خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه فنلاند در گفت‌وگو با ایلنا:

جامعه جهانی در پساکرونا با آمریکا به عنوان مجرم جنگی رفتار کند/ آمریکایی‌ها برای اصلاح قانون اساسی «عقب افتاده» خود فکری کنند/ واشنگتن به برجام خیانت کرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۹۴۰۵

استاد دانشگاه فنلاند تاکید کرد: در این شرایط بحران بیماری، تحریم‌های ایالات متحده هیچ توجیهی ندارد. در دنیای پس از همه‌گیری کرونا، جامعه جهانی باید در نظر داشته باشد که ایالات متحده را تعقیب کند و مانند مجرمان جنگی با آن رفتار کند.

تومو مِلاسو (Tuomo Melasuo) استاد روابط بین‌الملل و علوم سیاسی دانشگاه تامپر فنلاند است. وی سال‌ها در حوزه‌های تاریخ سیاسی، علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، اسلام سیاسی و جهان سوم تحقیق و تدریس کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌ها بیان کرده است.

سیاست ایالات متحده در مورد برجام و ایران نابالغ است

تومو مِلاسو در ابتدا گفت: روابط دشوار ایران و ایالات متحده در نیمه اول سال ۲۰۲۰ می‌تواند در متن گسترده‌تری بررسی شود. این موضوع گسترده تراز توافق هسته‌ای تابستان ۲۰۱۵ و برنامه جامع اقدام مشترک  است. به عبارت دقیق‌تر اینکه ایالات متحده آمریکا به صورت کلی به هیچ نوع از توافق احترام نمی‌گذارد و از طرف دیگر کرونا به عنوان یک بیماری همه‌گیر در سراسر جهان مشکل بزرگی است. ما باید رفتار سیاسی ایران و آمریکا را با این شرایط تحلیل کنیم.

وی در ادامه افزود: سیاست ایالات متحده در قبال کل خاورمیانه به ویژه در مورد برجام، ایران و فلسطینی‌ها به عنوان نمونه بسیار نابالغ و همچنین خطرناک و حتی مخرب بوده است و کماکان بسیار نابالغ است.

سال‌ها تحریم‌ تأثیر منفی بر سلامت عمومی در ایران داشته است

آمریکا به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خیانت کرد

این استاد دانشگاه در مورد تاثیر تحریم‌ها بر شیوع مجدد شرایط سخت بیماری کرونا در ایران گفت: ایران به دلیل تحریم‌های غیرقانونی ایالات متحده در مواجهه با همه‌گیری کرونا، خود را در شرایط سختی می‌بیند.

وی هم چنین تاکید کرد: حداقل از سال ۲۰۰۷ تاکنون تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شده است و در طول این سال‌ها این تحریم‌ها تأثیر منفی بر جامعه مدنی و سلامت عمومی در ایران داشته است. به یاد می‌آورم که برخی از دوستان ایرانی من در فنلاند نگران سلامتی والدین خود بودند و برای والدین و خانواده خود در این کشور دارو ارسال می‌کردند. البته تحریم‌های جدید آمریکا از آنجایی که به توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ خیانت کرد، تأثیر منفی بر شرایط عمومی سلامت ایران داشته است.

جامعه جهانی باید در پساکرونا با آمریکا به عنوان مجرم جنگی رفتار کند

مِلاسو افزود: سیاست تحریم بسیار نامشخص اما تحریم آمریکا بدون تردید تأثیر مهمی در توان ایران برای رویارویی با کرونا دارد. حتی اگر مقام‌های ایرانی هم اشتباهی در تلاش‌های خود برای کنترل ویروس مرتکب شده باشند، واضح است که تحریم‌های ایالات متحده آمریکا به طور چشمگیری توان کشور را برای مقابله با بیماری همه‌گیر را کم می‌کند. این امر به ویژه در واردات دارو و تجهیزات پزشکی مشهود است.

استاد دانشگاه تامپر فنلاند یادآور شد: بنابراین، در این شرایط بحران بیماری، تحریم‌های ایالات متحده هیچ توجیهی ندارد. آنها به سادگی غیرمسئولانه، غیرقانونی و حتی مخرب هستند. در دنیای پس از همه‌گیری کرونا، جامعه جهانی باید در نظر داشته باشد که ایالات متحده را تعقیب کند و مانند مجرمان جنگی با آن رفتار کنند.

آمریکایی‌ها باید برای ایجاد اصلاحات در قانون اساسی «عقب افتاده» خود فکری کنند

وی افزود: روشن است که این تحریم‌ها غیرقانونی است زیرا آنها به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام نمی‌گذارند. در واقعیت، کنگره هیچ تاثیری بر ترامپ ندارد، زیرا تنها چیزی که وی درباره آن نگران است، انتخاب مجدد وی در نوامبر ۲۰۲۰ است.

 مِلاسو ادامه داد: این وضعیت البته اثبات این است که مشکلات بسیاری در فرهنگ سیاسی ایالات متحده و به ویژه سیستم سیاسی ایالات متحده وجود دارد. آمریکایی‌ها باید بطور جدی در مورد ایجاد اصلاحات مهم در قانون اساسی خود که کمی قدیمی، منسوخ و «عقب افتاده» است، فکری کنند.

ایالات متحده حق مداخله در روابط تجاری ایران با دیگر کشورها را ندارد

این استاد دانشگاه در مورد روابط ایران و ونزوئلا گفت: ایران باید تمام تلاش خود را برای تأمین نیازهای اساسی جمعیت خود انجام دهد. ایالات متحده ممکن است شیوه‌ای را برای رفتار نهادها، شرکت‌ها و سایر بازیگران دیکته کند، اما آنها هیچ نوع حقوق اخلاقی یا قانونی برای گسترش نفوذ خود به خارج از مرزشان های‌ندارند. بنابراین، ایالات متحده هیچ نوع حق مداخله در روابط تجاری ایران با ونزوئلا  دیگر کشورها را ندارد.

وی همچنین گفت: ترامپ غیرقابل پیش‌بینی است، بنابراین همه چیز حتی جنگ ممکن است. امیدواریم که برخی از افراد متمدن در کنار وی باشند تا بتوانند به او توصیه کنند که بهترین راه برای از دست دادن انتخابات، جنگ با ایران است. البته، جنگ بدترین گزینه برای هر دو جامعه است. این چیزی است که ایرانیان هم نباید فراموش کنند. جنگ واقعی و تمام عیار بین این دو کشور، فاجعه‌ای خواهد بود که نه تنها برای هر دوی آنها ، بلکه برای کل خاورمیانه و کل اروپا فاجعه است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز