خبرگزاری کار ایران

منتظری در گفت‌وگوی ویژه خبری:

کارآمدترین نظارت، نظارت مردم است/ قوه قضاییه از قاچاق خاک جلوگیری کرد/ مرگ قاضی منصوری برای ما مشکوک است/ نامه‌ای را برای دادستان رومانی از طریق وزارت خارجه ارسال کردیم

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۸۰۷

دادستان کل کشور در خصوص مرگ قاضی منصوری گفت: ابعاد حادثه برای ما مشکوک و مورد سوال است و به عنوان مقام قضایی نمی‌توانیم تا روشن شدن ابعاد ماجرا اظهار نظر کنیم. نامه‌ای را برای دادستان رومانی از طریق وزارت خارجه ارسال کردیم. همین امشب مشغول تهیه نامه‌ای بودیم که از وزیر خارجه سوالاتی را مطرح می کنیم و به عنوان رابط این سوالات باید دنبال شود؛ نمیتوانیم اظهار نظر کنیم.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین منتظری، دادستان کل کشور که به مناسبت هفته قوه قضاییه در گفت‌وگوی ویژه خبری حضور یافته بود، پیرامون حقوق عامه، اظهار کرد: حاکمیت در جامعه باید از حقوق مردم صیانت کند و آن را احیا نماید و قانون اساسی در نظام جمهوری اسلامی ایران احیای حقوق عامه را بر عهده قوه قضاییه قرار داده است.

وی افزود: برای صیانت و احیای حقوق عامه در دستگاه قضایی مقامی به عنوان دادستان وجود دارد که مدعی العموم است این وظیفه و تکلیف دادستان ها است که رصد کنند تا هرجایی حقی از حقوق عامه تضییع شده یا در معرض تضییع است احیا و دنبال شود و مانع از بین رفتن حقوق مردم شوند.

دادستان کل کشور با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه احیای حقوق عامه و حمایت از آزادی‌های مشروع، اظهار کرد: بعد از پیروزی انقلاب ساختار تعریف شده‌ای برای احیای حقوق عامه و صیانت از آن وجود نداشت تا اینکه در سال‌های اخیر موضوع مورد توجه بیشتری قرار گرفت، البته هنوز هم با کمبود قانون در این زمینه مواجه هستیم ولی امیدواریم مجلس کمک کند و با همکاری قوه قضاییه قانون جامع و کاملی در رابطه با این موضوع داشته باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری افزود: در حال حاضر در راستای آیین نامه ابلاغی رییس قوه قضاییه در مورد حقوق عامه عمل می‌کنیم و دادستان ها در این حوزه وظایف سنگینی دارند.

وی با اشاره به گستردگی حقوق عامه به اقدامات صورت گرفته در این زمینه، پرداخت و بیان داشت: شناسایی و پیگیری پرونده‌های مهم اراضی را در چند استان داشتیم و داریم و بخش بسیار گسترده‌ای‌ از اراضی منابع ملی و طبیعی و جنگل‌ها و سواحل که توسط عده‌ای از سودجویان در معرض تضییع قرار گرفته بود، توسط دادستان‌ها پیگیری و احیا کردیم و به بیت المال بازگردانیم.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری از فرار مالیاتی به عنوان یکی از مصادیق حقوق عامه یاد کرد و ادامه داد: در این حوزه در بعضی از استان‌ها دادستانها ورود پیدا کرده و اقدامات خوبی انجام شده است.

دادستان کل کشور با بیان اینکه قاچاق خاک به صورت گسترده اتفاق می‌افتاد  که با ورود دستگاه قضایی با آن مقابله شد، گفت: وضعیت خاک سرخ ارزشمندی که مخزن آن در بندرعباس را طی بازدیدی بررسی و مشخص شد آن را به تاراج می‌برند که با آن مقابله کردیم.

وی یادآور شد: تذکرات لازم را در حوزه‌های مختلف مرتب به سازمان‌ها و وزارتخانه‌های ذیربط داده‌ایم و متاسفانه در حوزه دستگاه‌های اجرایی شاهدیم که در اهتمام لازم برای صیانت از حقوق عامه، کم کاری صورت می‌گیرد.

وی تاکید کرد: باید یک مدیران در کنار خودشان نمایندگان مجلس را ناظر ببیند و مجلس مطالبه گر باشد که چرا قانون اجرا نشده است و باید آخرین راه برخورد قضایی باشد.

وی افزود: مجلس وظیفه نظارتی خود را باید عمل کند و اگر به وظیفه نظارتی خود عمل نماید از بسیاری از سوء جریانات پیشگیری می‌شود، دستگاه‌های اجرایی خودشان دستگاه‌های نظارتی درونی دارند و دستگاه‌های نظارتی درونی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی وظیفه دارند نظارت کنند که متاسفانه یا انجام نمی‌دهند و یا کم نظارت می‌کنند.

دادستان کل کشور افزود: مرحله بعد سازمان بازرسی کل کشور است که زیر مجموعه قوه قضاییه است و وظیفه نظارت دارد، نظارت می‌کند و به مقامات اجرایی گزارش می‌دهد که مقامات اجرا باید به گزارشات سازمان بازرسی کل کشور اهتمام ورزند و به دنبال رفع مشکلات و اشکالات باشند.

شاهد کم کاری‌ها و عدم همکاری‌‌ها در حوزه حقوق عامه هستیم

حجت الاسلام والمسلمین منتظری بیان کرد: متاسفانه شاهد یکسری کم کاری‌ها و یا عدم همکاری‌‌ها در حوزه حقوق عامه هستیم و بار به سوی قوه قضاییه سرازیر می‌شود و آن قدر گستردگی حوزه حقوق عامه زیاد است که با امکانات قوه قضاییه نمی‌توانیم به تمام عرصه‌ها بپردازیم.

وی در ادامه به بحث نظارت مردم تاکید کرد و گفت: اینکه یک نظارت جامع و سالم از ناحیه مردم باشد و هر مدیر بداند چشم‌های مردم ناظر او هستند، کارآمدترین نظارت است.

دادستان کل کشور افزود: یکی از کارآمدترین نظارت‌هایی که می‌تواند جلوی کم کاری‌ها و یا تخلفات را بگیرد نظارت عامه و مردمی است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه در سخنانتان به صحبت‌های مقام معظم رهبری اشاره کردید که مردم باید اطمینان کنند، آیا مردم اطمینان پیدا کرده اند؟ گفت: افکار عامه مردم نگاه به عملکرد ما می‌کنند و اگر عملکرد مطلوب باشد قطعاً در مردم اعتماد و اطمینان ایجاد می‌شود.

وی افزود: خوشبختانه بر اساس رصد‌ها، آمار و ارقام و نظرسنجی‌هایی که شده در طول این یک سال اخیر با رویکرد‌هایی که قوه قضاییه داشته است و هم سیاست‌هایی که از ناحیه مقام معظم رهبری تاکید شده و هم ریاست قوه قضاییه واقعا مجدانه پای آن ایستاده اند، موجباتی فراهم شده است که اعتماد مردم بیشتر شود.

دادستان کل کشور اظهار کرد: در زمانی که ما بتوانیم به وظایف و تکالیف خودمان عمل کنیم و مردم در عمل ببینند که دادستان‌ها در صیانت از حقوق عامه تلاش می‌کنند و دادگاه‌ها در ارتباط با متجاوزین به حقوق عامه با قاطعیت برخورد می‌کنند و مقامات اجرایی در اجرای احکام همکاری لازم را دارند، قطعا موجب بالا آمدن سطح اعتماد مردم می‌شود؛ اما چنانچه مردم چتذ وقت بعد ببینند که حرفهای زده شده خروجی مطلوبی نداشته است قطعا اعتماد و اطمینانشان سلب می شود که امیدواریم با این حرکت جدی و اهتمام و همکاری همکارانمان که در قوه قضائیه بوجود آمده است این اعتماد را روز بروز افزایش دهیم.

دادستان کل کشور در ادامه در پاسخ به سوال مجری برنامه مبنی به اینکه تقریبا ۱۲ تا راه پیشگیری از فساد در عرصه جهانی و کشور‌های دنیا مطرح است، از بحث فناوری اطلاعات تا انواع حسابرسی ها، اما بحث نظارت مردمی یا به عبارتی همان داستان سوت زنی به تنهایی ۵۰ درصد کشفیات فساد را در دنیا دربرمی‌گیرد، در این یک سال و نیم گذشته مشوق‌ها و تمهیدات حمایتی دستگاه قضایی چیست، اظهار کرد: اولا واژه سوت زنی را نمی‌پسندم، واژه بهتر در فرهنگ دینی، عمومی و حقوقی‌مان داریم؛ وقتی که کسی تخلفی را از جایی می‌بیند چه ضرورتی دارد که اول علنی فریاد بزند؛ امروز وسایل ارتباطی زیادی داریم که می‌توانیم مسایل را منتقل کنیم؛ به مردم به عنوان یک مسئول قضایی و مدعی العموم و کسی که وظیفه و تکلیف شرعی و قانونی دارم بر اینکه این مسائل را باید دنبال کنیم؛ اطمینان می‌دهم که گزارش هایی که کتبا و البته مستدل برای ارسال شود، پیگیری خواهد شد.

وی افزود: بعضی از افراد گزارشی برای ما می‌دهند که در فلان جا این مفاسد است و ما قطعا آن را دنبال می‌کنیم؛ باید دلیل جمع کنیم و مستندات لازم را که از لحاظ مبانی حقوقی و شرعی می‌توانیم به آن استناد کنیم جمع آوری نماییم.

تعداد اندکی از قضات ممکن است دچار لغزش‌های مالی و اخلاقی شوند

منتظری در پاسخ به این سوال که سیستم نظارتی قوه قضائیه چه ایراداتی داشته که نتوانسته تخلفات فسادهای داخلی از جمله فساد طبری را بفهمد؟ گفت: بنده اطلاعی که دارم و در بخشی که حضور داشتیم بینی و بین الله دستگاه قضا در دوره قبل و فعلی با قضات فاسد برخورد کرده و می‌کند. آمار برخوردها و پرونده‌های برخورد با فساد را داریم. بیش از ۱۲ هزار قاضی در قوه قضائیه داریم و شهادت می‌دهم اکثر قضات ما پاکدامن هستند. در این عرصه تعداد اندکی هم قاضی ممکن است دچار لغزش‌های مالی و اخلاقی شوند. به موجب اینکه خبرها برسد دستگاه ناظر آن را دنبال می‌کند. پرونده‌هایی دارم و مرتب دادگاه انتظامی ما رصد می‌کند.

مرگ قاضی منصوری مشکوک است

وی افزود: در رابطه با پرونده مورد اشاره باید بگویم پرونده بسیار گسترده و دارای جهت های مختلفی است. پرونده به این مهمی در جریان رسیدگی است و در این مقطع زمانی پاسخ گویی به برخی از این ابهامات ممکن است در روند رسیدگی مشکلاتی ایجاد کند خوشبختانه دادگاه در حال رسیدگی است. انتظار داریم در پایان رسیدگی به این پرونده ابعاد مختلفش مورد رسیدگی قرار گیرد و دادگاه در مقدمه رای خود و در گردش کار خود ابهام زدایی برای خودش و مردم کند. انتظارم از مردم این است که صبر کنند روند رسیدگی دادگاه به اتمام برسد.

دادستان کل کشور در خصوص مرگ قاضی منصوری گفت: حادثه‌ای در خارج از کشور اتفاق افتاده و فردی که در مظان اتهام بوده متاسفانه در جایگاه قضا هم بوده، دچار حادثه شده است و ابعاد حادثه برای ما مشکوک و مورد سوال است و به عنوان مقام قضایی نمی‌توانیم تا روشن شدن ابعاد ماجرا اظهار نظر کنیم. نامه‌ای را برای دادستان رومانی از طریق وزارت خارجه ارسال کردیم. همین امشب مشغول تهیه نامه‌ای بودیم که از وزیر خارجه سوالاتی را مطرح می کنیم و به عنوان رابط این سوالات باید دنبال شود؛ نمیتوانیم اظهار نظر کنیم. خود ما هم گمان هایی را می‌بریم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز