خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا:

استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها الزامی می‌شود/ باید خودمان را برای مقابله بلندمدت آماده کنیم

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۸۵۴

رئیس‌جمهور گفت: استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها الزامی می‌شود و یکی از تصمیمات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا آن است که در یکی، دو هفته آینده طرح الزام استفاده از ماسک در جاهای ضروری تصویب و ابلاغ شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت‌الاسلام والمسملین حسن روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که بیش از چهار ماه است که مردم با ویروس خطرناک کرونا درگیر هستند، گفت: ۱۲۳ روز از شروع ابتلا مردم به بیماری کووید ۱۹ گذشته است. براساس اعلام وزارت بهداشت در این ۱۲۳ روز مردم ایران، کادر بهداشت و درمان و همه مسئولان مقابله خوب و جامعی در برابر این ویروس داشتند.  

وی ادامه داد: اکنون زمان پایان مقابله و مواجهه با کرونا نیست؛ چراکه نه دنیا و نه نظام بهداشت و درمان زمان خاصی را برای پایان بیماری اعلام نکردند. 

رئیس دولت دوازدهم با بیان این‌که واکسن و درمان قطعی وجود ندارد، عنوان کرد: رفتار این ویروس کمی در حال تغییر است و ثبات ندارد. آنگونه هم که اعلام کرده‌اند، خود به خود هم از بین نخواهد رفت، لذا ما باید خودمان را برای یک مقابله بلندمدت آماده کنیم.

وی با تاکید بر اینکه کمک بزرگ به این ویروس ممکن است خودمان باشیم، بیان کرد: ویروس کرونا خود به خود منتقل نمی‌شود بلکه توسط افراد به یکدیگر  منتقل می‌شود یعنی یک نفر بیمار می‌شود، مراعات نمی‌کند، خود را قرنطینه نمی‌کند، با افراد مراوده می‌کند و همه را بیمار می‌کند. پس خودمان در توسعه و انتقال این بیماری نقش داریم، بنابراین باید به این ویروس کمک نکنیم بلکه به مردم کمک کنیم؛ به ویژه افراد مسن و کسانی که بیماری زمینه‌ای دارند.  

رئیس قوه مجریه خاطرنشان کرد: آنچه وزارت بهداشت بر آن تاکید دارد، مساله فاصله‌گذاری اجتماعی است که باید رعایت شود.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم این بیماری هرچه زودتر رخت بر بندد، نباید در تجمعات حضور یابیم، بهداشت فردی را رعایت کرده و از ماسک استفاده کنیم.

روحانی گفت: ماسک می‌تواند در عدم تسری این بیماری موثر باشد و این زنجیره قطع شود. استفاده از ماسک در برخی مکان‌ها الزامی می‌شود و  یکی از تصمیمات امروز ستاد ملی مقابله با کرونا آن است که در یکی، دو هفته آینده طرح الزام استفاده از ماسک در جاهای ضروری تصویب و ابلاغ شود.

رئیس‌جمهور ادامه داد:‌ تجربه امروز ما در ماه پنجم مقابله با کرونا نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی، آموزشی، فرهنگی و معنوی می‌تواند آزاد باشد ولی باید دستورالعمل‌های وزارت بهداشت که به آن تأکید زیادی دارد هم رعایت شود.

وی تاکید کرد: تعطیلی نه مورد نظر ماست و نه ضرورت دارد، بلکه باید پروتکل‌ها رعایت شود، ضمن اینکه فعالیت باید در کشور وجود داشته باشد ولی بر پایه تجمع و اجتماع در برخی جاها که ضرورت ندارد، نباید باشد و اگر بتوانیم این موضوع را رعایت کنیم، شرایط خود را بهبود داده‌ایم.

رئیس‌جمهور ادامه داد: ما درگیر موج اول بیماری هستیم که در برخی استان‌ها به پیک رسیده و از آن عبور کردیم، البته در برخی از استان‌ها ممکن است با پیک دوم کرونا مواجه شویم که باید خود را برای آن آماده کنیم.

وی با اشاره به اثرات روحی و روانی ویروس کرونا در جامعه گفت: این فشار مردم ما را نگران و افسرده می‌کند؛ خیلی‌ها ممکن است در اثر ادامه این وضعیت، دچار بیماری روحی و روانی شوند؛ لذا از افرادی که تخصص روانشناختی، علوم دینی، تبلیغات، هنر و شعر دارند و همچنین از دستگاه‌های تبلیغاتی می‌خواهم که مردم را برای این قضیه آماده کنند، بنابراین اولین آمادگی آن است که مردم را آماده کنیم که درگیری با ویروس کوتاه‌مدت نیست و اگر آنها بدانند که درگیری طولانی‌مدت است، خود را آماده خواهند کرد.

رئیس‌جمهور یادآور شد: ما آغاز این امر را خیلی خوب شروع کردیم و توانستیم از روزهای سخت بگذریم اما این کار نیاز به استقامت و استمرار دارد، زیرا در غیر اینصورت ممکن است دستاوردهای گذشته را از دست بدهیم. من از مردم خواهش می‌کنم که بخاطر پاسداری از دستاوردهایمان و بخاطر ایران، شکیبایی خود را ادامه دهیم. نگران و مضطرب نشویم و نگوییم حوصله‌مان به سر آمده است و نمی‌توانیم؛ ما می‌توانیم زیرا ملت بزرگی هستیم و با مشکلی مواجه شدیم و تا امروز وضع ما هم خوب بوده است.

وی ادامه داد: این ویروس یک چیز بزرگی است که تمام روابط انسانی و بین‌المللی را تحت تاثیر قرار داده است. یک عده با مرگ عزیزانشان مواجه هستند و سختی معیشت هم برای بخشی از مردم است و مشاغل برخی هم تعطیل شده است و ضربه سختی به حمل و نقل و گردشگری و مراودات بین‌المللی و صادرات و واردات وارد آمده است. ضربه سختی هم در حوزه آموزش و فرهنگ و بخش‌هایی از پزشکی و حوزه درمان خورده‌ایم.

روحانی با بیان این‌که ما به یمن فداکاری جبهه سلامت، و همکاری تمامی قوای دیگر و مردم تا امروز سرافراز بودیم، اظهار داشت:اگر با دیگر کشورها هم خودمان را مقایسه کنیم، می‌بینیم که کارنامه قابل قبولی داریم. ما زیربناهای مستحکمی داشتیم که توانستیم از این مشکلات عبور کنیم. اگر زیربنای پزشکی و درمانی ما همان زیرساخت سال ۹۱ بود، نمی‌تواستیم کارها را پیش ببریم. کارهایی که در این ۷ سال با طرح تحول سلامت صورت گرفت، کارهای عظیمی بود.

وی ادامه داد: زیر ساخت دیگری که در اختیار ما بود، زیرساخت ارتباطات بود. اگر ما ارتباطات نداشتیم، اگر  فضای مجازی ساماندهی شده نداشتیم، اگر پهنای باند نداشتیم و موبایل هوشمند در اختیار مردم نبود، خیلی کار سخت می‌شد. آموزش، خرید و فروش و اطلاعات ما و بسیاری از کارهای ما از طریق فضای مجازی است. ما حتی در سوگواری می‌گوییم از فضای مجازی استفاده کنیم چون راهی نداریم.

رئیس قوه مجریه با اشاره به این‌که این زیرساخت قوی و محکمی که در این هفت سال ایجاد شد، ساماندهی  شرکت‌های دانش بنیان بود، گفت: اگر شرکت‌های دانش‌بنیان ما همان ۵۰ مورد بود، چه کاری می‌شد انجام داد؟ اکنون پنج هزار شرکت دانش‌بنیان فعال است و همه افتخار می‌آفرینند. کار عظیم و بزرگی است و زیرساختی است که آماده شده است.

وی ادامه داد: اگر در بخش کشاورزی تلاش‌های چندین ساله نبود و امسال لازم نبود ۶ میلیون تن گندم بخریم، چه می‌کردیم؟ از کجا باید می‌خریدیم و چه کسی به ما می‌فروخت؟ کاری که در کشاورزی و انرژی انجام گرفته، خودکفایی است اگر دچار مشکل می‌شدیم خیلی کار ما سخت می‌شد. ما در مورد زیرساخت‌ها و کارهای قبلی باید تشکر کنیم.

رئیس‌جمهور با تاکید بر این‌که می‌دانم مردم در بخش اقتصاد و معیشت هنوز هم مشکل دارند، بیان کرد: تامین ارز برای کالاهای مورد نیاز ما در این مدت با توجه به اینکه در فروردین و اردیبهشت ماه صادرات ما قطع و مرزهای ما بسته بود، کار بزرگی انجام شد. اینکه ارز را تا امروز برای کالاهای ضروری و مواد اولیه تامین کردیم و باز هم تامین می‌کنیم و ریالی که تامین شده است کار ساده‌ای نیست و اینکه حقوق‌ها سر موقع پرداخت شده است یا پرداخت بسته‌های معیشتی و یارانه مردم در روز معین انجام شد، پشت آن کار، تلاش و گرفتاری بوده است. کمک‌هایی که در حد توان داشتیم برای آنهایی که بیکار شدند اختصاص دادیم و بسته ویژه‌ای را ما برای چهار ماه به سه میلیون خانوار دادیم که وضعیت اقتصادی مناسبی نداشتند و این کار بزرگ و عظیمی است که انجام گرفته است.

وی ادامه داد: همه بازگشایی‌ها و فعالیت‌های اقتصادی ما به رفتار عمومی ما منوط است. اگر همه اقدامات لازم را انجام دادیم و مراعات کردیم به خوبی موفق خواهیم بود و با کمترین تلفات و کمترین فوتی‌ها می‌توانیم عبور کنیم و اگر رفتار عمومی ما با شرایط منطبق نباشد، وضعیت به شکل دیگری خواهد بود.

رئیس قوه مجریه با اشاره به اینکه از تشخیص بیمار تا درمان باید همه پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود، عنوان کرد:  قبلا هم گفته‌ام اگر کسی کرونایش مثبت است، دستگاه تشخیص‌دهنده باید به خانواده و محل کار فرد مورد نظر اطلاع دهد. این وظیفه است و هنوز هم به خوبی و با دقت این دستور اجرا نمی‌شود. بعضی‌ها هستند که فکر می‌کنند اگر مثبت شد نباید به کسی بگویند و باید آن را مخفی کنند. کسی که مثبت شده اگر به جامعه آمد و تردد داشت و خود را در خانه قرنطینه نکرد، بزرگترین خطر است. یک فرد مثبت به عروسی، عزا و اجتماع رفته است و این آمارها موجود است. فردی به بازار ماهی فروشی رفته و همه را مبتلا کرده یا یک نفر به عروسی رفته و ۱۰۰ نفر را مبتلا کرده است‌.

وی ادامه داد: مهم است همه وظیفه بدانیم که اگر دیدیم بیمار هستیم، به گوشه و کناری برویم و دوره درمان خود را بگذرانیم. برخی از مراقبت‌ها ممکن است خیلی سخت نباشد و زمان آن محدود باشد اما برای سلامت مردم و کادر درمان ما آثار مهمی دارد.

رئیس جمهور ادامه داد: امروز تصمیمات خوبی در این جلسه اتخاذ کردیم. اول اینکه مبنای قرمز بودن یک مکان، از این لحظه به بعد کل استان نیست، یعنی نمی‌گوییم استان خوزستان قرمز است، می‌گوییم این چند شهر قرمز هستند. پس مبنای ما استان نیست بلکه شهرستان است و برای دقت در عمل است تا بدانیم کجا و در چه مرحله‌ای باید فعالیت خود را تشدید کنیم.

وی افزود: مسئله دوم اینکه هر استانی که شهرستان‌هایش دچار مشکل می‌شود، بلافاصله ستاد استانی‌اش پیش‌بینی‌های لازم را اتخاذ کند و بلافاصله محدودیت‌های ضروری را اعمال کند و آنها را برای ستاد بهداشت و درمان و ستاد امنیتی اجتماعی ما بفرستد و محدودیتی که وزیر بهداشت و درمان و وزیر کشور به نتیجه رسیدند اعلام کنند تا با تأیید رئیس‌جمهور، اجرایی و عملیاتی شود.  

روحانی با بیان این‌که در این جلسه مطرح و قرار شد برای یکی دو هفته آینده در نظر گرفته شود که الزام ماسک برای اجتماعات و برخی دیگر از فضاها رعایت شود، گفت: این موضوع باید دقیق‌تر مشخص شود اما قبل از الزامی کردن، باید ماسک به وفور و ارزان در اختیار مردم قرار گیرد. ممکن است ماسک را برای مناطق قرمز و هرجایی که وزارت بهداشت و درمان عنوان کند، الزامی و ضروری کنیم.

رئیس‌جمهور در مورد دستورالعمل‌های مرتبط با زندان‌ها، افزود: وزارت بهداشت دستورالعمل خوبی تدوین و ابلاغ کرده که زندان‌ها بر مبنای آن عمل می‌کنند. این دستورالعمل‌ها مورد تایید وزات بهداشت است اما اگر محل اختلاف و بحثی بی این دو ارگان وجود داشت، موضوع در کمیته اجتماعی و امنیت ستاد ملی کرونا مطرح خواهد شد.

وی افزود: در دو جا شرایط ما مناسب بوده یکی سالمندان بود که مقاومت‌های خوبی شده و دیگری زندان بوده که مرخصی داده‌اند و اگر لازم باشد باز هم مرخصی خواهند داد.

رئیس‌جمهور در مورد بازگشایی دانشگاه‌‌ها و مدارس گفت: امروز تصمیم گرفته شد که دانشگاه‌ها فعالیت خودشان را از ۱۵ شهریور به صورت مجازی و حقیقی، توأم با هم آغاز کنند و تسهیلات لازم را بر اساس «خوابگاه خلوت» و «کلاس خلوت» ارائه دهند، چراکه کلاس و خوابگاه شلوغ خطرناک است.

وی خاطرنشان کرد:‌ افراد می‌توانند ترم آینده را تا ایجاد شرایط مناسب در یکی از دانشگاه‌های کشور بگذرانند.

رئیس دولت درباره بازگشایی مدارس افزود: همین زمان با بازگشایی دانشگاه‌ها افتتاح مدارس را خواهیم داشت. همچنین اجازه داده شد که از اول تا ۱۵ شهریور بنا به اقتضائات، در جاهای مختلف کشور بازگشایی‌ها آغاز شود،‌ بنابراین تعطیلی ۵شنبه‌ها هم به دلیل اینکه ممکن است نیاز شود مدارس به صورت یک روز در میان باشند، حذف می‌شود.

وی با اشاره به دوران پساکرونا گفت: برخی پساکرونایی که معلوم نیست زمان آن کی خواهد بود و روز، ماه و هفته آن مشخص نیست را مطرح می‌کنند که باعث نگرانی و اضطراب مردم می‌شود، به همین دلیل بنا شد صداوسیما و کمیته تبلیغات چارچوبی در این زمینه ایجاد کنند.‎

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز