خبرگزاری کار ایران

رییس سازمان بازرسی کل کشور:

در حال راه‌اندازی سامانه گزارش ارائه فساد هستیم/ عدم مدارا با مفسدان جزو برنامه‌های ما است/ بانک اطلاعات املاک در حال ایجاد است

asdasd
کد خبر : ۹۳۱۰۵۳

رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: اگر دستگاه‌های نظارتی این موضوعات را پیگیری کنند و به پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه توجه بیشتری شود، شاهد بسیاری از خلاف‌هایی که امروز در جامعه‌ وجود دارد، نخواهیم بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین حسن درویشیان، رییس سازمان بازرسی کل کشور در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک دهه کرامت و هفته قوه قضاییه، اظهار کرد: در دوره تحولی قوه قضاییه هستیم، بعد از تصدی ریاست قوه قضاییه در دوره جدید با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در حکمی که آقای رییسی را منصوب کردند، اشاره کردند که این دوره باید دوره تحول قوه قضاییه در گام دوم انقلاب باشد؛ بر این اساس، محورهایی که متناسب با رویکردهای محوری قوه قضاییه تحت نظر ماست، هم براساس سند تحول و هم حسب تاکیدات رییس قوه قضاییه ما در دوره تحولی سازمان بازرسی هستیم.

وی افزود: یکی از رویکردهای دوره جدید توجه به همه ظرفیت‌های قانونی موجود برای اعمال نظارت سازمان بازرسی بر دستگاه‌های اجرایی است. به ویژه در حوزه مبارزه با فساد باید از ظرفیت‌های سمن‌ها و سایر دستگاه‌ها و رسانه‌ها و خبرنگاران استفاده کنیم.

درویشیان با بیان اینکه در حال راه‌اندازی سامانه گزارش ارائه فساد هستیم، گفت: رویکرد تحولی دیگر ما پیگیری اقداماتی است که باید انجام می‌شده و نشده یا نمی‌شود و لازم است پیگیری شود، یعنی اگر دستگاه‌های نظارتی این موضوعات را پیگیری کنند و به پیشگیری و اقدامات پیشگیرانه توجه بیشتری شود، شاهد بسیاری از خلاف‌هایی که امروز در جامعه‌ وجود دارد، نخواهیم بود.

وی با اشاره به سیل سال گذشته، گفت: اگر برخی پیشگیری‌ها در این رابطه انجام می‌شد، شاهد خسارت‌های وارده نبودیم؛ فرصت‌های زیادی داشتیم که از دست دادیم با این حال فرصت‌های داریم که باید آن را مغتنم شمرد، بنابراین یکی از رویکرد‌های ما پیگیری ترک فعل‌هاست.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یکی از رویکردهای تحولی ما دنبال کردن وظایف اصلی دستگاه‌ها و مطالبه‌گری از دستگاه‌هاست.

وی بیان کرد: امسال یکی از اولویت‌های‌ کاری ما پیگیری تحقق شعار سال است؛ موضوع معیشت و اقتصاد یکی از اصلی‌ترین مسائل کشور است؛ ما امسال برای تحقق جهش تولید و رفع موانع تولید اقداماتی پیش‌بینی کرده‌ایم.

درویشیان اضافه کرد: در بیانیه گام دوم انقلاب، توصیه‌هایی در خصوص علم ‌و ‌پژوهش، معنویت و‌ اخلاق، استقلال و ‌آزادی از سوی رهبری مطرح شده است که باید به آنها توجه شود.

وی به اثربخش بودن مبارزه با فساد تاکید کرد و گفت: مبارزه با رشد فساد و به کارگیری افراد پاکدست از جمله الزامات مبارزه با فساد است، به تعبیر مقام معظم رهبری با دستمال آلوده نمی‌توان شیشه را پاک کرد. همچنین عدم مدارا با مفسدان نیز برنامه‌ دیگر ماست.

وی در پاسخ به خبرنگار ایلنا در خصوص قیمت‌گذاری خودرو توسط شورای رقابت، گفت:  این موضوع همواره در دستور کار سازمان بازرسی بوده و هست؛ علیرغم تلاشی که بعضی‌ها انجام دادند که شورای رقابت را از گردونه خارج کنند و حاشیه بازار، قیمت خودرو را تعیین کند، با پیگیری سازمان بازرسی این اتفاق نیفتاد. در واقع حاشیه بازار وقتی است که این آشفتگی و نابسامانی در اقتصاد و نحوه عرضه ما وجود نداشته باشد و حاشیه بازار در شرایط عادی قیمت را تعیین کند و دولت هم دخالت نداشته باشد، این موضوع مطلوب است اما نه شرایط فعلی که ما از نظر اقتصادی مشکلاتی داریم؛ ما معتقدیم که این اتفاق به زیان مردم است و عده‌ای سودجو به سود خواهند رسید.

میرمحمدی، بازرس کل حوزه صنعت‌، معدن و تجارت سازمان بازرسی کل کشور نیز برای توضیح بیشتر به سوال خبرنگار ایلنا، اظهار‌کرد: سازمان بازرسی کل کشور اقدامات زیادی به منظور بازگشت شورای رقابت برای تعیین قیمت خودرو انجام داد و از طرف دیگر کمیته سیاستگذاری خودرو در وزارت صمت نیز توسط ما دنبال شد که امکان عرضه و ثبت نام و تحویل خودرو به متقاضیان واقعی فراهم شود.

وی افزود: به واسطه تقاضای بیش از حدی که ناشی از نگاه سرمایه‌ای به حوزه خود‌رو است همچنان تفاوت قیمت بین بازار و کارخانه مشهود است برهمین اساس جلسات مستمری تشکیل خواهد شد تا بتوانیم این فاصله کم شود.

میرمحمدی بیان کرد: نگاهی که وجود دارد باعث می‌شود که خودروساز فضای بازار را به نوعی مدیریت کند تا امکان عرضه خودرو به صورت قطره‌چکانی در بازار وجود داشته باشد تا بتواند سود بیشتری ببرد؛ بنابراین ما با این موضوع مخالفیم و بر‌مبنای مر قانون، شورای رقابت مبادرت به تعیین قیمت برای بازار اهتمام لازم را انجام دهد.

وی ادامه داد: در نتیجه جلسه روز دوشنبه که در وزارت صمت برگزار شد، قرار بر این شد به صورت دوره‌های سه ماهه و فصلی شورای رقابت اهتمام لازم را برای به روزرسانی پارامترهای قیمت‌ دنبال کند اما نهایتاً قیمت‌گذاری توسط شورای رقابت انجام خواهد شد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره نابسامانی حوزه مسکن و ورود سازمان بازرسی به این موضوع، گفت: در حوزه مسکن برخی از تکالیف به عهده دولت بوده که به نظر ما انجام نشده است، سامانه املاک و اسکان کشور باید ظرف شش ماه تدوین می‌شد که از سال ۹۴ این اقدام صورت نگرفته است؛ در حوزه خانه‌های خالی و اخذ مالیات هم آماری اعلام شده مبنی بر اینکه یکی از نماینده‌های پیشین هم اعلام کرده بود که فردی ۲۵۰۰ واحد مسکونی دارد که این‌ها بیانگر این است که اگر نظارت‌ها به درستی انجام شود، بازار کنترل می‌شود.

وی با بیان اینکه قانون ساماندهی و توسعه مسکن هم از دیگر اقداماتی است که دولت آن را انجام نداده است، افزود: بانک اطلاعات املاک در حال ایجاد است اخیراً هم دولت اعلام کرده نسبت به واگذاری برخی اراضی اقدام خواهد کرد.

درویشیان اضافه کرد: یکی از علل این اتفاق این است که مسکن و خودرو و ارز و سکه به عنوان یک کالای سرمایه‌ای مورد توجه قرار می‌گیرد. برای ۲۵ هزار خودرو، پنج میلیون نفر ثبت نام کردند. سوال اینجاست این تعداد واقعاً نیاز به مصرف دارند؟ البته دلالی و بورس‌بازی و افزایش قیمت مصالح ساختمانی هم از دیگر عوامل گرانی است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا شخصی در پرونده تخریب خانه آسیه پناهی و مرگ وی بازداشت شده است یا خیر، گفت: این پرونده در بحث کیفری در حال رسیدگی است و دو نفری که در تخریب نقش داشتند از کار برکنار شدند و چون بدون مجوز اقدام به تخریب خانه کرده‌اند، گزارش تخلف اداری هم برای آن ارائه کردیم.

درویشیان درخصوص قرارداد سرمربی تیم ملی، بیان کرد: اداره‌ای به نام ورزش و جوانان داریم که موضوعات متعددی را بررسی می‌کند و این موضوع نیز در حال بررسی است و توضیحات از مسئولان مرتبط گرفته شده است.

در ادامه طاهری، بازرس اداره ورزش و جوانان سازمان بازرسی کل کشور گفت: پرونده‌ای تشکیل شده و ابهامات زیادی در عقد قرارداد وجود دارد و مراحل اساس‌نامه‌ای طی نشده است. در موضوع بازیکنان و مربیان ورود کردیم و جالب است که بازیکنی جذب شده که به ازای هر گل یک میلیون تومان و هر پاس گل نیم میلیون تومان دریافت می‌کند در حالی که وظیفه‌اش فوتبال بازی کردن است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور در خصوص پرداخت بیمه بیکاری ناشی از کرونا و سر باز زدن تأمین اجتماعی از پرداخت این مبلغ گفت: ۶۸۳ هزار نفر مشمول بیمه بیکاری قرار گرفته‌اند که به تأمین اجتماعی معرفی شدند و تا پایان اسفند تأمین اجتماعی ۱۰۵ میلیارد به حساب ۹۵ هزار نفر و ۷۴۱ میلیارد به حساب ۵۱۰ هزار نفر در فروردین ماه واریز کرده است.

درویشیان درباره نابسامانی بازار سکه و ارز و ورود سازمان بازرسی به این موضوع، گفت: بازار سکه و ارز به عوامل دیگری از جمله وضعیت اقتصادی نیز بستگی دارد، در حوزه تحولات ارزی پرونده‌های مختلفی داریم که افراد نسبت به خرید کالایی، ارز دولتی دریافت کرده‌اند اما کالایی دریافت نکرده‌اند.

وی با بیان اینکه چندین پرونده داشتیم که در دست رسیدگی است، گفت: در استان تهران تعدادی تعهد ارزی داشتند اما رفع نشده که شناسایی شده و گزارشاتی در این رابطه به مراجع قضایی داشتیم.

درویشیان در خصوص ورود سازمان بازرسى به موضوع تخریب ساخت و سازهاى غیرمجاز در منطقه لواسان، اظهار کرد: ما مخصوصا نسبت به افرادى که ارتباطاتى دارند و لابى‌هایى مى‌کنند و چه در دستگاه‌هاى مربوطه و شبه قضایى با حساسیت موضوع را دنبال مى‌کنیم.

وی ادامه داد: منطقه لواسان، منطقه بااهمیتى است و تصرفاتى در آنجا شده که در حال پیگیرى است.  در موردى بود که کمیسیون ماده ١٠٠ راى قطعى داده و با اعتراض به دیوان عدالت ادارى رفته و دیوان عدالت ادارى تایید کرده و مجددا اعتراض کردند که باز دیوان عدالت ادارى تایید کرده و حکم مربوط به هرکسى و منتسب به هر مسئولى باشد، باید اجرا شود.

رییس سازمان بازرسی کل کشور اضافه کرد: یک مورد مربوط به شبنم نعمت‌زاده بود که راى اجرا شد و راى دومى که منتسب به یکى از مسئولان است، پیگیری می‌شود که به زودى اجرا شود. مشابه این هر موردى باشد بدون هیچ ملاحظه و خط قرمزى پیگیرى و اقدام مى‌کنیم.

درویشیان با اشاره به گزارش‌های اعلامی از سوی مردم در سال گذشته گفت: در سال ۹۸، ۱۰۰ هزار و ۲۰ شکایت از سوی مردم اعلام شده که ۸۲ درصد از طریق سامانه انجام شده و ۱۰ هزار کاربر در دستگاه‌های اجرایی حضور دارند که موظفند به گزارشات و شکایات رسیدگی کنند و نسبت به سال ۹۷، شکایات و اعلامات رشد ۵۱ درصدی داشتند که به دلیل امید مردم به قوه قضاییه در دوره جدید و افزایش اعتماد است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور درباره پرونده سقوط هواپیمای تهران یاسوج نیز گفت: جلسه دادگاه برگزار شده اما جلسه بعدی ۱۵ شهریور است که احتمالاً آخرین جلسه است و رأی مقتضی صادر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز