خبرگزاری کار ایران

سخنگوی دولت:

یکی از علل افزایش قیمت ارز، فضاسازی‌های روانی بود/ رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ۴۵ درصد رسیده است/ حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۱۸۴

ربیعی گفت: متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز، کار روانی برای ایجاد انتظار بالا رفتن قیمت ارز بوده است،‌ عده ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها عددسازی های خود را آغاز می‌کردند و یکی از علل مهم در کاهش قیمت ارز عدم توجه هموطنان به بدخواهان است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری با خبرنگاران اظهار کرد: حسن اخلاق، پاسخگویی و رفتار عالمانه و گشاده رویی با دوست و دشمن از خصوصیات اخلاقی امام جواد بود؛ امروز عمل به برخی از توصیه‌های امام جواد مانند انصاف در معاشرت با مردم، همدردی با مشکلات آنها و همراه شدن با معنویات، راهگشای جامعه ایران امروز است.

وی افزود: امروز سفر نخست وزیر عراق را به کشور داریم، میزبان آقای الکاظمی هستیم و امیدواریم گفت‌وگوهای سازنده و موثر با هدف تعمیق روابط دو ملت ایران و عراق را شاهد باشیم و به خوبی بتوانیم چارچوب‌های کاری آینده‌مان را ترسیم و بیش از گذشته تعمیق ببخشیم؛ همکاری‌هایی که در طول سالهای گذشته دو کشور با یکدیگر داشتیم را ارتقا ببخشیم.

ربیعی با بیان اینکه به آقای الکاظمی و هیأت همراه ایشان خیر مقدم عرض می‌کنیم، گفت: بحث تعاملات و توسعه همه جانبه در این شرایط و ارتباط با همسایگان از اولویت‌های اصلی دولت در این سالهاست.

وی گفت: در هفته گذشته چند مصوبه در دولت داشتیم؛ پوشش بیمه سلامت برای افراد خارجی مقیم کشور در هیأت وزیران مصوب شد؛ کلیه خارجیان مقیم کشور مشمول این طرح شدند، البته مشمولان این آیین نامه صد در صد خدمات سرانه درمانی خود را باید پرداخت کنند، این امر علاوه بر یک کار انسان دوستانه موجب ارتقا سطح سلامت جامعه خودمان نیز خواهد شد.

ربیعی اضافه کرد: سند راهبردی توسعه گردشگری هم تصویب شد، هرچند کرونا گردشگری را با مشکل مواجه کرده است اما ضرورت آزادگی ما برای کاهش و دوره‌ای که کرونا محدود شود، ایجاد زیرساخت لازم برای گسترش گردشگری و گردشگری است با پروتکل‌های بهداشتی از موضوعاتی است که در دولت در خصوص آن بحث شد؛ علاوه بر هماهنگی‌های سیاستی، به ارتقا زنجیره گردشگری به آن نگریسته شد.

سخنگوی ادامه داد: گسترش کسب و کار و فرهنگ‌سازی برای استقبال از گردشگران در این سند مورد توجه قرار گرفت.

سخنگوی دولت بیان کرد: موضوع بازار ارز هم در دولت مورد بررسی قرار گرفت که منحنی ارز در حال سر به زیر شدن است که این نتیجه زحمت‌های دولت و بانک مرکزی است و در این مدت تلاش کردیم ارزهای خارج از کشور به کشور بازگردانده شود.

وی افزود: اتخاذ سیاست‌های پولی در شورای پول و اعتبار و بهبود فروش نفت و آرامش روانی جامعه به کاهش قیمت ارز کمک کرده است؛ متاسفانه یکی از علل افزایش قیمت ارز، کار روانی برای ایجاد انتظار بالا رفتن قیمت ارز بوده است،‌ عده‌ای در فضای مجازی و بیرون از مرزها عددسازی های خود را آغاز می‌کردند و یکی از علل مهم در کاهش قیمت ارز عدم توجه هموطنان به بدخواهان است.

سخنگوی دولت در ادامه ابراز داشت: رئیس‌جمهور محترم و رئیس بانک مرکزی هم با صراحت گفتند که این افزایش نرخ ارز ناپایدار است، همچنین نحوه عرضه و تقاضا هم نشان می‌دهد که این افزایش قیمت واقعی نیست، با پایان مهلت تعهد ارزی صادرکنندگان عرضه آن‌ها افزایش پیدا کرد و آثار این عرضه‌ها در بازار خود را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: بالابردن تولید داخلی هم تقاضای ارز را کاهش داده و هم به پایین آمدن قیمت‌ کالاها کمک می‌کند. فضاسازی روانی از سوی رسانه‌های خارجی و فضای مجازی موجب می‌شد که مردم پول‌های خرد و ریز خود را هم به سمت این بازار ببرند. همچنین در ساعات بعد از پایان کار بازار قیمت‌هایی در فضای مجازی و برخی سایت‌ها اعلام می‌شد که تلاش می‌کرد این جو روانی را ایجاد و حفظ کند.

ربیعی همچنین به تلاش‌های دولت در این راستا اشاره و تصریح کرد: تحرکات دیپلماتیک با هدف بازگشت ارز‌های ما به کشور هم در این موضع موثر بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در ادامه این نشست به رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم تاکید کرد و گفت: در مدت اخیر میزان همکاری مردم در رعایت پروتکل‌های بهداشتی مناسب بود اما نباید رفتار‌های ما تحت تاثیر کاهش یا افزایش آمار مرگ و میر تغییر کند.

وی افزود: برای مثال شاهد این بودیم که وقتی عددها کاهش یافت، همزمان میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی هم کم شد و به ۲۲ درصد رسید، البته خوشبختانه در روزهای اخیر و تا امروز افزایش یافته به ۴۵ درصد رسیده است اما این کافی نیست و همه باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به جامعه کمک کنیم تا از مشکلات و غم‌هایی که می‌تواند پیش‌روی ما قرار گیرد، عبور کنیم.

ربیعی در ادامه درگذشت سهیل گوهری فعال رسانه‌ای و روح‌الله رجایی سردبیر روزنامه جام جم را به خانواده آن‌ها و جامعه رسانه‌ای کشور تسلیت گفت.

ربیعی درباره دستاوردهای دیپلماتیک سفر الکاظمی به تهران و وزیر امور خارجه‌مان به عراق گفت: قطعا گفت‌وگوهای صورت گرفته از سوی آقای ظریف در این سفر بسیار موثر بوده است، ایشان با برخی از جریان‌های سیاسی عراق صحبت کردند.

وی ادامه داد: در این سفر پیگیری‌های حقوقی ترور شهید سلیمانی هم انجام شد، ما مناسبات دوجانبه زیادی با این کشور داریم. عراق در همسایگی ما قرار دارد و امنیت این کشور برای مهم است. داعش‌زدایی و ثبات در این کشور برای ما بسیار حائز اهمیت است.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور تاکید کرد: تروریسم‌زدایی و ایجاد یک منطقه امن و باثبات خواسته هر دو طرف است.

وی با بیان اینکه مسائل اقتصادی بین دولت از دیرباز دارای اهمیت بوده است و کاری خواهیم کرد تا هر دو طرف نفع ببرند، گفت: برای تحکیم روابط اقتصادی، صلح و ثبات در منطقه برنامه‌هایی خواهیم داشت.

ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه یکی از نمایندگان مجلس عنوان کرده است که دولت بودجه خودکفایی گندم را قطع کرده است و یک فعال سیاسی هم با اعمال نفوذ در دولت این کار را انجام داده گفت: اینکه بودجه خودکفایی قطع شده است نظریه باطلی است و در دولت هیچ گاه تصمیم چنین کاری را نداریم.

وی ادامه داد: در بحث تامین گندم در دولت یازدهم و دوازدهم خودکفا شده‌‌ایم و ما از خرید ۳ هزار و ۶۰۰ میلیون تن به یازده هزار و ۳۰۰ تن رسیده‌ایم و باید بگویم خرید تضمینی امسال ما از هر سال دیگری بهتر بوده است.

ربیعی تاکید کرد: واردات گندم خوراکی در انحصار دولت است و برای ذخایر استراتژیک‌مان واردات داشتیم.

وی عنوان کرد: در سال‌های ۹۲ تا ۹۴ واردات گندم آزاد بود و هر شرکت حقوقی می‌توانست این کار را انجام دهد اما این‌که گفته می‌شود تخلفی صورت گرفته و اینکه آیا شرکتی تخلف کرده است، اگر کسی سندی دارد به قوه قضائیه ارائه دهد.

سخنگوی دولت گفت: تصمیم درباره گندم در شورای اقتصادی دولت انجام می‌گیرد و اینکه گفته می‌شود کسی اثر گذاشته است، درست نیست.

وی درباره اقدامات دولت برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم، گفت: مراسم محرم و عزاداری امام حسین (ع) برای همه ما اهمیت دارد. ما در دولت از سازمان تبلیغات اسلامی، شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و حوزه علمیه قم پیشنهاداتی را دریافت کرده‎ایم که قرار است این موارد را در جلسه کمیته انتظامی و امنیتی ستاد مبارزه با کرونا مورد بررسی قرار دهیم.

ربیعی ادامه داد: وزارت بهداشت و مسئولان این وزارتخانه مواردی که پیشنهاد شده را مورد بررسی قرار می‎دهند تا ببینند رعایت پروتکل‎های بهداشتی تا چه اندازه در این پیشنهادات قابل انجام است و تصور می‎کنیم که بتوان نتایج را در این زمینه برای جلسه بعدی ستاد ملی کرونا آماده کنیم و بتوانیم با شرایط مطلوب و مناسبی عزاداری داشته باشیم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص آمادگی دولت در صورت افزایش ابتلای شهروندان به ویروس کرونا، گفت: آمار مبتلایان همیشه از طرف سخنگوی وزارت بهداشت اعلام می‌شود و سخنگو نیز بر اساس استانداردهای جهانی آماری را اعلام می‌کند که شامل موارد قطعی از بیماری است.

وی ادامه داد: اما آنچه که در جلسه یکشنبه گذشته گفته شد، آمارها و نمودارهایی از مدل‌سازی‌های مختلفی است که صورت می‌گیرد و این عددها هم الزاما یکسان نبوده و در روش‌شناسی هم تحلیل‌های متفاوتی دارند. به عنوان مثال آمار همه کشورها بر اساس تست کرونا،‌ بیش از ۱۴ میلیون نفر است ولی بر اساس تخمین‌ها حدود ۲۰۰ میلیون نفر افرادی هستند که علائمی نداشتند ولی به کرونا مبتلا شدند.

ربیعی در ادامه افزود: اگر برخی آمارها در جلسه ستاد ملی اعلام می‌شود ، به این معناست که براساس نمودار‌ها این احتمال‌ها وجود دارد و آن‌هایی که با آمارهای ریاضی کار می‌کنند با این مدل‌سازی‌ها آشنا هستند.

ربیعی درباره طرح سوال از رئیس‌جمهور توسط نمایندگان مجلس علیرغم تاکید رهبری، اظهار داشت: همواره اعلام کردیم که مجلس حق اظهارنظر دارد و همه اعضای دولت همیشه خودشان را پاسخگو دانستند؛ در یکی از جلسات رئیس‌جمهور تاکید کردند که در روزهای هفته وزرا در مجلس حضور داشته باشند و اگر نیاز است در کمیسیون‌‌ها حضور داشته باشند. اینکه بتوانیم روی چند موضوع مهم کشور را با مجلس کار کنیم از بحث‌های مهم در آن جلسه بود.

وی افزود: دولت باید پاسخگو باشد و مجلس هم حق نظارت دارد و هم باید بتوانیم بر سر مسائل زندگی که مردم را تحت تاثیر قرار داده کمک کنیم. اما اینکه رهبری فرمودند دولت باید کار خودش را ادامه بدهد اما رئیس‌جمهور را جدای از دولت فرض کنیم، فرض درستی نیست و نمی‌توان گفت که دولت کار خودش را انجام دهد اما رئیس‌جمهور نه.

وی خاطرنشان کرد: درباره سوال از رئیس‌جمهور پیشتر هم گفته شد که در گام های نخست باید از وزرا دعوت شود که سوالات را در حوزه‌های تخصصی پاسخ دهند، پس از آنکه وزرا سوال‌ها را پاسخ دادند اگر باز سوالی باقی ماند رئیس‌جمهور دعوت می‌شود.

ربیعی اضافه کرد: ملاک قرار دادن سخنان رهبری و آنچه که ما از روح سخنان رهبری برداشت کردیم این است که همه قوا باید با یکدیگر هم‌افزایی کنند که از فشار بر مردم کاسته شود؛ هر اقدامی می‌کنیم باید ببینیم که با آن چه مشکلی از زندگی مردم حل می‌شود.

سخنگوی دولت با اشاره به سفر نخست‌وزیر عراق به تهران تاکید کرد: یکی از بزرگترین دستاوردهای این سفر و همکاری با عراق، علاوه بر مسائل اقتصادی که دو ملت از آن نفع خواهند، مبارزه ترویسم‌ و ایجاد یک منطقه امن و باثبات است که حتما از نتایج این سفر خواهد بود.

وی ادامه داد: یک پیام سفر نخست‌وزیر عراق به ایران، برای دو ملت تحکیم و گسترش روابط اقتصادی و پیام بین‌المللی این سفر هم صلح و ثبات در منطقه و برنامه‌هایی که به پیوستن کشورهای بیشتر به مساله همکاری‌ها برای صلح و ثبات در منطقه کمک می‌کند، است.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره افزایش حق مسکن کارگران و اینکه آیا اراده‌ای در دولت برای این موضوع وجود دارد، گفت: چرا اراده‌ای نباید باشد؟ همه ما به دنبال این موضوع هستیم؛ در کمیسیون‌های دولت دستور کار زیاد است و هر متنی که تصویب شد، از همان زمان اقدام می‌شود.

سخنگوی دولت ادامه داد: کمیسیون اقتصادی دولت این موضوع را بررسی می‌کند، دیروز در جلسه کمیسیون اقتصادی مطرح بوده و از نتیجه آن مطلع نیستم؛ امیدوارم هفته آینده در دستور کار دولت قرار گیرد؛ نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی عدد مناسبی است که حتماً در روز تصویب اعلام خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی درباره آتش‌سوزی نیروگاه نطنز و دیگر نقاط مشابه و اینکه آیا بررسی‌ها درباره این موضوع به جایی رسیده است یا خیر، گفت: درباره پارچین همان زمان اعلام شد که هیچ خرابکاری صورت نگرفته و یک اتفاق طبیعی بوده است که خسارت آن نیز قابل توجه نبود.

ربیعی افزود: حادثه نیروگاه نطنز پیچیدگی خاص خود را دارد و هنوز هم کارشناسان باید به جمع‌بندی قطعی برسند و سپس سازمان انرژی اتمی اعلام خواهد کرد.

سخنگوی دولت در رابطه با تفاهمنامه ایران و چین و آمادگی ایران برای انعقاد تفاهم‌نامه با کشورهای دیگر مانند روسیه بیان کرد: ما قبلا اعلام کردیم جمهوری اسلامی ایران با همه کشورهایی که مصمم به توسعه روابط همه جانبه با ایران هستند وارد گفتگوهایی برای ترسیم نقشه راه همکاری‌های بلندمدت براساس حسن نیت و منافع متقابل، می‌شود. روسیه هم حتما در این چارچوب و قاعده قرار دارد.

وی افزود: درمیان کشورهای همسایه روسیه حتما برای ما اولویت‌دار است و ما هیچ سقفی برای گسترش روابط با همسایگان خود نداریم. کشورهایی هم که اراده خود را برای همکاری‌های بلندمدت اعلام کردند و در مقابل زورگویی و قانون‌گریزی آمریکا هم ایستادند قطعا برای ما اولویت دارند.

ربیعی در پاسخ به سوالی درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: سه صندوق مهم ما صندوق بازنشستگی لشکری، کشوری و تامین اجتماعی هستند. صندوق تامین اجتماعی از منابع دولت استفاده نمی‌کند. کار ما در آنجا دشوارتر است. در آنجا تلاش کردیم با پرداخت ۳۲ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به تامین اجتماعی، زمینه همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی فراهم شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه خوشبختانه با همسان‌سازی حداقل حقوق بازنشستگان به دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان رسید، تصریح کرد: همسان‌سازی در صندوق‌های لشکری و کشوری، در حال پیگیری است تا با تامین منابع لازم، این کار را انجام دهیم. سازمان برنامه و بودجه مسئولیت این کار را برعهده گرفته است.

ربیعی ادامه داد: امیدواریم به نحوی عمل کنیم که بازنشستگان ما مشابه طبقات خودشان ۹۰ درصد حقوق شاغلان را دریافت کنند. حتما این کار را در یکی، دو ماه پیشرو انجام خواهیم داد و به نحوی نهادینه می‌شود که امر همسان‌سازی را در سال‌های آینده دنبال کنیم.

وی ادامه داد: زندگی‌ها از جمله  زیست بازنشستگان سخت شده است. قدرت اقتصادی نسبت به اتفاقات ناشی از کرونا و تحریم سخت شده و تلاش می‌کنیم با این همسان‌سازی کمی از فشارها را کمتر کنیم.

ربیعی درباره زمان معرفی وزیر صنعت، معدن و تجارت( صمت ) به مجلس، اظهار داشت: همان طور که هفته پیش گفتم ۲ یا یک وزیر را در موقع خود معرفی می‌کنیم. تلاش دولت این است که دو وزیر را به مجلس معرفی کند و برای همین منتظر هستیم تلاش‌های ما برای این منظور نتیجه دهد. بررسی‌ها نشان می‌دهد با زحمات حسین مدرس خیابانی می‌کشد وزارتخانه دچار کاستی نیست و با بسیجی که بانک مرکزی برای کمک به وزارت صمت اتخاذ کرده و از ستاد اقتصادی دولت دنبال می‌شود هیچ نارسایی مدیریتی گزارش نشده است.

ربیعی در پاسخ دیگری درباره بروز مشکل در تامین نهاده‌های دامی و افزایش قیمت این محصولات از دی ماه سال گذشته، گفت: روز یکشنبه بخشی از جلسه دولت را به گزارش وزیر جهاد کشاورزی اختصاص دادیم و گزارشی از وضعیت ذخایر و نهاده‌های دامی و کشاورزی دادند.

سخنگوی دولت ادامه داد: به هر ترتیب فشارهای تحریم تمام مراودات تجاری کشور را تحت تاثیر قرار داده است و نهاده‌های دامی نیز از این مستثنی نیستند. فشارهای تحریم همه عرصه‌های متکی به ارز را تا حدودی متأثر کرده است‌.

ربیعی تاکید کرد: از ابتدای امسال واردات ذرت ما بیشتر از گذشته بوده و این کالای اساسی را به هیچ عنوان رها نکردیم و مداوم جزو دستورات دولت است. تا ۷۰ درصد فرمالیسیون طیور مربوط به بخش ذرت است بنابراین ما در زمینه ذرت اقدام مناسبی انجام دادیم. وضعیت جو خوب است و با عنایت به اینکه هم اکنون در حال برداشت جو در کشور هستیم قطعا در جو مشکل نخواهیم داشت.

وی یادآور شد: ما در واردات کنجاله و سویا عقب بودیم که این موضوع مطرح شد و با تمهیدات که در جلسه هیات دولت در نظر گرفته شد،بانک مرکزی، صمت و جهادکشاورزی به زودی این عقب ماندگی تامین و کمبود جبران و رفع خواهد شد.

ربیعی با بیان این که ذخایر ما امروز از وضعیت مناسبی برخوردار است تاکید کرد: دولت فعلا تصمیمی در خصوص تغییر نرخ و نوع ارز از ۴۲۰۰ تومانی به نیمایی درباره نهاده‌های دامی اتخاذ نکرده است.

سخنگوی دولت گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز تلاش‌هایی صورت داده که با کمک شرکت‌های دانش بنیان بتوانیم ما  کاهش مصرف خوراک و مصرف بهینه نهاده‌های دامی را داشته باشیم و بتوانیم کاهش واردات و عدم نیاز به ارز را دنبال کنیم امیدواریم که اینها به ثمر بنشیند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز