خبرگزاری کار ایران

رئیسی در جلسه شورای عالی قوه قضائیه:

هیچ پرونده‌ای زیرمیز نداریم/ شایعه‌سازی و دروغ‌پراکنی برای دادرسی عادلانه سم است

asdasd
کد خبر : ۹۲۷۱۹۲

رئیس قوه قضاییه گفت: هیچ پرونده‌ای زیر میز نداریم، همه پرونده‌ها زیر دست قضات و درحال رسیدگی است. شایعه سازی، دروغ پراکنی و تهمت زنی به افراد برای دادرسی عادلانه سم است و آنرا مختل می‌کند.

به گزارش ایلنا،‌ حجت‌الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی در جلسه صبح امروز شورای عالی قوه قضاییه، با تسلیت شهادت امام صادق (ع) رهبر مذهب تشیّع، دو شاخصه مهم آن حضرت برای امر قضا را «قضاوت عادلانه و به‎حق» و «شناخت موضوع و حکم و صدور حکم مبتنی بر فهم و دانش» عنوان کرد.

رئیس قوه قضاییه یکی از مهم‌ترین برنامه‎های دستگاه قضایی را مبارزه بدون تبعیض با فساد عنوان کرد و گفت که در اولین جلسه سران قوا بعد از تصدی مسئولیت قوه قضاییه و در تشریح برنامه‎های خود تأکید کرده که هر مستندی که درباره فساد به دستگاه قضایی ارجاع شود و هر پرونده‎ای که در این زمینه تشکیل شود، قاطعانه و عادلانه مورد رسیدگی قرار می‎گیرد.

حجت‌الاسلام رئیسی خاطر نشان کرد: هیچ پرونده‎ای را در دستگاه قضایی زیرمیز نمی‎گذاریم و همه پرونده‎ها روی میز قضات هستند و مورد رسیدگی قرار می‎گیرند و قوه قضاییه در مبارزه بدون تبعیض با فساد مصمم است و آن را با جدیت پیگیری می‎کنیم.

وی شایعه‎سازی و دروغ‎پراکنی و تهمت زدن را سَمّی مهلک برای مبارزه با فساد دانست که روند دادرسی عادلانه را مختل می‎کند و بر همین اساس از آحاد ملت خواست اگر گزارش یا مستنداتی درباره تخلف فرد یا افرادی دارند، به دستگاه قضایی ارائه دهند.

رئیسی بر همین اساس متذکر شد: گفتن مسائل به افراد غیرمسئول به‎جای اعلام آن‌ها به دستگاه قضا و ایجاد سوءظن یا انگشت اتهام به سوی کسانی نشانه رفتن که مردم آن‌ها را به عنوان فردی صالح می‌شناسند، حتماً نظام دادرسی را دچار اخلال می‎کند و هیچ دردی را دوا نمی‎کند.

رئیس قوه قضاییه، طرح اتهامات و شایعات در فضای حقیقی و مجازی را کاری غیرشرعی و غیر اخلاقی دانست و تصریح کرد: پرونده‎ای که در دادگاه‎ها مطرح می‎شوند، بر اساس یک سیر حقوقی و قانونی شکل می‎گیرند و هر اقدامی خارج از این چارچوب، حتماً به دادرسی عادلانه آسیب خواهد زد.

وی در بخش دیگری از سخنانش به وضعیت بازار و قیمت‎ها اشاره کرد و گفت: تسعیر، قیمت‎گذاری و کنترل بازار وظیفه دولت‎هاست و مسئولان اجرایی باید با انجام وظایف خود در این زمینه، نگرانی مردم خصوصاً اقشار ضعیف و کم درآمد جامعه را برطرف کنند.

رئیسی با اشاره به گزارشات دریافتی درباره افزایش قیمت‎ها از شهر‌های مختلف و گفتگوی خود با معاون اول رئیس جمهور در این زمینه، از مقامات دولتی خواست که برای ساماندهی قیمت‎ها و کنترل بازار اقدامی فوری و جدی انجام دهند و تأکید کرد هر جا لازم باشد، دستگاه قضایی نیز آماده همکاری با مسئولان اجرایی است.

وی با اشاره به آشفته‎بازار مسکن تصریح کرد: وضعیت مسکن به ویژه برای مستاجران و اقشار کم درآمد غیر قابل تحمل است و باید با اجرای فوری سازوکار‌هایی همچون اخذ مالیات از خانه‎های خالی که بعد از ۴ سال تصویب قانون هنوز اجرایی نشده، بازار مسکن سامان یابد.

هجوم نقدینگی بازار مسکن را ملتهب کرده است

رئیس قوه قضاییه حرکت لجام گسیخته نقدینگی به سوی بازار مسکن را از عوامل بروز نابسامانی در این بازار عنوان کرد و گفت که اقتصاددانان پیش از این پیش بینی کرده و هشدار داده بودند که اگر نقدینگی به سمت تولید نرود، وارد بازار هر کالایی شود، موجب التهاب می‎شود.

رئیسی در بخش دیگری از سخنانش به اعتراضات مردمی علیه نژادپرستی و بی‎عدالتی در آمریکا و اروپا اشاره کرد و آن را نتیجه ظلم تاریخی سردمداران غرب به ملت‎ها و خصوصاً رنگین‎پوستان دانست و گفت: خشم مردم آمریکا و اروپا علیه ظلم و بی عدالتی مقطعی نیست و نمی‎توان با اقدامات جنایت‎بار پلیسی و امنیتی آن را سرکوب کرد.

وی ریشه این اعتراضات را ناکارآمدی و مفاسد ناشی از حاکمیت نظام لیبرال دموکراسی دانست و افزود: مردم آمریکا و اروپا با به زیرکشیدن نماد‌های برده‎داری خواهان اجرای عدالت و پایان دادن به ظلم و تبعیض هستند، اما رئیس جمهور بی‎خرد آمریکا با توسل به زور و نیرو‌های قهریه به‎دنبال سرکوب آنهاست.

وی با دعوت از حقوقدانان و انسان‎های آزادیخواه برای حمایت از حرکت حق‎خواهانه مردم آمریکا و اروپا در برابر نظام سلطه، خاطر نشان کرد: یقین داریم این حرکت به فنای ظلم منجر خواهد شد و حتماً ظلم پایداری ندارد و ظالم خواهد رفت.

در این جلسه حجت‎الاسلام مظفری به‎عنوان معاون قضایی جدید قوه قضاییه، امین حسین رحیمی به‎عنوان معاون جدید منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه،  محمدمهدی حاج‌محمدی به‎عنوان رئیس جدید سازمان زندان‎ها و حجت‎الاسلام صادقی به‎عنوان رئیس جدید شورا‌های حل اختلاف حضور داشتند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز