خبرگزاری کار ایران

رئیس کمیسیون بهداشت در گفت‌وگو با ایلنا:

ماسک یارانه‌ای در اختیار مردم قرار دهیم/ پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشود، قرنطینه بازمی‌گردد/ ادارات با استفاده از ظرفیت دولت الکترونیک کارمندان‌شان را دورکار کنند

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۴۹۸

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: امروز شرایط اقتصادی کشور به گونه‌ای است که شاید همه افراد توان خرید ماسک را نداشته باشند برای همین باید ماسک یارانه‌ای در اختیار افرادی که توان خرید ندارند، قرار دهیم.

حسینعلی شهریاری در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره افزایش مجدد تعداد بیماران و مبتلایان به کرونا در کشور گفت: چند هفته پیش آقای رئیس‌جمهور دستور داد همه چیز با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، استفاده از ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی به حالت اولیه بازگردد که باید بگویم ضمانت اجرایی برای این کار در نظر گرفته نشد.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در کشور ماسک ارزان قیمت برای این‌که همه افراد جامعه توان خریدش را داشته باشند وجود ندارد، عنوان کرد: باتوجه به شرایط مالی و اقتصادی که امروز مردم دارند، متاسفانه تولید و توزیع ماسک ارزان قیمت اتفاق نیفتاده است، امروز بسیاری از افراد جامعه توان خرید ماسک را ندارند.

وی تاکید کرد: معتقدم ماسک باید یارانه‌ای و بسیار ارزان قیمت در حد ۵۰۰ الی هزار تومان در اختیار مردم قرار گیرد و سپس ضمانت اجرایی در نظر بگیریم  که اگر کسی  در مترو، اتوبوس‌ها، هواپیما و جاهای مختلف از ماسک استفاه نکرد، اجازه ندهند به او خدمات داده شود.

نماینده مردم سیستان و بلوچستان با اشاره به رنگ‌بندی مناطق به سفید، زرد و قرمز در خصوص شیوع کرونا، بیان کرد: از سوی دیگر  اعلام شد برخی از مناطق سفید هستند و همین امر باعث گمراهی مردم شد؛ چراکه نمی‌توانیم واقعا بگویم یک منطقه سفید است و بیماری در آن وجود ندارد؛ زیرا ترددها و ارتباطاتی وجود دارد که باعث می‌شود منطقه‌ای که امروز سفید است، فردا زرد و قرمز شود. 

وی بیان کرد: هنگامی که عنوان می‌شود یک منطقه سفید است، مردم فکر می‌کنند همه چیز عادی است و هیچ اتفاقی نمی‌افتد. 

شهریاری با اشاره به برگزاری مراسم‌های مختلف در این ایام گفت: از سوی دیگر برگزاری مراسم‌های ازدواج، عزاداری و تجمعات آزاد شد که همین کار خودش یکی از عواملی بود که باعث شد مردم از جدیت روزهای اول فاصله بگیرند. 

وی تاکید کرد: امروز واقعا مشکلات جدی وجود دارد، به خاطر داشته باشید مدافعان سلامت خدمات خوبی را تا این لحظه ارائه داده‌اند اما شیوع و افزایش مجدد مبتلایان باعث فرسودگی‌های نیروهایمان می‌شود و اگر وضعیت به همین روال پیش برود، به سمتی خواهیم رفت که تخت برای بیماران در بعضی شهرستان نداشته باشیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: با وضعیتی که امروز وجود دارد، ممکن است دچار کمبود تخت آی سی یو شویم.

وی با اشاره به دادن اختیار به استانداران برای برخی از اقدامات در استان‌ها گفت: معتقدم دادن اختیار به استانداران در بعضی استان‌ها با دبیری رئیس دانشگاه علوم پزشکی کار خوبی است اما، همین کار هم باید ضمانت اجرایی داشته باشد. 

این نماینده مجلس یازدهم با بیان این‌که امروز گفته می‌شود افراد ماسک بزنند و یا یکسری کارهای دیگر انجام شود اما هنگامی که ضمانت اجرایی وجود نداشته باشد کاری پیش نمی‌رود، اظهار داشت: ضمانت اجرایی یعنی این‌که شورای تأمین استان با حضور دادستان و نیروی انتظامی تشکیل شود و آنجا یکسری دستوراتی صادر شود مبنی بر این‌که با افرادی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند برخورد شود. 

شهریاری افزود: رعایت پروتکل‌های بهداشتی یک مسئله شخصی نیست، چراکه اگر ما این کار را رعایت نکنیم ممکن است بقیه افراد را هم مبتلا کنیم، بنابراین اعتقاد دارم فقط با توصیه نمی‌شود کاری انجام داد، باید ضمانت‌های اجرایی برای آن‌ها داشته باشیم.

وی با اشاره به نقش خدمات الکترونیک در کاهش روند صعودی تعداد مبتلایان گفت: ما این روزها مدام اسم از دولت الکترونیک می‌آوریم خب ادارات از این ظرفیت استفاده کنند و کارمندان‌شان را به حالت دورکاری در بیاورند. 

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مشکل بعدی این است که خود کارمندان دولت هم این پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و ماسک نمی‌زنند. شما امروز برخی از صف‌ها مقابل بانک‌ها را نگاه کنید، عجیب و غریب است؛ مشاهده می‌کنید افراد و کارمندان دولت ماسک نزده‌اند.

وی تاکید کرد: برای این‌که بتوانیم این روند صعودی را به نزولی تبدیل کنیم، در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و راه‌اندازی دولت الکترونیک باید به افراد ماسک یارانه‌ای ارزان قیمت بدهیم و بعد از این اقدامات اگر کسی این کار را انجام نداد، برخورد کنیم. 

شهریاری درباره احتمال بازگشت قرنطینه به عنوان یکی از گزینه‌ها برای کاهش سیر صعودی بیماری عنوان کرد: اگر ما پروتکل‌های بهداشتی را دقیق رعایت کنیم، واقعا احتیاج به قرنطینه نیست، اما هنگامی که رعایت نمی‌کنیم ممکن است هر اتفاقی بیفتد و مجبور باشیم در بعضی از نقاط قرنطینه را باز گردانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز