خبرگزاری کار ایران

روحانی:

۳۵ میلیون ایرانی در معرض ابتلا به کرونا هستند/ تعداد بستری‌ها دو برابر می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۴۱۴۵۷

رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی قابله با کرونا گفت: ۲۵ میلیون نفر تاکنون مبتلا شده‌اند و احتمالاً ۳۵ میلیون در معرض ابتلا خواهند بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران در امروز ۲۸ تیرماه ۹۹ در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود ۳۵ میلیون نفر در معرض ابتلا به کرونا باشند، گفت: بر اساس گزارش‌ها ۲۵ میلیون نفر مبتلا شده‌اند و احتمالاً ۳۵ میلیون در معرض ابتلا خواهند بود در همین گزارش پیش‌بینی شده است تعداد بستری‌هایی که باید پیش‌بینی کنیم حدود دو برابر مقداری بوده که در این ۱۵۰ روز گذشته شاهد بوده‌ایم.

وی افزود: تا پایان امسال و حتی سال آینده ممکن است که گرفتار این بیماری باشیم چرا که زمان پایان دقیق آن را نمی‌دانیم. بنابراین باید خودمان را از لحاظ تجهیزات و درمان آماده کنیم برای آنچه که در ماه‌های آینده پیش رو خواهیم داشت.

روحانی با بیان اینکه از هر هزار نفری که به کرونا مبتلا می‌شوند ۵۰۰ نفر علامتی ندارند و متوجه ابتلای خود نمی‌شوند، اظهار داشت: از این میزان حدود ۳۵۰ نفر علائم خفیف دارند که نیاز به بستری شدن ندارند، اما ممکن است ۱۵۰ نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند؛ پس یک جمعیت چند ده میلیونی را پیش رو داریم که در میان از هر هزار نفری که مبتلا می‌شوند ممکن است بیش از ۱۰۰ نفر نیاز به بستری شدن داشته باشند. باید خودمان را برای آن آماده کنیم.

رئیس دولت دوازدهم افزود: دو موج را در کشور شاهد بودیم یک موج مربوط به ماه اسفند و فروردین که اواخر فروردین با سیر کاهشی آن روبه‌رو بودیم و موج دیگر که اواخر خرداد شروع شد و اکنون نیز درگیر آن هستیم. در موج اول برخی از استان‌های ما درگیر بودند و اکنون استان‌هایی متفاوت از آنچه در موج اول بود. در موج اول گیلان و قم در راس ابتلا بودند و احتمالاً شیوع این ویروس در کشور از قم و گیلان شروع شده است. هر دو استان به واسطه حضور مسافرانی از ووهان چین بودند که حضور آنها در قم به واسطه جنبه تجاری و در گیلان به دلیل جنبه ورزشی و دانشجویی بوده است.

روحانی با بیان اینکه موج اول ابتلا به کرونا به این صورت بود که با یک غافلگیری همراه بود یعنی تا سه هفته یا بیشتر طول کشید تا متوجه حضور این بیماری در کشور شویم، خاطرنشان کرد: موج دوم به پایبندی مردم ما به آداب و سنن مربوط می‌شود. موج دوم به این دلیل است که عروسی‌های ما شکل و زمان خاص خودش را دارد، همچنین در عزاها نیز به همین صورت است. ایام تعطیلات تابستان با یک آداب و رسومی مواجه بوده و روابط اجتماعی خاصی داریم.

وی با بیان اینکه مردم توجه کافی به این بیماری نکرده‌اند، افزود: در این جلسه نموداری آقای دکتر رئیسی درباره بیماری‌های اپیدمیک نشان دادند که زمان شیوع در موج اول چون با ترس همراه بوده است با روند کاهشی ابتلا مواجه بوده‌ایم اما وقتی ترس مردم از بین رفت و دوباره اجتماعات زیاد و رعایت کنار گذاشته شد.

وی تاکید کرد:‌ موج دوم محصول این است که مردم به زندگی عادی خود و به آداب و رسومی که می‌بایست ترک کنیم، بازگشتند. باید تا پایان سال این آداب و رسوم را کنار بگذاریم.

روحانی با بیان اینکه موضوع عجیبی که در این بیماری وجود دارد که مشکلات را مضاعف کرده است بیماران بی‌علامت هستند، یادآور شد: از هر هزار نفر ۵۰۰ نفر بدون علامت هستند این افراد بزرگترین مشکل را ایجاد می‌کنند. افراد اعتماد به نفسی دارند در حالی که بیشترین انتشار این ویروس مربوط به افرادی است که علامت ندارند، یعنی همزمان زمان انتشاردهندگی آنها طولانی‌تر است و همچنین ویروس بیشتری را منتشر می‌کنند. این درحالی است که ممکن است در بیماری آنفولانزا این موضوع کمتر به این شکل باشد چرا که علائم ظاهری دارد.

رئیس‌جمهور با اشاره به نقش بیماری‌های زمینه‌ای در ابتلای افراد به بیماری کووید۱۹ گفت: در کشور ما بیماری‌هایی مانند فشار خون، چربی خون، چاقی، بیماری‌های تنفسی سنین بالای ۵۵ وجود دارد که کار ما را سخت‌تر می‌کند.

وی با بیان این‌که ۳ راه برای جلوگیری از این بیماری وجود دارد عنوان کرد: وزارت بهداشت و درمان بارها  تاکید کرد که ساده‌ترین، راحت‌ترین و کم‌هزینه‌ترین راه نخست ماسک است؛  ماسک هزینه ندارد، آسان است و عامل بسیار خوبی است.

رئیس ستاد مبارزه با کرونا ادامه داد: راه بعدی رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی است که بارها بر آن تاکید شده است و راه آخر جلوگیری از تجمعات و رعایت بهداشت شخصی است که این واقعا کمک بزرگی به ما می‌کند.

وی درباره تولید داروهای مبارزه با کرونا در کشور گفت: تاکنون ۵ داروی موثر بر کرونا در اختیار است و یک دارو نیز در هفته‌های آینده در اختیار قرار می‌گیرد. در زمینه واکسن هم در حال انجام اقدامات هستیم.

روحانی گفت: هنگامی که به آمار و ارقام برخی از  کشورهای شرق آسیا نگاه می‌کنیم، می‌بینیم این بیماری  زودتر کاهش پیدا کرده؛ دلیلش این امر آن است که آن‌ها از گذشته تجربیاتی دارند.

وی یادآور شد: کشورهای شرق آسیا تجربه سارس و آنفولانزای خوکی و مرغی را دارند و خودشان را آماده کرده‌اند. از سوی دیگر هم مشاهده کردیم آنان اطلاع‌رسانی خوبی انجام دادند اگر کسی مبتلا می‌شد مخفی‌کاری نمی‌کرد و به دیگران اطلاع می‌داد و در قرنطینه قرار می‌گرفت این اصل بسیار مهم است و ما هم باید از آن استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که باید در برابر این بیماری تاب‌آوری ملی داشته باشیم، عنوان کرد: در دو بخش اقتصادی و سلامت باید تاب‌آوری ملی خودمان را بالا ببریم. تولید باید سر جای خودش باشد و کالای مورد نیاز مردم در دسترس باشد.

وی تاکید کرد:  تولید برای ما اهمیت ویژه دارد. مبنای تولید باید کالا و اشتغال باشد؛ نمی‌توانیم تولید را متوقف و حدود ۱۵ میلیون نفر را بیکار کنیم که با خانواده‌هایشان ۵۰ میلیون نفر می‌شود.

روحانی گفت: خوشبختانه ماسک، مواد شوینده، ونتیلاتور و سایر اقلام مورد نیاز مردم در داخل تولید می‌شود.

روحانی گفت: در بخش سلامت نیز نیاز به تاب‌آوری نیروی انسانی داریم، همه نیروی انسانی که دست به دست هم می‌دهند و جبهه دفاع سلامت را به وجود می‌آورند، حضورشان مهم است. نیروی انسانی باید به تعداد کافی داشته باشیم و نیروی انسانی خسته، موجب کاهش کیفیت کار خواهد شد؛ بنابراین هم تعداد و هم انگیزه مدنظر است که الحمدلله امروز انگیزه کافی بین کادر درمان وجود دارد.

وی ادامه داد: نکته مهم سلامت کادر پزشکی است، برای اینکه اینها سلامت باشند باید همه تجهیزات فراهم شود یعنی وزارت بهداشت و درمان بار سنگینی برای سلامت کادر درمان بر دوش دارد.

رئیس دولت دوازدهم افزود: مورد بعد نیازمندی‌های اینهاست، همه تجهیزات لازم برای اینها باید فراهم شود و نکته آخر مسائل مالی و پولی است که ما باید نیازمندی‌های کادر درمان را آماده کنیم تا زندگیشان آرامش داشته باشد.

وی بیان کرد: این بیماری که ما با آن مواجه هستیم یک بیماری همه‌گیر و عالم‌گیر است، امروز همه استان‌ها و همه شهرهای ما درگیر این ویروس هستند، در خارج از کشور نیز سایر کشورها درگیر این ویروس هستند؛ پس هر ملتی باید به توان خود تکیه کند یعنی قدرت ملی باید در حدی باشد که ما بتوانیم روی پای خودمان بایستیم.

روحانی گفت: مردم بدانند حتی سایر کشورها به ما گندم نیز نخواهند داد، ما برای احتیاط از کشوری گندم خریده بودیم اما با شیوع کرونا این گندم را به ما ندادند و از اسفند به تاخیر افتاده است، الحمدلله امسال ۱۲ درصد خرید گندم ما نسبت به پارسال بیشتر بوده است؛ بنابراین در این شرایط هر کشوری باید روی پای خود بایستد و این موضوع مهمی است، باور ملی و خودکفایی و خوداتکایی مساله اصلی و درس اصلی است که کرونا به ما یاد داد. اخلاق در کرونا نیز مهم است اگر اخلاق مراعات نشود و به موقع دنبال تست و قرنطینه نباشیم و دستورالعمل‌ها را اجرا نکنیم همه چیز دچار مشکل خواهد شد و ضمن اینکه توجه می‌کنیم اضطراب نیز به وجود نیاوریم.

وی افزود: باید مردم را به حق و صبر توصیه کنیم و به دنبال اضطراب نباشیم ما در برابر این بیماری پیروز می‌شویم و من خواهش می‌کنم برای آلام فکری و روانی، مردم در فضای حقیقی و مجازی کمک کنند تا از این بیماری به خوبی عبور کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز