خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

برخی کارهای دولت نیاز به توضیح ندارد، مردم خودشان حس می‌کنند/ صادرات نفتی ما دیگر به ناف تنگه هرمز متکی نیست

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۷۹۵

رئیس‌جمهوردر ابتدی این دولت در اوایل سال ۹۲ اگر کسی به بیمارستان می‌رفت، خودش باید دمپایی، ملحفه و دارو را تهیه می‌کرد، حتی تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکان‌پذیر نبود، اگر خدایی نکرده کسی فوت می‌کرد جنازه‌اش به گروگان در بیمارستان می‌ماند. تاکید کرد:

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی در جلسه برنامه‌ریزی و تلاش برای تحقق شعار «جهش تولید» که با حضور استانداران سراسر کشور برگزار شد، گفت: امیدواریم که بتوانیم شرایط را به گونه‌ای مدیریت کنیم و در مسیری قرار دهیم که با تحقق جهش تولید، تاثیرات آن در زندگی روزمره مردم و ملموس باشد.

وی ادامه داد:  برخی کارهای دولت نیاز به بیان و توضیح ندارد و مردم خودشان حس می‌کنند، موضوع تحول سلامت و بیمه همگانی در کشور مهم است که امروز مردم به راحتی دسترسی به تخت، پزشک، دارو و درمان دارند و این را خودشان لمس می‌کنند. در ابتدی این دولت در اوایل سال ۹۲ اگر کسی به بیمارستان می‌رفت، خودش باید دمپایی، ملحفه و دارو را تهیه می‌کرد، حتی تخت هم آنقدر گران بود که برای مردم امکان‌پذیر نبود، اگر خدایی نکرده کسی فوت می‌کرد جنازه‌اش به گروگان در بیمارستان می‌ماند.

رییس‌جمهور در ادامه اظهار داشت: امروز مردم خدمات دولت را حس می‌کنند. وقتی در کشور مقدار تخت‌هایی که در بیمارستان در اختیار مردم قرار می‌گیرد، نسبت به کل تاریخ ایران دو برابر شده است، این شرایطی که امروز ما در کرونا رقم زدیم که ملت و دولت ما در دنیا سرافرازی دارد به این دلیل است که زیربنای بخش درمان آماده شده است. یعنی تخت و ICU وجود دارد، ۸ هزار تخت ICU مجهز وجود دارد و ۱۰۰۰ تخت هم در همین سه چهار ماه گذشته اضافه شده است، خب این کارها کارهایی است که مردم می‌بینند، حالا چه ما آن‌ها را بگوییم و چه نگوییم.

وی افزود: امروز در کشور قدرت ارتباطات کشور در مسائل زیربنایی، در مسائل ارتباطی، در حوزه ارتباطات و فضای مجازی و سایبری ملموس است که هر کسی که یک موبایل هوشمند در دست دارد، می‌تواند بسیاری از خدمات را دریافت کنند و این سامانه بود که کمک کرد تا ما بتوانیم ۷ میلیون نفر را فعال کنیم، همین سامانه بود که باعث شد وام را در اختیار ۲۲ میلیون نفر بگذاریم.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، بیان داشت: در خصوص شرکت‌های دانش‌بنیان به تدریج برای مردم روشن شد که تا جایی که خدمات به آن‌ها مربوط می‌شود که البته بسیاری از خدمات آنها در همین فضای مجازی است، این فضای مجازی بود که باعث شد ما در این دو سه ماه پایانی سال تحصیلی بتوانیم مدرسه را تعطیل کرده اما آموزش را حفظ کنیم و وقتی طراحی ما برای سال آینده تحصیلی هم همین است که می‌خواهیم از ۱۵ شهریور فعالیت‌های آموزشی را آغاز کنیم، بخشی حضوری و بخشی غیرحضوری است. اگر این زیرساخت‌ها نبود، چگونه می‌توانستیم خدمات را ارائه دهیم؟ این حاصل رشد و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که در ابتدای دولت ۵۰ شرکت بودند و امروز پنج هزار شرکت است و من به استانداران توصیه کردم که کارخانه نوآوری که در تهران احداث شد را در تمام استان‌ها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برخی از خدمات ممکن است خدمات استانی یا منطقه‌ای باشد که می‌بایست برای مردم تبیین کرد، گفت:  اگر ۳۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی در خوزستان و ایلام تجهیز به کانال‌کشی و زه‌کشی شده‌اند و قیمت این زمین‌ها و محصولات آن را چند برابر کرده‌ایم، می‌بایست توسط مسئولان گفته شود، هرچند خود مردم می‌بینند.

روحانی ادامه داد: ۴۶ هزار هکتار زمین که بخش بزرگی از آن افتتاح شده است را به عنوان یک تحول بزرگ کشاورزی در سیستان باید دید، ممکن است مردم منطقه ببینند  بقیه آن را نبینند، ما در مناطق گرمسیری ایران در غرب کشور چند ده هزار هکتار طرح را تا پایان امسال به افتتاح می‌رسانیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به افتتاح‌ سد‌های مختلف در کشور، گفت: تا به حال ۴۰ و چند سد در کشور افتتاح شده که تا پایان سال به بیش از پنجاه سد خواهد رسید، نیاز به مستندسازی خدمات جمهوری اسلامی داریم که مختص دولت یازدهم و دوازدهم هم نیست ما در آستانه قرن جدید قرار داریم و ایران باید قدرتمندانه به قرن پانزدهم ورود کند و باید دستاوردها را نشان دهیم.

وی با بیان اینکه نیمی از قرن حاضر در رژیم گذشته و کمتر از نیمی از آن در زمان جمهوری اسلامی بوده است، خاطرنشان کرد: باید خدماتی که دولت، مردم، کشاورزان و کارگران به دست آوردند با پیش از انقلاب مقایسه و به دنیا گفته شود. درباره اینکه چند مدرسه بوده و اکنون چند مدرسه ساخته شده است، بهداشت و درمان، راه‌آهن و غیره چقدر بوده و اکنون چقدر است و آیا قابل مقایسه با هم هستند را باید به صورت یک کتاب مستند در هر استان برای جمهوری اسلامی ایران درست کرد.

 روحانی ادامه داد: باید گفته شود هر استان، ابتدای قرن کجا بوده و پایان قرن کجا است؟ یک بخش از این اتفاق مربوط به خدمات جمهوری اسلامی و پایان آن مربوط به دولت یازدهم و دوازدهم است که باید تبیین کنیم تا مردم روحیه پیدا کنند.

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون ملت در برابر کرونا ایستاده‌اند و باید واقعیت را برای مردم بگوییم، باید به مردم بگوییم در حوزه‌های مختلف چه اتفاقی در حال رقم خوردن است، به ویژه در بخش حمل و نقل ریلی تا پایان این دولت بخش اعظم راه‌آهن چابهار افتتاح می‌شود، در این دولت به استان سیستان و بلوچستان گاز رسید، خب این‌هایی که می‌گویند جمهوری اسلامی کاری انجام نداده است و کارهای رژیم قبلی را بزرگ‌نمایی می‌کنند، امروز ببینند که چه اتفاقی در این نظام رقم خورده است، در غرب کشور دریاچه ارومیه احیا شد، اگر این کار اتفاق نمی‌افتاد مردم، تبریز را تخلیه می‌کردند و ۱۴ الی ۱۵ میلیون نفر جمعیت ما از این اتفاق دچار آسیب شده و زندگی آن‌ها مختل می‌شد، مشکل آب مساله یک روز نیست بلکه مشکلی برای هزار سال است.

روحانی در ادامه بیان داشت: ما در تلاش هستیم تا بتوانیم از طریق جاده به تمام آسیای مرکزی و قفقاز متصل شویم در همین راستا کار راه‌آهن رشت-آستارا در حال انجام است، همچنین راه‌آهن رشت را تا انزلی ادامه می‌دهیم و از این طریق دریای خزر را به خلیج فارس متصل کرده‌ایم.

وی افزود: همچنین یک کار و پروژه بزرگ که شروع کردیم احداث خط لوله به سمت خارک به طول ۱۰۰۰ کیلومتر است و در نتیجه‌ آن صادرات نفتی ما دیگر متکی و متصل به ناف تنگه هرمز نخواهد بود، مقام معظم رهبری به من فرمودند که این استراتژیک‌ترین کاری است که دولت شما انجام می‌دهد، این یک کار استراتژیک و بی‌نظیر در تاریخ ایران است، این کار را باید همه بیایند و بیان و تبیین کنیم. علت اینکه می‌گویم باید بیان کنیم به این علت است که این پروژه برای انقلاب، برای تاریخ ایران و همچنین برای آمادگی و آغاز قرن بعد دارای اهمیت است، می‌دانیم که اکنون کرونا وجود دارد و شرایط هم سخت است اما اراده و وحدت و ایستادگی ما بالاتر از همه این حرف‌ها است.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود با تاکید بر تبدیل سرمایه‌های منجمد کشور به سرمایه‌های مولد، خاطرنشان کرد: نکاتی امروز در سخنان استانداران بود که در خصوص طرح‌ها و پروژه‌ها گفته ‌شد تا پایان سال به افتتاح می‌رسانیم، امروز وظیفه‌ همه ما این است که سرمایه منجمد را به سرمایه مولد تبدیل کنیم، هکتارها زمین آماده برای مسکن در این کشور به نام وزارتخانه‌های مختلف و شرکت‌های مختلف دولتی وجود دارد خب این‌ها را باید مولد کنیم، چرا این زمین‌ها بلااستفاده افتاده و آن را ذخیره کرده‌اند، حتی از برخی از اموال در ۳۰ سال گذشته استفاده نشده است اما می‌گویند آن را نیاز داریم، خب این سرمایه‌ها منجمد است و باید آن را مولد کنیم.

وی افزود: برای آزادسازی این سرمایه‌ها و منابع باید یک مهلتی ایجاد کنیم و آن‌ها را آزاد کنیم، همچنین پروژه‌هایی وجود دارد که ۳۰، ۴۰ و یا حتی ۵۰ درصد پیشرفت کار داشته اما مدت طولانی است که متوقف شده است و به این زودی هم درست نمی‌شود، خب این پروژه‌ها باید تکمیل شوند و این‌ها را به نتیجه برسانیم در نتیجه در جلسه سران قوا هم تصویب شد که این پروژه را واگذار کنیم حتی شده به صورت رایگان تا سرمایه‌گذار در یک زمان مشخص آن را به نتیجه برساند، این اتفاق باعث ایجاد تحرک، آمدن کارگر و تولید شغل می‌شود. شما استانداران می‌توانید طرح‌ها و پروژه‌ها را در استان‌های خود شناسایی کرده و نسبت به واگذاری آن‌ها اقدام کنید.

روحانی همچنین با اشاره به مشکلات کردم در بخش مسکن، گفت: امروز مردم ما در بخش مسکن با مشکل مواجه هستند، یعنی مجبور هستند در شرایط مستأجری زندگی کنند، خب کسی که مستاجر بوده است به فرض اینکه کارمند یا کارگر باشد، مگر درآمد امسال او نسبت به سال گذشته چه مقدار زیاد شده است که بخواهد مال‌الاجاره بیشتری بپردازد و خب مابقی را کجا بیاورد. در همین راستا چندین جلسه تاکنون داشته‌ایم و حتی جلسه صبح امروز ستاد اقتصادی دولت هم پیرامون همین مسئله بود که چه باید بکنیم تا بتوانیم برای مسکن راهکاری ایجاد کنیم، اما تاکید داریم که یک راه مهم این است که ما زمین‌های دولتی را در اختیار کسانی که مولد مسکن هستند به صورت رایگان قرار دهیم تا بتواند مسکن ایجاد کند.

وی ادامه داد: البته نوسازی بافت‌های فرسوده هم می‌تواند گزینه خوبی باشد به این دلیل که در آنجا جاده، برق، آب، گاز و زیرساخت‌های اولیه فراهم است.

رییس‌جمهور گفت: در تمام تاریخ ایران ۹۰۰ هزار روستایی از آب پایدار سالم برخوردار بودند، اما آرام آرام به ۱۰ میلیون نفر روستایی خواهیم رسید که ۱۰ برابر کل تاریخ شده است که کار بزرگی است که باید بیان شود.

وی اظهار داشت: تقریبا همه روستاهای کشور در حال اتصال به اینترنت پرسرعت هستند، شرایط راه‌سازی و بهداشت و آموزش کشور تحول بزرگی پیدا کرده است و باید برای مردم گفته شود. این خدمات دولت نیست که فقط هیات وزیران و استانداران و کارمندان را بیان کنیم بلکه میلیون‌ها کارگر و کشاورز و مهندس در کشور کار و تلاش کردند و کار بزرگی در کشور رخ داده است.

رئیس دولت با بیان اینکه روستاهای ما مجهز شده‌اند و تحول بزرگی انجام شده است، گفت: اینها خدمات دولت یا هیئت وزیران و استانداران نیست، بلکه میلیون‌ها کارگر، کشاورز و مهندس کار کرده‌اند تا کار عظیم و بزرگی در کشور رخ داده است و ما نمی‌خواهیم هیچ مبالغه‌ای در آن شود. بلکه مردم آن را می‌بینند و لمس می‌کنند.

وی افزود: می‌خواهیم با روحیه بلند وارد قرن جدید شویم؛ می‌خواستند ما را بشکنند، فکر کردند در سال ۹۷ تحریم‌های همه‌جانبه علیه ایران وضع می‌کنند ما چند ماه صبر می‌کنیم و بعد می‌شکنیم و بعد التماس می‌کنیم اما ملت با عظمت ایستادگی و مقابله کرده و توان و تاب‌آوری خودش را به رخ جهان کشیده است.

روحانی تصریح کرد: برخی از سران کشورهای دنیا با من تماس گرفتند و گفتند چگونه در تحریم کامل نسبت به اکثر کشورهای دنیا، کرونا را بهتر اداره کردید؛ نیروهای مسلح و مردم،‌کادر سلامت و غیره آمدند پای کار و قدم به قدم سیر فاصله‌گذاری تا فاصله‌گذاری هوشمند و بازگشایی هوشمند را طی کردیم به گونه‌ای بود که تمام دنیا نحوه عملکرد جمهوری اسلامی را می‌بیند.

رییس دولت دوازدهم در ادامه سخنان خود به فرصتی که در اثر کرونا برای ایجاد همدلی و وحدت در کشور ایجاد شد، اشاره کرد و ابراز داشت: همه از دستگاه ها تا ائمه جمعه، حوزه های علمیه، احزاب، سمن ها، اقشار متنوع و مذاهب مختلف، قومیت های گوناگون همه باید برای دستیابی به وحدت و اتحاد برای رقم زدن یک تحول و شاید اتفاق بزرگ از این فرصت استفاده کنیم، به نظر من این کار امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: ما در بسیاری از صنایع در دو ماه فروردین و اردیبهشت نسبت به دو ماه مشابه سال گذشته که مقایسه می‌کنیم، رشد خوبی ایجاد شده است. در بعضی از صنایع ۱۲% در بخشی ۱۵% و حتی در بعضی ۱۸% درصد رشد داشته ایم، حتی در بخش کشاورزی هم نسبت به سال گذشته رشد ایجاد شده و این یک افتخار است. دشمن برنامه ریزی می‌کرد تا رشد اقتصادی ما منفی باشد اما رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت بود و در خصوص علت کاهش سرعت فروش نفت هم مردم باید بدانند که نیاز داریم تا روزانه ۳ میلیون بشکه نفت صادر کنیم، خب حالا اگر در این زمینه مشکلاتی را داریم هم همه مسئولhن باید برای مردم توضیح دهند که شرایط کشور چگونه است.

روحانی خاطرنشان کرد: اگر مردم کرونا و مشکلات ناشی از آن را احساس می‌کنند اما در بخش تحریم باید برای مردم توضیح دهیم که چه فشاری بر دولت وجود دارد، برخی برای من نامه می‌نویسند که شما در سال ۹۵ گفتید که در سال آینده فلان کار را می‌کنم، من به او گفتم که در آن شرایط صادرات ما در حال رشد و افزایش بود سرمایه‌دارها همه صف شدند که به اینجا بیایند و سرمایه‌گذاری کنند، تنها یک کشور به من گفت که تمایل دارد تا ۵۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در کشور داشته باشد، کشور دیگه ۱۵ میلیارد دلار و .... در مجموع حدود ۱۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری به من پیشنهاد شد، همچنین رشد اقتصادی ما تا پایان سال ۹۵ در دنیا اول بود همچنین تورم ما هم روی عدد ۷% قرار داشت.

وی با بیان اینکه صادرات غیرنفتی کشور بعد از ۶۰ سال تراز مثبت پیدا کره است، یادآور شد: سه گروه نمی‌توانستند برجام را تحمل کنند، یکی تندروهای آمریکا، صهیونیست‌ها و ارتجاع منطقه. یکی از سران کشورهای منطقه گفت وقتی کشورهای اروپایی برای سرمایه‌گذاری در ایران صف کشیده بودند، کشورهای مرتجع منطقه در حال دق کردن بودند. از سویی یک فرد کم تجربه رئیس‌جمهور آمریکا شد که با تحریک هر سه ضلع به ایران فشار وارد کردند و فکر می‌کردند که با فشار چند ماه دیگر ایران تسلیم می‌شود. هر سه گروه متوجه اشتباه خودشان شدند و ملت ایران ایستادگی و مقاومت کرد که امروز برای همه دنیا روشن است.

روحانی با بیان اینکه می‌گویند ما حاضر به مذاکره با ایران هستیم، گفت: این حرف بسیار عجیب و غریبی است؛ چه کسی از میز مذاکره کنار رفت؟ میز مذاکرات را شکاند و اتاق مذاکره را با آتش کشید؟ اینکه ما در چارچوب اخلاق و چهارچوب‌های بین‌المللی رفتار کردیم که آنها آن را زیر پا گذاشتند، واقعیتی است که باید برای مردم توضیح داده شود و مردم کار بزرگی انجام می‌دهند که در مقابل ابرقدرتی که ظالمانه رفتار می‌کند مقاومت می‌کنند.

وی خطاب به استانداران گفت: کاری که باید همه شما‌ها در آن کمک کنید، مسئله قیمت‌گذاری کالاها از جمله وسایل خانه و اتومبیل است، همه باید به میدان بیاییم؛ چراکه مردم تحت فشار اقتصادی هستند. مردم در همه صحنه‌‌‌ها از مراسم شهید سلیمانی تا مسئله کرونا و ماه رمضان حضور داشته‌اند بنابراین باید فشار را از روی مردم برداریم و راه حل‌ آن را باید وزرا، استانداران، متخصصان و کارشناسان ما پیدا کنند تا با یاری یکدیگر از این شرایط عبور کنیم.

رئیس دولت دوازدهم با تاکید بر اینکه بخش مهم دیگر به پایان رساندن پروژه‌های مهمی است که تا پایان دولت باید به اتمام برسند، اظهار داشت: از استانداران خواهش می‌کنم پروژه‌های مهمی که ۹۰ درصد پیشرفت کرده‌اند را حتماً مشخص کنند تا ما آن را دنبال کنیم. در این شرایط سخت وقتی مردم می‌بینند کارگران، مهندسان و مسئولان در حال فعالیت هستند، برای آنها امید ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به پنجشنبه‌های افتتاحیه دولت گفت: افتتاح‌های مختلفی در جاده و راه‌آهن پتروشیمی و راه‌آهن و غیره داریم؛ به طور مثال پروژه اتوبان شمال چندین سال ساخته نشد و اکنون بخش بزرگی از آن افتتاح شده است. دولت آمادگی دارد امسال هر پروژه‌ای را که امکان‌پذیر است را به پایان برساند پروژه‌هایی که باید تکمیل شود را مشخص کنید.

رئیس ستاد مقابله با کرونا با بیان اینکه ستادهای استانی مدیریت کرونا بسیار زحمت کشیدند با توجه اینکه مراکز قرمز مدام در حال تغییر هستند، گفت: باید در برخی از استان‌ها محدودیت‌های ویژه و خاص وجود داشته باشد. مسافرت مردم در عید فطر و تعطیلات ایام رحلت امام، عامل اصلی شیوع کرونا نبود؛ چراکه مبدا بخش بزرگی از آن تهران بود و مقصد بخش بزرگ آن گیلان و مازندران بود که شیوع کرونا در این استان‌ها افزایشی نبود، بنابراین می‌شود مسافرت انجام داد به شرط اینکه پروتکل‌ها رعایت شود. اینکه تاکید کردیم ماسک در برخی از جاها الزامی شود و دیروز هم مقام معظم رهبری بر این مصوبه تاکید کردند، به دلیل این است که سلامت مردم بسیار مهم است.

وی با بیان اینکه ممکن است برخی از استان‌ها درگیر شیوع و پیک کرونا شوند، گفت: سه اصل سلامت، معیشت و امنیت را مدنظر قرار دهیم چرا که این اولویت ما در سراسر کشور است.

روحانی با بیان اینکه همه کارها با حضور و همکاری مردم امکان‌پذیر می‌شود، خاطرنشان کرد: حتی خداوند که قادر مطلق است از مردم خواسته که در برخی از کارها خدا و دین خدا را یاری کنند یعنی هر کاری که می‌خواهید بکنید، با کمک و حضور مردم انجام پذیرد. با کمک کنار یکدیگر و تقاضای مقابل مردم از این روزهای سخت عبور و بر مبنای سال جهش تولید حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز