خبرگزاری کار ایران

دادستان کل کشور:

قوه قضاییه باید ابتدا با تخلفات و فسادهای احتمالی درونی خود مبارزه کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۳۰۸

دادستان کل کشور گفت: قوه قضاییه در ابتدا با تخلفات و فسادهای احتمالی درونی خود مبارزه کند و اگر قوه قضاییه در خود آسیبی داشته باشد نمی‌تواند به درستی اجرای عدالت را داشته باشد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام و المسلمین منتظری، دادستان کل کشور در مراسم گرامیداشت دهه کرامت و هفته قوه قضاییه، با تبریک ایام دهه کرامت و هفته قوه قضاییه اظهار کرد: حضرت معصومه(س) از مقام و جایگاه رفیعی در نزد خداوند متعال و نیز اهل بیت(ع) برخوردار هستند به طوری که اگرچه ایشان معصوم نیستند و نام مبارکشان فاطمه است اما ایشان را معصومه نامیده اند و در احادیث داریم که هرکس او را زیارت کند بهشت بر او واجب می‌شود.

وی گفت: خدا را شاکریم که خداوند توفیق داد که پیرو و محب خاندان عصمت و طهارت باشیم و این نعمتی است که باید قدردان آن باشیم.

این مقام قضایی ادامه داد: در تقویم ما از یکم تا هفتم تیرماه هفته قوه قضاییه نامیده شده است. هفتم تیر یادآور حادثه جانگذار شهادت دکتر آیت الله بهشتی و تعدادی از بهترین خدمتگزاران نظام اسلامی به دست سر سپردگان اسکتبار است. شهیدی که بسیار مظلوم بود به طوری که  امام راحل در تعبیری فرمودند: آن چیزی که بیشتر از  هرچیزی ما را می‌آزارد مظلومیت شهید بهشتی بود.

دادستان کل کشور ادامه داد: دشمن برای تخریب چهره‌های مومن و انقلابی دائم در حال تلاش بوده و هست. همانگونه که دشمن سعی داشت که چهره امیرالمومنین علی (ع) را در اذهان مردم مخدوش و تخریب کند و برای شخصیت و چهره آیت الله بهشتی هم همین گونه عمل کرد . لذا این موضوع به ما درس می‌دهد در زندگی خود مراقبت‌های لازم را داشته   باشیم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری خاطرنشان کرد: اکنون دشمن بیش از گذشته در حال تلاش بوده و از طریق فضای مجازی درصدد است که مردم ما بخصوص جوانان را از راه درست و مستقیم منحرف کند.

وی افزود: در این راستا امروز همه دستگاه‌ها مسئولیت داشته و مسئولیتشان سنگین است. ما هم در قوه قضاییه مسئولیت داریم و باید نسبت به وظایف خود حساس باشیم.

دادستان کل کشور در ادامه به موضوع تحول در دستگاه قضایی پرداخت و گفت: آنچه که اکنون مطالبه مقام معظم رهبری بوده و جزو سیاست‌های اصلی قوه قضاییه هم می‌باشد موضوع تحول در دستگاه قضایی است.

این مقام قضایی تصریح کرد: تحول یعنی آن حالتی که امروز به مجموعه دستگاه قضایی حاکم است باید در جهت رشد و ارتقاء حرکت کند و متوقف نباشد.

 وی عنوان کرد: بر اساس احادیث و روایات اگر فردی دو روزش مساوی باشد مغبون است. مغبون یعنی فردی سرمایه ای داشته  باشد اما نه تنها سودی از آن نبرد بلکه آن را هم از دست بدهد. اگر در مدیریت سرمایه و عمر خود موفق نباشیم و به سمت رشد حرکت نکنیم متضرر شده و دیگر فرصت جبران نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری گفت: قوه قضاییه اکنون در مسیر تحول یوده و در حال حرکت دراین مسیر است و باید مجموعه اقداماتش به گونه‌ای باشد که به اهداف تعیین شده خود نزدیک‌تر شود.

دادستان کل کشور بر اجرای عدالت در دستگاه قضایی اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین هدف قوه قضاییه اجرای عدالت است. البته کل نظام جمهوری اسلامی و قوای آن باید در جهت اجرای عدالت حرکت کنند اما  اگر دیگر دستگاه‌ها در انجام وظایف خود کوتاهی کرده و خدایی ناکرده دچار تخلف یا جرمی شدند وظیفه دستگاه قضایی است که با آنها برخورد کند.

این مقام قضایی ادامه داد: لازمه این برخورد این است که قوه قضاییه در ابتدا با تخلفات و فسادهای احتمالی درونی خود مبارزه کند و اگر قوه قضاییه در خود آسیبی داشته باشد نمی‌تواند به درستی اجرای عدالت را داشته باشد.

وی بیان کرد: اگر تخلف یا جرمی توسط فردی از دستگاه قضایی رخ دهد آن جرم یا رشوه یا اختلاسی که انجام می‎دهد در مقابل آن ضربه ای که به اعتبار دستگاه قضایی وارد می‌کند ناچیز است و جبران آن ضربه بسیار زمانبر و دشوار است.

دادستان کل کشور خاطرنشان کرد: اعتبار و جایگاه قوه قضاییه در دست تک تک کارکنان آن است و اگر ما به درستی به وظایف خود عمل کنیم به اعتبار آن افزوده‌ و اگر دچار کوتاهی یا قصور شویم اعتبار آن را مخدوش کرده‌ایم.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری در بخش پایانی سخنان خود به مساله تکریم ارباب رجوع اشاره کرد و گفت: مسئله تکریم ارباب رجوع یکی از اولویت‌های اصلی دستگاه قضایی است. همه ما در جایگاهی که هستیم وظیفه خدمت به مردم را داریم. این مسئولیت متوجه ماست و باید به آن عمل کنیم.

وی افزود: برای دادستانی کل کشور وظایف و ماموریت‌های متعددی پیش بینی شده است. در مسائل امنیتی، سیاسی، اقتصادی، نظارت بر دادسراها، پول و اعتبار، مبارزه با قاچاق کالا، مسائل فضای مجازی و ... ما تکلیف داریم و در همه این امور وظیفه اصلی ما تکریم ارباب رجوع است.

گفتنی است در پایان این مراسم از سه قاضی و سه کارمند نمونه دادستانی کل کشور تقدیر بعمل آمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز