خبرگزاری کار ایران

تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

ترامپ با طرح دوباره موضوع مذاکره، با زبان بی‌زبانی از ایران کمک می‌خواهد/ قطعنامه اروپایی‌ها به معنی فعال کردن مکانیزم ماشه نیست/ فهم اروپا از اخلاق فقط قدرت‌ است

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۷۲۸

تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ترامپ برای پیروزی خودش در انتخابات حتی از ایران هم کمک می‌خواهد به تحلیل شرایط ایران، اروپا و آمریکا در ماه‌های آتی پرداخت.

 گاردین نوشت: «ترامپ در تلاش است تا سرانجام توافق هسته‌ای ایران را قبل از انتخابات نابود کند و دوباره تحریم‌های تسلیحاتی بین‌المللی را علیه تهران اعمال کند. وی مدعی است که عدم تمدید تحریم‌های تسلیحاتی، حمایت ایران از تروریسم را تشدید می‌کند. از سویی ترامپ می‌خواهد بتواند به رای‌دهندگان آمریکا بگوید که موضوع ایران حل شده و ایران ضعیف شده است؛ تاکتیک‌های وی ایران را به احیای فعالیت‌های هسته‌ای تحریک کرده است و دو کشور را در آستانه درگیری نظامی قرار داده است.»

«احمد بخشایش اردستانی» تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره تحلیل یک نشریه خارجی مبنی بر تحریک ایران توسط آمریکا برای سوق دادن ایران به سمت رویارویی نظامی، گفت: آمریکا، تلاش خود را می‌کند تا ایران را برای برخورد تحریک کند. اما به اندازه کافی مشکل دارد و ضعف در مدیریت کرونا توسط دولتمردان ترامپ، شکست ابرقدرتی آمریکا را نشان می‌دهد. آمریکا در برخورد با ایران به ویژه از زمانی که ایران عین‌الاسد را بمباران کرد و همچنین از زمانی که ایران ۶ کشتی کوچک به ونزوئلا اعزام کرد و در پاسخ به تهدید آمریکا گفت که پاسخ قاطع را به پایگاه‌های آنها و اسرائیل خواهد داد، ضعیف نشان داد. چون اسرائیل پاشنه آشیل آنها است و آنها کوتاه آمدند.

وی ادامه داد: از سویی حزب دموکرات آمریکا علاقه‌مند است که خودش را بر موج حرکت مردمی ضدنژادپرستی در آمریکا سوار کند و آقای ترامپ را در گوشه رینگ قرار دهد. همچنین ترامپ در سیاست خارجی ناموفق بوده است. هم تلاش کرده دست خودش را در ارتباط با ونزوئلا و کره‌شمالی و ایران پر نشان دهد و  هم از سویی علاقه‌مند است با جمهوری اسلامی به تفاهم برسد.

این کارشناس مسائل سیاست خارجه درباره تحلیل‌های صورت گرفته در خصوص طرح دوباره موضوع مذاکره با ایران از سوی ترامپ اظهار داشت: بعد از اینکه ایران گفت ما هرگز از برجام خارج نمی‌شویم و وقتی آمریکا یقین پیدا کرد که ایران از برجام خارج نمی‌شود، تصمیم گرفت خودش از برجام خارج شود. اکنون ترامپ علاقمند است با ایران قبل از انتخابات، مذاکره‌ای داشته باشه که البته برای مصرف داخلی در آمریکا این را می‌خواهد.

وی با تاکید بر اینکه خاصیت شخصیت ترامپ این است که از همه، از جمله چین، روسیه و ایران برای پیروز شدن کمک می‌خواهد، یادآور شد: کمک خواستن ترامپ طبیعی است اما نمی‌تواند آن را آشکارا بیان کند بنابراین با زبان بی‌زبانی آن را مطرح می‌کند؛ اینکه می‌خواهد با ایران مذاکره کند، به این دلیل است که می‌خواهد بگوید دموکرات‌ها در انعقاد قرارداد با ایران موفق نبودند و امضا کردن برجام اشتباه بوده است و آنها امتیاز کمی از ایران گرفتند و خودش در صورت مذاکره امتیاز بیشتری خواهد گرفت.

این استاد دانشگاه افزود: حتی اگر مذاکره صورت بگیرد و ایران به اندازه برجام هم امتیاز ندهد، آمریکایی‌ها می‌گویند که امتیاز زیادی گرفته‌اند اما از سویی نیز چون سکان سیاست خارجی در دسته مقام معظم رهبری است و ایشان علاقه ندارند، این کار انجام شود، حداقل تا چند ماه آینده که انتخابات آمریکا را پیش رو داریم این کار انجام نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه ما بر اساس اعتقادات دینی معتقدیم که باید وفای به عهد داشته باشیم، بنابراین بازی دوگانه انجام نمی‌دهیم، خاطرنشان کرد: ممکن است حتی اگر قراردادی نوشته شود، دولت بعدی از قراردادی که دولت ترامپ نوشته‌ خارج شود؛ در واقع می‌بایست، یک کار اساسی صورت گیرد و آن این است که صبر کنیم تا آمریکا انتخاباتش را انجام دهد، اگر ترامپ برنده شد، می‌توانیم در صورت تغییر رفتارشان با آنها مذاکره کنیم و اگر هم نبرد می‌توانیم مذاکره با تیم جدید را بررسی کنیم.

این تحلیلگر مسائل بین‌المللی با اشاره به تحت فشار حداکثری بودن ایران، ابراز داشت: ایران تلاش می‌کند از این فشار حداکثری بیرون بیاید که از لحاظ اجتماعی، سیاسی و فرهنگی از فشار آمریکا خارج شده‌ایم، اما از فشار اقتصادی به دلیل اینکه مدیریت داخلی ما مشکل دارد و مدیریت ما ناکارآمد است و به جای اعتقاد به اقتصاد مقاومتی به اقتصاد برجامی معتقد هستند، موفق نبودیم.

 وی متذکر شد: باید به این نتیجه برسیم که وقتی کشور تحت فشار قرار می‌گیرد، باید این فشار را از یک جایی خارج کرد و بعد عملیات‌هایی را انجام داد که طرف مقابل را مجبور به کوتاه آمدن کند. آمریکا اکنون در برابر ایران کوتاه آمده است و فقط ایران از لحاظ اقتصادی نمی‌تواند خودش را سر و سامان دهد.

وی درباره اروپا و پیشنهادی که توسط سه کشور اروپایی برای صدور قطعنامه در شورای حکام صورت گرفت، تاکید داشت: مبنای اخلاقی اروپایی‌ها قدرت است و فهم آنها از اخلاق این است که هر چه پرقدرت‌تر، اخلاقی‌تر. اروپا نه می‌خواهد ارتباط با ایران و نه با آمریکا را از دست بدهد، از سویی اشکال ایران این بود که تعهد داد که از برجام خارج نمی‌شود و این نشان می‌‎دهد که دولت روحانی همه وجودش برجام است.

بخشایش ادامه داد: آمریکا چون در تعاملات نظام بین‌المللی نسبت به ایران برتر است، بنابراین اروپایی‌ها از یک طرف می‌خواهند ایران را در برجام نگه دارند و از طرفی هم می‌خواهند تحت فشار آمریکا قرار نگیرند. اروپایی‌ها هیچ امتیازی به ایران ندادند و آمریکا هم می‌خواهد که تحریم‌های تسلیحاتی ایران ادامه پیدا کند، بنابراین اروپایی‌ها دوست دارند با آمریکا همراه شوند اما نمی‌دانند چطور این کار را انجام دهند.

وی اضافه کرد: ایران می‌گو‌ید اروپایی‌ها باید تعهدات خود در قبال آنها را انجام دهند تا در برجام بمانند؛ ماندن ما در برجام بر اساس بازدیدهای دوره‌ای بازرسان به صورت سرزده و ماندن در «ام پی تی» است که آن را نیز انجام می‌دهیم اما اروپایی‌ها می‌خواهند به آمریکا امتیاز بدهند، به همین دلیل قطعنامه صادر می‌کنند که البته این به معنی فعال کردن مکانیزم ماشه نیست. علیرغم اینکه برجام جسما و روحا جسد شده اما اروپا با این کار لگدی به جسد آن زد.

این تحلیلگر مسائل آمریکا و اروپا ادامه داد: در واقع اروپایی‌ها به دنبال این هستند که تحریم‌های تسلیحاتی ایران را که طی ماه‌های آینده رفع تحریم می‌شود، توسط آمریکا تمدید کنند. البته اروپا دوست دارد مقداری از خودش استقلال نشان دهد اما در فاصله‌ای که می‌گوییم آمریکا از برجام بیرون رفته است، اروپایی‌ها عملاً طرف آمریکا را گرفته‌اند.

این کارشناس مسائل برجامی با بیان اینکه روحانی به خوبی تشخیص داد و گفت که با کدخدا مذاکره می‌کند، گفت: اما بعد که برجام منعقد شد دیگر به مذاکرات ادامه ندادند و فعالیتشان را به سمت اروپا و کشور فرانسه بردند و به آنها گفتند که بیایند در ایران سرمایه‌گذاری انجام دهند.

وی در پایان تصریح کرد: آقای روحانی که در برجام با کدخدا مذاکره کرد، اگر کارهای اقتصادی را نیز با شرکت‌های آمریکایی انجام داده بود، وضعیت بهتر بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز