خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه بیرمنگام در گفت‌وگو با ایلنا:

آمریکا نمی‌تواند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند/ تنش‌ها تا ماه نوامبر ادامه دارد/ منطقه در رقابت میان واشنگتن و تهران قرار گرفته است

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۸۰۸

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام با تاکید بر تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران گفت که این تلاش‌ها بی‌نتیجه است چراکه روسیه و چین می‌توانند هرگونه اقدام شورای امنیت در این خصوص را مورد مخالفت (وتو) قرار دهند.

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام است‌. وی به صورت تخصصی در حوزه سیاست خارجه آمریکا تحقیق و بررسی کرده است. وی در گفت‌وگو با ایلنا نظرات خود را در خصوص تنش‌های اخیر میان ایران و آمریکا مطرح کرد.

تلاش ترامپ برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی در راستای تداوم فشار دیپلماتیک روی ایران است

ویلیام اسکات لوکاس در ابتدا در مورد خروج ترامپ از برجام و اصرار وی برای دخالت در آن گفت: دونالد ترامپ برای خروج از برجام تنها یک دلیل داشت و آن هم نفرت از اوباما و دستاوردهای آن بود.

وی افزود: انگیزه گسترده‌تر مشاوران سطح بالای ترامپ، مانند وزیر امور خارجه مایک پمپئو، افزایش تحریم‌ها و شکستن اقتصاد ایران است. آنها می‌توانند به دنبال مذاکره مجدد در مورد توافق هسته‌ای باشند و آن‌ها می‌خواهند تغییر در نقاط مهم برنامه هسته‌ای ایران را ببینند یا حتی به دنبال تغییر رژیم ایران هستند.

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام در ادامه تاکید کرد: تلاش ترامپ برای گسترش تحریم‌های تسلیحاتی سازمان ملل هم در راستای حفظ و تداوم فشار دیپلماتیک بر روی ایران است.

منطقه در رقابت میان ایران و آمریکا قرار گرفته است

این استاد دانشگاه ادامه داد: اکنون منطقه در رقابت میان ایران و آمریکا قرار دارد در حالی که دولت ترامپ، متحد عربستان سعودی و اسرائیل است، ایران از بشار اسد در سوریه و جنبش انصارالله یمن پشتیبانی نظامی و سیاسی می‌کند و با آن‌ها همکاری دارد.

وی در ادامه تاکید کرد: اتحادیه اروپا پیش از این با راه‌اندازی مکانیسم مالی INSTEX، برای تجارت با نفت ایران و سایر کالاها و خدمات، از واشنگتن فاصله گرفته است. چالش این است که ایران شرایط پیرامون INSTEX، مانند بحث درباره برنامه موشکی خود و فعالیت در خاورمیانه را رد کرده است‌. همین کمی شرایط را سخت کرده است.

بعید است که ایالات متحده بتواند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند

تلاش آمریکا به جایی نمی‌رسد

تنش‌ها تا ماه نوامبر ادامه دارد

لوکاس در ادامه تصریح کرد: بعید است که ایالات متحده بتواند تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران را تمدید کند. اروپایی‌ها به دنبال سازش خواهند بود و روسیه و چین می‌توانند هرگونه اقدام شورای امنیت در این خصوص را مورد مخالفت قرار دهند. بنابراین تلاش آمریکا به جایی نمی‌رسد.

وی گفت: در حال حاضر به نظر می‌رسد. هر دو کشور تا ماه نوامبر تهدیدها علیه یکدیگر را ادامه می‌دهند و این رویکرد تا ماه‌ها ادامه خواهد یافت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز