خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

در زمینه تولید واکسن کرونا گام‌های موفقیت آمیزی برداشتیم/ به کسانیکه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند خدمات ارائه نمی‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۳۳۸۳۸

سخنگوی دولت گفت: در زمینه واکسن کرونا گام‌های موفقیت آمیزی برداشتیم و جزء کشورهایی بودیم که موفق بوده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری خود با اشاره به دهه کرامت گفت: پیشاپیش ولادت امام رضا علیه السلام را تبریک می‌گویم، امامی که با رفتار خود درس محبت را به ما آموخته است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: رئیس‌جمهور در هیات دولت همکاری و همدلی قوای دیگر را مطرح کردند و من امروز می‌گویم در سایه همدلی است که می‌توان بیماری که در روزهای تحریم کشور وجود دارد را از بین برد.

وی تاکید کرد: امروز آثار تخریب تحریم گسترده و همپوشانی‌اش با بیماری کرونا و تهدیدهای بی‌سابقه  و ناامن‌کننده باند کاخ سفید مشخص است. دولت بر این خط مقدم قرار دارد.

ربیعی خاطرنشان کرد: در کنار این عملیات روانی گسترده‌ای هم دارد صورت می‌گیرد. امروز باید بیش از گذشته همه قوا و نهادها و نهادهای مدنی کنار هم قرار بگیریم. ما مطلع هستیم فشارهای اقتصادی فشار سختی وارد کرد. در زمینه تولید واکسن کرونا گام‌های موفقیت آمیزی برداشتیم و جزء کشورهایی بودیم که موفق بوده‌ایم.

وی با تاکید بر اینکه بنای دولت بر همکاری صمیمانه و همراهی با سایر  قوا برای عبور از شرایط سخت امروز است، گفت: عملیات روانی گسترده در کشور صورت میگیرد. نمونه آن را در خصوص قیمت گازوئیل شاهد بودیم که با وجود تکذیب  افزایش قیمت بازهم عده ای در جهت تخریب هستند. امروز باید بیش از گذشته همه قوا و مردم در کنار هم قرار بگیریم. دولت در برابر فشارهای تحریم و آثار آن است‌. هشیاری رسانه‌ها و سخنان سنجیده مسیری است که باید آن را طی کنیم.

ربیعی افزود: ممنوع شدن بیش از ۲۰۰۰ قلم کالای وارداتی و گسترش شرکت‌های دانش‌بنیان از اقدامات مهم دولت در راستای تولید بوده است. به اذعان صاحب‌نظران، ایران در حال تبدیل به کارخانه بزرگ تولیدی است. رشد تولید محصولات در سال ۹۸ مناسب بود. ۲۶ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق محروم بوده است. امسال ۲.۲ میلیارد دلار طرح از جمله انتقال آب، تکمیل طرح‌های فولادسازی و افزایش کنسانتره افتتاح می‌شود.

وی با اشاره به رشد صنعت در کشور گفت: محصولات تولیدی ما در سال ۹۸ به گونه‌ای بود که همشان رشد داشتند و در سال ۹۹ باید به رشد بیشتری دست پیدا کنیم که پایه‌ریزی‌هایی هم صورت گرفته است.

سخنگوی دولت عنوان کرد: ایممیدرو در بخش صنعت و معدن برنامه داشت که سال ۹۹ به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: سال ۹۹ ما ۲/۲ میلیارد طرح افتتاح خواهیم کرد. ۷ طرح فولادسازی در حال تکمیل است و ۱۷ و نیم میلیارد تومان تولید فولاد در حال افتتاح است.

ربیعی با بیان این‌که وقتی نفت تحریم شد و ما از صادارات آن محروم شدیم، اظهار داشت: از ناحیه تامین ارز امروز مشکلی نداریم، ۲۰۰ طرح را با ۱۷۰ هزار میلیارد تومان افتتاح خواهیم کرد. صادرات غیر‌نفتی ما هم افزایش یافته است.  

وی تاکید کرد: ۲۶ درصد سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق محروم بوده است. ما در الکتروگرافیکی در فولاد مشکلات داشتیم اما امروز تولید می‌کنیم.

ربیعی درباره جلسات ستاد ملی مبارزه با کرونا گفت: دکتر نمکی گزارشاتی را ارائه دادند، امروز داروهای ضد‌سرطان تولید شده است.

سخنگوی دولت با اشاره به بالا رفتن مجددا تعداد مبتلایان و فوتی‌های بیماری کرونا، گفت: گزارش‌هایی در جلسه ارئه شد مبنی بر این‌که استان‌هایی که وارد پیک شدند آمار ما را بالا برد، در ستاد کرونا مهم‌ترین عامل بالا رفتن آمار عادی شدن بیماری برای مردم عنوان شد.

وی تاکید کرد: مردم مراعات نمی‌کنند، بنا شد برخی از واحدهای خدمات دهنده عمومی اگر پروتکل‌های بهداشتی رعایت نشد، خدماتی ارائه ندهند.

ربیعی خاطر نشان کرد: یکی از علل شیوع، پنهان کردن بیماری است و برچسب زدن به فرد مبتلا است، باید فضای رسانه‌ای صورت گیرد که این یک بیماری است  و اگر طرف رعایت کند سلامت می‌شود ، من آگهی ترحیمی در فضای مجازی دیدم که علت مرگ را هم در آگهی ترحیم هم می‌نوشتند خب این باید فرهنگ‌سازی شود.

وی ادامه داد: ۸۸ درصد رعایت پروتکل‌های بهداشتی را در اردیبهشت داشتیم که امروز ۲۰ درصد تنزل پیدا کرده است.

سخنگوی دولت گفت: براساس اجباری کردن پروتکل‌ها از ۱۵ تیر استفاده از ماسک در مکان‌های سرپوشیده عمومی، قرمز و نارنجی و حتی سفید اجباری شده است.

وی ادامه داد: توزیع رایگان ماسک با همکاری شهرادری‌ها در دستور کار قرار گرفت امروز تولید ماسک صنعتی به  ۵ میلیون رسیده است.

سخنگوی دولت تاکید کرد: وزارت بهداشت و قوه قضاییه گشت‌هایی خواهند داشت. بنا داریم وارد موج دوم در کشور نشویم تمرکز ما درحال حاضر  روی استان‌هایی است  که وارد پیک شدند یا اصلا تا حالا نشده‌اند.

وی تاکید کرد: قصد داریم نظارت را هر روز بیش از گذشته ارتقا ببخشیم تا دستاوردهای به دست آمده کادر بهداشت و درمان از بین نرود.

ربیعی درباره راه‌اندازی بورس املاک و اقدامات دولت در بازار سرمایه، گفت: با وارد شدن سهام عدالت در بورس، بخش اعظمی از ایرانیان با بازار سرمایه درگیر هستند و اگر هر هفته راجع به این موضوع صحبت کنیم، برای جامعه مفید خواهد بود.

وی با بیان اینکه شرایط حضور در بورس و پذیرش به یک ماه رسیده و بسیار تسهیل شده است،‌ ادامه داد: عرضه بلوکی پالایشگاه تبریز به ازای یک صندلی مدیریتی را در آینده خواهیم داشت و هم چنین یک صندلی بلوکی شرکت سرمایه‌گذاری وابسته به بانک سپه عرضه خواهد شد که این عرضه عدد بسیار بزرگی است همچنین با صحبتی که با وزیر تعاون و کار و رفاه اجتماعی داشتم عرضه اولیه هلدینگ سیمان تامین اجتماعی فردا چهارشنبه صورت خواهد گرفت.

ربیعی درباره بورس املاک خاطرنشان کرد: روز یکشنبه نیز اولین جلسه بورس املاک تشکیل شده‌ و بناست در همین ماه آغاز به کار کند؛ افراد می‌توانند سرمایه‌های خودشان را حتی به صورت خرید متری وراد بورس کنند. این اقدام به جمع‌آوری نقدینگی‌ها کمک می‌کند و همچنین باید از آسیب‌های روانی بورس اجتناب کرده و به فضای  روانی آن کمک کنیم.

وی درباره جزئیات اقداماتی که برای مستاجران توسط دولت انجام شده است،‌ بیان داشت: تصمیم گرفتیم که کلیه اجاره‌نامه‌ها مربوط به املاک مسکونی که مدت آنها تا پایان مهر است، در صورتی که توافق بین موجر و مستاجر صورت نگیرد یک سال دیگر تمدید شود، همچنین تصمیم گرفته شد میزان اجاره‌بها در تهران ۲۵ درصد، در کلانشهرها ۲۰ درصد و در سایر شهرها نیز بیش از ۱۵ درصد افزایش پیدا نکند؛ البته این سقف آن است و تا هر اندازه که تفاهم کنند، انجام می‌شود.

وی ادامه داد: بخشی از بازار مسکن مثل بازار ارز شده به طوریکه علیرغم اینکه خریداری هم ندارد اما از لحاظ روانی بالا می‌رود. در حوزه مسکن نیز با چنین پدیده‌ای روبه‌رو بودیم. در راستای رصد و تهیه بانک مسکن الزامی شد که کلیه خرید، فروش، پیش فروش و پیش خریدها در سامانه ثبت و کد رهگیری گرفته شود. این اقدام بسیار کمک می‌کند که آمار و اطلاعات و همچنین افزایش نرخ‌ها به منطق اقتصادی بازگردد.

ربیعی تاکید کرد: تصمیم‌های دیگری نیز داریم که در انتظار تامین منابع هستند، باید حمایت‌های وامی را برای مستأجران انجام دهیم که در حال تامین منابع آن هستیم. می‌دانیم برای کارمند و کارگر شرایط سخت است، تلاش داریم با مجموعه تصمیمات به منطق اقتصادی بازگردیم.

وی با اشاره به زمان تکمیل مسکن مهر یادآور شد: تا پایان سال ۹۹ به سمت پایان و تکمیل مسکن مهر می‌رویم و فقط آنهایی که مشکل حقوقی دارند، باقی می‌مانند.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور افزود: به هیچ وجه مخالف مسکن‌سازی نبوده‌ایم، بلکه نقد ما این بود که مسائل اجتماعی رعایت نمی‌شود و جایی که زیرساخت لازم وجود ندارد، مسکن‌سازی شده است،‌ به طور مثال در استان خراسان شمالی که زلزله آمد یکی از دغدغه‌های ما مسکن مهر آنجا بود که البته ساخته شده و تکمیل شدند و بیشترین منابع دولت برای تکمیل این طرح هزینه شد.

وی درباره مجازات دستورالعمل الزامی شدن استفاده از ماسک گفت: اولین اقدام این است که خدمات به آنها ارائه نخواهد شد به طور مثال در مترو و یا پاساژها اجازه ورود نخواهند یافت اما اینکه این قوانین و مقررات دارای حکم قضایی شوند در حال بررسی است. خستگی ناشی از آثار روانی کرونا باعث شد هنجارشکنی بهداشتی صورت بگیرد اما با اعلام خطر‌هایی که شده است بالای ۸۰ درصد مراعات را دوباره تجربه خواهیم کرد.

ربیعی درباره مالیات بر مسکن خالی و خرید و فروش در این زمینه ، گفت: دولت اختیاری به سازمان مالیات داد و در آینده نزدیک سامانه‌ای در وزارت راه راه‌اندازی خواهد شد که به سازمان مالیات وصل می‌شود که اطلاعات داده شود.

وی تاکید کرد: با مدل ارتباطی که به وجود آمد و به وجود آمدن سامانه، پیش‌بینی ما این است که از ماه آتی راه‌اندازی خواهد شد.

سخنگوی دولت درباره مهار گرانی و قیمت‌های افسار گسیخته گفت: ما مدام درگیر این چالش بوده‌ایم و باید بگویم تحریم‌های ۹۴ قابل مقایسه با امروز نیست.

وی تاکید کرد: فشار حداکثری که امروز وجود دارد را نمی‌توان نادیده گرفت، ریشه علمی به وضعیت اقتصاد بازمی‌گردد. زمانی ۵۰ میلیارد دلار درآمد داشتیم که ۱۴ میلیارد دلار آن برای کالاهای اساسی بود.

سخنگوی دولت گفت: بانک مرکزی در این مدت تمام تلاش خودش را برای کنترل نقدینگی کرده است، امروز چرا مسکن گران می‌شود بحث وجود همین نقدینگی است.

وی ادامه داد: عده‌ای می‌گفتند تورم ونزوئلایی خواهیم داشت اما تلاش خودمان را به کار بردیم نشود. دولت تمام تلاش خودش را کرده است اما بخشی از این وضعیت برای سوداگری است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور تاکید کرد: مشکلات وجود دارد اما با این وجود سراغ بانک مرکزی نرفتیم و استقراض نکردیم، ما امروز هزینه‌های دولت را کاهش دادیم و منابع را از بورس به وجود آوردیم.

وی گفت: امروز یلگی وجود ندارد اما فشارهایی وجود دارد. ما هم در رنج هستیم که سفره مردم از پروتئین و ویتامین کوچک می‌شود. ما از همه ابزارهای مدیریتی باید استفاده کنیم.

ربیعی تاکید کرد: از روش تامین ارزی که به کار می‌بریم، قطعا کالاهای اساسی را فراهم خواهیم کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به حامی تروریست خوانده شدن ایران توسط دولت آمریکا گفت: ما فکر می‌کنیم و دنیا هم شاهد است که دولت آمریکا نه تنها از تروریسم حمایت می‌کند که خودش هم تروریست است. آمریکا سردار شهید ما را در کشوری دیگر می‌زند و خودش اعلام می‌کند. به اصحاب رسانه توصیه می‌کنم کتاب خاطرات بولتن را مشاهده کنند. اوهام ترامپ را مشاهده کنند می‌گوید به ملت ایران سختی می‌دهم تا دولتش به خواست من تن دهد. از نظر من بخشی از گسترش تروریسم سیاست آمریکا بوده است. عامل گسترش تروریسم در منطقه و تسری‌اش آمریکا بود. سردار سلیمانی باعث ایجاد امنیت منطقه بود. نه فقط ما که دنیا در برابر یک دولت نامتعادل قرار گرفته است.

سخنگوی دولت درباره حواشی ایجاد شده برای جمعیت امام علی با توجه به اینکه تعطیل شده است و اینکه آیادولت حمایت می‌کند، یا خیر گفت: درجریان علت بازداشت نیستم اما بر اساس شنیده‌ها از وزارت کشور بحث آدم‌ها مطرح است نه جمعیت.

وی گفت: اگر قرار است جمعیتی تعطیل شود قاعده دارد و بحث افراد با قوه قضائیه است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهور تاکید کرد: به طور عمومی سیاست ما حمایت از جمعیت‌های مردم نهاد است و  مساعدت خواهیم کرد، همانطور که گفتم بحث افراد یک طرف است وجمعیت یک بحث دیگر است. مددجویان فراموش نخواهند شد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایلنا مبنی بر این‌که دولت برای رفع تبعیضی که گریبانگیر بازنشستگان تامین اجتماعی است، چه برنامه‌ای دارد؛ در حال حاضر کف مستمری این بازنشستگان ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است در حالیکه بازنشستگان سایر صندوق‌ها حداقل ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافتی ماهانه دارند. رئیس سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرده که دولت قول داده در ۶ ماهه دوم سال مجددا افزایش حقوق ها را بازنگری کند آیا قرار است افزایش دوباره حقوق‌های کارگران را داشته باشیم، عنوان کرد: از ابتدای قانون کار در ایران سه جانبه گرایی در تایین مزد داده می شود.

 ربیعی گفت:  من خبری از این قول و قرار ندارم . دیروز با وزیر محترم رفاه صحبت کردم حقوق بازنشستگان به ۲ میلیون و صد رسیده است که با بن و مسکن به سقف مورد نظر بازنشستگان نزدیک خواهیم شد. در هیئت امنای سازمان قرار است مطرح شود و تلاش خود را می‌کنند این انتظارات را برآورده کنند.

وی تاکید کرد: از ابتدای کار تامین اجتماعی تا سال ۸۴ یک و نیم میلیون و از ۸۴ تا الان سه و نیم میلیون بازنشسته داریم. این سازمان باید خود را اداره کند، دولت در این زمینه تدبیر کرده است. من این اطمینان را به بازنشستگان می‌دهم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز