خبرگزاری کار ایران

نمازی در گفت‌وگو با ایلنا:

برای هماهنگی اصلاح‌طلبان خاتمی باید فعال‌تر شود/ فراهم نشدن فضا برای حضور احزاب، باعث کاهش مشارکت در انتخابات ۱۴۰۰ می‌شود/ کارگزاران خود را با هر تشکل تحت رهبری خاتمی هماهنگ می‌‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۲۹۱

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، گفت: با توجه به اینکه اکثریت قاطع اعضای جبهه اصلاحات بر سر محوریت آقای خاتمی اشتراک نظر دارند، اگر آقای خاتمی کمی بیشتر در صحنه حاضر شود و انرژی و وقت بیشتری اختصاص دهد، اصلاح‌طلبان می‌توانند خود را بازیابی کرده و آن نقشی که قبلا هم داشتند، را ایفا کنند.

علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، در خصوص مشکلاتی که جریان اصلاحات برای ادامه فعالیت با آن مواجه است، گفت: شکی در اینکه شورایعالی اصلاح‌طلبان با مشکلاتی مواجه است، نیست. پس از استعفای آقای موسوی لاری هم صحبت‌هایی در خصوص انجام یک تجدید سازمان جدی در این جریان سیاسی و انتخاب راهکارهایی با هدف فعال شدن و پویایی شورایعالی اصلاح‌طلبان و همچنین تطبیق این جریان با خواسته‌های به‌روز جامعه، انجام شد.

وی ادامه داد: اما به‌روز و مطابق شرایط فعلی کشور شدن اصلاح‌طلبان به دو عامل نیاز دارد؛ نخست برنامه‌ریزی‌ها، سیاستگذاری‌ها و هماهنگی‌های درونی اصلاح‌طلبان است که بهترین مکانیزم برای تحقق این اتفاق یک انتخابات آزاد درونی و رقابت گروه‌ها با یکدیگر است.

نمازی در ادامه اظهار داشت: عامل دومی که لازمه‌ فعالیت اصلاح‌طلبان است، به بیرون از شورا برمی‌گردد و آن این است که عرصه فعالیت‌های سیاسی در کشور به سمت رقابت برود، هرچه رقابت بیشتر شود، اصلاح‌طلبان هم قادر به ایفای نقش بهتر و بیشتر خواهند بود. برای مثال در همین انتخابات اخیر یکی از دلایلی که اصلاح‌طلبان با مشکل مواجه شدند، ردصلاحیت گسترده نیروهای آن‌ها بود، خب وقتی یک تشکل نتواند در عرصه بیرون نقش‌آفرین باشد، از درون به مشکل خورده و اقدام به خودزنی و محکوم کردن یکدیگر خواهد کرد.

وی همچنین در ادامه بر لزوم فراهم کردن فضا برای فعالیت احزاب توسط حاکمیت تاکید و تصریح کرد: فراهم شدن زمینه برای فعالیت احزاب توسط حاکمیت از طریق قوانین مناسب و رفع موانع، سختیگری‌ها و کاهش اعمال سلیقه امکان فعالیت سیاسی تشکل‌ها و احزاب در کنار یکدیگر را فراهم می‌کند و انتخابات را به یک انتخابات رقابتی تبدیل می‌کند، نمونه آن هم انتخابات مجلس دهم است که فضا تا حدی فراهم شد و با صحبت‌هایی که آقای خاتمی انجام داد، مردم هم مشارکت قابل توجهی در انتخابات داشتند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب تاکید کرد: اگر این فضا فراهم نشود، باز هم شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان امکان حضور در انتخابات را نخواهد داشت و در انتخابات ۱۴۰۰ هم شاهد کاهش میزان مشارکت مردم در انتخابات خواهیم بود.

نمازی در پاسخ به سوالی پیرامون لازمه‌های حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات با تمام توان، ابراز داشت: من قبلا 2-3 مرتبه این را گفتم که باید به سمت کارکرد حزبی برویم، راهکار هدفمند کردن فعالیت‌های سیاسی حرکت به سمت حزبی شدن آن است، همچنین اداره کشور و انتخابات هم باید حزبی شود، این مساله هم مجددا نقش پررنگ حاکمیت را برای فراهم کردن عرصه نیاز دارد.

وی افزود: مثلا مجلس به جای این که قانون احزاب و تشکیل احزاب و فعالیت ها را تسهیل کرده و با تساهل به قضایا برخورد کنند، آنقدر شرایط را سخت می‌کند که کارها سخت شود.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه ابراز داشت: از سوی دیگر چون اکثریت قاطع اعضای جبهه اصلاحات بر سر محوریت آقای خاتمی اختلاف نظری ندارند و اشتراک مواضع دارند، اگر آقای خاتمی کمی بیشتر در صحنه حاضر شود و انرژی و وقت بیشتری اختصاص دهد، اصلاح‌طلبان می‌توانند خود را بازیابی کرده و آن نقشی که قبلا هم داشتند را ایفا کنند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران در خصوص موضع حزب کارگزاران در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ و اینکه کاندیداهای مختلف را به این منتسب می‌کنند، بیان داشت: در این خصوص آقای مرعشی باید نظر اصلی را اعلام کنند اما به نظر من و تا آنجا که من خبر دارم تاکنون در حزب تصمیمی در این خصوص گرفته نشده است، به این دلیل که کرونا روی فعالیت احزاب هم اثر قابل توجهی داشته است.

وی ادامه داد: کارگزاران دو ویژگی مهم دارد، اول اینکه کارگزاران می‌خواهد به شکل ممکن همکاری کند و در صحنه حضور داشته باشد، خب یکی از صحنه‌های اصلی فعالیت احزاب هم انتخابات است و اساس کار کارگزاران اینگونه است و چنانچه زمینه‌ای برای آن‌ها (کارگزاران) فراهم شود، به صحنه آمده و فعالیت خواهند کرد.

نمازی افزود: ویژگی دوم کارگزاران که بارها آقای مرعشی هم اعلام کرده، این است که ما همیشه با اصلاح‌طلبان یا هر نهاد دیگری که تحت محوریت آقای خاتمی شکل بگیرد، هماهنگ می‌‌شویم و در عمل هم اثبات کرده‌ایم که تلاش می‌کنیم این هماهنگی را تقویت کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز