خبرگزاری کار ایران

پژوهشگر حوزه بین‌الملل در گفت‌وگو با ایلنا:

نظام سلامتِ بیمار آمریکا بیش از همه مستحق مددجویی است/ مخاطب نمایش تبلیغاتی ترامپ افکار عمومی است نه نخبگان

asdasd
کد خبر : ۹۳۰۲۲۶

یک پژوهشگر مسائل بین‌الملل گفت: تنویر افکار عمومی از طریق بکارگیری اقدامات موثر رسانه‌ای، مهم‌ترین کارکرد شبکه‌های برون مرزی جهت کنار زدن هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران است.

معصومه مرادجانی، پژوهشگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا اظهار کرد: بکارگیری اقدامات موثر رسانه‌ای در تولید و توزیع صحیح دستاوردهای حوزه سلامت یکی از راه‌های تنویر افکار عمومی در جهت کنار زدن هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران و رو به رو شدن جامعه جهانی با توانمندی‌های جمهوری اسلامی است.

وی افزود: با آغاز شیوع ویروس کرونا در ایران، رسانه‌های اپوزیسیون و مقام‌های غربی هجمه عظیم رسانه‌ای را علیه ایران به راه انداختند و علت ابتلای ایرانیان را ناکارآمدی مدیریت کلان کشور و ضعف چشمگیر نظام سلامت ایران دانستند. در همین راستا گفت‌وگویی با معصومه مرادجانی، کارشناس رسانه و پژوهشگر مسائل بین‌الملل داشتیم که مشروح آن در ادامه آمده است:

مخاطب نمایش تبلیغاتی ترامپ افکار عمومی است نه نخبگان

وی در تحلیل اظهارات رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص کمک‌رسانی به ایران جهت مقابله با کرونا،‌ گفت: اظهارات فرافکنانه دونالد ترامپ در میان نخبگان جایگاهی ندارد و اغلب یک نمایش تبلیغاتی است که البته هدفمند مطرح شده و دست کم سه گونه مخاطب دارد که اقناع آنها همواره مورد تاکید مقام‌های کاخ سفید بوده است. نخست مصرف داخلی آن در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری برای سرپوش گذاشتن بر سوءمدیریت بحران کرونا در آمریکاست. این روزها، تعداد بسیار بالای فوتی‌های قطعی و بیماران وخیم مبتلا به کرونا در ایالات متحده نشان می‌دهد که برخلاف پروپاگاندای رسانه‌ای، کشوری که مستحق مددجویی است، ایالات متحده و نظام سلامتِ بیمار آن است. گروه دوم، اثرگذاری بر افکار عمومی جمعی از ایرانیان از طریق رسانه‌های معاند فارسی زبان است. این مخاطبان به دلیل برخی نارضایتی‌های سیاسی و اقتصادی، هرگونه اظهارات حمایتی مطرح شده از سوی کشورهای غربی ولو تبلیغاتی و طعنه‌آلود را تبدیل به اهرم فشاری بر دولت و حاکمیت می‌کنند. حال آنکه برخلاف تصور بسیاری از کشورها، همبستگی آحاد جامعه و همکاری دستگاه‌های اجرایی با ستاد ملی مبارزه با کرونا، منجر به آن شده است تا جمهوری اسلامی ایران عملکرد قابل قبولی در کنترل بیماری داشته باشد. دسته سوم جامعه جهانی است که هژمونی رسانه‌ای غرب، کشوری عقب مانده از ایران در اذهانشان ساخته است و تغییر این ذهنیت منوط به عملکرد موثر ایران در حوزه دیپلماسی عمومی است.

این پژوهشگر حوزه بین‌الملل در خصوص عوامل بازدارنده مواجهه با جوسازی رسانه‌ای شبکه‌های وابسته به دولت‌های غربی بیان کرد: باید ظرفیت‌های گوناگون دیپلماسی عمومی در خارج از کشور بیش از پیش، فعال شوند. وزارت خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات و دیگر نهادهای موثر بین‌المللی عملکرد چشمگیری در این زمینه نداشته‌اند و بار این مسئولیت خطیر بر دوش رسانه‌های برون مرزی است. با وجود این خلا، لازم است چاره‌ای برای آن اندیشید. نقش بازدارنده رسانه، بازنمایی مطلوب ایران در داخل و خارج از کشور و ارتقاء سواد رسانه‌ای مخاطبان است. رسانه‌های برون‌مرزی باید مرجع تحلیل صحیح رویدادها شوند و این امر صرفا با تبدیل شدن آنان به یک کنشگر فعال رسانه‌ای در جامعه جهانی میسر می‌شود اما درون کشور و در سپهر رسانه‌ای فارسی زبان، رسانه‌های برون مرزی جایگاه و مرجعیتی ندارند.

وی اضافه کرد:‌ تنویر افکار عمومی از طریق بکارگیری اقدامات موثر رسانه‌ای، مهم‌ترین کارکرد شبکه‌های برون مرزی جهت کنار زدن هجمه‌های رسانه‌ای علیه ایران است. بازنمایی صحیح دستاوردهای علمی و پژوهشی ایران در حوزه‌های مختلف از جمله حوزه سلامت و رو به رو شدن جامعه جهانی با توانمندی‌های ایران، می‌تواند یکی از راه‌های تنویر افکار عمومی باشد. به عنوان مثال پوشش مطلوب رسانه‌ای واردات ۴۰ هزار کیت ایرانی تشخیص بیماری کرونا به صنعتی‌ترین کشور اروپا، آلمان، می‌تواند یک موج رسانه‌ای را به راه بیندازد.

مرادجانی مهم‌ترین اقدامات شبکه‌های برون مرزی را در اتخاذ و بکارگیری سیاست‌های مطلوب تولید و توزیع پیام خلاصه کرد و گفت: محتوای پرمغز، ناب و جریان‌ساز، خلا اصلی شبکه‌های برون مرزی است. با مرتفع کردن این مهم، شبکه‌ها از حالت خبرگزاری و خبرپرانی خارج شده و مانند رقبای اصلی خود به سمت تحلیل، نرم خبر، گزارش‌های خبری جریان‌ساز و پایان‌بندی هدفمند آنان حرکت کنند. البته نباید از این اصل غافل شد که اگر تولید رسانه‌ای مطلوبی وجود داشته باشد، اما مدل و استراتژی‌ توزیعی مناسبی برای رساندن پیام به مخاطب وجود نباشد، آب در هاون کوبیدن است. سیاست‌های مطلوب توزیعی نیز با حضور موثر رسانه در شبکه‌های مجازی، سوق دادن مخاطب به شبکه و وبسایت، تخصصی شدن روابط عمومی و واحد بین‌الملل شبکه‌ها، ارتباط گیری موثر با رسانه‌های مستقل و همسو جهت به اشتراک گذاشتن محتواهای جریان‌ساز، ایجاد برنامه رفتاری متغیر و منعطف برای گونه‌های متنوع مخاطب، حمایت و پشتیبانی هوشمند از جریان‌‌ها و شخصیت‌های مرجع ضدامپریالیست، برندسازی کارشناسان، حمایت از مسلمانان به ویژه شیعیان آگاه در جوامع هدف جهت حضور موثر رسانه‌ای و.... محقق می‌شود.

وی افزود:‌ رسانه‌های برون‌مرزی در صورت حرفه‌ای شدن فضای سازمان رسانه‌ای، ترمیم نیروی انسانی و تربیت نیروی کارآمد، می‌توانند بسیار موثر واقع شوند در غیر این صورت ابزاری تمام وقت و رایگان برای ضدتبلیغ علیه جمهوری اسلامی ایران خواهند بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز