خبرگزاری کار ایران

رئیس سازمان بازرسی کل کشور:

نظارت سازمان بازرسی بر عملکرد دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی/ صرفه‌جویی ۵۰ میلیاردی در حوزه کتب درسی

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۹۶۴

رئیس سازمان بازرسی کل کشور چند اقدام مؤثر این سازمان در موضوعات عفاف و حجاب، قرآن و فعالیت‌های دینی، آموزش و پرورش و سیاست‌های جمعیتی را تشریح کرد.

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن درویشیان با حضور در شبکه قرآن و معارف سیما درباره اهمیت موضوع فرهنگ به نسبت دیگر حوزه‌ها گفت: معتقدیم پیگیری موضوعات فرهنگی و اجتماعی بعضاً از اقدامات اقتصادی مهم‌تر است و حتی مسائل فرهنگی را زیرساخت مسائل اقتصادی و تولیدی می‌دانیم.

وی که در برنامه زنده تلویزیونی «مصباح» سخن می‌گفت، با بیان اینکه بخشی از فعالیت سازمان بازرسی، نظارت بر نهاد‌های فرهنگی و اجتماعی است، اظهار داشت: براساس اصل ۱۷۴ قانون اساسی، اقدامات تمامی دستگاه‌های دولتی و عمومی مشمول نظارت سازمان بازرسی است و بالطبع تکالیف و مأموریت‌های دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز مشمول این نظارت است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه یکی از بازرسی‌های فوق‌العاده‌ای که با دستور ریاست قوه قضاییه در دستور کار سازمان بازرسی قرار گرفت، بررسی انجام تکالیف دستگاه‌های مختلف در قبال سند عفاف و حجاب مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی است، ادامه داد: در این سند ۳۱۰ وظیفه برای ۲۴ دستگاه اجرایی مرتبط با عفاف و حجاب تعیین شده است.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان تصریح کرد: بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۱۰۰ وظیفه از این وظایف را دستگاه‌های مختلف انجام نداده‌اند و حدود ۳۰ تکلیف نیز به صورت ناقص انجام شده که گزارش تفصیلی آن از وظایف انجام شده و مغفول مانده در این حوزه، به دستگاه‌های مربوطه ارسال شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه در حوزه قرآن به موضوعاتی ورود و پیشنهاد‌هایی ارائه کردیم که اجرایی شد، افزود: سازمان بازرسی کل کشور بر برگزاری نمایشگاه‌های فرهنگی و جشنواره‌های قرآنی نظارت دارد. درباره یکی از این جشنواره‌ها، سازمان اشکالاتی مشاهده و تذکرات و پیشنهاداتی درباره نحوه واگذاری غرف، اخذ اجاره، اصلاح روند نظارت بر محتوای محصولات ارائه شده و ... کرد که اشکالات مرتفع شد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور تصریح کرد: اطلاعات واصله به سازمان حاکی از آن بود که قرار است فعالان قرآنی را از پوشش صندوق بیمه هنرمندان خارج کنند که با پیگیری انجام شده، اجازه چنین کاری را ندادیم و همچنین با پیگیری‌های صورت گرفته، پیشنهاد شد تا کانون‌های فرهنگی مساجد ثبت شوند و شخصیت مستقل حقوقی داشته باشند. چرا که قبلاً چون کانون‌های فرهنگی مساجد شخصیت مستقل حقوقی نداشتند، وزارت ارشاد برای کمک مالی به این کانون‌ها به جای دیگر بودجه اختصاص می‌داد.

حجت الاسلام والمسلمین درویشیان در خصوص اقدامات این سازمان در حوزه آموزش و پرورش هم گفت: آموزش و پرورش یکی از زیرساخت‌های پیشرفت و ارتقای فرهنگ اسلامی و ایرانی کشور است. به همین جهت یکی از اقدامات بسیار خوبی که طی سال‌های گذشته انجام شده و مقام معظم رهبری بر آن تأیید و تأکید داشته‌اند، سند تحول بنیادین آموزش و پروش است و سازمان بازرسی از ابتدا این سند را در دستور کار خود قرار داده و به جد پیگیری کرده است تا اهداف این سند محقق شود. البته دستگاه‌های بسیاری باید با وزارت آموزش و پرورش درباره اجرایی و عملیاتی شدن این سند همکاری کنند. حقیقتاً خروجی امروز آموزش و پروش، متناسب با آموزه‌های دینی و در تراز انقلاب اسلامی نیست و حتماً باید این سند دنبال شود.

وی اضافه کرد: پیشنهاد‌هایی درباره پیگیری مفاد سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ارائه داده‌ایم؛ یکی از موارد پیگیری سازمان این بود که آموزش و پرورش باید مرتباً اقدامات خود را به شورای عالی انقلاب فرهنگی گزارش دهد که تقریباً مغفول واقع شده بود و اجرا نمی‌شد؛ با پیگیری سازمان بازرسی اکنون اجرا می‌شود.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی دیگر از پیشنهادات سازمان به آموزش و پرورش درباره اجرای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، برنامه‌ریزی نظام برنامه درسی مبتنی بر این سند است؛ یعنی باید پیشنهادات خود را برای تصویب در شورای عالی آموزش و پرورش ارائه دهند که این کار با پیشنهاد سازمان با جدیت دنبال می‌شود. در عین حال اقدام آموزش و پرورش در تعیین نقش و سهم هر یک از دستگاه‌هایی که باید به اجرای این سند کمک کنند، با پیشنهاد سازمان انجام شد. همچنین با توجه به اینکه در آستانه تدوین برنامه هفتم توسعه کشور هستیم، سازمان پیشنهاد داد آموزش و پرورش حتماً پیگیری کند تا اهداف این سند، اعتبارات لازم و نیز جایگاه این سند در قانون برنامه هفتم توسعه پیش‌بینی شود.

وی خاطرنشان کرد: از موضوعات دیگر که با پیگیری سازمان بازرسی در آموزش و پرورش انجام شد، اصلاحات روند چاپ کتاب درسی است. سالانه حدود ۱۴۰ میلیون کتاب درسی چاپ و به صورت فیزیکی و سنتی در کتابخانه‌ها توزیع می‌شد که سازمان بازرسی پیشنهاد داد برای جلوگیری از هزینه‌های اضافی، این توزیع کتاب به صورت اینترنتی انجام شود که باعث صرفه‌جویی چند ده میلیاردی در آموزش و پرورش شد. همچنین هر سال به طور متوسط حدود ۱۰ میلیون جلد کتاب به صورت اضافی چاپ می‌شد که با این اقدام جلوی این کار گرفته شد و صرفه‌جویی حدود ۵۰ میلیارد تومانی صورت گرفت.

این عضو شورای عالی قوه قضاییه تصریح کرد: در سند «تحول بنیادین» به تفصیل به وظایف آموزش و پرورش درباره نحوه تربیت اسلامی دانش آموزان اشاره شده که پیشنهاد و تأکید سازمان پرداختن جدی به موضوع «پرورش» است. موضوع مهم دیگری که در ارتباط با وزارت آموزش و پرورش و وزارت کار است، بحث ایجاد «مرکز ملی مهارت» است که طبق برنامه ششم توسعه و قانون بودجه سال ۹۰ دانشگاه فنی و حرفه‌ای تأسیس شد. یکی از مهم‌ترین مأموریت‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای این بود که حداقل یک مهارت را به دانش‌آموزان آموزش داده شود تا بسیاری از آنان جذب بازار کار شوند و دیگر نیازی به ورود به دانشگاه نداشته باشند که این موضوع به صورت ویژه در دستور کار سازمان قرار دارد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگر از سخنان خود به اثربخشی ورود سازمان به سیاست‌های جمعیت اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات بسیار مهمی که مقام معظم رهبری در سال ۹۳ سیاست‌های کلی آن را اعلام کرده و در دستور کار سازمان قرار دارد، سیاست‌های کلی جمعیت است. در اجرای این سیاست‌ها دستگاه‌های مختلف تکالیفی بر عهده داشتند. متأسفانه نرخ رشد جمعیت که در ابتدای پیروزی انقلاب حدود ۳ درصد و اندی بود، امروز به زیر یک درصد رسیده است. سازمان به صورت جدی درباره تکالیف دستگاه‌ها در خصوص اجرای سیاست‌های جمعیتی ورود کرده است؛ گام اول در این خصوص، موضوع غربالگری بانوان باردار بود که تا به حال اشکالات جدی داشت و با پیگیری‌های ما وزارت بهداشت بخشنامه‌ای صادر کرد تا این غربالگری طبق ضوابط انجام بگیرد. متأسفانه هر سال چند هزار جنین سالم به علت بی‌توجهی به غربالگری صحیح سقط می‌شدند. گام‌های بعدی در خصوص اجرای سیاست‌های کلی جمعیت در دستور کار سازمان قرار دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان در پایان تصریح کرد: یکی دیگر از اثربخشی‌های سازمان بازرسی در حوزه فرهنگی، بحث تغسیل و تدفین جان‌باختگان کرونایی بود که در ماه‌های ابتدایی شیوع این بیماری بدون غسل دادن و برخلاف نظر مراجع عظام تقلید تدفین می‌شدند که با پیگیری ما و همکاری وزارت بهداشت اکنون متوفیان کرونایی با تغسیل و رعایت کامل مسائل شرعی تدفین می‌شوند.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز