خبرگزاری کار ایران

روحانی:

امسال، سال سخت‌تری پیش رو داریم/ نباید بگذاریم در این شرایط برق قطع شود

asdasd
کد خبر : ۹۲۲۳۲۰

رئیس جمهور با اشاره به قیام ۱۵ خرداد گفت: ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود در واقع یک ایثار برای انقلاب بود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در آیین بهره برداری از طرح ملی وزارت نیرو با اشاره با قیام ۱۵ خرداد، گفت: در ۱۵ خرداد سال ۴۱ یک اتفاق  بزرگ رخ داد، عوامل شاه مرجع تقلید مردم و رهبر بزرگ نهضت اسلامی را بر خلاف مقررات دستگیر کردند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: تصمیم رژیم این بود برای امام حکم زندان طولانی ببرند، مردم وقتی این خبر را شنیدند، از صبح ۱۵ خرداد به میدان آمدند من خودم آن موقع قم بودم.

وی ادامه داد: با شنیدن خبر دستگیری امام مردم به خیابان آمدند آن هنگام ما به صحن رفتیم و منتظر بودیم که زنان قم با شمشیر وارد صحن شدند، شعارشان یا مرگ یا خمینی بود؛این بانوان شیرزن متعلق به منطقه جنوبی قم بودند، با دیدن این صحنه مردم همه باهم از صحن خارج شدند.

روحانی یادآور شد: با به خیابان آمدن بین نیروهای مسلح که از جاهای مختلف به قم آورده شده بودند، درگیری رخ داد که تعداد زیادی از مردم کشته شدند.

وی ادامه داد: در سراسر ایران مانند قم مغازهها بسته شد و مردم در سراسر کشور به میدان آمدند، عده زیادی دستگیر شدند. حادثه ۱۵ خرداد یک حادثه معمولی نبود،  شاید کسی فکر نمی‌کرد به خاطر دستگیری امام مردم به میدان بیایند. آن روز بسیاری از علما دستگیر شدند.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ۱۵ خرداد به معنای ایثار برای انقلاب اسلامی است و همانطور که نزدیکان شاه در خاطرات‌شان بیان کردند اگر تا بعد از ظهر ادامه پیدا می‌کرد شاه آماده فرار بود.

وی در بخش دیگر از سخنانش با اشاره به شعار سال گفت: امسال سال جهش تولید است ، اما با توجه به شیوع کرونا با مشکل مواجه شدیم. باید توجه داشته باشیم که همه کسب و کارها کامل شروع به کار نکردند.

روحانی ادامه داد: امروز سالن‌های اجتماعی، مدارس و دانشگاه‌های ما به طور کامل فعال نیست، هنوز اماکن متبرکه صد در صد باز نیست و ما با مشکلاتی در بخش فرهنگ و اقتصاد رو به رو هستیم که باید معضلاتش را حل کنیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه با مشکلات فراوانی در بخش فرهنگ و اقتصاد مواجه هستیم، اما مردم دست ما را گرفتند و به ما کمک کردند اظهارداشت: موضوع آب و برق همیشه برای ما یکی از مسائل خیلی مهم است؛ مخصوصاً در شرایط کرونا و در شرایطی که اگر خدای ناکرده برق یک شهرستان قطع شود بیمارستان و همه افرادی که در بیمارستان بستری هستند دچار مشکل می‌شوند.

وی ادامه داد: امسال سال سخت‌تری پیش رو داریم و نباید بگذاریم که برق قطع شود. افرادی که در تابستان قرنطینه و یا درخانه هستند به برق نیاز دارند. همچنین بیش از سال‌های دیگر آب مورد نیاز است و این بنا بر دستورالعمل‌های بهداشتی است که تاکید می‌کند مردم چندین بار دستشان را بشویند. بنابراین امسال در زمینه آب و برق شرایط پیچیده‌ای داریم و  این افتتاح‌ها برای همه مردم ما خوشحالکننده است.

روحانی با بیان اینکه در پایان امسال ۱۸ واحد نیروگاهی افتتاح خواهد شد که برای مردم دلگرم کننده است، گفت: امروز هم یک واحد نیروگاهی در عسلویه افتتاح شد که ۲ هزار و ۲۴۰ میلیارد تومان هزینه ساخت آن و با ظرفیتی معادل ۱۶۰ مگاوات است.

وی با اشاره به مصرف بهینه آب خاطرنشان کرد: باید اقداماتی انجام دهیم که بتوانیم استفاده از برق و آب را بهینه کنیم. ۹ سد را تا پایان سال افتتاح خواهیم کرد؛ همچنین افتتاح امروز سومین سدی بود که در سال ۹۹ افتتاح شد. ۶ سد دیگر داریم که افتتاح می‌شود و نیز ۹ سد دیگر آبگیری خواهد شد. اما در عین حال در مصرف آب و برق نیازمند کمک مردم هستیم. مصرف آب را می‌توانیم کاهش دهیم و مردم باید مدیریت کنند.

 روحانی با اشاره به توصیه‌ها در مورد استفاده از کولرهای آبی و گازی اظهار داشت: اگر کولر آبی را روی سرعت کم و کولر گازی را در درجه  درست قرا بدهیم، می‌توانیم مصرف برق را مدیریت کنیم.

رئیس دولت افزود: امروزم رابطه بسیار خوبی با همسایگانمان داریم و زمانی که آنها نیاز دارند به آنها برق صادر می کنیم وقتی ما نیاز داریم آنها به ما صادر می‌کنند، ارتباط با همسایگان محدود به سیاست نیست بلکه در زمینه‌های اقتصادی، علمی و فناوری نیز انجام می‌گیرد. هیچ رابطه‌ای در سیاست خارجی مانند رابطه ما با همسایگان ما نیست.

وی اضافه کرد: ما ۱۵ همسایه داریم که باید ارتباط بسیار خوبی با آنها داشته باشیم که به معنای ثبات و امنیت ملی کشور ما است. از ۱۵ همسایه با ۱۳ همسایه رابطه بسیار خوب داریم با برخی از آنها رابطه بسیار نزدیک و حتی صمیمانه و دوستانه است؛ فقط دو کشور در جنوب ایران هستند که از مردم ایران فاصله گرفته‌اند که البته ما آغازگر این فاصله نبوده و آنها بودند.

روحانی با بیان اینکه همیشه می‌خواهیم با همسایگان رابطه خوبی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: یکی از مسائل در ارتباط با همسایگان مسئله آب و برق است که در زمینه آب به طور طبیعی با برخی کشورهای همسایه داد و ستد داریم و هر کدام که نیازمند باشیم دیگری تامین می‌کند. از سویی برخی از سرچشمه‌های آب در آن کشورها و برخی در ایران است باید بتوانیم درچارچوب مقررات هماهنگی ارتباط‌هایی در این زمینه فراهم کنیم  که البته در زمینه برق و گاز هم چنین شرایطی داریم.

 وی با بیان اینکه در زمینه برق هم در داخل نیازمندی‌های ما بسیار مهم بوده و هم خارج از کشور برای ما بسیار مهم است، بیان کرد: ارتباطاتی که باید با کشورهای خارجی برقرار کنیم، مهم است بنابراین درخواست ما از مردم ایران این است که امسال به خاطر بیماری کویید 19،  تحریم و دیگر مسائل باید بیشتر دست در دست یکدیگر داده و کنار یکدیگر به هم یاری برسانیم تا به نقطه مطلوب برسیم.

وی با تشکر از مقام معظم رهبری به واسطه نامگذاری امسال به عنوان سال «جهش تولید» ابراز داشت:  در شرایطی که ما نمی‌توانیم زیاد سفر انجام دهیم، افتتاح‌ها را از طریق ویدئوکنفرانس و به صورت مجازی انجام می‌دهیم، دلیلش این است که مردم کاملا مطمئن باشند علی‌رغم سختی‌ها، دولت با همه توانش به اقتصاد و مسائل زیربنایی توجه دارد و تا جایی که امکان داشته باشد افتتاح‌ها را انجام می‌دهیم البته در سایر روزها افتتاح‌هایی نیز توسط مسئولان انجام می‌شود همچنین بخش‌های عمومی غیردولتی نیز در حال فعالیت هستند؛ امیدوارم هر روز تولید، جهش تولید و افتتاح باشد.

وی با تاکید بر اینکه مردم به تبلیغات بیگانگانی که هر روز کم آبروتر و بی‌آبروتر می.شوند، توجه نکنند، افزود: این افتتاح‌ها یک پاسخ قاطع به آمریکا و اسرائیل، این دو جنایتکاری که در طول تاریخ علیه ملت ما تلاش کرده‌اند و در تبلیغات همیشه علیه نشاط مردم ما تلاش می‌کنند، است. 

روحانی با اشاره به اتفاقات اخیر در ایالات متحده، اضافه کرد: یکی از بدترین روزهای تاریخ سیاسی، اجتماعی آمریکا را شاهد هستیم و می‌بینیم که ظلم بزرگی به سیاه پوستان، به کسانی که از کشورهای دیگر به آمریکا مهاجرت کرده‌اند و همچنین به مردمی که از نظر سیاسی کاخ سفید را مردود می‌دانند، می‌شود.

وی ادامه داد: ماجرای «جرج فلوید» یک ماجرای جهانی شد، رابطه مردم با یکدیگر داستان عجیبی است به طوریکه وقتی یک مظلوم در جهان کشته می‌شود، همه جهان به حرکت در می‌آید. برای ما هیچ فرقی نمی‌کند که این فرد مسلمان، مسیحی، آمریکایی یا غیرآمریکایی است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این شرایط نشان می‌دهد، هنوز تا رسیدن به آن تمدن جهانی که مد نظر انبیا و پیامبر اسلام بوده فاصله داریم، تصریح کرد: اظهار همدردی می‌کنیم نسبت به همه مردم آمریکا که امروز در خیابان‌ها هستند و تظاهرات می‌کنند و به شدت محکوم می‌کنیم جنایاتی که در آمریکا انجام می‌شود.

وی با اشاره به در دست گرفتن کتاب مقدس توسط رئیس‌جمهور آمریکا، گفت: کاخ سفید فرمان این جنایت‌ها را صادر می‌کند در حالی که کتاب آسمانی، کتاب مقدس را در دست دارد؛ کتابی که همه مردم را به صلح آرامش و انسانیت دعوت می‌کنند. این کتابی نیست که فرمان قتل بیگناهان را صادر کند. شرم‌آور است که رئیس‌جمهوری که می‌خواهد علیه ملت خودش اقدام کند، دست به کتاب آسمانی ببرد و انجیل را بلند کند و این باعث خشم همه ادیان ابراهیمی است؛ چرا که کتاب مقدس برای ما هم مقدس است و ما نیز به آن احترام می‌گذاریم. امروز می‌بینیم که مردم با خشم و نفرت به کاخ سفید نگاه می‌کنند.

روحانی در پایان خاطر‌نشان کرد: می‌بینیم که مردم ایران با همه توانشان در صحنه هستند و به همه اهدافی که مدنظر ماست و به آن تحولی که مد نظر امام بود و مقام معظم رهبری به آن اندیشه تحول امام اشاره کردند باید برسیم و شاهد ادامه این تحول در مسیر انقلاب به دست مردم بزرگوار ایران خواهیم بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز