خبرگزاری کار ایران

فارن پالیسی:

پمپئو در نشست شورای امنیت با انتقاد جمعی مواجه شد

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۲۷۶

فارن پالیسی در گزارشی به نشست دیروز شورای امنیت پرداخت.

به گزارش ایلنا به نقل از فارن پالیسی، مایک پمپئو که خواهان احیای  نفوذ رو به افول آمریکا در صحنه جهانی بود و شورای امنیت سازمان ملل را برای تمدید ممنوعیت فروش تسلیحاتی علیه ایران به چالش کشید، هم از سوی دشمنان و هم از سوی دوستان با انتقاد و سرزنش  مواجه شد و همگی آنها  به واشنگتن به دلیل خروج از توافق ایران در دو سال پیش بدون داشتن برنامه‌ای روشن برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای تهران به شدت انتقاد کردند.

در واقع در جلسه سازمان ملل لحن انتقادی آلمان بسیار چشمگیر بود. آلمان واشنگتن را به نقض قوانین بین‌المللی با خروج از برجام متهم و با چین موافقت کرد که آمریکا حق اعمال دوباره‌ تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران را ندارد.

واسیلی نبنزیا، نماینده روسیه در سازمان ملل هم تحریم‌ها علیه ایران را با قتل جورج فلوید مقایسه کرد و گفت که در هر دو مورد "گذاشتن  زانو روی گلوی دیگران" اتفاق افتاده است.

 محور اصلی این نشست، سرنوشت توافق برجام بود. همانند ایران، طرفین اروپایی این توافق نیز خواهان زنده نگه داشتن برجام هستند، اما دولت ترامپ می‌خواهد پیش از انتخابات آن را کاملا از بین ببرد تا دست‌کم دولت دموکرات آینده نتواند آن را بار دیگر احیاء کند. مساله دیگر این نشست، تحریم تسلیحاتی علیه ایران –یکی از دستاوردهای شیرین برجام- است که در اکتبر منقضی می‌شود. متحدان آمریکا از جمله ۵ کشور اروپایی شورای امنیت نیز مانند واشنگتن از تجارت تسلیحاتی ایران نگران هستند، گرچه تحریم‌های تسلیحاتی خود آنها تا ۲۰۲۳ ادامه دارد. با این‌حال آنها همچنین نگرانند که تمدید ممنوعیت تسلیحاتی سازمان ملل که نقض آشکار توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ است، ایران را به اخراج بازرسان هسته‌ای از کشور و توسعه پرشتاب‌تر برنامه‌ هسته‌ای‌اش سوق دهد.

 در شروع این جلسه‌ مجازی، رزماری دیکارلو، مقام پیشین وزارت خارجه آمریکا  برجام را به عنوان "دستاوردی چشمگیر از دیپلماسی و گفت‌وگوی چندجانبه" ستایش کرد و با ابراز "تاسف" از تصمیم آمریکا برای خروج از این توافق تاکید کرد که پیش از خروج ترامپ از برجام ایران کاملا به آن پایبند بود. 

در این نشست وزیر خارجه ایران، با رد ادعای ارسال سلاح به یمن و سایر کشورها و نقض تحریم‌های سازمان ملل، به شورای امنیت گفت: جامعه بین‌الملل به طور کلی و شورای امنیت به شکل ویژه با تصمیم‌گیری‌ مهمی روبرو هستند. آیا ما احترام به حاکمیت قانون را حفظ می‌کنیم یا با تسلیم شدن در برابر وسوسه‌های یک قلدر یاغی به قانون جنگل باز می‌گردیم؟

در این نشست پمپئو در مورد تحریم تسلیحاتی مدعی شد: اگر اقدامی نکنید ایران آزادانه به خریداری جنگنده‌های روسی خواهد پرداخت که می‌تواند شهرهایی مانند ریاض، دهلی نو، رم و ورشو را در تیررس ایرانیان قرار دهد. این فقط خواسته ایالات متحده نیست؛ به خواست کشورهای منطقه گوش دهید. از اسرائیل تا خلیج فارس، تمام کشورهای خاورمیانه که بیش از سایرین در تیررس ایران هستند، یک موضوع را تکرار می‌کنند؛ تحریم‌های تسلیحاتی را تمدید کنید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز