خبرگزاری کار ایران

رییس قوه قضاییه:

همگان باید نظارت مردم را به عنوان یک اصل بپذیرند

asdasd
کد خبر : ۹۲۹۳۶۳

رئیس قوه قضاییه گفت: اجرای عدالت یعنی قانونگذاران در حوزه قانونگذاری قانون عادلانه تصویب کنند، یعنی مجریان در حوزه اجرا عادلانه اجرا کنند و قاضیان در حوزه قضاوت عادلانه قضاوت و داوری کنند و مردم احساس عدالت کنند یعنی احساس کنند اگر در گوشه ای از این کشور به آنها ظلمی شد و وقتی به دستگاه قضایی مراجعه می کنند به یک پدری مهربان مراجعه کنند که حتما حق آنها را باز خواهد ستاند. این نکته‌ای است که نیاز به کار و تلاش جدی دارد.

به گزارش ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین رئیسی در مراسم تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل اظهار کرد: توفیقی که امروز نصیب ما بنده و همکارانم شد،  زیارت  حرم نورانی حضرت امام(ره)  در هفته قوه قضاییه بود که لازم است یاد شهدای هفتم تیرماه بویژه شهید آیت الله دکتر بهشتی را  گرامی بداریم و به روح پرفتوحشان درود میفرستیم.

وی افزود: در این ۴۰ ساله انقلاب اسلامی، دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق اسلامی تلاش های قابل توجهی را انجام داده است ولی  با آنچه که باید در اجرای عدالت فاصله دارد و این فاصله را ما باید هرچه بیشتر تلاش کنیم که کم و کمتر کنیم یعنی دستگاه قضایی بر طراز دستگاه قضایی امیرالمومنین (ع) و دستگاه قضایی مورد انتظار امام (ره)و رهبری معظم انقلاب اسلامی.

رییسی بیان کرد: مهمترین آموخته ما از امام اجرای عدالت است. در ۱۴ خرداد امسال رهبری در تبیین شخصیت امام، فرمودند که امام شخصیتی تحول گرا و تحول خواه است و یکی از ابعاد تحولی امام، تحول در اجرای عدالت است.

وی ادامه داد: امروز برای نظام اسلامی در گام دوم مساله اجرای عدالت از مهمترین اقداماتی است که باید صورت گیرد. کارهای بسیاری شده و این کارها لازم بوده ولی کافی نبوده است‌.

رئیس دستگاه قضا افزود: وقتی می‌گوییم اجرای عدالت یعنی قانونگذاران در حوزه قانونگذاری قانون عادلانه تصویب کنند، یعنی مجریان در حوزه اجرا عادلانه اجرا کنند و قاضیان در حوزه قضاوت عادلانه قضاوت و داوری کنند و مردم احساس عدالت کنند یعنی احساس کنند اگر در گوشه ای از این کشور به آنها ظلمی شد و وقتی  به دستگاه قضایی مراجعه می کنند  به یک پدری مهربان مراجعه کنند که حتما حق آنها را باز خواهد ستاند. این نکته‌ای است که نیاز به کار و تلاش جدی دارد.

رئیس قوه قضاییه با تشکر از قضات متدین و پرتلاش دستگاه قضایی در سراسر کشور برای رسیدگی به پرونده‌ها و اجرای عدالت، ابراز امیدواری کرد در دوره تحول و گام دوم انقلاب اقدامی متفاوت در عرصه تحقق عدالت صورت گیرد.

حجت‌الاسلام رئیسی خاطرنشان کرد: همه اقداماتی که انجام شده، قابل تقدیر است؛ اما کار متفاوت آن است که حتما مردم در این دوره احساس کنند که اجرای عدالت صورت می‌گیرد.

رئیس قوه قضاییه با تاکید بر اینکه قانون گریزی و نظارت گریزی ضد ارزش و قانونگرایی و نظارت پذیری ارزش است، گفت: تمام مدیران باید در اجرای قانون تلاش کنند و هیچ کسی به خود اجازه ندهد که قانون گریزی کند و همگان نظارت، خصوصا نظارت مردم را به عنوان یک اصل بپذیرند.

حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی تصریح کرد: امروز رهبر معظم انقلاب اسلامی هم در اینگونه موارد به ما تاکید دارند. به طور مثال هر دستگاهی آمار و ارقامی دارد و به هر دستگاه مراجعه کنیم می‌گوید طبق این آمار کار کرده ام و سؤالی که همیشه رهبر معظم انقلاب به درستی از همه ما مسئولان دارند، این است که آیا در خروجی کار، رضایت مردم افزایش پیدا کرده و اعتمادشان بیشتر شده است؟

وی افزود: در دوره تحول در نظر داریم با نگاه به کرامت مردم، هم کرامت قاضی، هم کرامت ارباب رجوع، هم کرامت کارمندان و هم کرامت متهم، کرامت همه در دستگاه قضایی رعایت شود.

وی با بیان اینکه اگر موضوع حقوق بشر را مطرح می‌کنیم، منظور حقوق بشری است که امام(ره) به ما آموخته‌اند، گفت: این حقوق بشر از متن دین سرچشمه گرفته و توجه به حقوق انسان دارد و این موضوع نه به دلیل آن است که اعلامیه حقوق بشر اینطور می گوید و دیگرانی به عنوان سازمان‌های حقوق بشری می‌گویند، بلکه بدلیل آن است که متن انقلابمان و آموزه های امام بزرگوارمان به عنوان بنیانگذار این نظام، توجه به حقوق انسان است.

رئیس قوه قضاییه بیان کرد: اساس قانون اساسی توجه به حقوق انسان و اساس آموزه‌های دینی ما توجه به حقوق بشر است و اینکه توجه می کنیم و می گوییم در کجای دنیا امروز حقوق انسان ها تضییع شده است، از باب آموزه های امام بزرگوار، مقام معظم رهبری و ارزشهای متن انقلاب ماست.

حجت‌الاسلام رئیسی تصریح کرد: امروز می بینید در دنیا چگونه حقوق انسان را ضایع می‌کنند و این فریادی که علیه بی عدالتی در دنیا بلند شده است. خروشی که مردم آمریکا و اروپا و دیگر کشورهای دنیا علیه بی عدالتی دارند، نخواهد خوابید. ممکن است به خاطر ظلم پلیس و ظلم شهرداران و ظلم حکومت ترامپ و نظام سلطه، این حرکت مقداری در بعضی از مناطق فروکش کند، اما این خشم هرگز از بین نخواهد رفت. این خشم علیه بی عدالتی و علیه کسانی است که داعیه داران حقوق انسان و بزرگترین ضایع کنندگان حقوق انسان هستند.

وی ابراز امیدواری کرد که این خشم، جرقه‌هایی را ایجاد کند و مشتعل شود و این اشتعال، دامن نظام سلطه را بگیرد و آنها را به زیر بکشاند و عدالت برپا شود و ما این روز را بعید و دور نمی دانیم .

وی در ادامه در پاسخ به سؤالی در مورد ویژگی‌های شخصیتی و انقلابی شهید بهشتی و نقش ایشان در قوه قضاییه، اظهار کرد: از ویژگی های مهم مرحوم شهید بهشتی ولایت مداری بود و آن روزهایی که به ایشان بسیار اهانت می‌کردند و او را مورد ظلم و ستم قرار می دادند، یادم هست که در مسجد الجواد در مقابل عده ای که می گفتند چرا حرف نمی‌زنید، فریادشان این بود که امام به ما فرموده اند سکوت و سکوت. آنجایی که ایشان پای خود و آبرویش مطرح است، وقتی بحث ولایتمداری است، خیلی قهرمانانه می گوید اگر من امروز حرف نمی‌زنم، به خاطر امر امام است؛ چون امام فرموده‌اند که نباید ما جامعه را دچار تزلزل کنیم؛ لذا ولایت مداری دکتر بهشتی زبانزد خاص و عام است.

رئیسی با اشاره به نگاه مدیریتی و تشکیلاتی شهید بهشتی، اظهار کرد: مقوله ولایت فقیه را امام(ره) بال و پر دادند. البته نه اینکه ولایت فقیه را در تاریخ اسلام فقط امام(ره) گفته باشند؛ بلکه در طول تاریخ بعد از آغاز فقه اجتهادی، همه بزرگان فقها بحث ولایت فقیه را با نوعی از اختیارات مطرح کردند؛ اما امام(ره) دراین دوره این دکترین حکومت اسلامی را مطرح کردند که بحث جدیدی بود و کسی که برای نظریه ولایت فقیه امام(ره) ساختارسازی کرد، مرحوم ایت الله دکتر بهشتی بود.

رئیس دستگاه قضا سومین نکته پیرامون شخصیت شهید بهشتی را معماری برای دستگاه قضایی عنوان کرد و گفت: نقش آیت الله شهید دکتر بهشتی در دستگاه قضایی مبتنی بر فقه و حقوق، نقشی برجسته بود. امروز در نگاه قضات ما آیت الله دکتر بهشتی به عنوان معمار دستگاه قضایی مطرح است و حقیقتاً اخلاص ایشان که از مهم ترین ویژگی‌ها و خصوصیاتشان بود، کمک کرد که اقداماتشان ماندگار و شخصیتشان برای دستگاه قضایی و تاریخ همیشگی باشد، امیدواریم که بتوانیم ایشان را بهتر بشناسیم و بتوانیم به آنچه که ایشان گفتند، عمل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز