خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری:

میزان بهبودی بیماران کرونایی به ۹۴ درصد و عدد انتقال بیماری به زیر یک نفر رسیده است‌/ تجربه مراسم احیا خیال ما را برای برگزاری مراسم‌های مذهبی دیگر راحت کرد

asdasd
کد خبر : ۹۱۵۲۴۴

سخنگوی دولت گفت: میزان بهبودی بیماران کووید ۱۹ به ۹۴ درصد و عدد انتقال بیماری به زیر یک نفر رسیده است‌.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی در نشست خبری خود با اشاره به اقدامات انجام شده درخصوص بیماری کرونا، گفت: رئیس‌جمهور محترم در ستاد ملی کرونا دغدغه برگزاری مراسم‌های سب‌های قدر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی را داشتند، بیم آن می‌رفت که این پروتکل‌ها رعایت نشود اما فرمایشات مقام معظم رهبری که فرمودند تابع نظر کارشناسی هستم، باعث شد که رعایت‌ها صورت بگیرد. 

وی ادامه داد: تجربه مراسم احیا خیال ما را برای برگزاری مراسمات مذهبی دیگر راحت کرد.

سخنگوی دولت ادامه داد: میزان بهبودی بیماران کووید ۱۹ به ۹۴ درصد و عدد انتقال بیماری به زیر یک نفر رسیده است‌.

وی ادامه داد: گزارشات نشان می‌داد که ما از مرحله کنترل بیماری عبور کردیم و وارد مهار بیماری شده‌ایم و تجربیات نشان داد که فاصله‌گذاری اجتماعی هوشمند با همکاری همه بخش‌ها و مجموعه‌ها امکان‌پذیر است. 

ربیعی گفت: تجربه نشان داد با بودن کرونا  می‌توانیم مر‌گ‌های کمتر داشته باشیم و زندگی جاری باشد.

وی با اشاره به روز جهانی ارتباطات ادامه داد: هیچ دولتی مانند این دولت زیر ذره‌بین شفاف‌سازی و نقد قرار نداشته است و از این فرآیند استقبال می‌کنیم.

دستیار اجتماعی رئیس‌جمهور تاکید کرد: امسال بیماری کرونا معنای جدیدی به ارتباطات بخشید و از ابتدای این بیماری جامعه ارتباطات هم‌پای دیگر نهادها کمک و اطلاع‌رسانی کرد.

ربیعی در خصوص جلوگیری آمریکا از صادرات بنزین به ونزوئلا، گفت: هیچ کشوری ملزم به رعایت تحریم‌های یک جانبه امریکا نیست و ما هم مایل به داشتن رابطه تجاری و مبادله نفت با ونزوئلا هستیم. ما قصد داریم از عدم راهزنی دولت آمریکا که مسبوق به سابقه نیز هست، مطمئن شویم و امیدواریم که جامعه جهانی هم در این زمینه کارهای لازم را انجام دهد. 

وی افزود: ارسال تانکرهای بنزین به سفارش ونزوئلا انجام گرفته است و انتظار داریم جامعه بین‌المللی نسبت به این بدعت در آزادی تردد در آب‌های آزاد واکنش نشان دهند.

وی با بیان اینکه آمریکا به وقاحت بی مانندی رسیده است، گفت: وزیر خارجه هشدارهای لازم را داد و در دولت و شورای عالی امنیت ملی این موضوع مطرح شده است، امیدواریم آمریکا دچار خطایی نشود و البته که ما در صورت هرگونه اقدامی در این زمینه تمام گزینه‌ها را برای خود محفوظ می‌دانیم و واکنش نشان خواهیم داد. 

وی تأکید کرد: ما با ونزوئلا دو کشوری هستیم که از گذشته با یکدیگر ارتباط داشته‌ایم و به سایر کشورها مربوط نیست و ارتباطمان هم در چارچوب ارتباطات سالم تجاری است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه در فصای رسانه‌ای کشور مطرح شده است که دولت دنبال افزایش قیمت ارز تا ۲۵ هزار تومان است آیا اساسا چنین بحثی در دولت مطرح است؟، گفت: نباید بدون اطلاعات و با اطلاعات غلط بگوییم که دولت قصد افزایش قیمت ارز به ۲۵ هزار تومان را دارد، این موضوع مربوط به امروز هم نیست بلکه از  سال ۹۳ تا امروز به رئیس جمهور را نقد می‌کردند که چرا قیمت ارز را کنترل می‌کنید.

وی تصریح کرد: اما بنای دولت همیشه بر این بوده که قیمت ارز افزایش پیدا نکند این موضوع غلط است و این موضوع در هیچ یک از جلسات دولت چنین چیزی مطرح نشده است.

ربیعی در پاسخ به سوال دیگر ایلنا مبنی بر اینکه برنامه دولت در جهت اطمینان خاطر مردم برای سرمایه‌گذاری در بورس چیست؟، خاطرنشان کرد: اگر بتوانیم به بازار سرمایه عمق و شادابی بدهیم و نقدینگی را به جای بازار مسکن و خودرو و سکه به این سمت راهنمایی کنیم، با توجه به اینکه همه وزارتخانه‌ها و بنگاه‌های اقتصادی کمک کردند، دولت علاقه‌مند است که نقدینگی‌ها در این بازار جمع شود.

دستیار ارتباطات اجتماعی و رسانه‌ای رئیس‌جمهور ادامه داد: دولت نیز معتقد است که باید بور‌س را منطقی کنیم. بورس همیشه افت و خیز دارد راه حل این است که نقدینگی مردم را به سمت حرکت سالم ببریم و بورس حرکت سالمی است. واگذاری‌های شستا و ساتا ربطی به کسری بودجه دولت ندارد و اگر از شرکت‌ها و بخش‌های دیگر دولتی می‌خواهیم در بورس حضور پیدا کنند، به این دلیل نیست.

وی با بیان اینکه بالا رفتن ارز نه تنها مطلوب دولت نیست بلکه تلاشش داریم که قیمت آن کاهشی باشد، افزود: با سیاستگذاری آقای همتی و با وجود مشکلات تحریم و کرونا بازارهای پول تحت مدیریت است و شرایط بهبود پیدا می‌کند. با توجه به شیوع کرونا و وقفه سه ماهه در فعالیت‌های اقتصادی و همینطور کاهش فرآورده‌های نفتی در دوسال گذشته شرایط بالا و پایین و بازگشت ارز به ثبات نسبی را داشته‌ایم. بنای ما این است که ارز را به کانال پایین‌تر بیاوریم و برای تخصیص ارز و ورود کالاهای اساسی، حوزه درمان و مواد اولیه کارخانه‌ها تلاش می‌کنیم.

وی یادآور شد: تا بورس شکل به خود می‌گیرد و اقتصاد کشور به ثباتی می‌رسد علیرغم اینکه نمی‌گوییم نقد انجام نشود اما تحلیل‌های نادرست لطمه می‌زنند.

ربیعی در خصوص فشاری که از سوی نمایندگان برای فعالیت در برخی از وزارتخانه‌ها به دولت وارد شده است، گفت: من در فضای مجازی برخی اظهارات را در این زمینه دیدم که متاسفانه قلب واقعیت است و آنچه بیان شده غیر از این است و هدف چیز دیگری بود.

ربیعی اضافه کرد: ما در دوران تحریم که زندگی روزمره مردم نیاز به کنترل بازار و تامین مایحتاج مردم داشت خواستیم که وزارت بازرگانی را ایجاد کنیم که گفتند دولت به دنبال ایجاد وزارت رانت است  که باید گفت اتفاقاً وزرات بازرگانی، وزارتخانه بزرگی است که فساد پذیری کمتری دارد.

وی افزود: بنابراین به منظور اینکه از فشار به دستگاه‌ها جلوگیری شود و دست آنان برای نه گفتن باز گذاشته شود، دولت ایجاد فشار را ممنوع کرد و تصمیم گرفت که این مورد با تشکیل یک کمیته در دفتر رییس جمهوری بررسی شود؛ البته دستگاه‌ها حق بکارگیری نمایندگان سابق مجلس را ندارند ولی افرادی هم هستند که الان نماینده هستند و پس از پایان این دوره به همان کار قبلی خودشان که کارمندی دولت بوده برمی‌گردند همچنین افرادی هم هستند که ظرفیت‌های انسانی ما هستند.

سخنگوی دولت دوازدهم گفت: این کمیته نیز برای غربالگری بود که چنین افرادی وارد دولت نشوند و سامانی پیدا کند.

سخنگوی دولت در ادامه در خصوص نزدیک شدن به ایام تعطیلات عید فطر و برنامه دولت برای این ایام به ویژه چند استانی که شیوع کرونا در آنها رشد داشته است، گفت: در دو استان تهران و آذربایجان شرقی مقداری نگرانی بود که خوشبختانه روند کنترل شد و اکنون نگرانی حاد نداریم، همچنین در مورد استان خوزستان و یک روستا در سیستان و بلوچستان هم نگرانی وجود دارد که در این دو منظقه متمرکز شدیم، نماینده ویژه وزیر بهداشت هم در آنجا مستقر شد و یکسری محدویت‌هایی را درون استان خوزستان در نظر گرفتیم، در آن روستایی که در استان سیستان و بلوچستان بیماری شیوع پیدا کرد هم غربالگری در حال انجام است تا از شیوع بیشتر جلوگیری شود.

وی ادامه داد: اما همانطور که قبلا گفتیم اگر شرایط مراعات نشود، بیماری مجددا بازخواهد گشت، البته در روزهای اخیر در تهران شاهد کمترین آمار کشته‌شدگان از ابتدای شیوع ویروس تا امروز هستیم. درخصوص رفت و آمد‌های بین استانی هم فعلا بنایی برای ایجاد محدودیت نداریم و همینه پروتکل‌ها درون استان‌ها مراعات شود، کافی است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس جمهور همچنین درخصوص لغو جلسه شورای عالی کار در هفته گذشته و همچنین همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی که انجام نشده است، بیان داشت: لغو جلسه هفته گذشته شورای عالی کار به این دلیل بود که از یکسو به دلیل جابجایی وزیر صمت حضور نداشتند، همچنین وزیر اقتصاد هم امکان حضور نداشتند که احتمال دارد به دلیل درگذشت بردار ایشان باشد. اما شورای عالی کار تا پیش از هفته گذشته به طور منظم جلسات خود را داشته است و خواهد داشت، از ابتدا هم بنا بر این بود که در جلسه بعدی درخصوص حق مسکن تصمیم‌گیری شود.

وی در خصوص همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی اظهار داشت: همسان‌سازی حقوق همواره بعد از سال جدید و معمولا اردیبهشت یا خرداد انجام می‌شود، حتی در برخی موارد در تیر ماه انجام شده است اما مابه‌التفاوت آن به صورت کامل پرداخت می‌شود که امیدواریم یک عدد راضی‌کننده برای بازنشستگان عزیز باشد.

ربیعی در ادامه افزود: سیاست پیشی گرفتن مزد بر تورم را از سال ۹۲ در پیش گرفتیم و فراموش هم نکردیم و براساس توانایی کارفرما در شرایط کنونی به این سمت رفتیم، در سال‌های ۸۵ تا ۹۲ متاسفانه شاهد یک عقب‌ماندگی قابل توجه در این حوزه هستیم اما در دورانی که شکوفایی و رشد داشتیم سعی کردیم آن را جبران کنیم حتی در این دو سال هم که با مشکل مواجه شدیم در مجموع نسبت به ۸ ساله دوره قبل از ما پیش هستیم و فکر می‌کنم ۲۳ درصد توانستیم این عقب‌ماندگی را جبران کنیم. 

وی افزود: البته خوشحال هستیم که امروز نمایندگان کارگری در جلسات حضور می‌یابند و آزادانه مصوبات را امضا نمی‌کنند، این را باید ارج بنهیم، این احترام به رابطه‌ای است که میان یک ضلع تولید و دو ضلع دیگر وجود دارد.

سخنگوی دولت در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون تغییر در لیست کالاهایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد می‌شوند، گفت: ما نیازمند تامین مواد اولیه کارخانه‌ها هستیم، اگر کالاهای واسطه‌ای و مواد اولیه را نتوانیم تامین کنیم با بیکاری مواجه خواهیم بود، از سوی دیگر در بحث دارو نیاز است که توجه صورت گیرد با توجه به نیازی که در کشور وجود دارد و ما سعی کردیم که با تامین ارز با قیمت مناسب به این نیاز جواب بدهیم، همچنین نمی‌خواهیم تورم به اندازه‌ای بالا رود که کالاهای اساسی دست مردم نرسد.

وی ادامه داد: همچنین باید تلاش کنیم تا در بخش کشاورزی تولید برای کشاورزان ارزان‌تر تمام شود، حتی مرغ که تولید آن در داخل صورت می‌گیرد بیش از ۸۰درصد به ارز وابستگی دارد، ما در این شرایط که ایالات متحده آمریکا حتی کوچکترین مدخل ورود ارز به کشور را تحت فشار قرار داده است، علیرغم همه این شرایط سخت تلاش کردیم صادرات را گسترش دهیم و بتوانیم از طریق گسترش صادرات، کالاهای مورد نیاز را وارد کنیم و به دلیل شرایطی که وجود دارد مجبور هستیم به سمت اولویت‌بندی کالاها برویم.

ربیعی با اشاره به اینکه پرسیده می‌شود چرا تغییرات در لیست کالاهای مشمول ارز ۴۲۰۰ تومانی را به موقع اطلاع‌رسانی نمی‌کنیم، بیان داشت: کالاهایی وجود دارد که با ارز ۴۲۰۰ تومانی از قبل خریداری شده و در انبارها موجود است و ما تلاش می‌کنیم و نباید این تغییر روی قیمت عرضه‌ کالاهایی که در گذشته خریداری شده است، تاثیر بگذارد.

وی همچنین افزود: با شروع تیر ماه و فصل برداشت، حبوبات ما وارد بازار می‌شود و دوره کنونی زمانی یک دوره بین فصلی است ما نیاز بازار را با حبوبات وارداتی تامین کردیم، تقریبا بین ۲۰ تا ۶۰ درصد کشور به حبوبات وابسته است و یکی از سیاست‌های ما در آینده کشت حبوبات خواهد بود.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس جمهور درباره برنامه دولت برای افزایش ظرفیت حجم و پهنای اینترنت با نزدیک شدن به ایام امتحانات اظهار داشت: استفاده از شبکه شاد برای دانش‌آموزان و معلمان تا پایان خرداد رایگان شده است. این مسئله کمک زیادی کرده است. در برخی از استان‌ها خبر داشتیم در آنها امکان استفاده از فضای مجازی وجود ندارد و به همین خاطر تصمیم گرفتیم مدارس برای رفع اشکال بازگشایی شوند. 

وی با بیان اینکه  آمارها نشان می‌دهد تعداد مراجعه‌کنندگان به مدارس در روستاها بیشتر از شهرها بوده است، اظهار کرد: ۱۵۰۰ روستای جدید به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت پرسرعت متصل شده‌اند که در حال حاضر روستاهای متصل به اینترنت به ۸۷ درصد رسید.

وی تصریح کرد: دولت تصمیم گرفته یکهزار روستا تا پایان خرداد به شبکه ملی اطلاعات متصل شود. یکی از تصمیمات دولت آن است روستاهای بالای ۲۰ خانوار را به شبکه ملی اطلاعات و اینترنت متصل کند.

سخنگوی دولت درباره الحاق سرزمین‌های اشغالی توسط رژیم صهیونیستی و واکنش ایران به این موضوع، تاکید کرد: اقدامات رژیم اسرائیل در تضاد با قواعد شورای امنیت و قواعد بین‌المللی است، ایران این عمل را قویا محکوم می‌کند. آمریکا نیز با تایید معامله قرن این اجازه را برای رژیم صهیونستی جهت اشغال سرزمین‌های فلسطینی صادر کرده است.

وی افزود: این اقدام ناامنی برای فلسطین و حتی در عرصه بین‌الملی را افزایش می‌دهد و ایران از همه ابزارهای خود برای حمایت از فلسطین استفاده می‌کند.

وی با بیان اینکه در حالی که رژیم اشغالگر قدس اشغال‌گری خود را انجام می‌داد همزمان به خبرسازی اقدام کردند، گفت: در همدان اتفاقی  افتاد  که هیچ آسیبی هم به بیرون ساختمان وارد نشده است این اقدام مشکوک بوده و می‌خواهند نشان دهند هموطنان یهودی در ایران زندگی خطرناک و سختی دارند، در حالی که آنها قرن‌ها است در ایران هم‌زیستی مسالمت‌آمیز داشته‌اند و یهودیان به حقوق شهروندی خود واقف و مخالف رژیم صهیونیستی هستند. ایران هرگز یهودستیز  نبوده ما با زور و کودک‌کشی یک حزب و جریان فکری حاکم بر رژیم صهیونیستی مخالفیم و با آن مقابله می‌کنیم.

سخنگوی دولت همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص شیوه برکناری وزیر صمت و اینکه برکناری‌های اینگونه به شیوه‌های برکناری در دولت قبل شباهت دارد، گفت: ما هم با شیوه‌هایی که گفتید، مخالفیم و کرامت انسان‌ها ارزشمندتر است، منتها در قضیه برکناری شما در یک نقطه مطلع شدید اما اینگونه نبود که دولت در یک لحظه به این نتیجه رسیده که باید وزیر را تغییر دهد.

وی ادامه داد: در دوران تحریم ما نیازمند استراتژی‌های جدید صنعتی هستیم و حتی با فرض اینکه در سال آینده هم کرونا وجود داشته باشد، باید تدابیر ویژه‌ای اتخاذ کنیم. همچنین ما نیازمند برنامه مبتنی بر صادرات غیر نفتی هستیم و باید تامین ارز غیرنفتی را تجربه کنیم، حتی بعدا ممکن است پتروشیمی ما هم دچار مشکل شود و لذا ما در کنار این نیازمند این هستیم که قیمت بازار و محصولات کنترل شده و خرید و توزیع اقلام ضروری به موقع صورت گیرد.

ربیعی همچنین ابراز داشت: همه این‌ها نیازمند این است که مطالبات در حوزه مدیریت کلان ساماندهی شود و حتی به یک وزارتخانه جداگانه نیاز بود، ما اکنون در وزارت صمت با ادغام چهار وزارتخانه مواجه هستیم و از آنجا که در این شرایط تحت فشار حداکثری به سر می‌بریم باید بتوانیم یک تحول مدیریتی ایجاد کنیم.

وی درخصوص اینکه وزیر صمت در زمان برکناری در جلسه‌ای با اسحاق جهانگیری معاون اول ریاست جمهوری حضور داشته است، اظهار داشت: دولت به این نتیجه رسید که نیازمند تحول مدیریتی است، وزرا در طول روز جلسات و برنامه‌های زیادی دارند و هیچکس اطلاع ندارد که وزرا در چه زمانی، در چه جلسه‌ای هستند. من به نمایندگی از دولت بابت همه زحمات‌ از آقای رحمانی تشکر می‌کنم و امیدوارم آثار این تصمیم دولت به زودی در بازار به ویژه بازار خودرو دیده شود.

ربیعی در خصوص بیشتر شدن سفر در ایام تعطیلات عید فطر و ارائه سهمیه بنزین سفر نیز اظهار کرد: ما هنوز در شرایط کرونا هستیم و هیچ تصمیمی در این زمینه‌ها نگرفته‌ایم و کماکان برنامه ما تشویق به در خانه ماندن است. کماکان مردم باید به شعار «در خانه بمانید» پایبند باشند، این شعار هنوز پابرجاست و نه تنها مشوقی برای سفر در این روزها آماده نکرده‌ایم، بلکه توصیه می‌کنیم حتما مردم به جز در موارد ضروری، برای سفر اقدام نکنند.

وی افزود: در حال حاضر ممنوعیت سفر، تصمیم بازدارنده‌ای نخواهد بود اما از هموطنان می‌خواهیم که به همکاری‌هایی که تاکنون داشتند، کماکان ادامه دهند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه اکنون از لحاظ پایین بودن ابتلای به کرونا وضع خوب و سیری نزولی را شاهد هستیم و تهران کمترین فوتی در مدت شیوع کرونا را تجربه می‌کند. اجازه دهیم این شرایط ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز