خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

asdasd
کد خبر : ۹۱۸۷۸۷

مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی صبح امروز با قرائت سرود ملی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

به گزارش ایلنا، در این مراسم علاوه بر ۲۷۶ نفر از منتخبان مجلس، رؤسای قوای سه‌گانه و رؤسای پیشین مجلس حضور دارند.

میهمانان حاضر در مراسم افتتاحیه

در این مراسم که به دلیل شیوع کرونا محدودیت‌هایی در دعوت از شخصیت‌های سیاسی وجود داشت،  چهره‌هایی همچون سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش ایران؛ حجت‌الاسلام محمد محمدی گلپایگانی مسئول دفتر رهبر انقلاب؛ محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه؛ حسینعلی امیری معاون پارلمانی مجلس، علی لاریجانی رئیس سابق مجلس؛ حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور،؛ حجت‌الاسلام سید محمود علوی وزیر اطلاعات؛ حجت‌الاسلام سید حسن خمینی تولیت حرم مطهر امام خمینی؛ سرلشکر محمدحسین باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح؛ علی عسگری رئیس صدا و سیما؛ ناطق نوری، رئیس اسبق مجلس شورای اسلامی، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان؛ عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور، واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور، حجت‌الاسلام رئیسی رئیس قوه قضائیه، سردار اشتری و جمعی از وزرا و شخصیت‌های سیاسی حاضر شدند.

اعلام اسامی هیئت رئیسی سنی و تشریح وظایف آنها

در ابتدای جلسه امروز حسین میرمحمد صادقی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه ضمن خیر مقدم به مهمانان و نمایندگان، تاکید کرد: در نظام ما که به مردم سالاری دینی ارج می‌نهد، اهمیت مجلس و نقش بی‌بدیل آن همواره در سخنان بنیان‌گذار نظام و‌ مقام معظم رهبری مورد تاکید قرار گرفته است.

وی گفت: معاونت قوانین مجلس شورای اسلامی با بررسی اسناد و مدارک موجود و اعتبارنامه‌های منتخبان مجلس یازدهم، دو تن از مسن‌ترین و دو تن از جوان‌ترین نمایندگان را مشخص کرده است که اینک در اجرای ماده ۱۰ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی اسامی آنان را به عنوان اعضای هیات رئیسه سنی مجلس یازدهم اعلام می‌کنم تا نسبت به اجرای وظایف شش گانه مذکور در ماده ۱۱ قانون آیین نامه داخلی مجلس که عبارت است از اداره جلسه افتتاحیه و جلسات بعدی تا زمان انتخاب هیات رییسه، انجام مراسم تحلیف، توزیع اعتبارنامه‌ها بین شعب، برگزاری انتخاب هیات رئیسه و تمشیت امور اداری مجلس تا زمان انتخاب هیات رییسه، اقدام نماید.

معاون قوانین مجلس شورای اسلامی گفت:‌ بر این اساس سیدرضا تقوی متولد ۱۳۲۵.۴.۷ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان رییس سنی، سید مصطفی میرسلیم متولد ۱۳۲۶.۳.۱۹ از حوزه انتخابیه تهران به عنوان نایب رییس سنی، روح الله نجابت از حوزه انتخابیه شیراز متولد ۱۳۶۸.۳.۸ به عنوان دبیر اول، محسن فتحی از حوزه انتخابیه سنندج متولد ۱۳۶۶.۶.۱۵ به عنوان دبیر دوم انتخاب می‌‌شوند و از آنها می‌خواهم در جایگاه هیئت رئیسه قرار بگیرند.

استقرار هیئت‌رئیسه سنی مجلس یازدهم در جایگاه/ قرائت دستور کار امروز پارلمان

پس از استقرار هیئت رئیسه، نجابت، دبیر هیئت رئیسه سنی؛ دستور نخستین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۷ خردادماه ۱۳۹۹ را به شرح زیر قرائت کرد:

تقدیم گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی

نطق رئیس سنی مجلس شورای اسلامی

قرائت پیام مقام معظم رهبری به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی

گزارش انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی توسط وزیر کشور

سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور

انجام مراسم تحلیف نمایندگان

اقتراح شعب

ادای احترام به شهدای گمنام در مقبره الشهدای مجلس شورای اسلامی

گزارش معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی

سپس غلامرضا نوری قزلجه معاون اجرایی مجلس شورای اسلامی در نشست افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در سخنانی گفت: حضور امنای ملت و منتخبان مردم شریف ایران را در مجلس گرامی داشته و در این محفل با شکوه برای رقم زدن برگ دیگری در این دفتر باشکوه ارج می‌نهیم و پوزش خود را از محضر شخصیت‌های بزرگی که حضور آن‌ها به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی در این مراسم، میسر نشد، ابراز می‌دارم.

وی ادامه داد: به همراه مجموعه همکاران خدوم و صدوق در بخش اداری مجلس شورای اسلامی سعادت داشتیم که در این اتفاق پرافتخار سهیم باشیم، هیات رئیسه محترم سنی جلسه و امنای ملت و حضار گرامی! اکنون بخش اجرایی مجلس شورای اسلامی با تجربه ده دوره گذشته از آن قوام و تجربه برخوردار است که جزء ده پارلمان اول دنیا در بهره‌گیری از فناوری اطلاعات به شمار می‌آید، به طوری که برگزاری جلسات صحن و کمیسیون‌ها در قالب ارتباط تصویری نمایندگان از شهرستان از حوزه انتخابیه در دوره تشدید شیوع کرونا در طول ماه‌های گذشته از دستاوردهای این حوزه بود.

نوری در ادامه افزود: حذف کاغذ در حوزه‌های مختلف اداری و قانونگذاری مجلس و برقراری ارتباط دفاتر شهرستان نمایندگان با تهران، تسهیل فرآیندهای مجلس، تقویت ارتباطات مردمی و امکان بهره‌گیری از نظرات مردمی، نخبگان و کارشناسان در حوزه‌های مختلف قانونگذاری از فعالیت‌های این بخش است.

وی ادامه داد: همچنین در حوزه‌های نیروی انسانی، امور پشتیبانی معاونت اجرایی به نقطه‌ای رسیده است که قادر است وظیفه اصلی خود را که همان پشتیبانی و تسهیل امور برای انجام رسالت سنگین نمایندگی توسط منتخبان ملت است، بدون وقفه به سرانجام برساند به طوری که وکلای ملت بتوانند در مجلس بدون داشتن کوچکترین دغدغه‌ای در امور جاری و اداری و پشتیبانی، تمام وقت و انرژی خود را صرف رسیدگی امور کشور کنند.

معاون اجرایی مجلس در ادامه اظهار داشت: در حوزه مالی نیز انضباط مالی و انطباق با شرایط بودجه‌ای کشور و توجه به اصل صرفه‌جویی چند سالی است که نهادینه گشته است، اولین جلسه مجلس یازدهم در دوران تداوم شیوع کرونا برگزار می‌شود و این ویژگی شرایط  افتتاح را سخت نموده است، مضاف بر اینکه دو تن از منتخبان ارجمند را بر اثر این بیماری از دست داده‌ایم.

وی ادامه داد: دوره‌های مختلف آشنایی منتخبان مردم با شرایط قانونگذاری و نجات کشور تحت شرایط دشوار برگزار گردید که حضور فعال و مشتاقانه منتخبان محترم گذر از این شرایط را برای ما تسهیل کرد، از ۱۷۰ منتخب بدون سابقه نمایندگی و ۱۰۶ منتخب دارای سابقه نمایندگی حدود ۸۵ درصد در نشست‌ها شرکت کردند.

نوری در پایان بیان داشت: اکنون که شاهد تشکیل مجلس یازدهم هستیم، امیدواریم به حول قوه الهی شرایط برای تلاش و خدمتگذاری نمایندگان برای رفع نیازهای مردم برطرف شود و باید اشاره کنم که سازمان توانمند و ولایتمدار مجلس در این مسیر همراه و در خدمت نمایندگان محترم خواهد بود.

وی افزود: توفیقات اشاره شده در مجلس با تلاش تک تک همکاران انجام شد و شایسته است از زحمات رؤسای ادوار مختلف به ویژه آقای لاریجانی قدردانی کنم.

تقوی: در مجلس یازدهم به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم

پس از آن «سید رضا تقوی» رئیس سنی مجلس یازدهم در امروز هفتم خردادماه همزمان با آغاز یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود گفت: جلسه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را بعد از یک ماه روزه‌داری، تسلط بر نفس، نفسانیت، بندگی و عبودیت با حضور منتخبان ملت و با حضور مهمانان با فضیلت برگزار می‌کنیم. به رسم ادب نخست حضور همه مهمانان بلندپایه کشوری و لشگری، رؤسای محترم قوا را از دوره‌های مجالس گذشته، رئیس دفتر مقام معظم رهبری به ویژه خانواده‌های گرانقدر شهدا خوش آمد می‌گویم، به خانه ملت خوش آمدید؛ خوش آمدیید که خوشم آمد از آمدنتان.

وی ادامه داد: شرایط سخت کرونایی به ما اجازه نداد که همچون دوره‌های گذشته مجلس چهره‌های بیشتری را در افتتاحیه مجلس داشته باشیم؛ یاد دو منتخب مجلس یازدهم که امروز جایشان را خالی می‌بینیم در آغاز راه طولانی این مجلس از خاکدان دنیا چو مرغی پر کشیدند و به دیار باقی شتافتند را گرامی می‌داریم، مرحومه مغفوره سرکار خانم فاطمه رهبر منتخب مردم شریف تهران و جانباز سرافراز انقلاب اسلامی محمدعلی رمضانی از شهرستان آستانه اشرفیه دو نماینده‌ای هستند که دیگر در میان ما نیستند و جایشان خالی است.

رئیس سنی مجلس یازدهم یادآور شد: از مردم شریف ایران اسلامی که در یازدهمین دوره انتخابات مجلس یک بار دیگر ایمان و اخلاص خود را به نمایش گذاشتند و با انتخاب نمایندگان خویش مجلس یازدهم را شکل بخشیدند، از همه دست اندرکاران انتخابات و نیز از شورای نگهبان، وزارت کشور، نیروی انتظامی، بسیجیان دریادل و نیروهای امنیتی کشور تشکر و تقدیر می‌کنم.

وی افزود: یاد امام بنیانگذار نظام اسلامی، شهدای انقلاب اسلامی به ویژه شهدای مجلس شورای اسلامی شهدای سلامت و چهره ارزشمند و قله ایثار و فداکاری فرمانده جبهه مقاومت در منطقه شهید حاج قاسم سلیمانی را گرامی می‌داریم، امیدواریم که مجلس در پاسداری از ارزش‌های جوشیده از خون شفاف این شهیدان توفیقات خوبی را داشته باشد.

تقوی با بیان اینکه لازم می‌دانم از این فرصت استفاده کنم و در این جمع فرزانه مجلس یازدهم را بر اساس آنچه که شناخته‌ام در چند فراز خدمت مردم ایران معرفی کنم، خاطر نشان کرد: کشور ما به لحاظ تاریخی ۱۱۴ سال است که مجلس دارد و در میان کشورهای آسیایی نخستین کشوری که صاحب پارلمان و مجلس شده ایران است. مجلس یازدهم چهره پر افتخار شهید آیت الله سید حسن مدرس را گرامی می‌دارد و عزم خود را جذم می‌دارد تا در کنار درس مدرسی فرزانه همانند مدرس بنشیند و شجاعت، صراحت و شجاعت و دیانت را بیاموزد؛ همین جا باید بر همین نکته تاکید کرد که مدرس یک شخص نیست، یک فکر و نماد استقلال مجلس و در مقابل سیاسی‌کاری‌های رجال مستبد و مستکبر است که مبارزات خودش را از سنگر مجلس دنبال می‌کرد. مدرس در این خراب آباد برای خود خشتی بر خشتی نگذاشت زیرا پرارزش‌ترین خانه را در خیابان آزادی کوچه منطق و پلاک پایداری پیدا کرد که پایه این خانه و مبنای آن عزت بود.

وی خاطرنشان کرد: مجلس معتقد است انبیا برای برپایی عدل آمدند و انقلاب اسلامی نیز برای برپایی عدالت به وقوع پیوست، بنابراین اقشار آسیب‌پذیر و مناطق محروم را هم مدنظر قرار خواهد داد.

رئیس سنی مجلس تاکید کرد: ما در مجلس یازدهم مدیران متعهد، متخصص و انقلابی را سرمایه‌های ارزشمند انسانی کشور می‌دانیم و از اشتباهات هرگز حمایت نمی‌کنیم و اصرار بر حفظ اشتباهاتی که در گذشته در قوای سه گانه صورت گرفته نداریم و طبق قانون بر اصلاح آنها به شیوه مناسب اقدام خواهیم کرد.

وی گفت: مجلس یازدهم بعد از بیانیه گام دوم انقلاب شکل گرفته است، این مجلس گفتمان دهه پنجم انقلاب اسلامی را در اندیشه و عمل دنبال می‌کند که باید ما را به شکل بخشیدن تمدن اسلامی سوق دهد.

تقوی با تاکید بر اینکه ما به دنبال حاشیه‌سازی نیستیم، خاطرنشان کرد: به حاشیه‌سازان متذکر می‌شویم که تلاش نکنند ما را به حاشیه ببرند. ما می‌خواهیم در زندگی مردم تاثیرگذار باشیم. اجازه بدهیم مجلس با همین ترکیب در رأس امور باشد. ما وکیل‌الدوله نیستیم، معاندالدوله هم نیستیم و می‌خواهیم برای حل مشکلات مردم با وحدت و یکپارچگی پشت سر رهبری فرزانه انقلاب دست در دست یکدیگر دهیم و مشکلات کشور را حل کنیم.

منتخب مجلس یازدهم اظهار داشت: ما نمایندگان مجلس یازدهم شاخص‌مان عمل به قانون است، به نقد و انتقاد منصفانه ارج بیشتری می‌دهیم و در حد توانمان اصلاح می‌کنیم. مجلس یازدهم تلاش دارد از خودش شروع کند. اصلاحات، تحقیق و تفحص، انتقاد، نظارت، جلوگیری از اسراف و مبارزه با اشرافی‌گری را از خودمان شروع کنیم و بعد به دیگران بپردازیم.

وی یادآور شد:‌ ما در مکتب امام و رهبری آموختیم که باید در برابر زیاده‌خواهان مستکبر و جهان‌خواران ایستادگی و مقاومت کرد زیرا کمترین نرمش، بیشترین خسارت را به بار خواهد آورد؛ راهی را که امام راحل عظیم‌ الشأن ما برای ما ترسیم نموده در همین راه قدم برمی‌داریم، همراه و هم‌کلام با امام تکرار می‌کنیم «اگر بند بند استخوان‌هایمان را جدا کنند، سرمان را بالای دار کنند، زنده زنده در شعله‌های آتش بسوزاندمان، زن، فرزند و هستی‌مان را در جلوی دیدگانمان به اسارت گیرند، هرگز، هرگز امان نامه کفر را امضا نمی‌کنیم.»

تقوی با بیان اینکه راه ما همان راهی است که شهیدان انتخاب کردند، عنوان کرد: شهید باکری‌ها، زین‌الدین‌ها، خرازی‌ها، بابایی‌ها، صیادها، رجایی‌ها، بهشتی‌ها و سردار سرافراز اسلام و فرمانده جبهه مقاومت در منطقه شهید بزرگوار حاج قاسم سلیمانی. مجلس یازدهم ولایت و ولایت مداری را با بخشنامه و دستورالعمل‌های اداری به دست نیاورده است، ولایت را بر اساس اعتقادش انتخاب کرده و ولایت فقیه را در امتداد امامت علی (ع) می‌داند و امروز بعد از امام راحل امامت و ولایت را بر قامت حکیم انقلاب می‌بیند. او مجموعه‌ای از قسمت‌های زیبا را با خود دارد و آنچه خوبان همه دارند او به تنهایی دارد؛ او رجاء رجایی را با خود دارد، هنروری باهنر، طهارت مطهری، قداست قدوسی، شرافت اشرفی، راست قامتی بهشتی و همه خوبی‌ها و خرمی‌های خمینی کبیر را دارد، یعنی آیت‌الله العظمی امام خامنه ای دامت برکاته.

وی یادآور شد: از دغدغه‌های مجلس یازدهم معیشت مردم محرومیت محرومان و اقشار آسیب‌پذیر، جهش تولید، اشتغال و امثالهم است.  امیدواریم که دعای همه مردم بدرقه راه نمایندگان مجلس یازدهم باشد و بدرقه راه همه خدمتگزاران مخلص مردم شریف ایران باشد.

قرائت پیام مقام معظم رهبری به مجلس یازدهم

در ادامه حجت‌الاسلام محمدی‌گلپایگانی رئیس دفتر مقام معظم رهبری پس از آغاز به کار رسمی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، پیام رهبر انقلاب خطاب به منتخبان جدید را قرائت کرد.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیامی به مناسبت آغاز به کار یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، یکی از الزامات در رأس امور بودن مجلس را حضور نمایندگان فعال، منظم، پاکدست، امانتدار و دارای شناخت از شرایط و اولویتهای کشور دانستند و با تأکید بر اینکه «اقتصاد و فرهنگ» در صدر اولویتهای کشور است، نمایندگان را به مسائلی همچون اولویت دادن به معیشت طبقات ضعیف، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد مثل اشتغال و تولید و تورم، رعایت تقوا و انصاف در انجام وظایف نظارتی، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم و تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه توصیه کردند.

در این پیام که صبح امروز حجت‌الاسلام والمسلمین محمدی‌گلپایگانی آن را در افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی قرائت کرد، رهبر انقلاب با ابراز خرسندی از آغاز دور جدید مجلس و رخ نمایاندن این پیشانیِ باشکوه و درخشان مردم‌سالاری اسلامی در برابر چشم جهانیان، از همت و انگیزه ملت برای تشکیل مجلس تشکر کردند و به منتخبان جدید تبریک گفتند.

ایشان تعبیر امام راحل مبنی بر در رأس امور بودن مجلس را جامع‌ترین توصیف برای شأن و وظیفه مجلس دانستند و افزودند: اگر قانون را راه کشور به سمت قله‌ها و مقصدهای معین شده در قانون اساسی بدانیم، مجلس، متعهدِ این ریل‌گذاری و رهگشایی حیاتی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر لزوم حرکت همگان در مسیر قانون، به ظرفیتهای موجود برای ضمانت اجرای قانون در قوه قضائیه و همچنین در خود مجلس نظیر حق تحقیق و تفحص، حق ردّ و قبول مدیران ارشد دولت و حق تذکر، سؤال و استیضاح اشاره کردند و گفتند: اگر قانون، درست و بسنده و قابل اجرا باشد و از ضمانتهای اجرای آن به‌درستی استفاده شود، کشور به هدفهای والای خود دست می‌یابد.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر نقش اساسی نمایندگان در نشاندن مجلس در جایگاه شایسته آن، افزودند: آنگاه که نمایندگان مجلس با شناخت درست از شرایط و اولویتهای کشور و با کارشناسی، حضور فعال و منظم، پاکدستی و امانتداری، وظایف خود را انجام دهند، مجلس نقطه امید مردم و نقطه اتکاء مجریان و به معنی حقیقی در رأس امور کشور خواهد بود.

حضرت آیت الله خامنه‌ای، سرگرم شدن به حواشی زیان‌بار، وارد کردن انگیزه‌های ناسالم شخصی و جناحی، سهل‌انگاری در کار و دسته‌بندیهای ناسالم قومی و منطقه‌ای را آفات عمده نمایندگی مجلس دانستند و با تأکید بر اقتصاد و فرهنگ به‌عنوان دو اولویت اصلی کشور، گفتند: در باب اقتصاد، علاوه بر مشکلات عمده مشهود، نمره مطلوبی در باب عدالت در دهه پیشرفت و عدالت به‌دست نیاورده‌ایم و این واقعیتِ ناخواسته باید همه را به تلاش فکری و عملی در باب معیشت طبقات ضعیف به مثابه اولویت وادار سازد.

ایشان برای رفع این نقیصه، اصلاح خطوط اصلی اقتصاد ملی مانند «اشتغال، تولید، ارزش پول ملی و تورم» و «مبنا قرار دادن سیاستهای کلی اقتصاد مقاومتی» را مورد توجه قرار دادند و با اشاره به یک وظیفه نزدیک مجلس یعنی تنظیم برنامه هفتم توسعه کشور خاطرنشان کردند: توجه به این وظیفه و نیز توجه به کاهش نقش تعیین‌کننده نفت خام در منابع مالی دولت که فرصت مغتنمی برای ترسیم خط اقتصادی کشور است، توصیه دیگر اینجانب به شما عزیزان است.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر رعایت تقوا و انصاف و اجتناب از حُب و بغضهای شخصی و جناحی در انجام وظیفه نظارتی مجلس، افزودند: همکاری نمایندگان با یکدیگر، درهم‌تنیدگی تجربه مجربان با شور و حرارت جوانان و تازه‌واردان، مسابقه در عملِ پاکیزه و نیکو و عدم مسابقه در احراز این یا آن جایگاه، موضع‌گیری‌های انقلابی در حوادث مهم جهانی و داخلی، اهتمام به مرکز پژوهشها و دیوان محاسبات، صدور آرامش و اطمینان به افکار عمومی کشور در نطقها، تعامل برادرانه با قوای مجریه و قضائیه، نسخ قوانین زائد و مزاحم و اجتناب از تکثر و تراکم قوانین، توصیه‌های دیگر این جانب به شما نمایندگان ملت است.

حضرت آیت الله خامنه‌ای با ابراز اطمینان از اینکه رعایت این سرفصلها به ملت ثابت خواهد کرد انتخاب آنان درست بوده و میل به حضور در انتخابات را افزایش خواهد داد، در پایان از نمایندگان دوره پیش مجلس بویژه از رئیس پر انگیزه و پر تلاش آن آقای دکتر لاریجانی قدردانی کردند.

رحمانی فضلی:

انتخابات مجلس یازدهم از نظر مدیریتی و اجرایی، برگ زرینی در کارنامه انتخابات نظام بود

به گزارش ایلنا، «عبدالرضا رحمانی فضلی» که روز چهارشنبه – هفتم خرداد-  به عنوان مجری برگزاری انتخابات در مراسم گشایش یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی سخن می گفت، ضمن قدردانی از مقام معظم رهبری، رییس جمهوری، رییس مجلس، مردم و همه کسانی که به برگزاری انتخابات کمک کردند، به تشریح ویژگی های انتخابات این دوره مجلس پرداخت و تصریح کرد: در این دوره،  طراحی، ارتقا و عملیاتی کردن سامانههای یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت و با بکارگیری سامانه های هوشمند و دقیق الکترونیک و غیرالکترونیک، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینانبخش برای ملت ایران در عرصه سیاسی انتخابات بود.

وزیر کشور، برگزاری انتخابات بدون بروز کمترین مساله امنیتی، اعلام نتیجه انتخابات مجلس زودتر از همه دوره های قبل، تایید کامل صحت انتخابات در همه حوزه های اصلی و فرعی از سوی شورای نگهبان و مشارکت ۴۲.۵۷ درصد افراد واجد شرایط در انتخابات را از ویژگیهای مهم برگزاری انتخابات در دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی برشمرد.

رحمانی فضلی همچنین گفت: قوانین و مقررات برگزاری انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی، حقیقتاً نیازمند بازنگری جدی است و امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینهی انتخابات است، باشیم.

متن کامل سخنان وزیر کشور در مراسم گشایش مجلس یازدهم چنین است:

بسم الله الرحمن الرحیم و صلی الله علی محمد و آله الطاهرین

إِنَّ صَلَاتِی وَنُسُکِی وَمَحْیَایَ وَمَمَاتِی لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ

با عرض تبریک به مناسبت عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همه مسلمین جهان خصوصاً حضار گرامی، پروردگار بلند مرتبه و بزرگ را سپاسگزارم که توفیق عبادتش را در ماه مبارک رمضان نصیبمان کرد، و شکر میکنم که در طلیعه «گام دوم انقلاب»، با لطف و رحمت  بیکران خود، به ما توفیق خدمت به ملت شریف ایران اسلامی را از طریق برگزاری انتخابات دوره یازدهم مجلس شورای اسلامی اعطا نمود.

ضمن بزرگداشت نام و یاد بنیانگذار جمهوری اسلامی، حضرت امام خمینی (ره) و شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی، و دوران دفاع مقدس، و شهدای حرم، خصوصاً سردار دلها «حاج قاسم سلیمانی»، مراتب تشکر عمیق خود را از سکاندار انقلاب اسلامی، مقام عظمای ولایت، برای حمایت و هدایت حکیمانه جهت انجام امر سترگ انتخابات ابراز داشته  و همچنین از ریاست محترم جمهور، که در مقام پاسدار قانون اساسی، راهنما و پشتیبان مجریان و ستاد انتخابات بودند، صمیمانه تشکر و قدردانی می نمایم.

وزارت کشور مفتخر است که به عنوان مجری برگزاری انتخابات، بر اساس سیاست های کلی انتخابات و با رعایت اصل «قانون مداری، بی‌ طرفی و امانت داری» و «تلاش برای ارتقای شاخص‌های کیفی اجرا»، انجام عملیات بزرگ انتخابات دوره یازدهم را فرصتی برای « احقاق حق مدنی ملت » جهت شرکت در اداره امور کشور و میدانی برای تحقق کارآمدی، و نمایش توان و اقتدار اجرایی دولت مبدل نمود. بر اساس مولفه ‌های اجرایی و مدیریتی، برگزاری انتخابات در دوم اسفند ۱۳۹۸، برگ زرینی از کارنامه انتخابات در نظام جمهوری اسلامی ایران را رقم زده است.

در این دوره،  طراحی، ارتقا و عملیاتی کردن سامانه های یکپارچه و دقیق برای برگزاری انتخابات، علاوه بر تحقق دولت الکترونیک در حوزه انتخابات، شکل جدیدی از هماهنگی نظام مند، کارآمد و اثربخش میان سطوح مختلف مدیریت کشور را به نمایش گذاشت. علاوه بر این، بکارگیری سامانه های هوشمند و دقیق الکترونیکی و غیرالکترونیک، ضامن سلامت و صحت انتخابات و اطمینان بخش برای ملت ایران در عرصه سیاسی انتخابات بود.

اکنون که بر اساس قانون و به عنوان وزیر کشور، افتخار حضور در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را دارم، مایلم چکیده‍ ‌ای از روند برنامه ‌ها، اقدامات و عملکرد وزارت کشور و دیگر نهادهای همراه در برگزاری انتخابات اخیر را که به صورت همزمان، با میاندوره مجلس خبرگان رهبری برگزار گردید، به محضر ملت شریف ایران و شما حضار گرامی تقدیم کنم:

در گام نخست، ستاد انتخابات کشور در تاریخ ۱۰ اردیبهشت ۹۸ و به فاصله ۱۰ ماه قبل از برگزاری انتخابات تشکیل و بلافاصله در ۳۱ استان کشور ستادهای متناظر شکل گرفت و روندهای اجرایی بر اساس برنامه ریزی دقیق آغاز گردید. شعار محوری ستاد در این دوره عبارت بود از : انتخابات ۹۸؛ گام دوم انقلاب، قانون مداری ، بیطرفی و انسجام ملی .

به منظور ارتقای دانش و مهارت‌ های انتخابات، وزارت کشور، طرح جامع آموزش را پس از «آسیب شناسی اجرایی» انتخابات گذشته  با متون و سبک جدید طراحی و با برگزاری ۱۰ همایش توجیهی متمرکز در مشهد مقدس و ۲۳۴۶ برنامه آموزشی در استانها، شهرستانها و بخشها، بیش از ۵۰۰ هزار نفر از عوامل و مجریان انتخابات را آموزش داد.

این دوره از انتخابات به دلیل «اتفاقات آبان ماه ، شهادت سردار سلیمانی، جان باختن تعدادی از هموطنان در سقوط هواپیمای مسافری و نیز شیوع بیماری کرونا» از حساسیت بالایی برخوردار بود؛ اما به لطف خداوند متعال، رصد و پیشبینی های دقیق امنیتی در قالب اطلس امنیتی انتخابات، و با بکارگیری ۱۷۰ هزار نفر از نیروهای انتظامی ، نظامی و بسیج، بدون کمترین مساله امنیتی و در امنیت و آرامش کامل برگزار شد.

بر اساس ماده ۲۵ قانون انتخابات، وزارت کشور، علاوه بر مسئولیت اجرای قانون، مسئول حسن جریان انتخابات نیز می‌باشد.  بدین منظور، با بکارگیری ۴۸ هزار نفر از نیروهای متعهد و آموزش دیده از اقشار مختلف مردم به عنوان بازرس شعب، سر بازرس، هیأت ‌های بازرسی شهرستان ها و استان ها، بازرس ویژه و هیأت مرکزی بازرسی، از بروز تخلفات و سوء جریانات پیشگیری کرد.

از مجموع ۲۵ فرایند اجرائی انتخابات، ۲۳ فرایند، کاملاً بهصورت الکترونیک انجام شد. علاوه بر آن، در این دوره، امکان ثبتنام داوطلبان با استفاده از برنامه تلفن همراه فراهم گردید. همچنین، برنامه ای که مکان شعبهها و ترافیک آن ها را نشان میداد مردم را جهت انتخاب شعبه نزدیک و کم تراکم راهنمایی می کرد. احراز هویت برای رایدهندگان با استفاده از ۵۸ هزار دستگاه الکترونیکی و به صورت بر خط انجام گرفت. دستاورد مهم بکارگیری این دستگاه ها، «پیشگیری از رای های تکراری»، «کشف شناسنامه های جعلی» و «شناسنامه های افراد فوت شده» و «کمک موثر در تامین سلامت انتخابات» بود. علاوه بر آن، امکان مدیریت تعرفه ها به صورت برخط و ارزیابی میزان مشارکت در سطح ملی، استانی و شهرستانی از دیگر قابلیت های این دستگاه ها به شمار میرود.

در راستای بند ۱۲ سیاست های کلی انتخابات، ابلاغی مقام معظم رهبری، اقدامات و پیش بینی‌ های لازم برای برگزاری انتخابات تمام رایانه‌ای و کاملاً مکانیزه، برای اخذ و شمارش آرا در «۱۱ استان» و «۱۳۹ شهری که انتخابات شوراها در آنها، به صورت الکترونیک برگزار شده بود» صورت گرفته بود اما با هماهنگی که با شورای نگهبان در این زمینه به عمل آمد، امکان اجرای این کار بنا به دلایلی که در حوزه های امنیتی و فنی بود، امکان پذیر نشد. امیدوارم انشاءالله در انتخابات های بعدی ما بتوانیم به کمک مجلس، امر اخذ آرا و شمارش آرا را هم به صورت الکترونیکی برگزار کنیم تا هم صحت و سلامت انتخابات تامین شود و هم بتوانیم گام بلندی در سرعت داشته باشیم.

برگزاری ۳ همایش سراسری برای «استانداران»، «معاونین سیاسی امنیتی به عنوان روسای ستاد انتخابات استان ها» و «فرمانداران سراسر کشور»، با حضور ریاست محترم جمهور، معاون اول محترم رئیس جمهور، وزیر محترم امور خارجه، مسئولین محترم شورای نگهبان و دیگر مقامات کشور از دیگر برنامه‌ های مهم وزارت کشور بود.

از ۱۰ آذرماه ۹۸، ثبت نام از داوطلبان به مدت یک هفته در ۲۰۸ فرمانداری مرکز حوزه انتخابیه، ستاد وزارت کشور و نمایندگی‌ های سیاسی خارج از کشور انجام شد. مجموعاً ۱۶ هزار و ۳۳ نفر شامل  ۱۴ هزار و ۱۱۲ مرد  و  یک هزار و ۹۲۱ زن ثبت نام کردند که نسبت به دوره  گذشته، حدود ۳۳ درصد افزایش داشت.

برای برگزاری انتخابات، هیات های اجرایی با حضور ۱۷ هزار و ۹۵۲ نفر از معتمدین مردم و مقامات مسئول در شهرستان ها و بخش ها  در قالب ۱۱۲۳ هیات تشکیل گردید.

فرایند رسیدگی به صلاحیت داوطلبان، با استعلام از مراجع چهارگانه، آغاز و در مرحله اول، در  هیاتهای اجرایی ۱۳ هزار و ۸۴۹ نفر برابر ۲/۹۱ درصد تایید شدند که با اعلام نظر نهایی شورای نگهبان و با انصراف هایی که حاصل شد، در نهایت، ۵ هزار و ۲۳۳ نفر به عنوان نامزد نهایی در انتخابات شرکت کردند.

انتخابات در ۵۴ هزار و ۶۱۱ شعبه ثابت و سیار برگزار شد و از مجموع ۵۷ میلیون و ۹۱۸ هزار و ۱۵۹ نفر واجد شرایط ، تعداد ۲۴ میلیون و ۵۱۲ هزار و ۴۰۴ نفر معادل  ۴۲.۵۷ درصد در انتخابات شرکت کردند.

در این دوره، با آموزش های به هنگام، برنامه ریزی دقیق و تلاش قابل تقدیر مسئولین و عوامل ذیربط، نتایج نهایی انتخابات در بسیاری از حوزه‌ های انتخابیه تا پایان روز شنبه ۹۸/۱۲/۳  و نتیجه تهران، در ساعت ۱۴ روز یکشنبه ۹۸/۱۲/۴ اعلام و منتشر گردید که شاید، زودترین زمان اعلام نتیجه انتخابات در ادوار مختلف می باشد.

در مرحله اول، تکلیف ۱۹۷ حوزه انتخابیه از ۲۰۸ حوزه کل کشور تعیین شد و ۲۷۹ نفر از نامزدها به مجلس راه یافتند و انتخاب ۱۱ نفر از ۱۱ حوزه باقیمانده، به مرحله دوم در ۲۱ شهریورماه موکول گردید. از مجموع منتخبان مرحله اول ۲۶۲ نفر مرد و ۱۷ نفر زن می‌باشند.

در این دوره، صحت انتخابات در همه حوزه های اصلی و فرعی توسط شورای نگهبان تایید شد. این در حالی است که در ۱۰ دوره گذشته به طور میانگین، انتخابات در ۱۲حوزه، ابطال گردیده بود.

 متاسفانه جناب آقای «محمدعلی رمضانی دستک» منتخب حوزه انتخابیه آستانه اشرفیه و سرکار خانم «فاطمه رهبر» منتخب حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس، چند روز پس از انتخابات، جان به جانآفرین تسلیم نمودند که علّو درجات آنان را از درگاه خداوند مسئلت داریم.

اینجا لازم است از تعامل و همکاری سازنده شورای محترم نگهبان، منتخبین محترم مردم که با شور و شعور، سپهر سیاسی کشور را منور نمودند و همچنین از نمایندگان دوره قبل به ویژه ریاست محترم مجلس جناب آقای دکتر لاریجانی  که در عرصه تقنین و نظارت تلاش نمودند و با وزارت کشور همکاری بسیار خوب و مناسبی داشتند، تشکر و قدردانی نمایم و به ویژه از ملت عزیز و مردم خوب مان که در این مرحله از انتخابات با نظم، دقت و کاملا به صورت قانونی در رای گیری شرکت کردند و کم ترین خطاها را داشتیم، تشکر کنم.

و اما نکته پایانی:

اول اینکه، قوانین و مقررات فعلی برگزاری انتخابات خصوصاً انتخابات مجلس شورای اسلامی حقیقتاً نیازمند بازنگری جدی است. امیدواریم در تعاملی سازنده بین «دولت دوازدهم» و «مجلس یازدهم»، شاهد بررسی و تصویب لایحه جامع انتخابات که در مجلس می باشد و رافع بسیاری از اشکالات و نواقص در زمینه انتخابات است، باشیم.

دوم اینکه، وظیفه خود می‌دانم از شورای نگهبان، هیأت‌ های نظارت، هیأت ‌های اجرایی، ستاد انتخابات کشور و ستادهای انتخابات استانها، عوامل و مجریان برگزاری انتخابات در سطح شعب اخذ رأی، نیروهای انتظامی، نظامی و بسیج، وزارت اطلاعات، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت نیرو، وزارت راه و شهرسازی، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت آموزش و پرورش، ستاد کل نیروهای مسلح، دادستانی کل کشور، سازمان ثبت احوال، سازمان برنامه و بودجه، دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، استانداران، فرمانداران، بخشداران و دهیاران، بازرسان وزارت کشور و نیز وزارت خارجه و اصحاب رسانه، خصوصاً رسانه ملی تشکر و قدردانی کنم.

در پایان، امیدوارم شما نمایندگان محترم یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، در پرتو لطف و عنایت الهی، با همکاری و تعامل جدی و سازنده با سایر قوا، در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و همچنین تحقق آرمانها، مطالبات و خواست ملت عزیز ایران گام بردارید و پشتوانه‌ ای محکم برای حفظ، صیانت و تقویت نظام مقدس جمهوری اسلامی به عنوان میراث گران ‌بهای امام راحل و شهیدان والا مقام باشید.

همچنین لازم می دانم تشکر ویژه و خاص خودم را از دولت و اعضای آن به ویژه رییس جمهور محترم که در تمام مراحل پشتیبان و حامی برگزاری انتخابات بودند، اعلام کنم.

ان شاء الله موفق و موید باشید

روحانی: مجلس نمایندگان، مجلس حوزه‌های انتخابیه و اقوام وجناح‌ها نیست

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در مراسم افتتاحیه مجلس یازدهم عنوان کرد: با درورد و سلام به ارواح پاک شهیدان و به ویژه شهدای مجلس شورای اسلامی آغاز مجلس یازدهم را به نمایندگان و ملت ایران تبریک می‌گویم. پارلمان و مجلس در سراسر جهان نماد مهم دموکراسی است و در ایران اسلامی مجلس شورای اسلامی نماد دموکراسی اسلامی و مردم سالاری دینی است.

 

وی افزود: اولین رکن دموکراسی در تاریخ ایران در ۱۱۴ سال پیش در مجلس شورای اسلامی آن زمان شکل گرفت و این نهاد مرهون آخوند خراسانی و محقق نایینی و امام راحل و نهادی بوده که به عنوان نهادی مشروع و قانونی تلقی شده است.

رئیس‌جمهور یادآور شد: در مجلس شورای اسلامی از آغاز بزرگانی در این صندلی‌ها نشستند و ادای وظیفه کردند. از شهید آیت الله مدرس گرفته تا مقام معظم رهبری و مرحوم هاشمی رفسنجانی و شهیدانی همچون رجایی و باهنر و چمران در مجلس اول بر همین صندلی‌ها نشستند و به وظیفه مهم قانون‌گذاری پرداختند.

وی با بیان اینکه هم دوره دولت ۴ ساله است و هم دوره مجلس کوتاه است، گفت: اما با همکاری دولت و مجلس می‌توانیم یادگاری دائمی و ماندگار برای دهه‌ها و حتی قرن‌ها برای مردم به یادگار بگذاریم و آن یادگار بزرگ قانون متقن، صحیح، کارآمد و مفید برای جامعه است.

روحانی خاطرنشان کرد: مجالس و دولت‌ها آمدند و رفتند و ما می‌بینیم قانون مدنی کشور برای دهه‌ها و بیش از یک قرن به عنوان محکم‌ترین قانون هنوز هم جای افتخار برای ایران و قانون‌گذاری ایران است. دولت و مجلس در بسیاری از زمینه‌ها می‌توانند همکاری کنند بهترین همکاری ارائه لایحه خوب از سوی دولت و تصویب از سوی مجلس است.

روحانی افزود: امیدوارم در یک سال باقی مانده دولت و آغازین سال این مجلس بتوانیم در این زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشیم. مبنای ما برای همکاری‌ها در چارچوب قانون‌اساسی است. ما تک تک نمایندگان مجلس را از دیدگاه قانون اساسی در برابر کل مردم ایران مسئول می‌دانیم آن چنان که قانون اساسی این را می‌گوید.

وی افزود: باید همه فکرها برای منافع ملی، امنیت ملی، مصالح ملی و برای هویت ملی باشد و مصالح عمومی را بر مسائل حزبی، جناحی و حوزه‌های انتخابیه ترجیح دهیم که بی‌تردید مجلس نمایندگان، مجلس حوزه‌های انتخابیه و مجلس اقوام، جناح‌ها و قوم‌ها نیست بلکه مجلس شورای اسلامی، خانه ملت است. این موضوع به عنوان اساس کار برای دولت و مجلس خواهد بود.

وی با بیان اینکه به طور مختصر و خلاصه خدمت نمایندگان مجلس یازدهم عرض می‌کنم که دولت یازدهم و دوازدهم در دو مقطع پنج و سه ساله قرار گرفت، خاطرنشان کرد: در ۵ سال اول مبنای دولت گشایش و پیشرفت بود که به حمدالله در همه زمینه‌ها در سال‌های اولیه هم شاهد گشایش‌ها در امور مهم سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و همچنین شاهد پیشرفت بودیم.

رئیس‌جمهور افزود: یکی از دلایل اینکه امروز ایران در لیست کشورهای موفق در زمینه مبارزه با کرونا قرار گرفته، این است که در دولت یازدهم پایه‌های بهداشت و درمان در کشور مستحکم شد. توانمندی درمانی کشور از طرح‌های بیمارستانی تا تجهیزات به دو برابر آنچه که قبل از سال ۹۲ در تاریخ ایران بود، رسیده است. این افتخار بزرگی برای ملت ایران و برای مسئولان نظام است که شرایط آنچنان مهیا شد که در این حادثه سخت ویروس عالم‌گیر، دغدغه‌ای از لحاظ تخت بیمارستانی، تخت‌های ویژه و آی‌س‌یو(icu) و دستگاه‌های تنفس مصنوعی نداشتیم و این به دلیل استحکام پایه‌های درمانی در جمهوری اسلامی ایران بود.

وی با بیان اینکه در زمینه فضای مجازی و تقویت آن شرایطی را پیدا کردیم که به راحتی توانستیم بسیاری از امور را از طریق فضای مجازی حل و فصل کنیم، ‌اضافه کرد: نمونه آن در همین جا گفته شد، کار مجلس شورای اسلامی در ماه‌های آخر دوره دهم بر مبنای امکانات فضای مجازی بود. همچنین فضای مجازی مردم را از میلیون‌ها مراجعه به بانک‌ها و دستگاه‌های دولتی و بی نیاز کرده است که علت آن دولت الکترونیک است.

روحانی خاطرنشان کرد: ‌۷۷  میلیون نفر از بانک‌ها وام دریافت کردند بدون اینکه یک نفر به بانک مراجعه کند و این توانمندی کشور در زمینه فضای مجازی است. در سال ۹۲ در کشور حدود سیصد هزار عدد موبایل هوشمند بوده و امروز بالای ۷۰ میلیون عدد است.

وی با تاکید بر اینکه در شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت یازدهم و دوازدهم شاهد یک تحول بزرگ و اساسی بودیم، گفت: ما از ۵۲ شرکت دانش‌بنیان امروز به ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان رسیده‌ایم و درآمد شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۹۸ به ۳۲۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

رئیس دولت ادامه داد: تحول بسیار بزرگ در کشور در زمینه فناوری نوین توسط دانشمندان جوان رخ داد، که بیشتر در آی سی تی و موضوع فناوری ارتباطات بوده است. همچنین در دوره گشایش و پیشرفت توانستیم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای به دست بیاوریم، خودکفایی‌ها و تولیدات محصولات کشاورزی از ۹۴ تا ۱۲۰ میلیون تن نشانه تحول در بخش صنعت و کشاورزی است. کشور در زمینه دانش و فناوری از رتبه ۲۱ به رتبه ۱۶ پیشرفت کرد.

رییس‌جمهور افزود: خودکفایی‌ها و توسعه زمین‌های کشاورزی و آماده نمودن محصولات کشاورزی نشانه تحرک ملت بزرگ ایران در بخش کشاورزی و صنعت و سایر بخش‌ها بود.

وی ادامه داد: در زمینه علم و‌ دانش و فناوری ما از رتبه ۲۱ به رتبه ۱۶ و در زمینه نوآوری از رتبه ۱۳۱ به رتبه ۶۱ ارتقا پیدا کردیم؛ این تحرک بزرگ در سراسر کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی و اجتماعی بود. البته در سایر زمینه‌ها هم شرایطی را به وجود آوردیم که خودکفایی‌ها بتواند ظهور و بروز پیدا کند. ما از ۵۲ میلیون لیتر بنزین در روز به ۱۱۰ میلیون لیتر بنزین در روز رسیدیم و در زمینه تولید گاز آنچنان خودکفا شده‌ایم که امروز تولید گاز ما در روز حدود هزار میلیون متر مرکب است و این تحولات عظیم در  سایه استراتژی گشایش و پیشرفت در کشور بود.

روحانی ادامه داد: در زمینه نظامی ما رتبه ۲۲ در جهان بودیم که امروز در رتبه ۱۴ هستیم؛ قدرت نظامی ما در بخش‌ها مختلف در طول سالیان گذشته شاهد تحول بزرگی بوده است. در همه زمینه‌های زیربنایی نیز شاهد تحولی عظیم بودیم، در بزرگراه‌های کشور از ۱۴ هزار کیلومتر به ۲۸ هزار کیلومتر رسیدیم یعنی به دو برابر آنچه که کشور قبل از دولت یازدهم در اختیار داشته است و در سایر زمینه‌ها از جمله ریل و بنادر نیز این حرکت خوب را در کشور شاهد بودیم. پایان این دوره اول شاهد آمار و ارقامی بودیم که از روز اول دولت به آن امید داشتیم. رشد اقتصادی کشور در سال ۹۵ بالاترین رشد اقتصادی را داشتیم، رشد اقتصادی ایران در سال ۹۵ ، ۱۲/۵ درصد بوده یعنی بزرگترین رشد در سراسر جهان و ما در تورم توانستیم به تورم تک رقمی، ۹ درصد و حتی ۷ درصد برسیم.

وی در خصوص صادرات غیرنفتی نیز گفت: در زمینه صادرات غیرنفتی که ما روز به روز بیشتر در تنگنا قرار گرفتیم، تراز مثبت پیدا کرد و ما شاهد اشتغال ۹۷۰ هزار شغل جدید در سال ۹۶ بودیم؛ پس این دوران به معنای دوران گشایش و پیشرفت است.

رییس‌جمهور بیان کرد: در اوایل سال ۹۷ دوران جدیدی پیش روی دولت قرار گرفت و ناچار شدیم به سمت استراتژی ایستادگی و بردباری تمایل پیدا کنیم.

وی افزود: شرایط سال ۹۷ سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای ایران بود، شما از آمار و ارقام مطلع هستید که ما در چه شرایط سختی قرار گرفته بودیم؛ در این دوران با حمایت مردم و‌ هدایت مقام معظم رهبری نگذاشتیم دشمنان به هدف خود دست یابند؛ آنها می‌خواستند نظام ایران دچار اخلال شود و اقتصاد کشور دچار فروپاشی شود،  آنها با همه تبلیغات روانی و فشار اقتصادی می‌خواستند شاهد آن باشند که ما چهل سالگی انقلاب را جشن نگیریم.

وی با بیان اینکه ما در برابر اهداف دشمنان‌مان ایستادگی کردیم، گفت: در این دوران استراتژی اداره کشور با حداقل درآمد بود اما در عین حال حتی یک ماه حقوق کارمندان و پرداختی‌های مستمری‌بگیران به تأخیر نیفتاد، کمک به اقشار مستمند و ضعیف نیز به تأخیر نیفتاد و در این مدت ما توانستیم کالاهای اساسی مورد نیاز مردم را در سخت‌ترین شرایط اقتصادی برای مردم تأمین کنیم.

رئیس‌جمهور گفت: شما شاهد بودید که در سال ۹۷ و ۹۸ سختی‌ها و مشکلات بسیاری داشتیم اما قفسه‌های موادغذایی ما خالی نشد و مردم در نگرانی شدید برای تامین نیازمندی‌های ضروری خود قرار نگرفتند، در اینجا باید از هدایت و‌‌ حمایت مقام معظم رهبری یادکنم که در آغاز سال ۹۷ در جمع سران سه قوه و عده‌ای از مسئولان، فرمودند اکنون دولت در وسط میدان است و رییس‌جمهور به عنوان فرمانده این میدان جنگ است و دو قوه دیگر و همه نهادها موظف هستند به دولت یاری برسانند و‌ کمک کنند و خود ایشان ساختاری را برای حمایت دولت تحت عنوان «شورای عالی هماهنگی اقتصادی» شکل دادند که در این دوره ۵۰ جلسه تشکیل شد و‌ مصوبات فراوانی برای بازکردن گره‌های سخت در جامعه اقتصادی و اجتماعی مردم گشود.

وی اضافه کرد: بنابراین این دوران اگرچه دوران بسیار سختی برای ما بود اما هیچ یک از اهداف مهم اقتصادی و اجتماعی ما از بین نرفت. این اهداف را در این دوران سه ساله هم ما از یاد نبردیم و فراموش نکردیم و ‌همه آن اهداف را دنبال و پیگیری می‌کنیم.

روحانی اظهار کرد: امروز در مرحله سوم قرار گرفته‌ایم و خواست من از مجلس یازدهم این است که در سال پایانی دولت و سال آغازین مجلس یازدهم بتوانیم دوران پیوند و پیروزی را شکل دهیم؛ دوره ما امروز دوره ایستادگی و بردباری است اما می‌توانیم با پیوند و حمایت یکدیگر و هم‌افزایی کنار هم به یکدیگر کمک کنیم. ما به هیچ عموان به دنبال این نیستیم که مجلس در دو وظیفه مهم خود یعنی تقنین و نظارت کوتاه بیاید بلکه ما دنبال مجلسی قوی، صالح و کارآمد و مجلسی که برای مردم امید باشد و برای دولت تکیه‌گاه باشد، هستیم.

رییس‌جمهور در ادامه سخنان خود در آیین افتتاحیه یازدهمین مجلس شورای اسلامی، گفت: خوشبختانه به نمایندگان ملت عرض می‌کنم که ما در سراسر کشور به مهار کرونا رسیدیم، البته بعد از مهار کارونا اگرچه فعالیت اقتصادی آزاد است اما پروتکل‌های بهداشتی همچنان پابرجا می‌ماند، همچنین با توجه به خطرات احتمالی در پاییز، ستاد ملی مقابله با کرونا تمام امکانات و تجهیزات را برای آن دوران آماده و ذخیره کرده است.

وی در ادامه با تاکید بر اهمیت همکاری میان قوای سه گانه، ابراز داشت: هم در زمینه مبارزه با کرونا و هم در زمینه جنگ اقتصادی با آمریکا و اقدامات تروریستی این کشور که اقدامات آن هم تروریسم اقتصادی و تروریسم انسانی است، توان و امکان مقاومت داریم اما راه آن همکاری و هم‌افزایی است، بی تردید کار مجلس شورای اسلامی اجرای امور و یا قضایی نیست، استقلال قوا در قانون اساسی ما تاکید شده است اما این استقلال به معنی تنازع و در برابر هم ایستادن نیست، ما می‌توانیم در عین حفظ استقلال قوا با احترام متقابل مجلس، دولت، نیروهای مسلح و همه نهادها برای رفاه، آسایش و آرامش مردم و همچنین حفظ استقلال و منافع ملی کشور همکاری و تلاش کنیم.

روحانی در ادامه خاطرنشان کرد: دستیابی به آن اهداف را نباید فراموش کنیم و در این راه دولت دست خود را به سوی مجلس یازدهم دراز می‌کند، ما مجلس با قوت را می‌خواهیم و مطمئن هستیم که با همکاری همدیگر در این سال سخت موفق عمل کرده و به مردم امید می‌دهیم برای پیشرفت این کشور به تلاش خود ادامه خواهیم داد.

وی ادامه داد: دولت مواردی از لوایح را تقدیم مجلس دهم شورای اسلامی کرد که تصویب آنها میسر نشد و به زودی تقدیم این مجلس خواهد کرد که آن‌ها در راستای افزایش نقش مردم و اقتصاد مردمی و همچنین کاهش تصدی‌گری دولت در اقتصاد که جزو دستورات رهبری است، هستند. برای اجرای این طرح‌ها که نتیجه‌ آن‌ها مبارزه با فساد علمی و اقتصادی و همچنین گسترش آزادی و عدالت ویژه برای زنان، جوانان، اقوام و طوایف مختلف است، در کنار هم خواهیم بود و ان‌شاالله می‌توانیم امید جدیدی را برای ملت بزرگ ایران به وجود آوریم.

رییس‌جمهور در ادامه ضمن تشکر از ارکان مختلف نظام، بیان داشت: من در پایان می‌خواهم از کادر درمانی کشور، نیروهای مسلح و همچنین نیروهای مردمی که با همکاری و تعاون خود توانستیم در این سه ماه و چند روز به نقطه‌ای برسیم که کار دولت در مقابله با این ویروس در جهان قابل ارائه باشد، آن هم در شرایطی که کشورهای مختلفی که دارای صنعت و قدرت اقتصادی هستند، شرایط و روش‌های بدتری را پیش‌روی مردم خود گذاشتند، قدردانی کنم.

وی افزود: از همه مردم و همچنین مقام معظم رهبری تشکر و سپاسگزاری می‌کنم به خاطر اختیارات ویژه‌ای که به ستاد مقابله با کرونا ارائه کردند که بدون آنها حل معضلات در این دوران سخت امکان‌پذیر نبود و همچنین از مجلس شورای اسلامی در دوره دهم و هیئت رئیسه آن و شخص ریاست محترم مجلس آقای لاریجانی سپاسگزارم و خدمت همه نمایندگان عزیز عرض می‌کنم که ما با همه وجود آماده‌ایم در کنار اهداف بلند موردنظر نظام و رهبری همکاری و هم‌افزایی خود را آغاز کنیم.

 

نمایندگان مجلس یازدهم متن سوگندنامه قانون اساسی را قرائت کردند

نمایندگان مردم، در اولین جلسه علنی یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، طبق اصل ۶۷ قانون اساسی متن سوگند نمایندگی را پس از قرائت حجت‌الاسلام رضا تقوی رئیس سنی جلسه، تکرار و قرائت کردند.

متن سوگند نمایندگان طبق اصل ۶۷ قانون اساسی به شرح ذیل است:

بسم‌ الله‌ الرحمن‌ الرحیم‌

«من در برابر قرآن مجید به خدای متعال سوگند یاد می‌کنم و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد می‌کنم که پاسدار حریم اسلام و نگهبان دستاوردهای انقلاب اسلامی ملت ایران و مبانی جمهوری اسلامی باشم. همچنین ودیعه‌ای که ملت به ما سپرده به عنوان امینی عادل پاسداری کنم، و در انجام وظایف وکالت، ‌امانت و تقوا را رعایت نمایم و همواره به استقلال و اعتلای کشور و حفظ حقوق ملت و خدمت به مردم پایبند باشم، از قانون اساسی اطاعت کنم و در گفته‌ها و نوشته‌ها و اظهار نظرها استقلال کشور و آزادی مردم و تامین مصالح آنان را مدنظر داشته باشم».

شعب ۱۵ گانه بررسی اعتبارنامه منتخبان مجلس یازدهم تشکیل شد

 

حجت الاسلام سیدرضا تقوی در مراسم افتتاحیه یازدهمین دوره ملجس شورای اسلامی پس از ادای سوگند توسط منتخبان مجلس گفت: هم اکنون ۲۶۸ نفر در صحن مجلس حضور دارند و برای بررسی اعتبارنامه‌هایشان شعب تشکیل می‌شود و هر نماینده اعتبارنامه‌اش را تحویل شعبه‌ای می‌دهد که نامش در آن قرائت می‌شود.

 براساس این گزارش، اسامی را روح الله نجابت و محسن فتحی قرائت کردند، این شعب وظیفه بررسی اعتبارنامه متنخبان جدید مجلس را بر عهده دارند. هر شعبه دارای یک رییس، یک نائب رییس، یک سخنگو و دو دبیر خواهد بود و به طور میانگین ۱۸ عضو خواهد داشت.

بر اساس آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی هر یک از شعب برای تمام دوره نمایندگی رسمیت دارند و وظیفه و اختیارات آنها رسیدگی به اعتبارنامه‌ها، تعیین اعضای کمیسیون تحقیق تعیین اعضای کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی و بررسی و تشخیص صلاحیت‌های نامزدهای عضویت در کمیسیون‌های تخصصی است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز