خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی:

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بعید است/ نتیجه‌ای که آمریکا به دنبال آن است، در مورد ایران حاصل نمی‌شود/ دیگر جایی برای آمریکا در برجام وجود ندارد/ ناآرامی‌های اخیر آمریکا جمهوری‌خواهان را آزار داده است

asdasd
کد خبر : ۹۳۴۱۸۲

استاد دانشگاه آلابامای جنوبی با تاکید بر اینکه دیگر جایی برای آمریکا در برجام وجود ندارد، گفت: تمدید ترحیم‌های تسلیحاتی بعید است و نتیجه‌ای که آمریکا به دنبال آن است، در مورد ایران حاصل نمی‌شود زیرا روسیه و چین درخواست آمریکا را وتو می‌کنند

مایکل هولینگزورث، (Michael Hollingsworth) استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی است. حوزه تخصصی او جنگ و تروریسم، روابط بین‌الملل و علوم سیاسی است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تحریم‌ها در شرایط مقابله با کرونا مطرح کرده است.

فشار زیادی بر اروپا برای حفظ توافق با ایران وجود دارد

دیگر جایی برای آمریکا در برجام وجود ندارد

مایکل هولینگزورث در ابتدا گفت: فشارهای زیادی بر قدرت‌های اروپایی وجود دارد تا به نوعی توافق با ایران را حفظ کنند. ایالات متحده تلاش می‌کند خود را عضوی از برجام نشان دهد، اما معتقدم جایی برای آمریکا وجود ندارد، زیرا آنها از توافق خارج شده‌اند، من آینده زیادی برای این توافق نمی‌بینم زیرا ایالات متحده می‌تواند به طور یکجانبه تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کند و دیگران را وادار به پیگیری آنها از طریق تهدید به تحریم در مورد بانکداری بین‌المللی و شرکت‌های مختلف کند. معتقدم که می‌توان توافق بین ایران و کشورهای مختلف را حاصل کرد که محدودیت‌هایی برای اقتصاد ایران و مردم آن را برطرف می‌کند. البته این موضوع  همچنان به همکاری ایالات متحده وابسته است، چه اروپایی‌ها این موضوع را دوست داشته باشد یا خیر؟

محبوبیت ترامپ روبه کاهش است

وی در ادامه در مورد آینده ترامپ در آمریکا گفت: قبل از همه‌گیری کرونا و ناآرامی‌های اجتماعی، بسیاری اطمینان داشتند که وی رئیس‌جمهور آینده هم خواهد شد. اکنون، با توجه به تحولات اخیر و  ناآرامی‌های مدنی در کشور، آینده وی مشخص نیست. البته نباید فراموش کرد، ترامپ هنوز هم طرفداران خود را دارد، اما این محبوبیت رو به کاهش است.

ایرانی‌ها به دلیل سیاست‌های ایالات متحده در مورد خاورمیانه به این کشور به عنوان دشمن نگاه می‌کنند

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی هم چنین در مورد شیوع مجدد کرونا با توجه به تحریم‌ها در ایران و دشمنی ترامپ با مردم ایران گفت: ایالات متحده به دلیل  سیاست داخلی و خارجی که دارد، ایران را به عنوان دشمن نگاه می‌کند. ایرانیان به دلیل سیاست‌هایی که ایالات متحده در طول سال‌های متمادی در مورد خاورمیانه و اخیراً تحریم‌ها در مورد ایران به تصویب رسانده، آمریکا متحده را به عنوان دشمن نگاه می‌کنند.

تمدید تحریم‌های تسلیحاتی بعید است

نتیجه‌ای که آمریکا به دنبال آن است، در مورد ایران حاصل نمی‌شود

روسیه و چین درخواست آمریکا را وتو می‌کنند

وی همچنین در مورد تحریم‌های تسلیحاتی و تلاش ترامپ برای اعمال تحریم‌ها علیه ایران گفت: برداشته شدن تحریم‌های تسلیحاتی بخشی از توافقنامه برجام بود، شورای امنیت اکنون در حال بررسی این مسئله است، آمریکا می‌خواهد این تحریم‌ها را به طور نامحدود تمدید کند زیرا به زودی منقضی می‌شود. این خواسته بعید است که اتفاق بیفتد. من معتقدم چین، روسیه یا هر دو آن را وتو می‌کنند.

هولینگزورث یادآور شد: ایالات متحده اعلام کرده است که خواهان احیای کامل تحریم‌ها علیه ایران است زیرا ایران توافقنامه را نقض کرده است، این در حالی است که خود آمریکا پیشتر از توافق خارج شده بود. این مسیر بحث و جدال زیادی را در شورای امنیت به همراه خواهد داشت و به احتمال زیاد نتیجه‌ای که آمریکا به دنبال آن است، حاصل نمی‌شود. ایالات متحده می‌تواند قدرت خود را برای مجبور کردن کشورها جهت محدود کردن فروش اسلحه به ایران ادامه دهد اما روسیه و چین می‌توانند اسلحه به ایران بفروشند. 

ناآرامی‌های اخیر آمریکا جمهوری‌خواهان را آزار داده است

وی در بخش دیگری از اظهارات خود درباره ادامه اعتراض‌ها در آمریکا گفت: اعتراض‌های اخیر محبوبیت ترامپ و جمهوری‌خواهان را به شدت کاهش داده است و این حزب را آزار داده است. 

تجارت ایران با ونزوئلا هیچ تهدید جهانی ایجاد نمی‌کند

آمریکا کشتی‌های خود را فقط برای نمایش به منطقه کارائیب اعزام کرده است

استاد علوم سیاسی دانشگاه آلابامای جنوبی هم چنین در مورد تحریم‌های اخیر علیه شرکت‌های نفتی ونزوئلایی و ارسال کشتی‌های بیشتر توسط ایران به ونزوئلا گفت: ونزوئلا در وضعیت بدی قرار دارد؛ زیرا آنها سوخت بسیار کمی دارند و در پالایشگاه‌های خود مشکل داشتند. من واقعاً مشکلی در انتقال نفت نمی‌بینم  مطمئناً این موضوع تحریم‌ها را نقض می‌کند اما قطعاً اقدامات تنبیهی علیه ایران یا ونزوئلا نباید صورت بگیرد. اگر ایران بخواهد با ونزوئلا تجارت نفت و سوخت کند، هیچ تهدید جهانی ایجاد نمی‌کند اگرچه ایالات متحده برخی کشتی‌های دریایی را فقط برای نمایش به آن منطقه اعزام کرده است، چون می‌داند هرگونه مداخله‌ای عواقب بدی خواهد داشت.

ایران با اقدامات خود باعث کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه شود

وی افزود: ارتباط ایران با ونزوئلا را باید یک موضوع بشردوستانه بدانیم. ایران در واقع با این نوع تجارت  خطراتی را می‌پذیرد و ممکن است هم به نوعی کاهش نفوذ آمریکا در خاورمیانه شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز