خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه نیوهمپشایر در گفت‌وگو با ایلنا:

توافق ایران و چین می‌تواند در جبران تحریم‌ها موثر باشد/ قرارداد ۲۵ ساله، اعتبار از دست رفته آمریکا را نشان می‌دهد/ ترامپ برای پیروزی در انتخابات به ایران نیاز دارد

asdasd
کد خبر : ۹۴۰۵۱۲

استاد علوم سیاسی نیوهمپشایر اظهار کرد که توافق میان ایران و چین به معنی تضعیف اعتبار آمریکا و اقدامی موثر در کاهش تاثیر تحریم‌ها علیه ایران است.

کرک دورسِی، استاد علوم سیاسی و روابط‌ بین‌الملل و تاریخ دانشگاه نیوهمپشایر است. وی در حوزه‌ سیاست خارجی سال‌ها تدریس، مطالعه و بررسی کرده است.

کرک دورسِی در گفت‌وگو با ایلنا، نظرات خود را درباره تنش‌ها میان ایران و آمریکا بیان کرد.

توافق ایران و چین پیامی به ایالات متحده است

وی در ابتدا در مورد توافق ایران و چین گفت: ما هنوز جزئیات توافق را نمی‌دانیم، بنابراین به سختی می‌توان گفت مزایای آن چه خواهد بود. به نظر می‌رسد که این توافق برای رفع تحریم‌هایی که ترامپ اعمال کرده و ایران را  تحت فشار قرار داده است، به ایران کمک بزرگی خواهد کرد.

دورسِی یادآور شد: به نظر می‌رسد که برای چین هم این معامله به معنای دستیابی به نفت ارزان، نفوذ بیشتر در خاورمیانه و احتمالاً کمک به معامله با اویغورها است و قطعاً پیامی به ایالات متحده است. 

توافق ایران با چین می‌تواند تحریم‌ها را جبران کند

قرارداد ۲۵ ساله اعتبار و نفوذ از دست رفته آمریکا را نشان می‌دهد

وی در ادامه افزود: این توافق نتیجه رهبری ضعیف ترامپ است. به نظر نمی‌رسد که این توافق احتمال درگیری نظامی را ایجاد کند. بیشتر از هر چیز اعتبار و نفوذ از دست رفته آمریکا را نشان می‌دهد. چین و ایران مبنایی برای تجارت متقابل دارند، اما بیش از هر چیز، آنها دشمنی مشترک با ایالات متحده دارند. اقتصاد چین بسیار بزرگ است و کالاهای زیادی تولید می‌کند که فکر می‌کنم این توافق می‌تواند تحریم‌ها را جبران کند.

ترامپ برای پیروزی در انتخابات به ایران نیاز دارد

این استاد دانشگاه در ادامه در مورد سیاست فشار حداکثری علیه ایران گفت: سیاست فشار آمریکا تقریباً کاملاً مبتنی بر عدم علاقه رئیس‌جمهور ترامپ به توافقی است که اوباما با ایران امضا کرد. در  حال حاضر ترامپ به ایران نیاز دارد تا با تمام خواسته‌های او موافقت کند تا بتواند برای هواداران خود پیروزی کسب کند. اما در عوض، ایران از سازمان های بین المللیخواسته است که وی به عنوان جنایتکار جنگی دستگیر شود.

ایران تا انتخابات آمریکا صبور باشد

هنوز فرصت برای برجام  یا نسخه به روز شده آن وجود دارد

وی هم چنین در مورد تاثیر تحریم‌ها در شیوع گسترده کرونا در ایران گفت:  مطمئن هستم که تحریم‌ها به ایرانی‌های بی‌گناهی که به این بیماری مبتلا شده‌اند، آسیب می‌رساند. ویروس در کشورهایی که آن را به اندازه کافی جدی نگرفتند، مانند ایالات متحده و برزیل و در ابتدا چین هم شیوع زیادی داشته است.

دورسِی در ادمه در مورد سرنوشت برجام گفت: شاید اگر ایران صبور باشد و منتظر بماند و جو بایدن پیروز انتخابات باشد، برجام زنده بماند، در این مرحله در ژانویه دوباره جلسه‌هایی میان ایران و متحدان سنتی آمریکا  دوباره آغاز خواهد شد. من معتقدم که هنوز فرصت برای برجام  یا نسخه به روز شده آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه ممکن است برجام به دو دلیل زنده نماند، گفت: این دو دلیل عبارتند از اینکه ترامپ تصمیم واقعاً ناخوشایندی اتخاذ کند که درگیری نظامی با ایران را آغاز کند یا اینکه ایران بگوید برجام را نمی‌خواهد و معامله جدیدی با چین انجام دهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز