خبرگزاری کار ایران

موسوی در نشست خبری:

سرکوب صدای رنگین پوستان آمریکا، مایه تاسف جهانیان است/ نهادهای حقوق بشری فکری به حال وضعیت وخیم حقوق بشر در آمریکا کنند

asdasd
کد خبر : ۹۲۱۱۳۵

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ایران در نشست خبری خود به اتفاقات اخیر در حوزه سیاست خارجه ایران و آمریکا پاسخ داد.

به گزارش ایلنا، سید عباس موسوی در نشست خبری خود با اصحاب رسانه، در پیامی به زبان انگلیسی خطاب به مردم آمریکا، گفت: دنیا صدای مظلومیت شما را شنیده و کنار شما ایستاده است.

وی تصریح کرد: رژیم آمریکا خشونت و قلدری را همزمان در داخل و خارج از ایالات متحده دنبال می کند. از صحنه های خشونت باری که این روزها پلیس آمریکا در پیش انظار مردم جهان خلق می کند و بی محابا و با حداکثر خشونت مردمی را که بصورت مسالمت آمیز خواستار احترام و توقف خشونت هستند سرکوب می کند، بسیار متاسف هستیم.
موسوی خطاب به دولت و پلیس آمریکا، گفت: خشونت ها علیه مردم خود را متوقف کنید و بگذارید آنها نفس بکشند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن تبریک به مناسبت آغاز به کار مجلس جدید به منتخبان و رئیس جدید مجلس، گفت: از خدمات ریاست مجلس سابق و نمایندگان دوره دهم نیز که تلاش‌های زیادی در حوزه دیپلماسی پارلمانی انجام دادند، تشکر می‌کنم.
وی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در وزارت امور خارجه اظهار دداشت: در حوزه کنسولی با تلاش‌های صورت گرفته بخشنامه «عدم محرومیت خدمات کنسولی» که قدم بزرگی در راستای تکریم ایرانیان فارغ از هر گرایش و اعتقادی هست ابلاغ شد. این بخشنامه یعنی جمهوری اسلامی به همه اتباع خود دید مثبت دارد و آماده خدمت به آنهاست. این گام که با همکاری وزارت خارجه و قوه قضائیه صورت گرفت، نویدبخش سیاست جدید است و تاکید بر سیاست قبلی که همواره ایرانیان از اولویت بالایی برای جمهوری اسلامی برخوردارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: اجرایی شدن قانون تابعیت از طریق مادر ایرانی هم نهایی شد و دغدغه مهمی بود که باید صورت می‌گرفت و به ثمر می‌نشست. امیدواریم بانوان ایرانی هرجای دنیا که هستند خوب و خوش و سلامت باشند و فرزندان آنها تابع ایران و وطن مادری‌شان باشند.

وی با اشاره به سفر هیئت ایرانی به افغانستان تصریح کرد: آقای بهاروند سفری به افغانستان داشتند و با سوء تفاهمی که اخیرا پیش آمد، جا داشت هیئتی در سطح بالا به افغانستان اعزام کنیم و آنجا مباحثی مطرح و سوءتفاهم ها حل شود.
موسوی ادامه داد: این هیئت با مقامات سیاسی افغانستان دیدار داشت و به توافقاتی دست یافت و قرار شد اگر سوءتفاهم و مدرکی وجود دارد برای ما بفرستند تا جمهوری اسلامی بررسی کند ولی آنچه مسلم است این است که این اتفاق ناگوار  در خاک ایران اتفاق نیفتاده است و نیروهای ایرانی دخالتی در آن نداشتند.
 
وی درباره  ادعای مشاور امنیت ملی کاخ سفید مبنی بر دخالت ایران و روسیه در امور داخلی آمریکا، گفت: کافر همه را به کیش خود پندارد. آن کشوری که علیه منافع سایر کشورها و در امور داخلی آنها دخالت می‌کند و ابایی از بیان آن ندارد، دولت آمریکاست، اینگونه فرافکنی‌ها از شخصی چون ترامپ بعید نیست، وی در اداره کشور و اقتصاد آمریکا شکست خورده است.
سخنگوی  وزارت امور خارجه ایران تصریح کرد: ترامپ در کنترل بیماری کرونا، شکست خورده و همینطور دولتی را به جا گذاشته که به شدت اهل تبعیض نژادی است.  اتفاقاتی که در شهرهای مختلف آمریکا رخ داده، نتیجه سال‌ها سرکوب و خفه کردن صداهای مردم است که الان از خفه کردن صداها به خفه کردن اتباع آمریکا تبدیل شده و طبیعی است جان این مردم به لب بیاید و اعتراض کنند.

وی درباره بازگشت آقای سیروس عسگری به کشور اظهار داشت:  موضوع آقای عسگری تمام شده است، وی تا دو سه روز آینده به کشور بازمی‌گردد، امیدواریم تبادل زندانیان ایرانی با آمریکا ادامه داشته باشد.
موسوی با بیان اینکه  ستاد ویژه ای که یک کمیته حقوقی دارد، پیگیر موضوع ترور و شهادت سردار سلیمانی، در همکاری نزدیک با دولت عراق است، ادامه داد: با نهادهای داخلی از جمله قوه قضائیه در حال همکاری برای پیگیری موضوع ترور سردار سلیمانی هستیم و این موضوع در دستور کار وزارت خارجه تا حصول نتیجه و محاکمه عاملان ادامه می‌یابد.
وی گفت: امیدواریم روند تعاملات و همکاری‌ها با مجلس ادامه یابد، همکاری وزارت خارجه در سطوح مختلف چه از طریق وزیر خارجه و چه معاونان با نمایندگان مجلس ادامه خواهد یافت و حتما در تعامل و مشورت نزدیک با مجلس و هم در خدمت منافع ملی کشور خواهیم بود.
 
سخنگوی وزارت خارجه درباره اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا گفت: آنچه از دید ایران اتفاق افتاده یک تجارت مشروع و ساده بین‌المللی بوده و حق ایران و ونزوئلاست که از آزادی تجارت برخوردار باشند.
آقای موسوی در نشست خبری افزود : آمریکایی‌ها از آنجا که به قلدری عادت کرده اند این موضوع را برنتابیدند و این برای ایران و ونزوئلا اهمیت نداشت. ایران تحت هیچ تحریمی نیست و آنچه آمریکا انجام می‌دهد غیرقانونی و یکجانبه است که دولت های دیگر ملزم به رعایت آن نیستند.
وی با بیان اینکه ما یک تجارت قانونی انجام دادیم گفت: این تجارت نشان داد ایران حق طبیعی خود می‌داند که از منافع خود حتی در دوردست‌ها دفاع کند و این را با شدت و قوت ادامه خواهد داد.
اقای موسوی همچنین درباره روابط وزارت خارجه و مجلس نیز خاطرنشان کرد: روابط ما با مجلس در چارچوب روابط بین قوا تعریف می‌شود. قوای سه گانه مستقل هستند و در عین استقلال از تعامل بالایی برخوردارند.
 
وی افزود: آنچه برای وزارت خارجه و دولت مهم است هم افزایی و همکاری همه قوا و نهادها برای پیشبرد منافع ملی کشور است. قوه مقننه و مجلس وظایفی برعهده دارد و تکالیفی برعهده آنهاست که در چارچوب قانون اساسی، دولت و وزارت خارجه به آن تکالیف عمل خواهند کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی با اشاره به اینکه نظرات مجلس را می‌شنویم ادامه داد: هر جا تبدیل به قانون شده باشد به عنوان وظیفه اجرا می‌کنیم. آنچه درباره روابط خارجی گفته می‌شود سیاست‌های کلی نظام است که در جاهای مختلف بررسی و تدوین می‌شود که اگر به تایید شورای عالی امنیت ملی و مقام معظم رهبری برسد آن سیاست‌ها اجرا می‌شود.
 
وی تصریح کرد: الان نمی‌شود راجع به سوگیری و جهت گیری مجلس قضاوت کرد. ما تابع قانون و مقررات هستیم و امیدواریم با همکاری همدیگر این تعامل در راستای پیشبرد اهداف و منافع ملی کشور ادامه یابد .
موسوی درباره عدم تمدید معافیت‌های مربوط به همکاری‌های هسته‌ای بین‌المللی با ایران از سوی آمریکا گفت: برنامه هسته‌ای ما به طور کامل و با قوت ادامه یافته است و خللی احساس نمی‌کنیم ولی در حال ارزیابی آثار فنی این موضوع هستیم که اگر اثری بر برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران بگذارد طبیعتا با واکنش جدی‌تر ما مواجه خواهد شد.
 
سخنگوی وزارت خارجه ادامه داد :این تحریم‌ها علیه کشورهایی است که این همکاری را با ما داشتند و انتظار داریم آن کشورها نسبت به قلدری جدید آمریکا واکنش لازم و مقتضی داشته باشند.

موسوی درباره ارسال محوله جدید پزشکی از کره جنوبی به ایران به ارزش ۵۰۰ هزار دلار عنوان کرد: خیلی زحمت کشیدند! ما حدود دو سال با کره‌ای‌ها مذاکره کردیم. اما از آنجایی که آنها به حرف آمریکایی‌ها گوش می‌دهند، منتظر پاسخ آمریکا بودند. هفت میلیارد دلار پول ایران در کره است که باید به کشور ما عودت داده می‌شد اما آنها در این زمینه هم غفلت و هم تعلل داشتند.  

وی افزود: ما تاکید می‌کردیم استناد به تحریم‌ها توسط کره جنوبی نادرست است زیرا ایران تحت هیچ تحریمی نیست و تحریم‌های آمریکا نمی‌تواند مورد استناد آنها باشد. اقدام جدید کره، گام کوچک اما با تاخیر فراوان است و لازم است آنها فکر بیشتری کنند تا روابط دیرینه دو کشور که در مقاطعی زبانزد بوده است را بیش از این مخدوش نکنند.

وی درباره تشکیل سفارت مجازی فلسطین توسط وزارت امور خارجه گفت: این قانون جدیدی است که تصویب شده که حتما اجرایی خواهیم کرد. هفته پیش اولین جلسه در این باره برگزار شد و ابعاد سیاسی و حقوقی این مسئله بررسی شد.  

موسوی اضافه کرد: این کار حتما ادامه می‌یابد و مخاطب ما مردم فلسطین با همه گرایش‌ها هستند. ما ارتباطات خوبی با مردم و گروه‌های فلسطینی داشتیم و از این طریق هم ارتباطات ما با مردم فلسطین در همه زمینه‌ها ادامه یافته و تقویت خواهد شد.

وی درباره جزییات سفر معاون حقوقی وزارت امور خارجه به کابل اظهار داشت: هیاتی بلندپایه از ایران شامل معاون حقوقی و دستیار وزیر خارجه به کابل رفته بودند. طیف مختلفی از موضوعات در دیدارها مطرح شد هرچند موضوع مرزی، بحث اصلی این سفر و گفت‌وگوها بود اما درخصوص دولت جدید افغانستان، روابط تجاری و اقتصادی دو کشور، روند صلح در افغانستان که استارت آن در دولت جدید کلید خواهد خورد، بحث شد.  

این دیپلمات ایرانی با تاکید بر اینکه برای ایران، یک صلح عادلانه و فراگیر در افغانستان مهم است، تصریح کرد: کمیسیون مشترک دو کشور که در سال‌های اخیر مسکوت مانده بود، در دولت جدید مجددا فعال خواهد شد.

موسوی درباره گفت‌وگوها درباره مسئله مرزی هم خاطرنشان کرد: طرف افغانستانی اسنادی در مورد مسئله مرزی ارائه داد که گفته‌ایم آن را بررسی خواهیم کرد که نتیجه را هم به طرف افغانستانی و هم مردم دو کشور ارائه خواهیم داد.

وی اظهارات سفیر ایران در روسیه درباره گفت‌وگوهای تهران با مسکو برای خرید تسلیحات اظهار کرد:: ایران به عنوان کشور مستقل حق هر گونه معامله از جمله معاملات تسلیحاتی چه در خرید و چه در فروش را دارد. البته ایران از جمله کشورهای تولیدکننده جنگ‌افرازهای مختلف است. تضییقاتی در گذشته ایجاد کرده بودند که امیدواریم آنها برداشته شود و ما در چهارچوب تجارت آزاد با کشورهایی که تشخیص دهیم این تجارت برای خرید و فروش خواهیم داشت. فرق نمی‌کند روسیه و چین یا کشورهای همسایه و دوردست باشند بلکه براساس هنجارهای بازار عمل می‌کنیم و هیچ محدودیتی نخواهیم داشت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره ادعای کشته شدن دو کشاورز اشنویه‌ای به خاطر تجاوز دو هوایپمایی ترکیه‌ای به مرز ایران بیان کرد: ادعایی شده بود که دو شهروند ایرانی در خاک عراق توسط پهپاد ترکیه‌ای جان‌شان را از دست داده‌اند. ما گزارش‌های غیررسمی در این رابطه دریافت کردیم و بررسی‌ها در مورد نحوه جان‌باختگان این افراد ادامه دارد.  

وی افزود: این افراد ایرانی بودند، در کشور دیگری کشته شدند و ادعا شده توسط کشور ثالثی کشته شدند. این مسئله به پیچیدگی موضوع می‌افزاید ولی در عین حال، پیگیری‌های وزارت امور خارجه هم از طریق دولت عراق و هم دولت ترکیه ادامه یافته است. پس از جمع‌بندی این مسئله، گزارش نهایی را اعلام خواهیم کرد.  

موسوی در پاسخ به سوالی در مورد فعالیت‌های بیولوژیکی آمریکا در گرجستان یادآور شد: ایران نسبت به هر اقدامی که سلامت بشر را به خطر بیندازد و برخی ممکن است منجر به سلاح‌های بیولوژیکی شود محکوم کرده است به ویژه در کشورهایی که اجازه دادند این آزمایشگاه‌ها در آن کشور ایجاد شود.

وی ادامه داد: از موضوع گرجستان اطلاع ندارم، ولی این موارد باید تحت نظارت و بازرسی سازمان‌های بهداشتی جهانی باشد اما رها کردن آمریکایی‌ها در سرزمین‌ها و کشورهای مختلف دنیا و اجازه دادن برای اینکه از خاک آنها برای اقدامات آزمایشگاهی خاص استفاده کنند و ممکن است منجر به اتفاقات تروریستی و بیولوژیکی باشد، مخل نظم و امنیت بین‌المللی بوده و از سوی ایران محکوم است.

موسوی درباره دعوت از روحانی برای سفر به بوسنی عنوان کرد: مطمئن نیستم با توجه به کرونا این سفر انجام شود ولی اگر شرایط مناسب باشد ایران در عالی‌ترین سطح شرکت خواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز