هزار میلیارد تومان طلب تأمین اجتماعی را دولت پرداخت کرد که عمدتاً تأمین اجتماعی بتواند توانمندی را برای موضوع همسان‌سازی پیدا کند. 

وی ادامه داد: سازمان برنامه و‌ بودجه نیز برای بقیه عزیزان انجام خواهد داد تا یک کمکی از مهر ماه به بعد برای بازنشستگان باشد؛ برای بازنشستگانی که الان تحت فشار قرار گرفته‌اند، این اقدام انجام خواهد شد.

وی بیان کرد: در دولت بحث کردیم که باید برای شرایط بازار و گرانی‌هایی که مردم را تحت فشار قرار داده است، چاره‌اندیشی شود، بانک مرکزی در‌حال تلاش است که قیمت ارز را به سمت قیمت تعادلی هدایت کند که در این زمینه صادرکنندگان باید با همه توانشان به کمک بیایند و طبق مقررات، مقدار ارزی که به دست آوردند را به سامانه نیما عرضه کنند که این کار شروع شده و ادامه دارد. 

رییس دولت دوازدهم اضافه کرد: همچنین ما باید بتوانیم کاری کنیم که ارزی که در کشورهای دیگر امروز به عنوان ذخیره داریم، استفاده کنیم در این موضوع هم اقدامات خوبی انجام شده و حداقل سه کشور در این روزهای اخیر اقدامات خوبی انجام دادند، امیدواریم که ارز مورد نیاز بانک‌ مرکزی در اختیار قرار بگیرد و مردم شاهد یک قیمت متعادل در روزها و هفته‌های آینده باشند.

 روحانی با بیان اینکه از نظر قیمت اجناس باید وزارت صمت اقدام مهمی انجام دهد، گفت: امیدواریم مجلس بتواند اقدام قانونی خود برای تفکیک وزارت صمت و بازرگانی را انجام دهد، البته تفکیک دو وزارتخانه در اواخر مجلس دهم تصویب شد و به شورای نگهبان فرستاده شد و دو ابهام داشت و‌ مجدداً به مجلس فرستاده شد و مجلس باید آن ابهامات را رفع کند بنابراین از نظر ما تفکیک وزارت صمت و بازرگانی قانونی است، ان‌شاالله هر زمانی که مجلس این ایرادات را رفع کند و قانون را به ما ابلاغ کند، ما دو وزیر را به مجلس معرفی خواهیم کرد، این کار بسیار مهمی است که باید انجام بگیرد، واقعاً یک وزارتخانه قادر نیست که  صنعت، معدن و بازرگانی را آن هم در شرایط تحریم اداره کند؛ پایان دولت یازدهم لایحه دو فوریتی در این زمینه به مجلس دادیم و الان بیش از سه سال است که منتظر این مصوبه از سوی مجلس هستیم.

رییس جمهور بیان کرد: ما کالا را باید از لحظه اول تا لحظه پایانی دنبال کنیم یعنی کالا از وقتی که از انبار حرکت می‌کند و به گمرک می‌رسد و به کشور دیگر صادر می‌شود و تا زمانی که فروخته می‌شود، باید به صورت لحظه‌ای دنبال شود؛ یعنی هر زمانی که ما از وزارت صمت پرسیدیم که این کالا کجاست باید به صورت آنلاین اطلاعات را در اختیار ما بگذارد.

وی افزود: بانک مرکزی از لحظه‌ای که ارز در اختیار فرد قرار می‌دهد باید دنبال کند که این  ارز کجا رفته و در چه کشوری مصرف شده است؛ اگر تمام دستگاه‌‌های اجرایی کشور نظارت دقیق بر صادرات و واردات انجام دهند، قیمت ارز و قیمت اجناس متعادل خواهد بود.

روحانی گفت: شرکت‌های دولتی حق ندارند به بهانه‌های مختلف قیمت جنس را اضافه کنند و گران بفروشند، هیچ بهانه‌ای به هیچ عنوان قابل قبول نیست و ستاد تنظیم بازار باید این موارد را پیگیری کند؛ نباید اجازه دهیم با کاغذبازی و بروکراسی مردم در این شرایط حساس تحت فشار قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه همچنان کرونا در کشور وجود دارد و کادر درمانی ما با تلاشی خستگی ناپذیر در حال درمان مردم هستند و ما می‌دانیم مشکل به این زودی‌ها حل نمی‌شود، تاکید کرد: آنچه که باقی مانده بیش از آن چیزی است که از آن عبور کرده‌ایم؛ در این پنج ماه گذشته از برخی از مشکلات عبور کردیم، عده‌ای مبتلا شدند، عده‌ای به بیمارستان رفتند، برخی مرخص شدند و عده‌ای نیز بدون اینکه متوجه شوند دوران کرونایی را سپری کردند. اما مقدار زیادی نیز پیش رو مانده است. پیش بینی‌های دقیق علمی این است که تعداد افرادی که تا پایان سال بستری بستری می‌شوند بیش از چند ماه گذشته خواهد بود. این‌ بر اساس تحقیقات دقیقی است که انجام گرفته و هر کسی با شعار بیاید چیزی بگوید قابل قبول نیست. 

وی ادامه داد: باید در چنین شرایطی خودمان را از لحاظ تجهیزات و کادر درمان آماده کنیم و هنوز پیش بینی می شود باری که بر دوش ما قرار دارد در آینده سنگین‌تر شود، هرچند که ما دعا می‌کنیم هر چه سریعتر از این وضعیت خلاص شویم.

رئیس دولت با بیان اینکه در مسئله کرونا یک داروی قطعی و شفابخش نداریم اما برخی از داروها هستند که می‌توانند کمک کنند به خبر وزیر بهداشت مبنی بر داروی جدیدی که از هفته آینده به داروهای درمانی کرونا اضافه می‌شود، اشاره و افزود: همچنین وزیر صمت اعلام کرده است که در روز ۱۱ میلیون ماسک تولید و در بازار عرضه می‌شود که البته ممکن است این میزان کم باشد که باید افزایش یابد. باید امکاناتی که برای مردم مورد نیاز است از لوازم ضروری بهداشتی گرفته تا تجهیزات پزشکی و دارو  همه توان خودمان را به کار بگیریم. از این نظر کشوری پر تلاش هستیم. پزشکان، شرکت‌های دانش بنیان و محققان ما در حال تلاش روزانه هستند و کار را پیش می‌برند اما باید بدانیم هنوز یک راه طولانی پیش روی ما است و باید در نظر بگیریم که این مشکل پیش روی ما تا پایان سال وجود دارد.

وی تصریح کرد: برای آمادگی هیچ راهی نداریم جز اینکه آداب و رسوم مان را عوض کنیم، نمی‌شود با این بیماری جنگید اما برای عروسی دختر یا پسرمان مثل همیشه همه اقوام و دوستان را دعوت کنیم. نمی‌شود همه اقوام با اتوبوس وسایل حمل و نقل عمومی برای عرض تسلیت بیایند. هیچ پزشک، بیمارستان، کشور و قدرت اقتصادی نمی‌تواند چنین کاری کند، بنابراین باید خودمان را با شرایط روز سازگار کنیم. تا زمانی که با این ویروس مواجه هستیم باید خودمان را از لحاظ محیطی سازگار و همه پروتکل های بهداشتی را رعایت کردی تا بتوانیم از این شرایط سخت عبور کنیم. مردم در هفته‌های اخیر خیلی بهتر از هفته‌های قبل در این زمینه همکاری کردند که امیدواریم تا مناسب شدن شرایط کشور ادامه پیدا کند.

رئیس جمهور با تاکید بر سه شعار، مقاومت، بهداشت و معیشت تصریح کرد: این سه شعار باید گفتمان ما را تشکیل دهد، امروز باید در برابر فشارهای خارجی مقاومت کنیم و توطئه‌هایی را که در گوشه و کنار وجود دارد بشکنیم، بهداشت و سلامت جامعه را مراعات و همچنین معیشت مردم را تامین کنیم. این سه مورد در کنار هم باید باشد تا ما را به پیش ببرد. خوشبختانه همانطور که در این شرایط سخت باید از لحاظ بهداشتی و درمانی شرایط مناسب و فعالی داشته باشیم، باید از لحاظ نحوه ارتباطات نیز شرایط مناسبی داشته باشیم. توانمندی دولت ما امروز در سایه دو اقدامی است که از سال‌ها پیش این دولت آنها را دنبال کرده است یعنی تحول سلامت و تقویت ارتباطات. 

وی ادامه داد: امروز اگر می‌توانیم در مورد آموزش در سال تحصیلی آینده، بهداشت، کسب و کار و ارتباطات به راحتی حرف بزنیم، برای این است که فضای مجازی و شبکه ارتباطات آماده در اختیار داریم و نسل سه و چهار اینترنت تا روستاهای ما ادامه پیدا کرده است. این خبر خوش را باید به مردم بدهیم که وارد نسل پنجم شده و فعالیت خودش را در تهران آغاز می‌کند که به تدریج نیز گسترش پیدا می‌کنند.

رئیس دولت دوازدهم یادآور شد: نسل پنجم فقط برای ارتباطات نیست برای اقتصاد دیجیتال کشور است، سال گذشته مرکز هوش مصنوعی تحت عنوان مرکز ۱۷۶ به یاد شهدای هواپیمای اوکراینی را افتتاح کردیم، امسال نیز فعالیت نسل پنجم را شروع کرده‌ایم که از وزارت ارتباطات می‌خواهم این موضوع را برای مردم توضیح دهد.

وی با بیان اینکه فعالیت خوب دیپلماتیکی را در هفته‌های اخیر داشتیم، اظهار داشت: یک مسیر حرکت سیاسی بسیار درستی را از سال ۹۲ شروع کرده و آن را ادامه می‌دهیم، دستاوردهای بسیار مهمی را در طول این هفت سال در این مسیر داشته‌ایم. در روابط اقتصادی، سیاسی، مسائل منطقه، روابط سه، پنج و هفت جانبه را با کشورهای مختلف داشته‌ایم. تلاشی در رابطه با دولت همسایه، عراق و سفر نخست وزیر این کشور به تهران را داشتیم که ایشان نیز ملاقات‌های بسیار  مهمی که در راس آن ملاقات با مقام معظم رهبری بوده است را داشت. همچنین با سایر مسئولین توافقات بسیار خوبی بین دو کشور در زمینه مسائل رفت و آمدهای گمرکی و کالایی، اقتصادی و روابط بانکی انجام شده است که امیدواریم اجرایی و عملیاتی شود.

روحانی افزود: تماس‌ها و روابط خوبی با روسیه و چین از سال‌های گذشته شروع کردیم و در هفته‌های اخیر این روابط قوی‌تر شده است. پیامی در زمینه تقویت روابط ایران و روسیه در زمینه منطقه‌ای و بین‌المللی داشته‌ام که از طریق وزیر امور خارجه برای رئیس‌جمهور روسیه فرستاده و با استقبال ایشان مواجه شد. امیدواریم روابط ایران با کشورهای همسایه و دوست از جمله عراق، ترکیه، روسیه، قطر، پاکستان و افغانستان و همه کشورهایی که از طرق دریای خزر، خلیج فارس و مرزهای شرقی و غربی ما هستند، داشته باشیم.

وی در پایان با بیان اینکه در ماه بسیار قیمتی ذیحجه شاهد حج پرشکوه از نظر جمعیت نیستیم و مردم مسلمان کشورهای مختلفی از زیارت خانه خدا محروم هستند، گفت:  فکر می‌کنم اولین بار است در طول قرن‌های گذشته مراسم حج برای غیر از افرادی که در عربستان سعودی زندگی می کنند  تعطیل شده است، اما در عین حال مردم با دعا و اخلاص در عرفه، عید قربان و احسان به  مستمندان این نقص و کمبود را جبران می کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز