خبرگزاری کار ایران

مرکز پژوهش‌های مجلس ارزیابی کرد؛

تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۷۹۷

مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی به بررسی عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا پرداخت.

به گزارش ایلنا،  دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ این مرکز در گزارشی با عنوان « تحلیل عملکرد سیاستی صدا و سیما در مواجهه با کرونا » آورده است؛ عملکرد صدا و سیما در مواجهه با ویروس کرونا را می‌توان به پنج دوره دور بودن خطر و انکار ورود، تحت کنترل بودن اوضاع، جدی بودن خطر، ضرورت آموزش‎ و مشارکت عمومی، امتداد خطر، کلیشه شدن آموزش و افتادن به تکرار و کاهش خطر، مدیریت‎پذیری و خروج،‌تقسیم‌بندی کرد.

براساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس؛ ادراک صدا و سیما در دوره‎های اول و دوم از مخاطره، به دلیل عدم شناخت کامل کرونا و میزان ایجاد خطر ناشی از آن، بسیار پایین است و سهل انگاری هایی دارد. سرریز چالش‎های سیاسی پیشین علاوه بر برداشت های اشتباه و ناقص نهادهای متولی امر سلامت، مزید بر علت این عملکرد شد. این سازمان در دوره سوم، به طور مؤثر وارد کار ساختن ادراک عمومی از مخاطره شد و توانست علاوه بر آموزش بهداشتی مناسب و ایجاد مشارکت همگانی در مدیریت مسئله، برنامه های مختلفی را جهت پُر کردن اوقات فراغت و سرگرمی و رفع برخی از نگرانی های مردم تولید و پخش کند. در دوره چهارم هم با وجود اشکالات متعدد، در زمینه کاهش سفرهای نوروزی و سیاست در خانه ماندن مردم، نقش قابل توجهی ایفا کرد. در دوره پنجم، صدا و سیما ناگزیر از پرداختن به حوزه مدیریت پیامدهای کرونا، درگیر دوگانه سلامت-معیشت شد، همه تلاش خود را معطوف به سیاست دولت جهت توجه دادن به دیگر آسیب‎های این بیماری ازجمله امور اقتصادی و معیشتی مردم کرد و به دنبال عقلانی نشان دادن فاصله‎گذاری اجتماعی، با وجود برخی نقایص بود.

این گزارش می افزاید؛ مهم ترین علت تغییر دوره در عملکرد صدا و سیما، سرعت تغییرات و تحولات ناشی از مخاطره و ایفای نقش روابط عمومی ستاد ملی کرونا و تغییر سیاست های دولت در این زمینه است. موضوعی که از یک سو در هنگامه بحران دارای اهمیت و قابل توجه است و در مقابل امکان مطالبه گری عمومی و نیازها و خواست های مردم را به حداقل می رساند که به نوبه خود موجب شده تا بخشی از مدیریت رسانه ای مخاطره یا بحران به رقبایی چون شبکه‎های اجتماعی و ماهواره‎های فارسی زبان داده شود.

یافته‌های این گزارش نشان می‌دهد هرچند، خبر همچنان در صدر ارائه خدمات رسانه‎های خدمت عمومی در مخاطرات و بحران‎ها قرار گرفته است. لکن سازمان صدا و سیما تلاش ها و تغییرات جدی در دیگر بخش‎های غیر خبری عمدتاً در حوزه های آموزش و سرگرمی ایجاد کرده است. تغییرات صدا و سیما در برنامه‎سازی مشابه رسانه‎های خدمت عمومی برتر جهان بوده است.

در پیوست این گزارش ۱۸ پیشنهاد به صدا و سیما در سه دسته ارائه شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز