خبرگزاری کار ایران

استاد دانشگاه کارلتون در گفت‌وگو با ایلنا:

سطح انزجار از ترامپ در آمریکا فوق‌العاده بالاست/ شکست ترامپ در برابر بایدن بهترین اتفاق برای برجام است/ هیچ قانونی نمی‌تواند مانع کمک سایر کشورها به ایران شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۸۷۰۰

استاد روابط بین الملل آینده برجام را در گرو انتخابات آمریکا دانست و تاکید کرد ترامپ هرکاری برای آسیب به ایران می‌کند اما هیچ قانونی نمی‌تواند مانع کمک سایر کشورها به ایران نمی‌شود

دان رولاندز (Dane Rowlands) استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا است. حوزه تخصصی وی توسعه بین‌المللی، صندوق بین‌المللی پول، سیاست‌های پولی بین‌الملل و مدیریت جنگ و مهاجرت است.

ناآرامی‌های آمریکا بازتاب جامعه‌ای است که می‌خواهد با مشکلات اجتماعی دیرینه مقابله کند

دان رولاندز در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا، به بیان نظرات خود در مورد تحریم‌ها و روابط ایران و آمریکا پرداخت و درباره وقایع اخیر ایالات متحده عنوان کرد: اعتراض‌های این روزهای آمریکا طور مکرر اتفاق می‌افتد و این ناآرامی‌ها بازتاب جامعه‌ای است که سعی دارد با مشکلات اجتماعی دیرینه مانند نژادپرستی و نابرابری مقابله کند.

شرایط آمریکا بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است

وی افزود: این وقایع، به صورت جمعی، می‌تواند یک کشور را به سوی اصلاحات سوق دهد، اما این یک روند طولانی است. من فکر نمی‌کنم که این اعتراض‌ها در این مقطع زمانی به رئیس‌جمهور ترامپ کمکی کند، اما هواداران وی فکر می‌کنند که صدمات جدی به وی از نظر انتخاباتی وارد نخواهد کرد. حامیان وی مثل خودش هستند و بعید است که نظر خود را تغییر دهند اما مخالفان وی در مخالفت با وی جدی‌تر خواهند شد. با این حال این شرایط بی‌ثبات و غیرقابل پیش‌بینی است.

شکست ترامپ در برابر بایدن بهترین اتفاق برای برجام خواهد بود

استاد اقتصاد دانشگاه کارلتون کانادا در ادامه در مورد تحریم‌های جدید و آینده برجام گفت: آینده برجام احتمالاً در ماه نوامبر در دست منتخبان ایالات متحده است. در صورت انتخاب مجدد ترامپ، برجام همچنان دچار مشکل خواهد شد اما اگر ترامپ انتخابات را در مقابل  بایدن از دست بدهد، این بهترین اتفاق برای برجام خواهد بود.

سطح انزجار از ترامپ در آمریکا فوق‌العاده بالاست

برخلاف دور دوم ریاست جمهوری اوباما، درباره انتخاب مجدد ترامپ تردید جدی وجود دارد

وی هم چنین گفت:‌ پیش‌بینی این کار دشوار است، رو کاغذ هنوز هم روند اتفاقات می‌تواند به نفع ترامپ پیش برود و این مساله به شرایط آمریکا و حتی کرونا وابسته است. سطح مخالفت سرسختانه و در واقع انزجار از این رئیس‌جمهور فوق‌العاده بالاست. در این شرایط انتخابات فوق‌العاده تلخ و تفرقه‌آور خواهد بود، اما نتیجه بسیار نامشخص است. در دوره قبل همه می‌دانستند اوباما بار دیگر انتخاب می‌شود اما این بار تردید جدی درباره پیروزی ترامپ وجود دارد.

ترامپ هیچ دیدگاه قاطعی درباره ایران و ایرانیان ندارد

دان رولاندز در ادامه اظهار داشت: من فکر می‌کنم ترامپ هیچ دیدگاه قاطعی درباره ایران یا ایرانیان نداشته باشد، سیاست‌های او همه سیاست انتخاباتی است. اگر پرزیدنت اوباما به ایران سخت می ‌رفت و تحریم‌های سختی را اعمال می‌کرد، ترامپ سعی می‌کرد ایران را دوست داشته باشد و با ایران دوستی می‌کرد. این واقعیت که وی قصد دارد با اروپایی‌ها‌ مخالفت کند، امتیاز دیگری برای وی محسوب می‌شود. ترامپ، با هر کاری که پرزیدنت اوباما انجام داد، مخالفت می‌کند و سال‌ها مواضع و سیاست‌های ایالات متحده را نقد می‌کند. ترامپ هیچ نوع استراتژی مشخصی ندارد.

هیچ قانونی نمی‌تواند مانع کمک سایر کشورها به ایران نمی‌شود

وی همچنین تاکید کرد: ایالات متحده از هر سیاست و ابزاری که ممکن است برای آسیب رساندن به ایران در حال حاضر استفاده می‌کند، این ابزارها تحریم‌های تسلیحاتی، تحریم‌های اقتصادی و دیگر تحریم‌ها است. این امر بدو در نظر گرفتن هرگونه توافقنامه یا چارچوب بین‌المللی منع می‌شود. بنابراین ایالات متحده تلاش خواهد کرد تا دیگران را ترغیب و یا اجبار به پیوستن به سیاست‌های خود در مورد ایران کند. در عین حال، هیچ  قانونی مانع کمک سایر کشورها به ایران نمی‌شود. فقط قدرت و نفوذ اجباری ایالات متحده  عامل منع است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز