خبرگزاری کار ایران

روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت:

صادرکنندگان را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم آمریکا می‌دانیم/ ناچاریم تصمیمات حادی برای بازگشت ارزهای صادراتی اتخاذ کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۳۷۸۲۶

رییس‌جمهور گفت: محصولات صنعتی در همه رشته‌های مهم در سه ماهه ابتدای امسال افزایش یافته؛ در زمینه پتروشیمی ۷درصد افزایش تولید، در خودروسواری ۸/۵ درصد افزایش تولید، در تولید وانت ۲۳درصد افزایش تولید، در انواع لاستیک خودرو ۳۱درصد افزایش تولید، در دوازده رشته صنعتی در سه ماهه ابتدای امسال با رشد خوبی مواجه بودیم

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی در مراسم بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت صمت، اظهار کرد: امروز افتتاح‌های مهمی در استان‌های فارس، سیستان و بلوچستان و اصفهان به وقوع پیوست، عمدتاً یک بخش، بخش معدنی بود که حائز اهمیت بود که زنجیره فولاد از سنگ آهن، فولاد، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به طور متوسط دو برابر شده است؛ یعنی تولید آهن اسفنجی، فولاد، گندله و کنسانتره در طول هفت سال به دو برابر آن چیزی که قبل از سال ۹۲ در کشور بوده، رسیده است؛ این به معنای تلاش بخش خصوصی، مهندسان و بخش‌های دولتی است.

وی افزود: در بخش‌های دیگر هم شرایط ما همین‌گونه است، در ریسندگی توان ما به دو برابر رسیده است که این نشاندهنده این است که علیرغم تحریم و فشار، شاهد هستیم که ۵ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان طرح و پروژه در کشور افتتاح می‌شود.

روحانی گفت: افزایش محصولات در این سه ماه ابتدایی امسال بسیار سخت بوده است، افزایش محصولات صنعتی در همه رشته‌های مهم افزایش یافته؛ در زمینه پتروشیمی ۷درصد افزایش تولید، در خودروسواری ۸/۵ درصد افزایش تولید، در تولید وانت ۲۳درصد افزایش تولید، در انواع لاستیک خودرو ۳۱درصد افزایش تولید، در دوازده رشته صنعتی در سه ماهه ابتدای امسال با رشد خوبی مواجه بودیم؛ البته مشکلات است اما این آمار و ارقام نشان می‌دهد که مردمان سخت‌کوشی در این شرایط سخت، مسیر تولید را ادامه می‌دهند.

رییس‌جمهور بیان کرد: مسأله دوم مسأله آبادانی برخی از استان‌های ماست، استان فارس و اصفهان از استان‌هایی هستند که شرایطشان مناسب است و قطب تمدنی و گردشگری کشور هستند، همه تلاش ما این است که آزادراه اصفهان - شیراز تا پایان دولت افتتاح شود.

وی اضافه کرد: همچنین ما در زمینه سیستان و بلوچستان شاهد تحول بسیار خوبی هستیم یعنی استانی که امروز دارای گاز و راه‌آهن است و در حال تلاش هستیم که چابهار به زاهدان متصل شود و همچنین طرح آبادانی مکران که برای کشور ما اهمیت دارد.

روحانی ادامه داد: کارخانه بافت بلوچ برای ما اهمیت دارد، بخش بزرگی از این کارخانه به دلیل حوادث سال ۸۷ تعطیل شده بود؛ مقام معظم رهبری در اولین سفر من به سیستان و بلوچستان تاکید کردند که بافت بلوچ افتتاح شود و مایل بودند که بافت بلوچ فعال شود که من امروز خدمت ایشان عرض می‌کنم که این آرزو و دستور ایشان اجرایی و عملیاتی شد و ان‌شاالله نیمه بافندگی آن نیز در این دولت فعال خواهد شد.

رییس‌جمهور بیان کرد: بسیار مهم است که استان سیستان و بلوچستان به عنوان یک استان مرزی برای ما به قطب بافندگی و پارچه تبدیل شود.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه قول وزارت صمت این بوده که امسال شاهد افتتاح ۲۰۰ طرح بزرگ صنعتی و معدنی با ارزش ۱۷۰ هزار میلیارد تومان باشیم، گفت: در هفته‌های آتی به تدریج این طرح‌ها افتتاح خواهند شد و مردم ما شاهد خواهند بود که علیرغم سختی‌های امسال، تحولات مثبت خواهیم داشت.

وی افزود: گفت: باید تولید را بالا ببریم تا اشتغال بالا برود، تا بازار اشباع شود و قیمت اجناس متعادل شود. وقتی از نبود تعادل قیمت برخی از اجناس در بازار صحبت می‌کنیم، یکی از راه‌های آن افزایش تولید است؛ وقتی عرضه زیاد شود به طور طبیعی هم قیمت متعادل خواهد شد. همچنین با افزایش تولید باید صادرات را نیز افزایش دهیم.

روحانی با بیان اینکه امروز فشار آمریکا و دشمنان بر این است که در زمینه ارز دچار مشکل شویم، اظهار داشت: دو چیز می‌تواند توطئه آمریکا را از بین ببرد، نخست اینکه همه ما در بخش تولید و صادرات فعال شویم. تمام تلاش دولت این است که موانع تولید را بردارد و بعد اینکه دولت الکترونیک یکی از اهدافی است که امسال دولت به طور جدی پیش می‌برد و در ماه‌های آینده مردم شاهد آن خواهند بود که بسیاری از خدمات تسهیل می‌شود.

رئیس‌جمهور با اشاره علل بالا رفتن قیمت ارز در کشور دو عامل آن را بسته بودن مرزها و بازگردانده نشدن ارزها توسط صادرکنندگان دانست و تشریح کرد: در اسفند، فروردین و اردیبهشت همه مرزهای ما با همسایگان بسته و صادرات ما دچار مشکل شد، اما مرزها به تدریج بازگشایی شدند. با این حال در صادرات وقفه ایجاد شد که امروز آثار آن را می‌‌بینیم.

وی با بیان اینکه ما صادرکنندگان را سربازان و سرداران خط مقدم مبارزه با تروریسم اقتصادی آمریکا می‌دانیم، افزود: برخی صادرکنندگان، ارز حاصل از صادرات را سر وقت بازگرداندند که از آنها تشکر می‌کنم. آنها میلیون‌ها دلار وارد کشور کردند. اما متاسفانه صادرکنندگانی هستند که ارز را سر موقع بازنگرداندند. طبق اعلام بانک مرکزی، بیست میلیارد یورو در اواخر سال ۹۸ کالا صادر شده، اما ارز آن بازنگشته است. علیرغم اینکه هیچوقت دلمان نمی‌خواست یک صادرکننده را از طریق اعمال فشار و یا اقدامات قوه قضائیه تحت فشار قرار دهیم، به ناچار تصمیمات حادی را باید اتخاذ کنیم. مبنای ما این است که همه مردم و صادرکنندگان ما کسانی هستند که برای کشور می‌خواهند کار کنند و ما را در زمینه ارز بی نیاز کنند

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امسال می‌توانیم ۴۱ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته باشیم که اگر ارز آن سر موقع وارد کشور شود، همه نیازهای وارداتی خود را حل می‌کنیم. اگر همه به وظایف خود عمل کنیم، قیمت ارز متعادل شده و کالاهای اساسی سر موقع وارد کشور می‌شود؛ البته الان هم کالاهای اساسی را خریده‌ایم و این کالاها در حال ورود به کشور بوده و مشکلی نداریم.

وی تاکید کرد: با وجود برخی فضاسازی‌ها در فضای مجازی، به مردم عرض می کنم که با وحدت، اتحاد، کوشش و همفکری و فعالیت در زمینه تولید می‌توانیم در برابر دشمن ایستادگی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز