خبرگزاری کار ایران

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر خارجه خبر داد؛

تهاتر با کشورهای خارجی از طریق راه‌آهن خواف - هرات و راه آهن رشت به آستارا

asdasd
کد خبر : ۹۲۶۸۸۶

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه با اشاره به استقبال طرف‌های تجاری ایران از روش تهاتر کالا، از گفت‌وگو با دستگاه‌های اجرایی برای عملیاتی کردن این موضوع از طریق راه‌آهن خواف - هرات و راه آهن رشت به آستارا خبر داد.

به گزارش ایلنا،‌ «غلامرضا انصاری» معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه پس از پایان نشست روابط اقتصادی خارجی گفت: طرف‌های تجاری ایران از روش تهاتر در مبادلات تجاری برای جابجایی کالا استقبال کردند.

وی ادامه داد: در نشست امروز پیرامون زمینه‌های روند اجرایی شدن تهاتر با کشورهای خارجی و موضوع راه آهن خواف - هرات، و راه آهن رشت به آستارا با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی به بحث و تبادل نظر پرداختیم.

معاون دیپلماسی اقتصادی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: تهاتر در واقع تجارت کالا به کالا است که بیش از یک سال است در وزارت امور خارجه با توجه به محدویت‌هایی که در نقل و انتقالات داریم از آن استفاده می‌کنیم.

انصاری با اشاره به استقبال خوب کشورها از روش تهاتر، افزود: سازمان‌های داخلی باید بخشی را برای آموزش این روش در نظر بگیرند و در این راستا تاکنون بانک مرکزی و وزارت صمت اقدامات سازنده و مثبتی با دستگاه دیپلماسی در زمینه تهاتر داشته اند.

وی تاکید کرد: تهاتر روشی است که تجارت خارجی را بسیار تسهیل می‌کند و به خصوص طرف‌های تجاری نیز از این روش استقبال کرده‌اند، چرا که در قبال صادراتی که به کشورمان دارند ما به ازای آن کالایی از ما دریافت می‌کنند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه اضافه کرد: دستگاه‌های اجرایی مرتبط در این زمینه باید تلاش کنند معایب را رفع و به عنوان یک روش اجرایی مطلوب برای تجارت با کشورهایی مختلف آن را انجام دهند.

انصاری با بیان اینکه این روش در اکثر کشورهایی که نمایندگی ایران فعال است مورد استفاده قرار می‌گیرد، عنوان کرد: بانک مرکزی در این زمینه حامی بسیار خوبی است و اکثر کشورهایی که با آن‌ها تجارت داریم به عنوان یک روش جاری، تهاتر را قبول دارند، اما با توجه به ضوابط هر کشوری شیوه‌های اجرای آن متفاوت است.

وی با اشاره به اینکه سه قطعه از چهار قطعه راه آهن خواف - هرات متعلق به ایران است، تصریح کرد: این خط ریلی با اقدامات وزارت راه و شهرسازی تا پایان تابستان امسال گشایش می‌یابد و شاهد صدور کالا از این مسیر خواهیم بود.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه یادآور شد: موضوع خط ریلی راه آهن خواف - هرات و رشت - آستارا امروز مورد بررسی قرار گرفت.

انصاری گفت: یکی از امتیازات بزرگ ایران دسترسی به کشورهای همسایه از طریق زمین (جاده و راه آهن) است و با توجه به اینکه آمریکا به دنبال محدودیت در حمل و نقل دریایی برای ایران است، از این امتیاز باید به خوبی استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه وزارت راه و شهرسازی سال هاست در مورد خط راه آهن خواف به هرات فعالیت می‌کند، افزود: امیدواریم با توجه به اقدامات و تلاش‌های این وزارتخانه، این پروژه به بهره برداری برسد و راه آهن ایران در سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با تمرکز بر روی متصل کردن مسیر به کشورهای خارجی گام بردارد.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه تاکید کرد: سه قطعه مرتبط با این پروژه تا پایان تابستان امسال که مرتبط با ایران است به اتمام می‌رسد و ایران جزو کشورهایی است که به احداث راه آهن در داخل افغانستان کمک کرده و این موضوع موجب توسعه تجارت خارجی و صدور کالا میان دو کشور خواهد شد.

انصاری ادامه داد: قطعه چهارم باقی مانده که متعلق به کشور افغانستان است امیدواریم آن نیز به اتمام برسد.

وی درباره راه آهن رشت به آستانه نیز گفت: کریدور شمال به جنوب از اهمیت بسیاری برخوردار است، چرا که خلیج فارس را به کشورهای شمالی متصل و این موضوع برای تجارت خارجی ایران و منطقه حائز اهمیت است.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه  ادامه داد: کالاهایی که از این محور به کشورهای چین و هند به اروپا منتقل می‌شوند می‌توانیم آن را به سمت خودمان جلب کنیم.

انصاری با اشاره به یک قطعه باقی مانده خطوط ریلی رشت به آستارا، اظهار داشت: سال‌ها این موضوع تحت مطالعه بوده و با توجه به توانمندی ایران این قطعه نیز تکمیل می‌شود و پیشنهاداتی نیز از سوی کشورهای همسایه برای این پروژه داشته ایم که در حال بررسی است.

وی در پاسخ به مسئله زیست محیطی ایجاد خطوط ریلی این مسیر نیز گفت: مشکل زیست محیطی ندارد و مسائلی درباره تملک زمین و تعیین مسیر مطرح است و با توجه به اطلاعات دریافتی، وزارت راه و شهرسازی مسیر موقتی را برای حمل‌های ترکیبی برای تسهیل کالا از این خطوط قرار است، پیشنهاد کند.

معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با اتصال رشت به کاسپین و استفاده از کریدور شمال به جنوب، شاهد اقدامات مثمرثمر در زمینه تسهیل حمل و نقل کالا در این مسیر باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز