خبرگزاری کار ایران

نخست وزیر عراق در نشست خبری با روحانی:

با همکاری ایران دنبال حل چالش‌های منطقه هستیم/ عراق نیرومند و با ثبات ‌می‌تواند حامی صلح در منطقه باشد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۳۵۶

« مصطفی الکاظمی» در نشست خبری خود با اشاره به روابط عمیق ایران و عراق بر همکاری دو کشور در خارج کردن منطقه از چالش‌های مختلف تاکید کرد.

به گزارش ایلنا، «مصطفی الکاظمی» نخست وزیر عراق در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور، با بیان اینکه ملت عراق خواستار روابط با جمهوری اسلامی ایران بر اساس عدم دخالت در مسائل داخلی عراق هستند، اظهار داشت:  ما علیه تروریسم و گروه‌های تکفیری جنگیدیم و جمهوری اسلامی ایران از نخستین کشورهایی بود که در این راه کنار عراق ایستاد و ما این را فراموش نخواهیم کرد؛ به همین دلیل عراق هم در کنار ایران ایستاد تا به ایران برای گذر از چالش‌های اقتصادی کمک کند به همین دلیل عراق تبدیل به یک بازار بزرگ برای تجارت و صادرات ایران شده است.

وی افزود: روابط ما با ایران مبتنی بر حسن نیت است و تلاش ما این است که از رهگذر همکاری با جمهوری اسلامی ایران بتوانیم راهکارهایی برای خارج کردن و بیرون آوردن منطقه از چالش‌ها و تنش‌هایی که از آن رنج می‌برد پیدا کنیم. ما فکر می‌کنیم از طریق همکاری و کار کردن با کشورهای مختلف منطقه باید بتوانیم راهکار فراگیری برای پایان دادن به چالش‌های منطقه پیدا کنیم.

نخست وزیر عراق با بیان اینکه ایران و عراق هر دو از چالش‌ها و مشکلات اقتصادی رنج می برند، یادآور شد: ملت‌های ما منتظر هستند تا خدمات بهتری از دولت‌های خود دریافت کنند، برای اینکه بتوانیم این را تحقق ببخشیم نیازمند یک همکاری فراگیر و کامل بین ایران و عراق هستیم.

وی تصریح کرد: روابط خارجی عراق مبتنی بر توازن و دوری از هرگونه صف‌بندی است، به همین دلیل عراق کشوری است که اجازه نخواهد داد هیچ گونه تهدیدی از آن متوجه جمهوری اسلامی ایران شود. به ویژه اینکه تاریخ روابط بین دو کشور به صدها سال پیش باز می‌گردد. ما باید این روابط دیر پا را حمایت کنیم و همانطور که در عراق دفاع از ایران را سرلوحه خودمان قرار دادیم، اجازه نمی دهیم هیچ گونه تهدیدی از اراضی عراق متوجه ایران شود.

الکاظمی با بیان اینکه ما در عراق به دنبال ثبات هستیم و فلسفه و نگاه ما این است که ایران را کشوری با ثبات، نیرومند، شکوفا و روبه پیشرفت می‌دانیم، خاطر نشان کرد:  این واقعیتی است که به نفع عراق و همه منطقه است. از سوی دیگر عراق باید نیرومند و با ثبات باشد تا بتواند یک حامی برای همسایگان و کشورهای منطقه برای برقراری صلح و ثبات در منطقه باشد.

وی اضافه کرد: ما درباره فعال و اجرایی کردن توافق‌هایی که بین دو کشور وجود دارد از جمله مرتبط کردن راه آهن میان دو کشور از طریق خرمشهر به بصره صحبت کردیم  بسیار امیدوار هستم که این توافقات به زودی جامه عمل بپوشد و شاهد دستاوردهای عملی در این زمینه باشیم که به نفع هر دو ملت باشد.

نخست وزیر عراق در پایان با بیان اینکه بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران رئیسجمهور روحانی و سایر مقامات ایران به خاطر حمایت‌هایی که از عراق در زمینه مبارزه با تروریسم و بیماری کرونا به عمل آوردند، تشکر می‌کنم، گفت: همچنین از آقای روحانی که بزرگوارانه دعوت و میزبانی کردند تشکر می‌کنم و امیدوارم به زودی چالش همه گیری کرونا را پشت سر بگذاریم و شاهد روابط تجاری اقتصادی بین ایران و عراق باشیم که منافع هر دو کشور را تامین کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز