خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کلارک در گفت‌وگو با ایلنا:

ظریف دیپلمات ماهر و زیرکی است/ اشاره به دولت مصدق در جلسه شورای امنیت سنجیده بود/ اتحادیه اروپا نمی‌خواهد اوضاع را متشنج کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۹۸۵

استاد علوم سیاسی دانشگاه کلارک تاکید کرد: موضع اروپا با آمریکا در مورد برجام متفاوت است و اروپا همچنان خواهان حفظ برجام است.

مایکل بوتلر (Michael Butler) استاد علوم سیاسی دانشگاه کلارک است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در مورد تنش میان ایران و آمریکا بیان کرده است.

 اروپا می‌تواند به معنای دیپلماتیک با آمریکا مقابله کند

اتحادیه اروپا نمی‌خواهد اوضاع را متشنج کند

مایکل بوتلر در ابتدا در مورد تلاش ترامپ برای نابودی برجام قبل از انتخابات نوامبر در آمریکا گفت: من فکر می‌کنم  رویه دولت ترامپ کاملاً اثبات شده است. او برجام را دوست ندارد و برای نابودی برجام تلاش می‌کند این موضوع به این بر می‌گردد که امضای اوباما پای این توافق است. ترامپ بارها به خصومت خود با برجام و اوباما در توییت‌هایی که منتشر کرده، اشاره کرده است.

وی در ادامه در مورد تلاش اروپا برای مقابله با آمریکا در مورد ایران گفت: به معنای دیپلماتیک اروپا می‌تواند با آمریکا مقابله کند. به عنوان مثال، نماینده دائم آلمان در شورای امنیت سازمان ملل، خروج ایالات متحده از برجام را نقض قوانین بین‌المللی عنوان کرد. من شک دارم که آلمان، فرانسه یا خود اتحادیه اروپا اوضاع را متشنج کنند، اما اروپا موضع خود را اتخاذ کرده است - اساساً ، اروپا معتقد است که برجام باید حفظ شود و همچنین بارها و بارها مخالفت  خود با آمریکا در مورد برجام را ابراز کرده است. این در حالی است که اروپا نسبت به ایران نیز انتقادهایی دارد.

بازگشت بایدن به برجام محتمل است

بوتلر همچنین خاطرنشان کرد: مطمئناً روسیه و چین می‌توانند و می‌خواهند که با تحریم‌های تسلیحاتی در شورای امنیت سازمان ملل متحد مخالفت کنند.

این استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در مورد بیانیه اخیر آژانس گفت: بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عمدتاً بر این ادعا استوار است که بازرسان آن از دسترسی به برخی از تاسیسات در ایران منع شده‌اند

وی در مورد آینده برجام و ترامپ گفت: پیش‌بینی هر دو مورد بسیار دشوار است. مطمئناً بازگشت بایدن به برجام محتمل است اگرچه موارد زیادی در سیاست دولت وجود دارد که می‌تواند اولویت دولت آینده آمریکا باشد.

باید دید ترامپ بعد از شکست در انتخابات چه حرکتی می‌کند

بوتلر افزود: در مورد انتخابات مطمئناً نظرسنجی‌ها حاکی از آن است که ترامپ شرایط سختی برای پیروزی دارد، اما به نظر من پیش‌بینی نتیجه بسیار تیره و تار است. همچنین این سؤال باز است که ترامپ در صورت اعلام نتیجه انتخاباتی که بایدن در آن پیروز باشد، چه خواهد کرد.

ترامپ از تنش با ایران به عنوان ابزاری برای تقویت پایگاه خود استفاده می‌کند

وی همچنین درباره افزایش فشار بر ایران گفت: مطمئنا افزایش فشارها بر تنش‌ها می‌افزاید اما ترامپ با توجه به نتیجه نظرسنجی‌ها از تنش با ایران به عنوان ابزاری برای تقویت پایگاه خود استفاده می‌کند.

ظریف دیپلمات ماهر و زیرکی است

اشاره ظریف به دولت مصدق و کودتا سنجیده بود

این استاد دانشگاه هم چنین درباره اظهارات ظریف در شورای امنیت سازمان ملل گفت: ظریف بدون شک دیپلمات بسیار ماهر و زیرکی است. اشاره او به مصدق و کودتای ۱۹۵۳ بسیار سنجیده و به جا بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز