خبرگزاری کار ایران

رئیس‌جمهور:

۲ داروی به دست آمده در مبارزه با کرونا مؤثر واقع شده است/ مردم در جریان باشند که اپیدمی طولانی خواهد بود/ امید به گرمای هوا در تضعیف ویروس واقعیت نداشت

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۷۸۲

رئیس‌جمهور از موثر واقع شدن ۲ داروی به دست آمده در مبارزه با کرونا خبر داد.

به  گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: امروز در جلسه مباحثی  مطرح و درباره‌شان تصمیم‌گیری شد.

رئیس ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان این‌که اقدامات خوبی در کشور برای مقابله با بیماری کووید ۱۹ صورت گرفته است، عنوان کرد: هزار و ۲۰۰ مرکز بهداشت در سراسر کشور برای انجام نمونه‌گیری بر اساس اعلام وزارت بهداشت در حال فعالیت هستند.

وی ادامه داد: ۱۷ هزار و ۵۰۰  خانه بهداشت در سراسر کشور آماده ارائه خدمات بهداشتی هستند، کارهای علمی و تحقیقی خوبی انجام شده است و در همین راستا هزار و ۹۹ بیمار برای ارائه پلاسما اعلام آمادگی کردند.

روحانی تاکید کرد:  در مقام  علمی و تحقیقی ما رتبه ۱۵ را در سطح جهان دارا هستیم و در جهان اسلام و منطقه رتبه اول را از آن خود کردیم و باید بگویم با بررسی‌های صورت گرفته، ۲ داروی به دست آمده بسیار مؤثر است و آماده استفاده می‌شود.

وی یادآور شد: زمانی مردم ایران در صف معالجه اروپا و آمریکا بودند اما امروز ایرانیان و غیرایرانیان برای معالجه به کشورمان می‌آیند. همانطور که امروز در بحث پیوند اعضا ما در جایگاه خوبی داریم.

رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: ما در زمینه بهداشت و درمان رتبه خوبی داریم در همین موضوع کووید ۱۹ شاهد بودیم در کنار مبارزه با بیماری، بیمارستان‌ها تجهیز شدند امروز هراز ICU  و ۴۰ سی تی اسکن به بخش بهداشت و درمان ما اضافه شده است.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در این جلسه، گفت: نکته مهم‌تری که در این جلسه در رابطه با ویروس کووید ۱۹ مورد بحث قرار گرفت و مردم باید در جریان باشند و به آن توجه کنند، این است که این اپیدمی طولانی خواهد بود و پایان روشن و مشخصی برای آن در اختیار نیست. یعنی تا زمانی که یک واکسن مورد تایید تهیه شود و در اختیار ما قرار گیرد، ممکن است مدت زمان طولانی را پیش رو داشته باشیم.

وی ادامه داد: بنابراین در ذهن مردم این باشد که ما امروز پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی را مراعات می‌کنیم و این تا یکماه دیگر تمام می‌شود، این تصور در شرایط فعلی باید حذف شود، ما نمی‌دانیم پایان این اپیدمی چه زمانی خواهد بود. بنابراین دستورالعمل‌های بهداشتی مانند شستن دست‌ها و یا استفاده از ماسک در اماکن عمومی مانند مترو و اتوبوس باید برای مدت طولانی مدنظر باشد، همچنین اجتماعات مردم مانند مراسم عزاداری یا عروسی یا دید و بازدید، برای مدتی باید این را کنار بگذاریم.

روحانی همچنین اظهار داشت: در این جلسه وزیر بهداشت از یک پیک در جایی گزارش داد که منشأ آن مراسم عروسی بود، یعنی در حالت عادی مشکلی وجود نداشت اما یک مراسم با حضور جمع زیادی از مردم موجب گسترش و پیک بیماری شد، خب این حوادث برای بهداشت و درمان، برای اقتصاد و حتی برای فرهنگ جامعه مشکل ایجاد می‌کند.

وی در ادامه بیان داشت: من خواهش می‌کنم مردم عزیز ما به این نکته توجه کنند که رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی برای آینده کوتاه تا یک هفته و یک ماه مدنظر نباشد و تا چندماه حداقل تا پایان سال باید رعایت شود.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود گفت: در روزهای اولیه یک امیدی در جامعه ایجاد شده بود که در بهار و تابستان با هوای گرم ویروس ضعیف می‌شود، خب ما دیدیم این امید درست نبود و هوا گرم شد ولی تاثیری نداشت، یا یک شایعه‌ای ایجاد شد که ویروس به مرور ضعیف می‌شود اما دیدیم که این هم امید کاذب و اشتباه بود لذا ما نمی‌توانیم به این امید‌های کاذب که مبنای علمی ندارد، تکیه کنیم.

وی در ادامه اظهار داشت: این باید مبنای کار دولت و فعالیت جامعه باشد که ما در این شرایط چاره‌ای نداریم، یعنی هیچ راه دومی در کشور نداریم، باید کارخانه‌ها باز باشد، باید رفت و آمد در حد مورد نیاز و ضرورت ادامه پیدا کند و در عین حال مقابله با ویروس هم ادامه پیدا کند. اینکه ضدانقلاب تبلیغ می‌کنند باید همه کارها تعطیل شود، چنین شرایطی نیست، همه باید کار و فعالیت کنیم و همه باید چارچوب را مورد عمل قرار دهیم. اینکه می‌بینیم مساجد باز شده و مردم می‌روند و به عبادات و فعالیت مذهبی خود می‌پردازند، خب این چه اشکال دارد که هم کار فرهنگی انجام بدهیم و هم پروتکل‌های بهداشتی را رعایت و تبلیغ کنیم.

روحانی بیان کرد: به نظر من دو سه اصل است که همه باید توجه کنند، ‌یکی نظافت شخصی است، دوم فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است و دیگر مثل سابق نیست که چهار خانواده برای بازدید به یکدیگر نزدیک شوند و سوم اینکه تجمع را فعلاً ‌کنار بگذاریم و استفاده از ماسک را باید به عنوان دستورالعمل قرار دهیم. اگر این اصول را مراعات کنیم، کار و کسب و فعالیت را می‌توانیم انجام دهیم.

وی افزود: ‌نکته سوم اینکه ما در فعالیت اجتماعی حتی‌الامکان باید از فضای مجازی استفاده کنیم و اولویت دوم فضای حقیقی باشد؛ اگر کار اداری، خرید و فروش و اقدامات مهم اقتصادی است حتی الامکان اینها در فضای مجازی صورت بگیرد. حوزه سلامت نیز امروز بیشترین فعالیت را در فضای مجازی انجام می‌دهد؛ این فضای مجازی می‌تواند به بخش سلامت ما به خوبی کمک کند.

رئیس دولت دوازدهم اضافه کرد: حتی در آموزش نیز فضای مجازی باید در اولویت باشد، بخشی از آموزش‌ها باید در فضای مجازی باشد و بخش ضروری نیز با رعایت پروتکل‌ها در فضای حقیقی باشد.

وی گفت: نکته دیگری که بسیار مهم است این است که باید با اضطراب مبارزه کنیم و شایعه درست نکنیم؛ ما یک سقف داریم و آن سقف باید همیشه به عنوان خط قرمز ما باشد. آن سقف توان کشور برای امور درمانی است، تخت و سی تی اسکن و پزشک و پرستار و آزمایشگاه این توان را شما به عنوان توان سلامت در جامعه در نظر بگیرید. اپیدمی همیشه باید زیر این توان باشد و به مرز نرسد که نگرانی درست کند؛ اگر در کشور ما در شهری توان سلامت ما ۱۰۰ بود و اپیدمی ما به ۹۵ رسید، باید نگران شد اما اگر توان ما ۱۰۰ است و بیمار ما ۵۰ است جای نگرانی ندارد و ما باید کارمان را انجام دهیم.

وی ادامه داد: ما طبق روال پیش می‌رویم بنابراین به هم ریختن جامعه، درست نیست. البته ما هر قدمی که برمی‌داریم باید مراعات کنیم اما نباید مردم را مضطرب کنیم و وسواس کنیم؛ یک عده از مردم ما دچار وسواس شده‌اند، اگر دچار وسواس شدیم آن نیز مشکل دیگری است.

روحانی با بیان اینکه دولت وظایفی که در این شرایط حساس دارد به خوبی دنبال خواهد کرد، گفت: اگر ما وظایف مهم دولت را چهار چیز در این شرایط بدانیم، یکی از آنها تامین بهداشت و درمان جامعه است، ما همه نیازمندی‌هایمان در داخل تولید می‌شود، دولت کوتاهی نکرده و انبارها و ذخایر را نگه داشته و انبارهای ما از وسایل مورد نیاز پر است. دولت همه روابط را مدنظر قرار داده است و به هر چه لازم بوده است، عمل کرده‌ایم.

وی افزود: وظیفه دوم دولت خدمات ضروری جامعه است، خدا را شکر در این سه ماهه ما یک روز قطعی برق نداشتیم و این خدمات ضروری به طور منظم و بدون وقفه در حال انجام است و یک روز تعطیل نشده است و همه سر کار بودند و دستورالعمل‎ها را رعایت می‌کردند.

رئیس‌جمهور گفت: شرایط ما نیز شرایط خوبی است؛ یعنی امسال ما ۹ سد بزرگ ملی افتتاح خواهیم کرد که ۳ سد تاکنون افتتاح شده است؛ ۱۸ نیروگاه برق افتتاح خواهیم کرد؛ طبق روال و بهتر از سال‌های گذشته در حال پیشرفت هستیم.

وی افزود: تأمین کالاهای ضروری نیز وظیفه سوم دولت است. امروز ما شرایط خوبی داریم، به طور مرتب شرایط ما شرایط بهتری خواهد شد و مردم هیچ نگرانی برای تأمین کالاهای اساسی نداشته باشند و چهارمین وظیفه دولت ارائه بسته‌های حمایتی است؛ ‌عده‌ای از مردم هستند که گرفتارند و در شرایط بسیار سخت هستند، دولت با بسته‌های معیشتی از این قشر حمایت کرده است و این فعالیت حمایتی ما ادامه خواهد یافت تا زمانی که کووید ۱۹ در مقابل ماست.

رییس‌جمهور بیان کرد: امروز در جلسه ما یک نکته‌ای وزارت بهداشت اعلام کرد که به نظر من مهم بود و آن این بود که فعالیت بهداشت و درمان از این هفته در فاز سوم رفته است و خود را نسبت به گروه‌های آسیب‌پذیر در جامعه متمرکز کرده است.

وی ادامه داد: تقریبا در جامعه در برابر کرونا همه یکسان نیستد، عده‌ای راحت‌تر می‌توانند با این بیماری مقابله کند اما عده‌ای یا بیماری زمینه‌ای دارند یا مسن هستند.

در جلسه امروز مصوب شد تا علاوه بر مناطق سفید از ابتدای تیر ماه در تمامی مناطق زرد نماز جمعه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی و توافق با ستاد اقامه نماز جمعه برگزار شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در این جلسه مصوب شد مهدهای کودک، کلاس‌های قرآن و آموزشگاه‌ها مانند آموزشگاه زبان نیز از ۲۴ خرداد با رعایت تمامی دستورالعمل‌ها فعالیت خود را آغاز کند.

روحانی افزود: همچنین بر اساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا تورهای مسافرتی داخلی هم از ۲۴ خرداد می‌توانند فعالیت خود را شروع کنند اما در زمینه انجام تورهای خارجی باید بررسی‌های لازم انجام شده و چارچوب‌ها در این راستا مشخص شود.

رئیس جمهور با بیان اینکه سینماها و کنسرت‌ها هم به شرط حضور ۵۰ درصد ظرفیت سالن‌ها و رعایت کامل پروتکل‌ها می‌توانند از ابتدای تیر ماه فعالیت خود را آغاز کنند، گفت: مراسمات در فضای باز آرامستان‌ها هم می‌تواند با توافق بخش‌های ذیربط بر چگونگی برگزاری و چارچوب‌ها آغاز شود.

روحانی افزود: مسائل دیگری از جمله مرخصی‌ زندانیان در تیر ماه، اردوهای راهیان نور و برگزاری برخی اجتماعات هم در این جلسه مطرح شد که بنا شد بررسی‌های بیشتری درباره آنها انجام شده و در آینده تصمیمات لازم در خصوص آنها اتخاذ و به مردم اعلام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز