خبرگزاری کار ایران

کوهکن در گفت‌وگو با ایلنا:

مجلس نباید عملکرد دولت را سلیقه‌ای تحلیل کند/حساسیت مثبت دولت به تذکرات مجلس منجر به هم‌گرایی دو قوه می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۴۸۴۲

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری، گفت: اقناعی بودن رویکرد رییس مجلس به همراه تلاش وی برای برقراری تعامل تاثیر قابل توجهی در هم‌گرایی میان مجلس و دولت دارد.

محسن کوهکن عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری و نماینده اصولگرای ادوار مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درخصوص انجام برخی نطق‌های تند علیه دولت از تریبون مجلس در نخستین روزهای آغاز به کار مجلس یازدهم، گفت: اینکه در هر دوره‌ای نمایندگان نطق‌ها و صحبت‌هایی علیه دولت داشته باشند طبیعی است، نباید نسبت به این موضوع حساسیت نشان دهیم. اما اگر واقع‌بین باشیم اکنون مجلسی تشکیل شده که با همین شعارها در انتخابات رای آوردند و اکنون هم احساس می‌کنند باید برای تحقق شعارهای‌شان نسبت به دولت انتقاد و گلایه انجام دهند و این هیچ مشکلی نیست، در چنین شرایطی بهتر است دولت یک دوره‌ای را برای ارائه گزارش و توضیحات به نمایندگان صرف کند تا ابهامات و سوءتفاهم‌ها را برطرف شود. برای مثال برخی از نمایندگان نخستین دوره حضورشان در مجلس است و با شور، هیجان و علاقه مسئله‌ای ملی یا منطقه‌ای را مطرح می‌کنند که در چنین مواردی ارائه توضیح از سوی دولت می‌تواند تا حد زیادی راهگشا باشد.

وی ادامه داد: در خصوص رابطه دولت و مجلس سه شیوه برخورد وجود دارد، نخستین حالت بی‌اعتنایی از سوی دولت است، این اتفاق بسیار بدی است که دولت نسبت به موضع‌گیری‌ها و تذکرات مجلس بی‌تفاوت باشد. انباشت این بی‌اعتنایی در نهایت تبدیل به یک سم مهلک در روابط مجلس با دولت می‌شود، لذا به نظر من دولت باید در حد توان اطلاعات و گزارش ‌ها را در اختیار نمایندگان قرار دهد و حتی نشست‌ها و جلساتی برای این تبادل اطلاعات برگزار شود.

نماینده اصولگرای ادوار مجلس در ادامه اظهار داشت: درگذشته آیین نامه مجلس اینگونه بود که وقتی نماینده‌ای یک تذکر شفاهی یا کتبی به وزیر یا رییس‌جمهور می‌داد، مسئولان دولتی موظف بودند که به صورت مکتوب حتی با امضای وزیر به آن پاسخ دهند که این مشکلات زیادی را حل می‌کرد اما بعد در ۳-۴ دوره قبل آیین نامه را اصلاح کردند و نظر شورای نگهبان این بود که مطابق قانون اساسی تذکر یک امر یک طرفه است و وزرا مکلف به پاسخ نیستند، لذا شما انبوهی از تذکرات را از تریبون مجلس می‌شنوید اما هیچ اتفاقی رخ نمی‌دهد و دستگاه اجرایی خود را مکلف به پاسخ به این تذکرات نمی‌داند که این مساله روابط را خراب می‌کند، به نظر من هیچ اشکالی ندارد که دولتی که به امر هم‌گرایی، وحدت و انسجام توجه دارد به وزرای خود اعلام کند که به صورت کتبی یا شفاهی تذکراتی که دریافت می‌شود را پاسخ دهند.

وی افزود: دومین شیوه برخورد میان دولت و مجلس که بدترین روش است، گارد گرفتن دولت در مواجهه با تذکرات یا نطق‌های مجلس است، حتی در بعضی موارد اتفاق بسیار بدی رخ می‌دهد که گاهی نماینده‌ای صحبت می‌کند و روابط عمومی یک وزارتخانه پاسخ او را می‌دهد و این به نوعی جسارت به نماینده مجلس است.

کوهکن در ادامه بیان داشت: اما بهترین شیوه مواجهه دولت با این مساله حساسیت مثبت نسبت به مواضع نمایندگان است، در این روش دولت با ایجاد ارتباط با نمایندگان، ارائه توضیحات و اطلاعات به آن‌ها می‌تواند گام مهمی در راستای هم‌گرایی دو قوه بردارد. باید توجه داشته باشیم که در زمان شکل‌گیری هر مجلسی به ویژه این مجلس که تعداد قابل توجهی از اعضای آن نخستین تجربه نمایندگی را کسب می‌کنند، یک دوره فطرت و سردی روابط میان دو قوه ایجاد می‌شود و آن هم به دلیل برقرار نبودن کانا‌ل‌‌های ارتباطی است که در ادامه شکل می‌گیرد.

عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری در ادامه این گفت‌وگو با اشاره به تجربه آغاز به کار مجلس هفتم، گفت: در زمان تشکیل مجلس هفتم با توجه به اینکه همزمان با سال پایانی دولت اصلاحات بود، شرایط مشابه این مجلس و یا حتی تندتر بود که برخورد منطقی از سوی دولت و نمایندگان مانع از اصطکاک میان دو قوه شد، به نظرم بهترین راه برای این مواجهه این است که هر دو قوه حقوق یکدیگر را محترم بشمارند.

وی در ادامه با تاکید بر ایفای نقش اقناعی از سوی رییس مجلس، ابراز داشت: یک نکته مهم این است که نمایندگان باتجربه نباید مانع اظهارنظر نمایندگان تازه واردی که با شور، هیجان و احساس مسئولیت درخصوص موضوعات اظهارنظر می‌کنند، شوند. همچنین در کنار اینکه دولت با صبر و حوصله توضیحات و گزارش‌های کارشناسی را به مجلس ارائه می‌دهد، رویکرد رییس مجلس هم باید اقناعی باشد و با این رویکرد تلاش کند تا تعامل برقرار کند، رقم خوردن مجموعه این اتفاقات که عرض شد، منجر به حل شدن تقریبا ۷۰ الی ۸۰ درصد از اختلاف‌نظرها و سوال‌ها می‌شود و تنها ۲۰درصد باقی می‌ماند که این هم در همه مجالس آن هم در کشوری که اصل تفکیک قوا در آن وجود دارد، کاملا طبیعی است.

کوهکن در پایان با اشاره به این‌که دولت از اشتباه مصون نیست، تصریح کرد: اگرچه دولت معصوم و مصون از اشتباه نیست و مجلس هم باید نظارت کند و تذکر دهد اما نکته مهم این است که نباید عملکرد دولت را بر اساس سلیقه تحلیل کنیم، بلکه موضوعات باید براساس قانون و گزارشات مستدل و کارشناسی تحلیل شود، در چنین شرایطی وقتی قانون و اخلاق سرلوحه کار باشد، اصطکاک به حداقل می‌رسد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز