خبرگزاری کار ایران

جهانگیری:

بخش مسکن می‌تواند فرصت مناسبی برای ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حساب آید

asdasd
کد خبر : ۹۱۹۲۱۲

معاون اول رئیس جمهور تأکید کرد: فعال شدن بخش مسکن از مهمترین اولویت‌های کاری دولت در سال جاری است.

به گزارش ایلنا، اولین جلسه شورای عالی مسکن در سال ۹۹ عصر امروز (چهارشنبه) به ریاست معاون اول رئیس جمهور برگزار شد.

اسحاق جهانگیری در این جلسه تأمین مسکن را از مهمترین و اصلی ترین نیازهای مردم برشمرد و با بیان اینکه هزینه‌های اجاره مسکن برای مردم و به خصوص اقشار کم درآمد جامعه شکننده شده است، بر ضرورت تلاش دولت به خصوص تیم اقتصادی دولت برای تأمین این نیاز مهم جامعه تأکید کرد.

جهانگیری همچنین از بخش مسکن به عنوان یکی از بخش‌های اصلی پیشران اقتصادی نام برد و با بیان اینکه بخش مسکن در سال جاری نقش تعیین کننده ای در اقتصاد کشور دارد که موجب ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی می‌شود، فعال شدن بخش مسکن را از مهمترین اولویت‌های کاری دولت در سال جاری دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به محدودیت منابع ارزی و نیز مشکل بیکاری، بخش مسکن می‌تواند به عنوان فرصتی مناسب برای ایجاد تحرک در سایر بخش‌های اقتصادی کشور به حساب آید.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به تأمین زمین و تأمین منابع مالی به عنوان مهم‌ترین الزامات تحقق برنامه اقدام ملی مسکن تصریح کرد: لازم است جلسه‌ای با محوریت رئیس کل بانک مرکزی و با حضور نمایندگان سازمان برنامه و بودجه، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت راه و شهرسازی تشکیل شود و راهکارهای تأمین منابع مالی مورد نیاز برای احداث بیش از یک میلیون واحد مسکونی در سال جاری مورد بررسی قرار گیرد.

جهانگیری از اقدامات صورت گرفته برای تکمیل و تحویل واحدهای نیمه تمام مسکن مهر قدردانی کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی با پیگیری مجدانه تکمیل این واحدهای نیمه تمام را در دستور کار خود دارد که امیدوارم به زودی شاهد اتمام و تحویل همه این واحدها باشیم.

در این جلسه وزیر راه شهرسازی نیز گزارشی از برنامه دوساله این وزارتخانه برای تولید و عرضه مسکن ارائه کرد و گفت: تکمیل وتحویل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی نیمه تمام مسکن مهر و احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن از جمله برنامه‌های این وزارتخانه در سال ۹۸ و ۹۹ بوده که هم اکنون در دست اجراست.

در این جلسه گزارشی تصویری از پروژه‌های در حال احداث برنامه اقدام ملی تولید و عرضه ۴۰۰ هزار واحد مسکونی شهری برای گروه‌های کم درآمد جامعه و شاغلین و کارکنان فاقد مسکن دستگاه‌های اجرایی ارائه شد.

محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی نیز گزارشی در خصوص وضعیت ثبت نام متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و روند پالایش این متقاضیان ارائه کرد و به بیان پیشنهاداتی در راستای تأمین زمین و تأمین منابع مالی به عنوان الزامات اصلی تحقق برنامه طرح اقدام ملی مسکن پرداخت.

مهرآبادی قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در طرح مسکن مهر نیز در این جلسه گزارشی از آخرین وضعیت واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و برنامه‌های در دست اقدام این وزارتخانه برای تکمیل و تحویل این واحدها ارائه کرد.

تابش رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در این جلسه گزارشی از اقدامات انجام شده توسط این بنیاد برای احداث مسکن روستایی ارائه کرد و گفت: از سال ۱۳۹۲ تا کنون ۵۱۴ هزار واحد مسکن روستایی احداث شده و به مرحله پایان کار رسیده است و ۱۰۷ هزار واحد نیز هم اکنون در دست احداث است.

وی همچنین از بانک مرکزی و نظام بانکی کشور برای اعطای تسهیلات مناسب با نرخ سود ۴ درصد برای احداث واحدهای مسکن روستایی قدردانی کرد و افزود: سال گذشته حدود هشت هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی برای احداث واحدهای مسکن روستایی از سوی بانک مرکزی پرداخت شده است.

در این جلسه که وزرای آموزش و پرورش، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو و رئیس کل بانک مرکزی نیز حضور داشتند راهکارهای تحقق برنامه طرح اقدام ملی مسکن مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و پیشنهاداتی در این راستا مطرح شد.

تخصیص ۲۰ درصد از تسهیلات پرداختی توسط سیستم بانکی به طرح اقدام ملی مسکن، استفاده از اقساط بازگشتی تسهیلات مسکن مهر در طرح اقدام ملی مسکن، تحویل اراضی در اختیار دستگاه‌های دولتی به وزارت راه و شهرسازی، تسهیل شرایط واگذاری زمین به متقاضیان طرح اقدام ملی مسکن و تأمین اعتبارات مورد نیاز جهت کمک به تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی از جمله موضوعات مطرح شده در این جلسه بود که تصمیمات لازم در خصوص آن اتخاذ شد.


 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز