خبرگزاری کار ایران

مشروح سومین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت عظیم خودرو

asdasd
کد خبر : ۹۳۶۵۱۸

سومین جلسه رسیدگی به پرونده شرکت عظیم خودرو به ریاست قاضی کاشانکی برگزار شد.

به گزارش ایلنا، قاضی کاشانکی در ابتدای جلسه عنوان کرد: عده‌ای از شکات و متهمان در جلسه حاضر هستند و چون امکان دعوت همه آن‌ها نیست که در یک جلسه حضور یابند، به ناچار در چند جلسه شکات را دعوت می‌کنیم.

وی گفت: لازم می‌دانم تذکر بدهم که موضوع جلسه استماع اظهارات شکات و سپس دفاعیات متهمان است.

وی افزود: در دادگاه مواظب اظهاراتتان باشید که برخلاف موازین و حقیقت و وجدان، مطلبی را عنوان نکنید و شکات فقط راجع به شکایت خودشان موارد را مطرح کنند نه موارد دیگر.

در ادامه قاضی از یکی از شکات شرکت عظیم خودرو خواست در جایگاه قرار گیرد و شکایت خود را مطرح کند.

شاکی با حضور در جایگاه عنوان کرد: با مراجعه به عظیم خودرو با توان مالی که داشتم خودرویی خریداری کردم. اما این شرکت به تعهداتش در تحویل خودرو عمل نکرد. بار‌ها به شرکت مراجعه کردم. می‌خواستم خودرو صفر بخرم که راحت باشم. پول امروز؛ کارایی آن زمان را ندارد. 

شاکی دیگری نیز گفت: اقدام به خرید سانتافه از شرکت عظیم خودرو کردم. به من اطمینان دادند خودرو وارد شده است و جای نگرانی نیست؛ حاصل زندگی‌ام را ثبت نام کردم. از دادگاه خواهش دارم معاونین این جرم را بیاورند چرا که آن‌ها باعث این اتفاق شدند. نوعی برخورد شود که به قیمت روز نصف پول خودرو ام را بدهند. من نصف پول خودرو را داده‌ام. دو سال و دو ماه است که پول را داده‌ام خواهش می‌کنم در صدور حکم تعجیل شود تا ما زودتر به حقمان برسیم.

شاکی دیگری هم شکایت خود را مطرح کرد و گفت: جناب آقای قاضی؛ ۴ هزار خانواده مالباخته و آسیب دیده از کلاهبرداری مهندسی شده‌ هستیم.

وی گفت: مطمئنا تسریع در صدور رای و احقاق حقوق ستمدیدگان و خانواده‌های آنان ناشی ازکلاهبرداری شبکه‌ای؛ در پیشگاه داوری محفوظ و یادگاری ماندگار از شما و دستگاه قضا است.

وی اضافه کرد: تقاضا داریم اهتمام ویژه‌ای داشته باشید و رای در کمترین زمان ممکن صادر شود.

بیشتر بخوانید:

شکات: تحت تاثیر تبلیغات اینستاگرامی قرار گرفتیم/ با ما قرارداد ترکمنچای امضا کردند

شاکی پرونده افزود: مبلغ ۲۱۷ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان پرداخت کردم. جدول قیمتی ۱۸۸ بود و فردا قیمت دیگری دادند و الان جمع کثیری گرفتار شده‌اند.

شاکی دیگری هم گفت: خودرو هن تنگ خریداری کردم؛ ۱۰۵ میلیون پول دادم؛ بیش از ۳۰ بار نمایندگان فروش با من تماس گرفتند. ملکی که خریده‌اند از پول مالباختگان است از دادگاه تقاضا دارم رسیدگی کند. فروشنده‌های دروغ گویی داشتند. لطف کنید بیش از این متضرر نشویم.

از شکات دیگر شرکت عظیم خودرو با بیان شکایت خود، گفت: خودرو را در دفتر اصلی ثبت نام کردم. کل زندگی‌ام را دادم و مبلغ ۱۵۰ میلیون پرداخت کردم؛ پول آن موقع دردی از من دوا نمی‌کند. مشکل ما را حل کنید. اگر خودرو می‌دهند به قیمت جدول بدهند و ما توان خرید با قیمت الان را نداریم.

یکی از وکلای شکات در جایگاه حاضر شد و گفت: به وکالت از یکی از شکات اینجا هستم و موکل مبلغ ۳۶۰ میلیون تومان را برای تحویل ۹ ماهه سانتافه واریز کرده و تقاضای رسیدگی عادلانه به اتهامات متهمین را داریم.

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: ۹۷/۶/۲۷ خودروی هن تنگ ایکس ۷ خریداری کردم و صدور رأی سریع و قاطع دادگاه را خواهانم. ضرر جبران ناپذیری به مال‌باختگان وارد شده و جبران ضرر‌ها را خواستارم؛ عوامل شرکت به مالباختگان اعلام کرده‌اند که اگر به دنبال شکایت باشند پس از رد مال متهم ردیف اول، به حق خود می‌رسند. تقاضای بازداشت عوامل شرکت و جلوگیری از فعالیت‌های حساب‌های منسوبین به متهم ردیف اول را داریم. در پایان با توجه به سوءنیت شرکت، تقاضای رسیدگی سریع و اشد مجازات را دارم.

یکی دیگر از شکات با اعلام رییس دادگاه در جایگاه قرار گرفت و گفت: در سال ۹۷ منزلم را فروختم و از ترس از دست دادن سرمایه‌ام به عظیم خودرو مراجعه کردم و خودروی هن تنگ را دیدم و پس از مدتی متوجه شدم که دفاتر پلمب و مدیرش بازداشت شده است؛ دغدغه من مالی است که از دست مردم خارج شده و تقاضا دارم زودتر به حق خود برسند. با ورود دادستان دستور خرید ckd صادر شد و امیدی ایجاد شد و ۲۱ بهمن ۹۸ محموله وارد گمرک شد، اما از تولید خبری نشد. در شرکت حضور پیدا کردم و استارت تولید زده شد و ماه گذشته از کارخانه بازدید کردم. خرداد ۹۷ مبلغ ۱۸۰ میلیون تومان واریز کردم. چرا کارخانه با توان بالا شروع به تولید نمی‌کند تا مشکل مردم حل شود. نظارت قوه قضاییه نباید در این روند برداشته شود.

در این بخش از دادگاه، شکات اعتراض کردند که کارخانه تعطیل است و دروغ می‌گوید.

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و اظهار کرد: ۹۶/۷/۱۷ مبلغ ۷۰ میلیون تومان برای خرید فوتون پرداخت کردم. در تعزیرات شکایت کردم و گفتند که بیا و ماشینت را بگیر و مراجعه کردم، اما فوتون نداشتند؛ این‌ها فریبکارند و سالم نیستند.

سخنان این شاکی با تشویق حضار همراه شد.

شاکی دیگری که خودرو سراتو در شعبه بهشتی ثبت نام کرده بود، گفت: به من قول یک ماهه دادند و من هم اعتماد کردم. تبلیغات بسیاری در سطح شهر داشتند. به من گفتند خودرو با دلار ۳۷۰۰ تومان قبل از عید وارد کردیم که با همان قیمت با شما حساب کنیم. فکر می‌کنم این مجموعه یک بی اعتمادی عمومی را در جامعه موجب شد. افراد دیگر این مجموعه هم مقصر هستند. آن‌ها تعلیم دیده بودند که مردم را به همین راحتی مجاب کنند. مالباختگان آسیب‌های زیادی دیده‌اند.

قاضی: چه مبلغی پرداخت کردید؟

شاکی: ۱۱۰ میلیون.

قاضی از یکی دیگر از شکات خواست در جایگاه قرار بگیرد.

شاکی عنوان کرد: اهل ایلام هستم و با توجه به تبلیغات گسترده اقدام به خرید خودرو کردم. همه یک حرف واحد می‌زدند که ما توان تحویل خودرو را داریم. ۱۰۰ میلیون واریز کردم؛ قرار بود کمتر از ۱۹ میلیون به آن‌ها بدهم تا خودرو را تحویل بگیرم؛ اما خبری از تحویل خودرو نشد و متوجه کلاهبرداری شدم؛ لذا با مراجعه به دادگاه طرح شکایت کردم. از دادگاه تقاضا دارم حکم مجرمان را سریعا صادر نماید.

در ادامه رسیدگی شاکی دیگری گفت: سال ۹۷؛ ۱۲۰ میلیون پیش پرداخت برای خرید سانتافه دادم؛ زمان ۲۰ روزه برای تکمیل وجه و بیست روز بعد قرارداد جدید دادند. به جای خودرو سانتافه، گفتند خودرو هن تنگ تحویل می‌دهیم و چاره‌ای نداشتم. از من خواستند صبر کنم. این‌ها مطالبی است که درباره خودم می‌گویم. اگر تولیدی در کار باشد حاضر هستم خودرو هن تنگ را بگیرم. من پولم را نمی‌خواهم. خودرو به قیمت جدول می‌خواهم.

یکی دیگر از شکات عنوان کرد: یکی از بزرگترین مالباخگان عظیم خودرو و مسئول تعاونی‌های خانوادگی هستم که درآمد این تعاونی را در تولید با این مجموعه مشارکت کردم.

وی افزود: با ترفند وارد شدند و سود مشارکت را کسب کردند، ۷ خودرو ثبت نام کردم. بعد از دو روز از من خواستند به آنجا بروم و قردادهایم را ببرم. هفت خودرو را تبدیل به ثبت نام ۱۱ خودرو کردند. این‌ها کلاهبردار حرفه‌ای هستند. سه روز دیگر ۳ خودرو دیگر ثبت نام و جمعا بابت این ۱۴ خودرو؛ یک میلیارد و ۳۲۶ میلیون پرداخت کردم؛ من باید پول تعاونی خانوادگی‌ام را بدهم. با پول من ۵ برابر سرمایه کسب کرده است و من ۵ برابر متضرر شده‌ام.

این شاکی افزود: این فرد مردم را فریب داده است. ما پولمان را به روز می‌خواهیم.

یکی دیگر از شکات در جایگاه حاضر شد و گفت: سال ۹۷ مبلغ ۲۲۰ میلیون تومان واریز کردم. اکثرا فریب تبلیغات را خوردیم. 

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و اظهار کرد: در اسفند سال ۹۶ با یکی از نمایندگی‌ها برای قیمت سانتافه تماس گرفتم و آنقدر با من تماس گرفتند و مجابم کردند که خودرو بخرم. ۱۴۰ میلیون تومان پول دادم و آنقدر مردم را برای سود بیشتر تشویق می‌کردند که ذهن کسی سمت کلاهبرداری نمی‌رفت. زمانی که ثبت نام کردم ثبت سفارش ممنوع نبود و هر بار زنگ می‌زدم می‌گفتند خودرو در گمرک است و منتظر ترخیص هستیم؛ ۲۷۰ روز گذشت و خودرو نگرفتیم و تمام خریداران برای خرید خودرو مراجعه کردند اما این‌ها قراردادی یک طرفه منعقد کردند و الان با ترفند تولید، به دنبال اطاله دادرسی هستند. شاید این‌ها بتوانند جبران ضرر مالی را انجام دهند، اما تاثیر تالم روحی را چگونه جبران می‌کنند؟ از قاضی دادگاه خواستارم کلیه خودرو‌های مالباختگان طبق جدول پیوست تقدیم مردم شود و این متهمین به عنوان مفسد اقتصادی معرفی شوند.

بیشتر بخوانید:

اولین جلسه علنی رسیدگی به پرونده شرکت عظیم خودرو برگزار شد

یکی دیگر از شکات در جایگاه قرار گرفت و بیان کرد: بهمن ۹۶ دو دستگاه خودرو هیوندا توسان به همراه یکی از دوستانم خریداری کردیم؛ به ما گفته بودند هر ۹۰ روز سود می‌دهند، اما ندادند. در محل شرکت علاوه بر پرسنل بزک کرده، افراد درشت هیکل هم حضور داشتند؛ زندگی من به خاطر این قضیه در حال از هم پاشیدن است.

وی افزود: دو مبلغ ۱۱۵ میلیون تومانی پرداخت کردم و اقدامات این‌ها عین کلاهبرداری است. تقاضا دارم کارشناسان فروش را هم به دادگاه بیاورید. چگونه متهم دستگیر شده و ۹۹/۲/۶ در سایتشان مطلب می‌گذارند و به تولید اشاره می‌کنند. 

شاکی دیگری در جایگاه حاضر شد و بیان کرد: منزل مسکونی را در فروردین ۹۷ فروختم و تبلیغات شرکت را دیدم؛ اطمینان کردم و ۲ خودروی سانتافه و توسان ثبت نام کردم. به من گفتند اگر شکایت کنی کارت را دو سال عقب می‌اندازیم. سال ۹۷ شکایت کردم و چند روز پیش به من زنگ زدند که بیا و خودروی هن تنگ ایکس ۵ بگیر که نرفتم. متهم تمام اموالش را ارائه دهد تا جبران خسارت شکات باشد. تمام اقدامات این‌ها برنامه ریزی شده بود.

شاکی دیگری با طرح شکایت خود گفت: از اصفهان آمده‌ام و هر بار هزینه‌هایی را متقبل می‌شوم. خودرو هیوندا فروختم و با تبلیغات گسترده در سطح شهر به این مجموعه مراجعه و ثبت نام کردم. به من اطمینان دادند که تولید از خودمان است و مشکلی نیست. آن‌ها آموزش دیده بودند و همه یک صحبت داشتند. دو برگه دادند و گفتند وقتی ما امضا می‌کنیم قیمت قطعی است. در اخبار دیدم که عوامل شرکت به جرم کلاهبرداری بازداشت هستند. با تهران تماس گرفتم و گفتند این‌ها مربوط به خودرو‌های خارجی است و هن تنگ تولید می‌شود و حتی گفتم اگر صحت دارد پولم را بدهید، اما باز هم من را قانع کردند و حتی گفتند که سر ۲۷۰ روز به خودروی‌تان می‌رسید. پسرم آسیب جدی در این ماجرا دیده است. ۱۵۴ میلیون پول داده‌ام. پولم را به قیمت روز می‌خواهم و از شما می‌خواهم ما را به حقمان برسانید.

خانم دیگری هم به عنوان شاکی گفت: سال ۹۵ ثبت نام کردم و با زبان بازی قرار داد ۱۸۰ روزه بستند. موقع قرارداد رسید اما خبری نشد، شکایت کردم. سال ۹۵ متضرر شدم همان موقع باید جلوی این فرد گرفته می‌شد. ۲۵۰ پلاک به نام این فرد است. در حالی که هر فرد فقط سه تا پلاک می‌تواند داشته باشد؛ یکی از بانک‌ها گفت من حساب این فرد را نمی‌دهم. او افرادی را خریده بود. من به جرم کلاهبرداری از این فرد به دادسرا شکایت کردم. هر روز به شعبه عباس آباد می‌رفتم و می‌گفتم پول‌هایتان را به حساب این‌ها نریزید کلاهبردار هستند و الان دعای خیلی‌ها پشت سرم است. من اگر پول نقد داشتم می‌رفتم خودرو می‌خریدم و الان جز این جمعیت نبودم.

وکیل یکی از شکات هم عنوان کرد: قصد اطاله کلام ندارم به نظرم می‌رسد که تحقیقات در مرحله دادسرا کامل نبوده و تحقیقات مقدماتی صورت نگرفته و کیفرخواست ناقص است. پرونده نسبت به جرائم پولشویی و فساد اقتصادی به دادسرا بازگردد.

قاضی با اعلام ختم جلسه را اعلام کرد و گفت: زمان برگزاری جلسه آینده متعاقبا اعلام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز