خبرگزاری کار ایران

نماینده ایلام در گفت‌وگو با ایلنا:

فصل جدیدی در شکسته شدن هژمونی آمریکا گشوده شد/ آمریکا به دنبال بازی برد_باخت با ایران است/ به میز مذاکره‌ای که در آن عزت، اقتدار و احترام وجود ندارد، بازنمی‌گردیم

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۳۵۲

نماینده ایلام با اشاره به ارسال محموله نفتی به ونزوئلا، گفت: ایران با تقویت فاکتورهای بنیادی قدرت خود در عرصه منطقه‌ای و جهانی در حال تغییر گام به گام استراتژی سیاست خارجی خود از حالت تدافعی مصلحت محور به سمت سیاست تهاجمی اقتدار محور است.

«سارا فلاحی» نماینده ایلام در مجلس یازدهم در گفت‌و‌گو خبرنگار ایلنا درباره ارسال محموله‌های نفتی به ونزوئلا، علی‌رغم تهدیدهای آمریکا و تاثیر آن روی سیاست خارجی ایران، گفت: حرکت نفتکش‌های ایرانی کاملا قانونی و طبق قوانین بین‌المللی اتفاق افتاده است؛ اما با توجه به این‌که از یک طرف آمریکا ایران را در پازل امنیتی خود به عنوان دشمن درجه یک تعریف کرده و از طرف دیگر طبق تئوری جیمز مونروئه دولت‌های متخاصم و مخالف آمریکا حق عبور از اقیانوس اطلس را ندارند و عبور آن‌ها خط قرمز آمریکا محسوب می‌شود، لذا عبور نفتکش‌های ایرانی از اقیانوس اطلس و ورودشان به آب‌های ونزوئلا به عنوان یکی از کشورهای آمریکای لاتین که از دیرباز حیات خلوت آمریکا بوده، بسیار مهم و تئوری مونروئه را به چالش اساسی کشیده است.

وی درباره اینکه ایران با این اقدام  تلاش داشته توجه جامعه جهانی را به تحریم‌های غیرقانونی آمریکا جلب کند، با بیان اینکه فصل جدیدی در شکسته شدن هژمونی آمریکا در آمریکای لاتین گشوده شده است، خاطرنشان کرد: در واقع این حرکت اقتدار ایران را نشان می‌دهد، ایران با تقویت فاکتورهای بنیادی قدرت خود در عرصه منطقه‌ای و جهانی در حال تغییر گام به گام استراتژی سیاست خارجی خود از حالت تدافعی مصلحت محور به سمت سیاست تهاجمی اقتدار محور است.

فلاحی درباره علت فشارهای مضاعف آمریکا بر ایران افزود: ایران مذاکره با آمریکا را تجربه کرده و آمریکا با خروج از برجام عملا نشان داده که قابل اعتماد نیست. ایران نیز می‌داند آمریکا دنبال بازی برد_باخت است و برای منافع سایر واحدهای سیاسی احترام قائل نیست، بنابراین به میز مذاکره‌ای که در آن عزت، اقتدار و احترامی وجود ندارد، بازنمی‌گردد، به همین علت آمریکا چون می‌داند ایران به میز تمامیت‌خواهی آن‌ها در مذاکره بر نخواهد گشت قطعا دنبال تشدید و کامل شدن این فشارها در حوزه‌های مختلف برای فروپاشی مقاومت ایران است.

وی با بیان اینکه این فشارها در عرصه‌های مختلف آزمایش شده و ایران مقاومت کرده است، اظهار داشت: لذا آمریکا در تلاش است تا با تشدید این فشارها نارضایتی عمومی ایجاد کرده، نخبگان سیاسی داخلی را دچار اختلاف کند و نیز اقتصاد ایران را با چالش‌های بی‌بازگشت مواجه سازد.

نماینده مجلس یازدهم تصریح کرد: در چنین شرایطی مقاومت هوشمندانه، تلاش برای تعامل با سایر قدرت‌های جهانی، استفاده بهینه از دیپلماسی همسایگی، مدیریت صحیح مطالبات مردمی در درون، تلاش برای رفع تبعیض و ایجاد گفتمان عدالت محوری که مورد نظر رهبر انقلاب است، می‌تواند پایه‌های مقاومت ما را محکم‌تر بسازد.

وی مهم‌ترین اولویت مجلس یازدهم را اقتصاد و معیشت مردم دانست و تاکید کرد: در این راستا باید برخی از قوانین مزاحم و فاقد اولویت تصحیح شوند و از طرفی نیز نظارت‌ها عمیق‌تر، کارشناسی‌تر و شجاعانه‌تر باشد.

عضو فراکسیون گام دوم مجلس تلاش برای ارتقا جایگاه جهانی و منطقه‌ای ایران را یکی دیگر از اولویت‌های مجلس یازدهم بیان کرد و گفت: مجلس می‌تواند هم در تعاملات و هم در معادلات جهانی موثر واقع شود و همچنین می‌تواند در ریل‌گذاری یک سیاست خارجی هوشمندانه، شفاف و مقتدرانه تاثیر‌گذار باشد.

فلاحی در پایان دیگر اولویت‌ مجلس یازدهم را مدیریت آسیب‌های اجتماعی و تلاش برای تغییر صورت‌بندی غلط و هزینه‌افزای حاکم بر بدنه آموزش عالی و آموزش پرورش برشمرد و اظهار داشت: در این صورت‌بندی‌های غلط شان دانشگاهیان و فرهنگیان ما به شدت آسیب دیده است. مسائل زنان و خانواده نیز باید به یکی از مهم‌ترین اولویت‌های مجلس یازدهم تبدیل شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز