خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه روتگرز در گفت‌وگو با ایلنا:

دولت ایران دیگر تمایلی به مذاکره ندارد/ ترامپ با متحدان آمریکا با بی‌اعتنایی رفتار می‌کند/ باید مراقب باشیم که وضعیت از کنترل خارج نشود

asdasd
کد خبر : ۹۳۸۲۹۶

استاد دانشگاه روتگرز تاکید کرد: اروپا در مخالفت با ترامپ ضعیف است چراکه آمریکا خود را از متحدانش جدا کرده است.

روی لیکلیدر استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز است، وی سال‌ها به تحقیق و تدریس در حوزه روابط بین‌الملل به‌ویژه در زمینه جنگ‌های داخلی پرداخته است. از آثار وی می‌توان به کتاب‌هایی از قبیل «نتایج جنگ‌های داخلی»، «توصیه‌های اخلاقی و مدیریت جنگ»، «کشتن را متوقف کنید» و «چگونه جنگ داخلی پایان می‌پذیرد؟» اشاره کرد. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش‌ها بیان کرد.

روی لیکلیدر در ابتدا گفت: ترامپ در تلاش است تا برجام را نابود کند، حتی به نظر می‌رسد که تاکنون هم برجام را تاحدودی نابود کرده است. او چند دلیل برای این کار دارد؛ اول اینکه این توافق توسط اوباما منعقد شده است. او بطور منظم سعی در نابودی هر کاری که اوباما با موفقیت انجام داده است، داشته است. هم چنین برخی از مشاوران وی با این توافق مخالف هستند و اظهار داشتند که ایران تنها برای چند سال محدود شده است.

وی افزود: همچنین ترامپ مخالفت با برجام را موفقیت برای خود می‌داند و نشان داده که او می‌تواند بدون مشورت و یا کسب اجازه از کنگره یا هر نهاد دیگری سیاست خارجی مورد نظر خود را انجام دهد. 

اروپا نه توان نظامی و نه قدرت اقتصادی برای مقابله با آمریکا ندارد

ترامپ با متحدان خود با بی‌اعتنایی رفتار می‌کند

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز در ادامه گفت: ترامپ مدعی است که ایران از حزب الله و شبه نظامیان در سوریه و یمن حمایت می‌کند و با همین ادعا در تلاش برای تمدید تحریم تسلیحاتی است.

وی در مورد مواضع اروپا در مورد ایران و توان مقابله با آمریکا گفت: در دولت ترامپ اروپا هیچگونه قدرتی برای مقابله با آمریکا ندارد، اروپا نه توان نظامی و نه قدرت اقتصادی برای مقابله با آمریکا ندارد. هیچ گونه نفوذی در آمریکا ندارد قبل از ترامپ، اروپا متحد آمریکا بود. اکنون ترامپ با متحدان خود با بی‌اعتنایی رفتار می‌کند و اهمیتی برای متحدان دیرینه خود قائل نیست.

 چین و روسیه  به زودی تجهیزات نظامی به ایران ارسال می‌کنند

دولت ایران دیگر تمایلی به مذاکره ندارد

لیکلیدر در ادامه به مخالفت چین و روسیه برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی اشاره کرد و گفت: چین و روسیه با تمدید این تحریم‌ها مخالفت می‌کنند و به زودی تجهیزات نظامی به ایران ارسال می‌کنند. اگرچه آمریکا در مقابل این اقدامات دست به تهدید می‌زند اما از اقدام نظامی خودداری می‌کند.

وی در مورد برجام گفت: در این مرحله بعید به نظر می‌رسد که ترامپ در انتخابات پیروز شود، اما این شرایط می‌تواند تغییر کند. اگر او بازنده باشد، من فکر می‌کنم بسیاری از افراد در دولت بایدن دوست دارند به برجام  برگردند، اما افزایش تنش‌ها کار را دشوار می‌کند. من فکر می‌کنم دولت ایران تمایلی به مذاکره ندارد زیرا ترامپ نشان داد که به ایالات متحده نمی‌شود اعتماد کرد . ما ممکن است با ایجاد پیمانی که نقض آن دشوارتر از تعهد به اجرای آن باشد، به این توافق برسیم. با بایدن می‌شود به این هدف امیدوار بود.

این خطر وجود دارد که وضعیت از کنترل خارج شود

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه روتگرز همچنین هدف از افزایش فشار بر ایران را افزایش تنش دانست و گفت: افزایش تنش برای فشار بر ایران جهت تغییر سیاست‌های خود است . البته این خطر وجود دارد که وضعیت ممکن است از کنترل خارج شود و باید مراقب باشیم. ایالات متحده به امید اینکه ایران سیاست های خود را تغییر دهد، عمدا تنش را افزایش می‌دهد. بعید است که ترامپ به این هدف برسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز