خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت:

کاه را کوه کردن هنر نیست/ ضربه سیاسی آمریکا به برجام را تحمل نخواهیم کرد

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۲۰۵

رئیس‌جمهور در جلسه هیأت دولت با اشاره به نشست شورای امنیت گفت: در نشست شورای امنیت غیر از آمریکا همگی از برجام تعریف، تمجید و پشتیبانی کردند و آمریکایی‌ها سه سال و نیم است که تلاش می‌کنند برجام را بشکنند اما بعد از این مدت وقتی شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود، غیر از خودشان ۱۴ عضو دیگر از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جلسه هیأت دولت با اشاره به نشست شورای امنیت سازمان ملل خاطرنشان کرد: در نشست شورای امنیت غیر از آمریکا همگی از برجام تعریف، تمجید و پشتیبانی کردند، آمریکایی‌ها سه سال و نیم است که تلاش می‌کنند برجام را بشکنند اما بعد از این مدت وقتی شورای امنیت سازمان ملل تشکیل می‌شود، غیر از خودشان ۱۴ عضو دیگر از برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ حمایت می‌کنند. از لحاظ اخلاقی و حقوقی نیز آمریکایی‌ها همیشه با شکست مواجه بوده‌اند.

وی افزود:‌ همانطور که بارها اعلام کرده‌ایم، هر زمان که طرف مقابل ما و ۴+۱ حاضر شود به تمامی تعهداتشان در برجام عمل کند، ما بلافاصله به تعهداتمان باز می‌گردیم. ما یکسال تمام صبر و به تعهداتمان عمل کردیم اما آنها نتوانستند کاری را پیش ببرند. ما همچینین پنج مرحله برای حل موضوع به صورت قدم به قدم پیش رفتیم، اما باز آنها کاری نکردند.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: اگر همین فردا ۴+۱ به تعهداتش عمل کند، ایران نیز به تعهدات خودش عمل می‌کند. ایران به تعهدات سیاسی، حقوقی و اخلاقی خودش در طول تاریخ به ویژه بعد از انقلاب اسلامی پایبند بوده و هنوز هم هست.

وی با بیان اینکه ‌تاکنون آمریکا به برجام ضربه اقتصادی زده است که و ما هم تاکنون تحمل کردیم، تاکید کرد: اما اگر آمریکا بخواهند ضربه سیاسی به برجام بزند، جمهوری اسلامی تحمل نخواهد کرد و اقدام قاطع خودش را در این زمینه نشان خواهد داد. همانطور که به ۴+۱ گفتیم و مواضع سیاسی خوبی اتخاذ کردند.

رئیس دولت با اشاره به نشست آستانه، اظهار داشت: امروز بعد ازظهر جلسه ویدئوکنفرانسی با رئیس‌جمهور ترکیه و روسیه خواهیم داشت؛ بنا بود این اجلاس در تهران به میزبانی ایران برگزار شود اما به دلیل مسائل بهداشتی برنامه به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم تلاشش بر این بوده که همواره به گفتمان خودش در برابر مردم پایبند باشد، خاطرنشان کرد: گفتمان ما در داخل اعتدال و در جهان تعامل سازنده بوده است که همچنان مدنظر ماست؛ ما در داخل افراط و تندروی را نمی‌پسندیم و می‌دانیم که به ضرر کشور خواهد بود. از همه دوستان درخواست می‌کنیم که در این شرایط بسیار پیچیده که برای جمهوری اسلامی ایران وجود دارد، راه وحدت، اتحاد، برادری و مهربانی را بین قوای سه‌گانه، نیروهای مسلح، جناح‌های سیاسی، تفکرات مختلف و مردم برگزینیم.

روحانی تاکید کرد: امروز، روز وحدت و انسجام است که باید در کنار یکدیگر باشیم؛ کاه را کوه کردن در مشکلات کشور هنر نیست و اینکه در طرف خودشان نیز کوه را کار کردن اخلاقی نیست، کشور سختی‌هایی دارد و همه ما می‌دانیم که در شرایط تحریمی سخت و کرونا قرار داریم.

وی یادآور شد: کرونا در صادرات و واردات، مشاغل، کسب و کار، حمل و نقل، گردشگری و غیره اثر گذاشته است. همه جای دنیا درگیر این مساله هستند، کدام کشور دچار مشکلات اقتصادی نشده است؟ کرونا سبک زندگی، اقتصاد و همه چیز را تهدید می‌کند. همه دنیا با آن درگیر است، به ویژه کادر بهداشت و درمان که در این زمینه تلاش کردند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: در این شرایط سخت باید مراقبت کنیم و اعتدال و میانه‌روی را میان همه جناح‌ها و گروه‌ها همواره مدنظر قرار دهیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به تحمل سختی از سوی دولتی‌ها برای رفع مشکلات موجود بیان کرد: قرآن مجید به پیامبر می‌گوید، ما می‌دانیم به خاطر حرف‌های ناصواب غیرمنصفانه‌ای که درباره تو می‌گویند دلگیر می‌شوی؛ اما به عبادت خدا بپرداز تا ما گره دلت را باز کنیم چرا که باید کارها و مشکلات مردم برطرف شود.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌دانیم یک گروه در صحنه تلاش می‌کنند ولی حرف ناروا می‌شنوند دلشان می‌گیرد اما ما باید به خدا پناه ببریم؛ امروز روز تحمل و کار است و باید تلاش کنیم.

روحانی با تاکید بر این‌که مشکلات کشور با تعامل قابل حل است، اظهار داشت: از ابتدای کار از سال ۹۲ تا به امروز از گفت‌وگو و تعامل سود بردیم و یکی از آن‌ها وحدت با کشورهای همسایه است.

وی یادآور شد: یکی دیگر از تعاملات ما برجام بود که می‌توانست برای ما منفعت داشته باشد اما یک عده نتوانستند آن را تاب بیاورند. صهیونیست‌ها، ارتجاع منطقه و تندروهای آمریکا شب از توافق برجام خواب‌شان نمی‌برد دست آخر هم یک آدمی آمد و کاخ سفید و برجام را بهم زد.

رئیس‌جمهور با بیان این‌که در سطح منطقه در کنار برجام توافقات خوبی داشتیم، گفت: ما در کنار برجام توافقات خوبی با کشورهای منطقه داشتیم و یکی از آن‌ها توافقاتی بود که با ترکیه و روسیه درباره سوریه داشتیم، آن هم در شرایطی که آمریکایی‌ها همیشه دنبال اختلال در این کشور بوده است.

وی ادامه داد: اما ما در کنار دو کشور دیگر همواره به دنبال صلح و امنیت بودیم و روند آستانه ثابت‌کننده است و اجلاس امروز مبین این موضوع است. کارهای دیگر هم انجام دادیم، روابط بین ایران روسیه و آذربایجان بود و روابطی که با اوراسیا به وجود آوردیم.  

رئیس قوه مجریه ادامه داد: امروز ارتباطات خوبی با افغانستان داریم که برای امنیت ما حائز اهمیت است و یا هند که در مسئله چابهار و دریای خرز انجام دادیم یک تعامل سازنده بود که توانستیم راه را هموار کنیم.

وی ادامه داد: روابط نزدیک و خوبی با روسیه و چین داریم که با گذشته متفاوت است، امروز نزدیک‌تر با هم هستیم.

روحانی یادآور شد: از روز اول بر گفتمان اعتدال ایستادیم امروز هم بیان می‌کنیم و باید ادامه دهیم.

وی در قسمت دیگری از سخنانش با اشاره به اوضاع اقتصادی کشور و مسئله مسکن ادامه داد: در کشور با مشکلاتی مواجه هستیم و یکی از این مشکلات مسکن و اجاره‌بها است که روی مردم فشار زیادی به وجود آمد.

روحانی افزود: قدمی که ابتدا برداشتیم این بود که در رابطه با اجاره‌بها تعیین تکلیف شود. قدم اصلی و مهم دیگری که شروع کردیم این بود که زمین کافی برای شهرک‌سازی در اختیار کسانی قرار دهیم که می‌خواهند مسکن ارزان قیمت بسازند.

وی ادامه داد: طی یکی، دوسال اخیر ۱۶۰ هزار واحد مسکونی را از محل اعتبار صندوق پس انداز یکم به خانه اولی‌ها دادیم. ۳۳۰ هزار واحد مسکونی در شهرهای مختلف ساخته شد و بنا داریم تا پایان دولت ۵۰۰ هزار  واحد مسکونی ساخته شود.

رئیس‌جمهور با اشاره به سیل و زلزله‌های اخیر گفت: در ۲ سال اخیر سیل و زلزله آسیب‌های فراوانی به کشور زد ۲۰۰ هزار واحد مسکونی را بازسازی کردیم و واحدهای نیمه کاره بسیاری را در بیابان‌ها تمام کردیم.

وی گفت: آن وقت عده‌ای می‌گویند دولت یازدهم و دوازدهم چه کرده است این آمارها پیش روی شماست ببینید.

روحانی اظهار کرد: نکته دوم برای کالاهای مورد نیاز مردم است که سه قدم مهم باید برداشته شود، قدم اول تأمین ریال و تأمین ارز برای ساخت کالاست که بانک مرکزی در این زمینه قدم‌های مهمی بری تأمین ارز برداشته و سازمان برنامه و بودجه نیز برای تأمین ریال عملکرد خوبی داشته و در هفته جاری سازمان برنامه و بودجه ۱۰هزار میلیارد تومان برای خرید گندم و طرح‌های عمرانی پرداخت کرده است. اینکه دولت در شرایط کرونا و شرایط سخت اقتصادی در یک هفته قادر است، ۱۰ هزار میلیارد تومان پرداخت کند، امر مهمی است.

وی با بیان اینکه امسال خرید گندم ما بهتر از سال گذشته است، افزود:‌ گندمی که تا امروز ما خریدیم ۸/۵ درصد بیشتر از سال گذشته است، ۹۶ درصد پول گندم امروز ما به گندم‌کارها پرداخت شده این کمک بزرگ دولت به کشاورزی است.

رئیس دولت دوازدهم گفت: ما در ارز و ریال و تحرک کشاورزی و تحرک صنعت و معدن کم نگذاشته‌ایم؛ اینکه ما در یک هفته یک طرح مربوط به انرژی ۱/۵ میلیارد دلاری را اجرا می‌کنیم، این کار عظیم و بزرگی است که این دولت انجام می‌دهد.

وی اضافه کرد: ما هر هفته طرح‌های بزرگی افتتاح می‌کنیم و این هفته نیز نزدیک ۲ هزار میلیارد تومان طرح و پروژه افتتاح خواهیم کرد؛ ما تلاش خود را می‌کنیم و البته می‌دانیم علیرغم همه تلاش‌ها و کوشش‌ها شرایط شرایط سختی است بنابراین این مشکلات را ما متوجه هستیم اما مردم بدانند که ما همه توانمان را به کار خواهیم گرفت.

رئیس جمهور بیان کرد: امروز در دولت من از برخی از وزرا گله کردم برای اینکه وامی که باید در اختیار مشاغل آسیب‌دیده قرار می‌گرفت،‌ تأخیر شده که بحث کردیم و قرار شد جبران شود و سریعاً این وام به کسب و کارهای آسیب‌دیده پرداخت شود.

روحانی اظهار کرد: هم در درمان، هم در اختیار گذاشتن امکانات و هم در تولید محصولات مورد نیاز است، موفقیت‌های زیادی به دست آوردیم اما همواره بر این مسأله تأکید داریم که وجود اجتماعات خطر بزرگی است به مردم عرض می‌کنم ما با یک ویروسی مواجه هستیم که این ویروس واکسن ندارد و زمان پایانش مشخص نیست؛ سازمان بهداشت جهانی نیز اعلام کرده که ممکن است پاییز سختی در انتظار دنیا باشد، راهش این است که فاصله‌گذاری رعایت شود و پروتکل‌ها رعایت شود و از ماسک استفاده کنیم.

وی ادامه داد: اگر مهمانی و گردهمایی مثل سابق تشکیل شود، با خسارت مردم مواجه خواهیم شد؛ از مردم خواهش می‌کنیم که دست به دست هم دهیم تا این ویروس را شکست دهیم.

رئیس جمهور با اشاره به حادثه شب گذشته کلینیک سینا اطهر، گفت: عده‌ای از کادر درمان و مردم را در این حادثه از دست دادیم که به خانواده‌های داغدار آنها تسلیت می‌گوییم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز