خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هئیت دولت:

فداکاری‌های مردم باعث تداوم انقلاب شد

asdasd
کد خبر : ۹۲۰۸۵۵

رئیس جمهور در جلسه هئیت دولت با اشاره به رحلت امام و واقعه ۱۵ خرداد، گفت: فداکاری بسیاری از مردم که در دهه‌های اخیر در کشور رخ داد که باعث حفظ انقلاب و راه آن و همچنین حیات امام عزیز و باعث ادامه رهبری ایشان شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسن روحانی رئیس‌جمهور ایران در جلسه هئیت دولت عصر روز یکشنبه ۱۱ خردادماه ۹۹ با اشاره به سالروز ۱۴ خرداد و رحلت امام خمینی(ره) گفت: رهبری انقلاب و نظام در طول ۱۰ سال تدبیر و معماری دقیق امام را برای پیشبرد نهضت و نظام جمهوری اسلامی ایران مشاهده می‌کنیم، البته اقدامات بسیار مهمی امام در سال آخر زندگیشان انجام دادند و در برخی موارد در سال آخر هم این تعبیر را داشتند که «امیدوارم خداوند ما را بپذیرد»، گویی تاکید و نگاه خود ایشان بر این بود که ماه‌های پایان زندگی‌شان است.

وی با اشاره به اهمیت پایان جنگ و قطعنامه ۵۹۸، گفت: بسیار حائز اهمیت بود که دفاع هشت ساله چگونه پایان بپذیرد که در سال پایانی عمر امام انجام شد و مسائل مهم سیاست خارجی از اینکه راه حج دوباره باید گشوده شود تا پیام معروف ایشان به گورباچف مربوط به سال آخر زندگی امام بود.

رئیس‌جمهور ادامه داد: چند مسئله مهم در پایان ماه‌های پایانی زندگی امام وجود داشت که فوق‌العاده حائز اهمیت بود، مسئله اول مسیر رهبری در ماه‌های آینده بعد از حیات امام بود که طبق قانون اساسی پیش از متمم شرط مرجعیت برای کسی که می‌خواهد رهبر نظام انقلاب اسلامی باشد مهم بود و امام این مسئله را حل کرد و با نامه صریحی که نوشت شرط مرجعیت را برداشت.

وی ادامه داد: مسئله مهم دیگری که در روزهای پایانی زندگی امام مطرح شد، اصلاح قانون اساسی بود، ایشان در اوایل سال ۱۳۶۸ قانون اساسی و اصلاح مواردی در آن را مشخص کردند و افرادی را که بنا بود این اصلاحات  را انجام دهند نیز معین کردند.

رئیس شورای عالی امنیت کشور با بیان اینکه امام تاکید داشتند که اصلاح قانون اساسی باید به رای مردم گذاشته شود، اضافه کرد:  بنابراین می‌بینیم که در سال پایانی زندگی امام مسائل بسیار مهمی به دست ایشان حل شد که اگر اینگونه اقدامات در ماه‌های پایانی امام انجام نمی‌شد شاید با مشکلاتی پس از وفات ایشان مواجه می‌شدیم.

وی با اشاره به رحلت امام گفت: یکی از روزهای پر غم و اندوه برای ملت ما روز ۱۳ خرداد سال ۶۸ بود که در ساعت ۱۰ و ۲۰ دقیقه شب امام از جهان وداع کردند و روز ۱۴ خرداد وفات و رحلت ایشان اعلام شد؛ مردم وفاداری خودشان را از آغاز تا پایان نشان دادند که نمونه آن عزاداری مردم و تشییع جنازه تاریخی ایشان بود و هنوز پس از ۳۱ سال مردم عشق و علاقه و پیروی از راه او را مدنظر خودشان قرار داده‌اند.

روحانی با بیان اینکه امام در سراسر زندگی و در سخت‌ترین روزها برای مردم و کشور توکل به خداوند و اعتماد به نفس و روحیه اعتماد ملی را در همه جا مشاهده حفظ می‌کرد، اظهار داشت: از همان قبل و پس از پیروزی انقلاب که کشور با آن همه مشکلات مواجه بود این روحیه حفظ شد. ۱۵ خرداد را هم پیش رو داریم که آن هم به واسطه حمایت مردم از امام و راه او بود.

وی افزود: فداکاری بسیاری از مردم که در دهه‌های اخیر در کشور رخ داد که باعث حفظ انقلاب و راه آن و همچنین حیات معنوی امام عزیز و باعث ادامه رهبری ایشان شد.

رییس‌جمهور در ادامه با اشاره سرعت قابل توجه مجلس خبرگان در انتخاب جانشین امام(ره)، ابراز داشت: آن تصویر مجلس خبرگان که در روز ۱۴ خرداد و در سریع‌ترین زمان ممکن با اشارات و رهنمودهای امام تصمیم خود را گرفت و خلف صالح و جانشینی را برای امام تعیین کرد، دارای اهمیت زیادی بود. چرا که این انتخاب طی کمتر از ۲۴ ساعت از رحلت امام(ره) انجام شد و خواب دشمنان را که پیش‌بینی کرده بودند بعد از رحلت امام(ره) دیگر در این کشور خبری از وحدت و امنیت نخواهد بود و حتی پیش‌بینی کردند که تا هفته‌ها قادر به انتخاب رهبر نخواهیم بود، نقش بر آب شد و با عنایت پروردگار متعال در همان روز ۱۴ خرداد رهبری انتخاب شد و اکنون نیز می‌بینید که در سایه همین رهبری در برابر همه تهدیدها و تحریم‌ها در حال مقاومت و ایستادگی هستیم.

وی در ادامه بیان داشت: نکته دیگر این است که ما در مقابله با کرونا از ۱۰۰ روز گذشتیم، مردم ما می‌بینند که کشورهایی که از لحاظ صنعتی و تکنولوژی و اقتصادی پیشرفته‌تر از ما هستند، در این مدت با چه مشکلاتی مواجه شدند و از منظر عملکرد ما با سایر کشورها قابل مقایسه است، به حمدالله بعد از صد روز مقابله و ایستادگی در برابر این ویروس خطرناک که کادر درمانی ما انجام داد و ملت ما هم به صحنه آمد و ایستادگی و همکاری کردند، امروز شرایط مناسبی را مشاهده می‌کنیم و حتی به نظر من شرایط ما شکننده هم نیست و اگر مردم ما همینطور که تاکنون همکاری داشتند، باز هم حمایت کنند و باتوجه به اینکه کادر درمان ما در صحنه است در ادامه مشکلی نخواهیم داشت و حتی مشکلاتی که امروز در ورزش شهرستان‌ها وجود دارد هم با حمایت مردم از آن عبور خواهیم کرد.

روحانی در ادامه سخنان خود ابراز داشت: مقایسه آمارها از نظر تعداد بستری‌ها و تعداد مبتلایان نشان‌دهنده این است که ملت ما آمار بسیار خوبی داشتند و ان‌شاءالله در آینده هم خواهیم دید که روز به روز آمار بهتری خواهیم داشت، در این مدت ۱۰۰ روز مشاهده کردیم که در برخی روزها نرخ بازتولید کرونا بالای ۲ بود اما اکنون این عدد کمتر از ۱ است و این به معنی یک نوع اطمینان بخشی است که در کشور به وجود آمده است و ان‌شاءالله ادامه پیدا خواهد کرد.

وی با اشاره به مشکلات اقتصادی حاصل از شیوع کرونا در سطح جهان، تصریح کرد: همه جهان در طول این ۱۰۰ روز با پیچیدگی‌های فراوانی برای اداره اقتصاد خود مواجه بودند اما در کشور ما بخش‌های مختلف صنعتی و اقتصادی اعم از دولتی و خصوصی همه در کنار هم تلاش زیادی داشتند و با توجه به گزارشی که مسئولان دادند، ذخایر کالاهای اساسی ما حتی از هفته‌های قبل شرایط بهتری دارد، همچنین در بخش کشاورزی با توجه به اطلاعات و گزارش‌ها گندم مورد نیاز دولت با تولید داخل تامین خواهد شد، از سوی دیگر در زمینه دانه‌های رغنی، نیشکر و چغندرقند پیش‌بینی‌ها از وضعیت کشاورزی ما شرایط مناسبی در طول سال جاری است و در این سال سختی که کشور‌های مختلف جهان در آن با مشکلات مواجه هستند، امیدواریم با فعالیت و به صحنه آمدن بخش‌های دیگر شاهد یک حرکت خوب اقتصادی در کشور باشیم.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به انجام پروژه‌های عمرانی در سال جاری اشاره و خاطرنشان کرد: ما به مردم وعده داده بودیم که از بانک مرکزی استقراض نکنیم و بودجه کشور را از طریق فروش سهام مورد نظر یا انتشار اوراق خزانه که امروز ۱۰ هزار میلیارد تومان اوراق خزانه منتشر شد، تامین کنیم. این به آن معناست که پیش‌بینی دولت برای مدیریت اقتصاد و کشور محقق شده و خواهد شد.

وی ادامه داد: دولت امسال ۳۱ هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی اختصاص داده است که با این مبلغ ۳ هزار طرح و پروژه تا پایان سال به اتمام خواهد رسید که ما هر هفته شاهد بهره‌برداری و افتتاح این طرح‌ها و پروژه‌ها هستیم و این به معنای آن است که همه بخش‌ها برای تامین نیازمندی‌ها و برنامه‌ها از پیش تعیین شده موفق هستند. ما تا امسال حدود ۱۷۰ هزار میلیارد تومان در صنعت و معدن و ۶۵ هزار میلیارد تومان در راه و شهرسازی بهره‌برداری و افتتاح خواهیم داشت و این نشان می‌دهد که مردم ما کاملاً باید از اداره کشور دلگرم و مطمئن باشند.

روحانی همچنین با اشاره به آزادسازی سهام عدالت در روزهای اخیر، گفت: در این روزها درخصوص سهام عدالتی که در اختیار مردم بوده و آن گروه از مردم که مایل بودند سهام خود را داشته باشند حدوداً ۱۴ یا ۱۵ میلیون نفر وارد بورس شدند که ما در تاریخ ۵۰ ساله بورس شاهد چنین حرکتی نبودیم، من در اینجا از شورایعالی بورس و وزارت اقتصاد تشکر می‌کنم که تلاش و مراقبت کردند تا سهام عدالت به خوبی آزاد شود و بازهم تاکید می‌کنم که در روزها و هفته‌های آینده مردم به خوبی به حق خودشان در مالکیت سهام عدالت، برسند.

وی ادامه داد: آن دسته از مردم که می‌خواهند نگه‌دارند این سهام می‌تواند برای ‌آن‌ها وثیقه باشد و هرکس که تمایل دارد آن را نفروشد به عنوان وثیقه قرار گرفته و براساس آن می‌تواند کارت اعتباری گرفته و نیاز خود را برطرف کند.

رییس‌جمهور در ادامه با تاکید بر اهمیت اجرایی شدن دولت الکترونیک، تصریح کرد: نکته آخر هم موضوع دولت الکترونیک است که در هیئت وزیران همه ما باید تلاش کنیم که در سال جاری به اهدافمان در این حوزه دست پیدا کنیم، دولت الکترونیک است. امروز مردم به راحتی می‌توانند سهام مورد نظر خود را در سامانه ببینند، بفروشند یا خریداری کنند که همه این‌ها در سایه کاری است که در حوزه فناوری انجام شده، حتی می‌توان فعالیت‌های بانکی را انجام و ما در این شرایط کرونا نیازمند این هستیم که برخی کارها در فضای مجازی انجام شود. لذا باید امسال تلاش کنیم، دولت الکترونیک اجرایی شود تا هرکس هرکاری دارد اعم از کارهای هویتی، در بحث مالیات، درخصوص تسهیلات، واردات و صادرات و حتی انبارها همگی باید در فضای مجازی به صورت آنلاین وجود داشته باشد، اینکه برخی انبارها را کشف می‌کنیم به این معنی است که دولت الکترونیک به خوبی اجرایی نشده و اگر این اجرا می‌شد، چنین اتفاقاتی کمتر می‌شد، همچنین باید شرکت‌های دانش‌بنیان هم در این راستا به خوبی حمایت و تقویت شوند.

وی در پایان بر لزوم واگذاری شرکت‌های دولتی تاکید کرد و ابراز داشت: هیئت وزیران باید تلاش کند تا سهام شرکت های خود را در بازار عرضه کند و سهام شرکت ها در اختیار مردم قرار گیرد، این امر تضمین کننده شفافیت است و همچنین می‌دانیم که اقتصاد دولتی و اقتصاد مردمی فاصله زیادی دارد، همه این‌ها باید در سال جاری اجرایی شود و ان‌شاءالله با یاری و حضور مردم در صحنه و اتحاد و وحدت قوا و ارکان کشور در این سال بسیار سخت و پیچیده از این مسیر عبور خواهیم کرد و من امیدوارم ما بتوانیم در پایان سال کارنامه قابل قبولی به مردم ارائه کنیم و همچنین همه ما بتوانیم وفادار به راه و آرمان امام راحل تا پایان زندگی باقی بمانیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز