خبرگزاری کار ایران

محسن بهاروند:

مرزبانان ایرانی در حادثه غرق شدن مهاجران غیرقانونی نقشی نداشتند

asdasd
کد خبر : ۹۲۳۵۳۸

معاون حقوقی‌‌و‌ امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با اشاره به شرایط سخت مرزبانان ایرانی در دفاع از مرزهای شرقی کشور و مقابله با قاچاقچیان و تروریست‌ها، آنها را در موضوع حادثه هریررود بی‌تقصیر دانست.

به گزارش ایلنا، «محسن بهاروند» معاون حقوقی‌‌و‌ امور بین‌الملل وزارت امور خارجه در خصوص اتفاقات اخیر برای تعدادی از شهروندان افغان در رودخانه هریرود، گفت: به این منظور، هیئتی ایرانی به کابل سفر کرد و با مقامات این کشور مذاکراتی انجام داد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه مرزبانان ما جزو نیروهای بسیار منضبط و قانونمند هستند، افزود: مرزبانان کشورمان در شرایط سخت مقابل تروریسم، مواد مخدر و تردد غیر مجاز در مقایسه با برخی از همسایگان که شرایطشان را درک می‌کنیم، از کشور دفاع کرده‌اند.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزارت امور خارجه با بیان اینکه طرف افغانستانی به استناد مصاحبه‌هایی را که انجام دادند، مدعی دخالت نیروهای مرزبانی ایران در حادثه رودخانه هریررود شده‌اند، اظهار داشت: بر اساس گزارش‌ها، مرزبانی جمهوری اسلامی ایران، دخالتی در این زمینه نداشته است. در سال ۵۰۰ هزار نفر تردد غیر قانونی از سمت مرزهای شرقی به ایران دارند و مرزبانی ایران فقط آن‌ها را دستگیر و در نهایت آنان را اخراج می‌کند.

بهاروند با تاکید بر حفظ احترام و دوستی با کشور همسایه، یادآور شد: ایران مصاحبه و گزارشات طرف مقابل را بررسی و در صورت وجود نکات حقوقی به مراجع قانونی و ذی صلاح ارجاع خواهد داد.

وی در ادامه با اشاره به همکاری ایران و افغانستان با هدف جلوگیری از ترددهای غیرمجاز، ادامه داد: متأسفانه در روزهای اخیر نیز در استان یزد، مشکلاتی برای شهروندان افغان رخ داد و تا زمانی که با تردد غیرمجاز روبرو باشیم، تبعاتی نیز به همراه خواهد داشت.

معاون حقوقی و امور بین‌الملل وزیر امور خارجه، همچنین با اشاره به کمیسیون مشترک ایران و افغانستان که از سال ۱۳۱۵ تشکیل شده است، عنوان کرد: نشست این کمیسیون، هر سال و بنا به ضرورت باید تشکیل شود و هم اکنون نوبت طرف افغان است که تشکیل جلسه دهد؛ اما به دلیل شرایط داخلی آن کشور این نشست برگزار نشده است.

بهاروند همچنین خاطرنشان کرد: هم اکنون مکاتبات تشکیل جلسه این کمیسیون از طریق اداره حقوقی وزارت امور خارجه در دست اجراست و هم اکنون با طرف افغان پیگیر این موضوع هستیم.

وی با ابراز امیدواری نسبت به برگزاری هر چه زودتر این کمیسیون مشترک، تصریح کرد: اگر کابل آمادگی تشکیل این جلسه را نداشته باشد، جمهوری اسلامی ایران آمادگی دارد دوباره این جلسه را میزبانی کند که هر چه زودتر مسائل حل و فصل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز