خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

هیچ محدودیتی برای واردات گوشی ابلاغ نشده است/ قسط دوم برداشت از صندوق توسعه ملی در حال انجام است/ به هر جمع‌بندی درخصوص دخالت در نطنز برسیم، پاسخ می‌دهیم/ بورس دچار سقوط نخواهد شد

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۹۵۳

سخنگوی دولت گفت: مطالباتی که در ستاد کرونا مطرح شد، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک از انتقال ویروس کرونا ۹۹ درصد جلوگیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اصحاب رسانه اظهار‌ کرد: نگرانی ستاد کرونا از تداوم و تداخل کرونا با آنفولانزا در پاییز، افزایش تخت‌ها و زیرساخت‌ها با سرعت زیاد کماکان ادامه دارد و ما هیچ کمبودی در این خصوص نداریم و ۸ هزار تخت بیمارستانی جدید هدف‌گذاری شده که ان‌شاالله تا پایان دولت به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: عادی انگاری و عدم رعایت پروتکل‌ها و‌ خستگی جامعه از کرونا عامل گسترش آن بوده است و دو‌ عامل موفقیت ما بدون تردید توانایی نظام سلامت و درمان و همکاری مردم با نظام درمانی است.

ربیعی گفت: همانطور که استحضار دارید ماسک اجباری شد و مطالباتی که در ستاد کرونا مطرح شد، نشان می‌دهد که استفاده از ماسک از انتقال ویروس کرونا ۹۹ درصد جلوگیری می‌کند.

وی اضافه کرد: گزارشی مطرح شد که مراعات سالمندان کم شده و سالمندان بیشتر مورد حمله قرار گرفته‌اند.

سخنگوی دولت دوازدهم بیان کرد: ستاد مبارزه با کرونا محدودیت‌ها را در شهر‌های قرمز اعمال کرده و از این پس مسئولیت پاساژها با مدیران آن خواهد بود؛ ما هیچ پیش‌بینی برای زمان اتمام بیماری نداریم. کار بزرگ برای مقابله با کرونا استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری است.

وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قسط دوم برداشت از صندوق توسعه ملی نیز در حال انجام است و تمام مطالبات پرستاران باید تا پایان سال پرداخت شود.

ربیعی گفت: امروز ستاد اقتصادی دولت را داشتیم و مباحثی در مورد تامین ارز مطرح شد، ما ۲۷ میلیارد دلار مطالبه ارزی داریم که از سال ۹۷ باید به کشور باز می‌گشته و متاسفانه بازنگشته است؛ براساس ابلاغیه سازمان توسعه تجارت، افرادی که اقدام نکرده‌اند، کارت بازرگانی‌شان ابطال خواهد شد؛ البته واحدهای تولیدی مستثنی شده‌اند.

وی درباره محدودیت وارد گوشی نیز گفت: گفته شده بود که واردات گوشی بالای ۳۰۰ یورو ممنوع شده که هیچ تصمیمی در این خصوص گرفته نشده و ابلاغی صورت نگرفته و تغییر رویه‌ای نیز انجام نشده است.

ربیعی بیان کرد: ما در هفته گذشته شاهد تعامل مجلس و دولت بودیم که در جامعه واکنش‌های زیادی داشت، ما موافق تکثر دیدگاه‌ها هستیم اما معتقدیم که اهمیت دارد که ضمن بیان دیدگاه‌ها، ما در مورد روابط بین مسئولان باید به نحوی سخن بگوییم که برای جامعه امیدآفرین باشد و با حفظ آداب و به نحوی که تخریب‌گرانه نباشد سخن بگوییم.

سخنگوی در پاسخ به سوالی درباره حادثه انفجار در سایت هسته‌ای نطنز و اینکه برخی مقام‌های رژیم صهیونیستی اظهارنظرهایی در این رابطه داشتند، گفت: فرضیه‌های مختلف درخصوص علت حادثه نطنز از همان ساعات ابتدایی بعد از حادثه به طور دقیق مورد بررسی قرار گرفته و گروه‌های کارشناسی ما در آن‌جا مستقر شدند و علت حادثه با یک اجماع نظر در حال تکمیل است.

وی ادامه داد: خوشبختانه این حادثه تلفات جانی نداشت، در ساعت‌های اولیه خبری پخش کردند که مواد رادیواکتیو منتشر شده است، به هیچ عنوان هیچ مواد رادیواکتیوی وجود نداشت و همچنین این حادثه تاثیری بر روند فعالیت‌های مرتبط با غنی‌سازی اورانیوم و مراکز هسته‌ای نداشته است.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: فعالیت‌های هسته‌ای ما صلح‌آمیز است و علیرغم مخالفت‌های بدخواهان و دشمنان در حال حرکت است. همکاران ما در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی اعلام کردند که در زمان مناسب در این رابطه اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

وی همچنین درخصوص برخی ادعاهایی که مطرح شد، بیان داشت: از ابتدای وقوع حادثه برخی رسانه‌ها که عمدتاً با موساد در ارتباط هستند در یک اقدام برنامه‌ریزی شده و هماهنگ تلاش کردند که یک تصویر قدرتمند از رژیم اسرائیل نمایش دهند و این حادثه را به رژیم اسرائیل مرتبط کردند، هر چند مقام‌های سیاسی رژیم اسرائیل گفتند که از این حادثه استقبال می‌کنند اما از پذیرش مسئولیت آن خودداری کردند، چنین رفتاری و این نوع فضاسازی برای آن‌هایی که با عملیات روانی آشنا هستند و همچنین چون با ماهیت شرور و تروریستی اسرائیل تناسب دارد، به نوعی پذیرشش وجود دارد و به عبارتی به این رژیم می‌خورد چنین شرارت هایی انجام دهد اما به این موضوع باید توجه داشته باشیم که انجام چنین عملیاتی هنجارشکن برای برهم زدن امنیت ما عملا برهم زدن خطوط قرمز مربوط به امنیت جهانی است و این می تواند یک رویه خطرناک باشد.

ربیعی گفت: این رفتارها می‌تواند باعث تهدید ایران باشد و ما در چنین شرایطی به هر جمع‌بندی که درخصوص دخالت یا هرنوع اقدامی اگر صورت گرفته باشد، برسیم حتماً پاسخ مناسب را خواهیم داد.

سخنگوی دولت در خصوص اتفاقات روز یکشنبه مجلس در برخورد با وزیر امور خارجه، گفت: از همان نخستین روزهایی که مجلس یازدهم تشکیل شد، بنای دولت همکاری با مجلس جدید بود و رئیس‌جمهور هم دست همکاری را برای حل مشکلات مردم و کشور به سوی مجلس دراز کردند.

وی ادامه داد: این اعتقاد ما است که نگرانی‌های مردم حتماً با تعامل همه قوا حل می‌شود، عبور عزتمندانه از طوفان در گروی همکاری مسئولانه همه قوا و سایر ارگان‌ها است و اگر این نباشد، راه به جایی نخواهیم برد، تجربه نشان داده که هرگاه دولت، مجلس و قوه قضاییه و سایر نهادها همدل و همراه نبودند، ضربه‌ آن به مردم وارد شده است. به همین دلیل تقاضا داریم که نمایندگان محترم هم حسن‌نیت نشان دهند و برای حل مشکلات کشور با فشردن دستی که دراز شده همکاری خود را نشان دهند و همه بدانیم که مردم رفتار، گفتار و تحرکات ما را برای حل مشکلات خودشان تحت نظر دارند، به همین دلیل لازم است که همه ما حساسیت بیشتری از خود نشان دهیم.

ربیعی در ادامه اظهار داشت: اولویت ما در رابطه با مجلس پیگیری ۶۸ لایحه‌ای است که تاکنون در مجلس مانده است، ما اطمینان داریم که بخش قابل توجهی از سوال‌ها و ابهاماتی که اکنون پیش آمده با بررسی و پیگیری این لوایح برطرف می‌شود.

وی درباره مطرح شدن طرح سوال از رییس‌جمهور یز ابراز داشت: سوال از رئیس‌جمهور هم یک حق سلب ناشدنی مجلس است، اما ما به طور جدی نگران هستیم که سوال شتاب‌زده از رئیس‌جمهور در شرایطی که مجلس به تازگی کار خود را شروع کرده و به جنبه‌های سیاست‌گذاری دولت هم اشراف کامل را ندارد، به جای کمک کردن به اصلاح و پیشبرد امور، به حاشیه‌ها دامن بزند.

ربیعی در ادامه افزود: پیشنهاد می‌کنیم که همه این سوال‌ها و موضوعات ابتدا در کمیسیون‌های مربوطه بررسی شود و وزرا هم برای تبادل نظر و مشورت حاضر شوند و نمایندگان پاسخ‌هایی را از وزرای دولت دریافت کنند. در این صورت می‌توانیم مسیرهایی که مثمرثمر باشد را دنبال کنیم، ما فکر می‌کنیم که جامعه نیاز به آرامش دارد و اکنون این اقدام را امیدبخش نمی‌دانیم.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور همچنین درباره نحوه برخورد با وزیر خارجه گفت: استفاده از القاب ناشایست در مواجهه با آقای ظریف باعث حیرت دولت و مردم شد، ظریف ترکیبی از شهامت، صداقت و شجاعت در بیان منافع جمهوری اسلامی ایران است و کمتر وزیری بوده که صفات امین، شجاع و متدین از سوی رهبری لقب گرفته باشد، حتی همه دشمنان هم به اینکه ایشان فرد توانمندی است، معترف هستند. همچنین بیشترین صفات و القاب بد هم از سوی دشمنان به او داده شده و انتظار این نبود که از سوی دوستان هم به ایشان توهین شود.

وی ادامه داد: من در اینجا لازم می‌دانم که از سوی خودم از خویشتن‌داری  ایشان تشکر کنم، الفاظی که در مجلس به کار برده شد، به هیچ وجه زیبنده مجلس نبود، در پایان باز هم از مجلس تقاضا می‌کنم که همدلی و همراهی را در پیش بگیریم، ممکن است در برخی موارد هم‌نظری وجود نداشته باشد، اما نباید آرامش و امنیت مردم را برهم زنیم و در جامعه احساس تقابل میان قوا ایجاد کنیم.

ربیعی درباره رفتن مجدد پرونده ایران به شورای امنیت گفت: این کار را نقص آشکار و نابخشودنی قطع‌نامه ۲۲۳۱ شورای امنیت می‌دانیم اما در صورت وقوع این اتفاق به همه شرکت‌کنندگان در برجام و آمریکا واکنش ایران اعلام شده است و همه آنها ما به جدیت ایران اشراف دارند. اینکه در شورای امنیت همه بر اهمیت برجام تاکید داشتند، مهم است و دست رد زدن همه به سینه آمریکا نکته‌ای قابل تامل و موثر است. شورای امنیت نمی‌تواند در برخورد با قطع‌نامه ۲۲۳۱ گزینشی رفتار کند. باید از بازگشتن قانون جنگل جلوگیری کرد، در غیر این صورت هیچ کس از این شرایطی ایمن نخواهد بود و این آزمون بزرگی درباره تمدن بشری است که می‌تواند زمینه‌سازی برای تعاملات جهانی باشد.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل واردات و صادرات تسلیحات به مدت ۵ سال محدود شده است که در اکتبر ۲۰۲۰ و در آغاز ورود به ششمین سال باید منقضی شود، این موضوع یکی از مواد صریح قطع‌نامه است و ما قطعاً اعتقاد داریم که این باید به طور کامل انجام شود.

ربیعی در خصوص همکاری ایران و‌ جمهوری آذربایجان برای مبارزه با کرونا نیز گفت: همه بخش‌ها به خوبی در حال پیشرفت است و آن چنان که از وزیر بهداشت پرسیدم، وزرای بهداشت دو‌ کشور همکاری‌‌های خوبی با یکدیگر دارند. قرار بود رییس‌جمهور آذربایجان سفری به ایران داشته باشد اما به دلیل شیوع کرونا لغو شد اما ارتباط تلفنی دو رییس‌جمهور تاکنون برقرار بوده است. فکر می‌کنم آذربایجان حدود ۵ میلیون دلار به ایران برای مبارزه با کرونا کمک کرد.

وی ادامه داد: اجلاس سه جانبه ایران و آذربایجان و روسیه به محض کاهش کرونا در روسیه برگزار خواهد شد و رویکرد ما به این اجلاس مثبت است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در پاسخ به سوالی پیرامون شبهات و سوالاتی که درخصوص قرارداد ۲۵ ساله میان ایران و چین وجود دارد، ابراز داشت: من فکر می‌کنم برخی از این سوال‌ها و شبهاتی که مطرح شد، پرسش واقعی افکار عمومی و قابل احترام است اما هیچ چیز محرمانه‌ای با مردم نداریم و باید به سوال‌هایی که مدنظر مردم است، پاسخ داده شده و شبهه‌هایی که در اذهان نخبگان و مردم ایجاد شده برطرف شود.

وی ادامه داد: اما من که موارد مطرح شده را دنبال می‌کردم احساس کردم برخی که تعدادی از شبهات به عنوان یک خط از سوی افرادی که هیچ دلسوزی‌ای برای ایران ندارند و وضعیت کنونی مردم ایران هم برای آن‌ها هیچ اهمیتی ندارد، مطرح می‌شود چرا که ترسیدند این قرارداد راهی برای برون رفت ایران از مشکلات کنونی و بهبود شرایط آینده کشور باشد.

ربیعی در ادامه بیان داشت: در قرارداد با دولت چین هیچ موضوع محرمانه‌ای وجود ندارد، در ملاقاتی که آقای شی با رهبری داشتند این قرارداد مطرح شد، در سفر سال گذشته‌ آقای ظریف به چین هم این موضوع مطرح شد و اصلا چیز جدید و پنهانی نیست. این قرارداد از ابتدای شکل‌گیری تا امروز پله پله همواره اعلام شده و آنگاه که توافق نهایی حاصل شود هم قطعا اعلام خواهد شد.

وی افزود: مذاکرات نهایی برای توافق در جریان است و نهایی شدن آن اعلام می‌شود، خط کشی و تقسیم‌بندی میان کشورها و تشکیل اتحادیه‌های منطقه‌ای امری عادی در دنیای بین‌الملل است. جمهوری اسلامی ایران بر اساس اصول ثابت هرگز خود را میان غرب و شرق قرار نخواهد داد بلکه از همکاری با همه کشورها استقبال می‌کنیم، محدودیت ما برای همکاری مشخص است، ما با رژیم غاصب صهیونیستی و تحریم‌گران مردم ایران همکاری و تعامل نداریم و جز آن‌ها محدودیت دیگری نداریم.

سخنگوی دولت همچنین اظهار داشت: این قرارداد ۲۵ ساله مورد توجه و حمایت رهبری بوده است، این قرارداد نقشه راهی است برای همکاری‌های بلندمدت طرفین و راهی را برای همکاری‌های بلندمدت مشخص می‌کند که دو طرف قرارداد در چه حوزه‌هایی همکاری کنند و از تجارب متقابل همدیگر استفاده کنند. ما آماده هستیم که این تجربه را با هر کشوری که تمایل به سرمایه‌گذاری دارد، تکرار کنیم.

وی گفت: از همه کسانی که جمهوری اسلامی ایران را به گرایش و تمایل به غرب یا شرق متهم کنند، دعوت می‌کنیم که از دامن زدن به شایعات بی‌اساس خودداری کنند و قطعاً هر مسئله‌ای در دسترس عموم قرار خواهد گرفت، همچنین تاکید می‌کنم که تا این لحظه قراردادی برای واگذاری زمین و بندر و مسائل این چنینی مطرح نشده است.

ربیعی درباره معرفی وزیر صمت و تغییر در کابینه گفت: خوشبختانه آقای مدرس خیابانی خوب و مسلط عمل کرده است و ایشان حتی برای تامین ارز بدون نفت در سال آینده برنامه ۴۰ میلیاردی را تعریف کردند.

وی ادامه داد: قطعا قبل از سررسید مهلت ۳ ماهه وزیر را معرفی خواهیم  کرد.

سخنگوی دولت گفت: برنامه‌ای برای تغییر دیگر اعضای کابینه نداریم.

ربیعی در پاسخ به سوال ایلنا درباره آخرین وضعیت همسان سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی گفت: مباحث جلسه‌ای که با کانون بازنشستگان داشتیم را جمع‌بندی کردم و خدمت رئیس‌جمهور ارائه دادم و با آقای شریعتمداری هم در این خصوص صحبت شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: آقای شریعمتداری از سال گذشته همواره نگران حقوق بازنشستگان بود و طرح‌های مختلفی را هم ارائه دادند و باید بگویم توافقی بین وزیر رفاه و اقتصاد صورت گرفت که فردا در جلسه دولت تصمیم‌گیری درباره‌اش صورت خواهد گرفت.

وی گفت: بیش از ۳۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به تأمین اجتماعی پرداخت خواهد شد.

ربیعی ادامه داد: واگذاری‌ها به نحوی است که منجر به بنگاه‌داری جدید نشود، زیرا عده‌ای در این خصوص نگران بودند.

وی تاکید کرد: این واگذاری‌ها قطعا به صورتسهام است نه بنگاه‌داری منتها در حین همین واگذاری‌ها هم به لحاظ احساس مسئولیتی که وزیر کار داشتند کارخانه هپکو در این واگذاری‌ها قرار می‌گیرد.

سخنگوی دولت خطاب به کارگران هپکو گفت: به دوستان عزیزم در هپکو می‌گویم نگرانی شما هم پایان خواهد گرفت و یک کارفرمای مطمئن و با پشتوانه در هپکو قرار خواهد گرفت.

وی گفت: بنا بر قولی که وزیر محترم رفاه دادند و رئیس‌جمهور تاکید داشتند بلافاصله همسان‌سازی حقوق بازنشستگان آغاز خواهد شد و فکر میکنم دریافتی بازنشستگان به جایی برسد که رضایت آنان را جلب کند و باید بگویم با مذاکراتی که داشتیم نظرشان جلب خواهد شد.

علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز خود در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درخصوص اظهارات اخیر ولی‌الله سیف رییس پیشین بانک مرکزی درباره تصمیم رئیس جمهور برای تعیین نرخ ارز، گفت: آقای سیف در دوره مدیریت‌شان تلاش‌هایی داشتند و اعضای دولت هم با همه توان در حمایت و دفاع از ایشان عمل کردند و حتی نامه‌نگاری کرده‌اند.

وی ادامه داد: در خصوص مطالب منتشر شده بهتر است که از خودشان سوال کنید، البته من فشارهای وارد شده بر او را می‌فهمم و برای من قابل درک است. اما نکاتی که مطرح کردند بسیاری برداشت شخصی ایشان بود و برخی از اعضایی که در آن جلسه بودند، حرف‌های‌ ایشان را درست نمی‌دانند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: سطح تصمیم‌گیری رییس جمهور و دولت سیاست‌گذاری است اما تصمیم‌های جزئی و اجرایی بر عهده مسئولان اجرایی است و چگونگی اجرای سیاست‌ها به دستگاه‌ها مربوط است، به هرحال نکاتی که ایشان گفتند همانطور که من در حاشیه دولت با برخی از دوستان صحبت می‌کردم، برخی از مطالبی که ایشان مطرح کردند، برداشت شخصی ایشان بود و من بیش از این نکته خاصی ندارم. اما آنچه که به رئیس‌جمهور مطرح می‌شود تمام تصمیم‌گیری‌ها بر اساس خردجمعی بوده و همه نوارهای جلسات هم موجود است.

وی درباره پیامدهای رفتار غیرمسئولانه اروپا برای لغو تحریم‌های تسلیحاتی ایران، گفت: سیاست دلجویی از آمریکا یک سیاست شکست خورده است، ما از اروپاییان انتظار داریم این سیاست را ادامه ندهند و برجام و صلح بین‌المللی را بیش از این به خطر نیاندازند.

ربیعی اضافه کرد: مواضع سه کشور اروپایی در نشست اخیر شورای امنیت برای ما نگران‌کننده است، امیدواریم لازم به تذکر بیشتر نباشد؛ میان پایبندی به قطعنامه ۲۲۳۱ و عدم پایبندی به این قطعنامه حد وسطی وجود ندارد و هر اتفاقی که نقض تعهدات این قطعنامه را در پی داشته باشد، پیامد یکسانی خواهد داشت.

سخنگوی دولت درباره روند صعودی بورس و نظر کارشناسان مبنی بر ادامه نداشتن این روند و اینکه ممکن است فضای نامناسبی را در کشور ایجاد کند، اظهار داشت: بازار سرمایه مسئله بسیار مهمی در کشور است و دقت نظر رسانه‌ها برای پایداری بورس مفید است. بازار سهام امروز یکی از ارکان مهم و اساسی کشور شده است که سال‌های قبل وجود داشت اما هیچگاه یکی از ارکان کلیدی کشور نبود. اکنون رشد بالایی پیدا کرده است و با ورود سرمایه‌گذاران به بورس بخش اعظمی از مردم ایران اکنون در بورس حضور دارند که این موضوع را مفید می‌دانیم.

وی افزود: همیشه هیجانات و بالا و پایین رفتن در بورس وجود داشته است. اما هرچه ریسک بالا برود، بازدهی آن نیز بیشتر می‌شود. در جلسه ستاد اقتصادی دولت همواره درباره بورس صحبت می‌شود و تلاش دولت همواره به این است که هیجان‌زدگی کاذب نباید در بازار سرمایه اثرگذار باشد. نوسانات ۲۵ سال اخیر بورس نشان می‌دهد که هیچکس متضرر نشده است. شورای عالی بازار بورس نیز تلاش می‌کنند که نهادهای مالی افزایش پیدا کنند. آقای قالیباف با تیم قوی که جمع کرده‌اند تلاش دارند یک مدیریت حرفه‌ای را در این بازار فراگیر کنند که یکی از برنامه‌های رئیس سازمان بورس کاهش هیجانات بورس است.

سخنگوی دولت با اشاره به اهتمام دولت و نتایج تصمیماتی که درباره بورس می‌گیرد، بیان داشت: دولت برنامه جدی برای بورس دارد و به دنبال این هستیم که شرکت‌های جدیدی را وارد بورس کنیم. امروز فروش عمده مدنظر ما است و بخش‌هایی از شرکت‌های بزرگ اقتصادی مثل شستا وارد بازار بورس خواهند شد، همچنین همه شرکت‌های دولتی طبق برنامه زمان‌بندی انجام شده با تاکید بر ارائه سهام خوب دولتی می‌بایست سهام‌شان را عرضه کنند. از نهادهای عمومی هم خواستاریم که این کار را انجام دهند و بنیادها و نهادها نیز باید به شادابی بورس کمک کنند.

ربیعی ادامه داد: برنامه جدیدی برای بازار بورس و اوراق بهادار ادامه پیدا خواهد کرد. دارایی دوم نیز به زودی اعلام خواهد شد. در «ای تی اف» پالایشگاه‌ها و پتروشیمی‌ها تدارک دیده شده‌اند که در ادامه خواهند آمد. به دنبال این هستیم که شرکت‌های غیردولتی نیز به راحتی وارد بورس شوند به همین دلیل شورای بورس تصمیم گرفت کاری به مالیات‌های قبل از سال ۹۸ شرکت‌ها نداشته باشد و همین زمینه را برای حضور شرکت‌های خصوصی فراهم کرد.

وی یادآور شد: حضور سهام عدالتی‌ها در بورس بسیار مهم بود. بورس دچار سقوط نخواهد شد قیمت‌های مناسبی در نظر گرفته شده است که برخی از آنها تا ۱۵۰ درصد رشد داشته است. از آثار دیگر بورس جلوگیری از افزایش رشد نقدینگی بوده است. کارشناسان ما سقوط بورس را نامحتمل می‌دانند.

وی درباره نوسانات قیمت ارز در کشور گفت: تغییراتی که در حوزه ارز و سکه رخ می‌دهد با توجه به اینکه سکه نیز تابعی از ارز است در سایر قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد حتی بر روی کالاهایی که تصور نمی‌شود ارتباطی با قیمت ارز داشته باشد مانند محصولات کشاورزی در نهاله‌ها و کالاهای دامی، از قیمت ارز متاثر است.

دستیار ارتباطات رئیس‌جمهور اضافه کرد: بنابراین وقتی عرضه و تقاضا ارز به هم می‌ریزد باید با سیاست‌گذاری‌ها کنترل شوند. افزایش نرخ ارز معلول یکسری علت‌ها است. رشد نقدینگی ناشی از دخالت دولت مانند دادن وام ۲۵ و ۷۵ هزار میلیارد تومان به مردم و شرکت‌های آسیب دیده این حجم این نقدینگی را وارد جامعه کرد که البته برای حفظ معیشت میلیون‌ها نفر لازم بود.

وی با بیان اینکه حفظ تعادل در معیشت مردم و مقابله با ویروس کرونا از کارهای بسیار سختی بود که شاید تصورش برای بسیاری آسان نباشد، گفت: از سویی بیماری سنتی افزایش نقدینگی که از چندین سال پیش در کشور وجود داشته از دیگر عوامل است؛ کسانی که می‌خواهند انتقاد کنند باید آن را مدنظر قرار دهند.

ربیعی تصریح کرد: از سویی تمام مرزهای کشور بسته شد و امکان صادرات ما در دوران تحریم و فشار طاقت فرسای تحریم‌گران که حتی شرکت‌ها را نیز کنترل می‌کردند، موجب شد با تلاش و اهتمامی که صورت گرفت، به سمت بازار ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیونی منطقه صادرات انجام شود. خوشبختانه امروز تمام مرزهای ما باز شده است به جز ترکمنستان که در حال رایزنی هستیم.

وی با بیان اینکه سه ماه امکان صادرات نداشتیم و کاهش صادرات غیر نفتی در کنار افت قیمت نفت و کاهش صادرات نفت از دیگر مشکلات بوده است، گفت: وقتی عرضه کم شود قیمت ارز بالا می‌رود ما خودمان را فعال کردیم و شاخص‌ها نشان می دهد که بیش از گذشته در حال انجام صادرات هستیم. ارزهایی که از کشور خارج شده‌اند را باز می‌گردانیم. مسیرهای صادراتی را پیدا کردیم که با مقاومت و ایستادگی در حال انجام دادن صادرات هستیم و در مقابل زورگویی‌های جهانی ایستاده‌ایم.

ربیعی خاطرنشان کرد: حتماً با برنامه‌ای که برای صادرکنندگان تدارک دیده شد که ارز خودشان را در سامانه نیما بفروشند وضعیت ارزی بانک مرکزی بسیار متفاوت شده است. یادمان نرود کرونا ۸ درصد رشد اقتصادی جهان را کاهش داد و به جز دو کشور همه رشد منفی داشتند، حتی رشد اقتصادهای بانشاط منفی شد.

وی با بیان اینکه اینکه اقتصاد تحریم‌زده ما نکات مثبتی هم داشته و توانستیم به اقتصاد بدون نفت روی بیاوریم، افزود: در کشوری با این تحریم‌های سخت و عملیات‌های تروریستی، تهدید نظامی دائمی و جامعه متحول شده و رشد یافته، در این شرایط می‌بایست فضا را کنترل کنیم. با چشم‌اندازی که برای ارز و رشد صادرات از خردادماه دیده شده است، مرداد و شهریور آثار آن در بازار دیده خواهد شد و اعتقاد ما این است که عرضه و تقاضا را تنظیم کنیم. ۲۲۰۰ کالا و تقاضاهایی را که می‌توانست کاربرد نداشته باشد، ممنوع کردیم و در حال بازگرداندن ارزهای آن را هستیم و بزودی منحنی قیمت سر به زیر خواهد شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز