خبرگزاری کار ایران

برزگر در گفت‌وگو با ایلنا:

برخی مذاکره را به معنای تسلیم شدن می‌دانند/در شرایط بسیار بحرانی هم باید یک خط ارتباط مستقیم با دشمنت داشته باشی/ مذاکره نشان از قدرت ما در دفاع از منافع ملی دارد

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۴۱۱

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم تاکید کرد: مذاکرات نه به معنای آن این نیست که کشور را واگذار کنیم بلکه معنای دفاع از منافع ملی شهروندان است.

شهروز برزگر در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، درباره این‌که عده‌ای عنوان می‌کنند نباید باب مذاکره بین تهران و واشنگتن را باز کرد، گفت: پیرامون مسائل ایران و آمریکا و حتی منطقه و جهان نظرات مختلفی مطرح است؛ نظرات متفاوتی درباره اینکه آیا ما با آمریکا ارتباط داشته باشیم یا نه؟ یک عده از افراد مخالف و یک عده هم موافق هستند. در آمریکا هم وضعیت به همین شکل است این مسئله موافق و مخالف‌های خود را دارد؛ مهم این است که کدام روش و استراتژی منافع ملی را تأمین می‌کند.

وی با بیان این‌که شرایط نشان می‌دهد مباحث بین رابطه بین ایران و آمریکا بسیار مهم است، عنوان کرد: ما تیم مذاکره کننده داریم، این تیم باید در چارچوب منویات مقام معظم رهبری ، قانون و منافع ملی قدم بردارد.

برزگر تاکید کرد: اگر بخواهیم بگوییم به هیچ وجه مذاکره نمی‌کنیم برای هر دو طرف تنش‌ به وجود خواهد آمد که منجر به شکست‌شان خواهد شد که در این صورت کشور ثالث وارد ماجرا می‌شود حرف‌هایی که رد و بدل می‌کند و اتفاقاتی که پیش خواهد آمد.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: در شرایط بسیار بحرانی هم باید یک خط ارتباط مستقیم با دشمنت داشته باشی تا مسائل پیچیده نشود، هزینه بر  مردم متحمل نشود ومنافع ملی به خطر نیفتد.

وی اظهار داشت: مذاکره به معنای آن نیست که ما  تسلیم می‌شویم بلکه معنایش این است که ما آن‌قدر قدرت داریم که آمده‌ایم در شرایط برابر پای گفت‌وگو بنشینیم.

برزگر با بیان این‌که اگردستگاه دیپلماسی توان مذاکره نداشته باشد و و در برابر طرف مقابل تسلیم شود همان بهتر که مذاکرات تعطیل شود، گفت: تعطیلی مذاکرات در صورت ضعف دستگاه دیپلماسی برای هر کشور اتفاق خواهد افتاد. اگر مذاکرات نتواند منافع ملی را تأمین کند همان بهتر که نباشد زیرا سرش کلاه می‌رود و نمی‌تواند آن چیزی که به نفع مردمش است به دست بیاورد. دستگاه دیپلماسی برای مذاکره باید  قوی  و مقتدر باشد در غیر این صورت باید تعطیل شود.

وی تاکید کرد: بعضی از آقایان فکر می‌کنند مذاکره به معنای تسلیم شدن است؛ اصلا چنین نیست و باید خاطرنشان کنم اگر راه مذاکره به بن بست برسد به قول یک اصل معروف پایانش جنگ است، در صورتی که هنگام مذاکره شما خواسته‌هایتان را مطرح می‌کنید و چیزی به دست می آورید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مجلس دهم ادامه داد: اگر  باب مذاکرات باز شود این نیست که بگوییم ای وای ایران ترسید، ای وای تحریم‌هایی که برای ایران گذاشته بودند اثر گذاشت و ایران بالاخره تسلیم شد، خیر این طور نیست این نشان از قدرت ما دارد. 

وی ادامه داد: اگر شما می‌خواهید با جامعه جهانی کار کنید باید بر اساس یکسری مکانیسم‌ها کار کنید که ایران الحمدالله در چارچوب آژانس و مسئولیت‌هایی که داشته خوب عمل و حرکت کرده است.

برزگر با تاکید بر اینکه اگر ایران در دیپلماسی جای خالی دهد، ضرر خواهد کرد، گفت:  کشورهای دوست و برادر مانند سوریه، عراق و ترکیه هم نمی‌توانند با ما همکاری داشته باشند زیرا تحریم‌ها این اجازه را به آن‌ها نمی‌دهد که اگر این اتفاق ادامه یابد، پول‌های خودمان را که برای اشتغال، امرار معاش و توسعه لازم داریم نمی‌توانیم وارد کشور کنیم.

وی ادامه داد: در فنون مذاکره یا شما آنقدر قدرتمند هستید که هرکاری دلتان می‌خواهد انجام می‌دهید، می‌گویید همینی که هست و جامعه جهانی را به نفع خودتان برمی‌گردانید و می‌گویید سریع پول‌هایتان را آزاد کنند یا اینکه لاجرم باید با جامعه جهانی کار کنید که برای کار کردن با جامعه جهانی باید مذاکره کرد.

برزگر با بیان این که مذاکره به معنای باخت و تسلیم منافع ملی کشور نیست، گفت: معنای مذاکره این است که از منافع ملی دفاع کنیم و به قول فرمایشات مقام معظم رهبری با در نظر گرفتن منافع ملی و مردم نرمش قهرمانه انجام دهیم در غیر این صورت اگر بخواهیم بگوییم ما با این کشور مذاکره نمی‌کنیم چون سر ما کلاه می گذارد مطمئن باشید اگر دستگاه دیپلماسی ما ضعیف باشد هر کشوری حتی روسیه و چین که دوستان ما هستند سر ما را کلاه خواهند گذاشت.

وی یاد آور شد: اگر یادتان باشد در گذشته حتی چین و روسیه هم علیه ما شدند و نتیجه‌اش ۶ قطع نامه‌ای شد که علیه ایران صادر شد.آن ۶ قطع نامه منجر به تحریم ایران شد و  هر کشوری که عضو سازمان ملل متحد بود هر ۲ ماه یک بار گزارش می‌داد که ۳ تا موضوع مهم را علیه ما تحریم کردند، که اتفاقا همین چین و روسیه که دوستان ما بودند بر اساس سیاست های غلط دستگاه دپیلماسی ما علیه ما رأی دادند.

برزگر تاکید کرد: نباید به طور مطلق به کشورها اعتماد کرد و در عین حال هم نباید بیش از اندازه بدبین بود زیرا با افراط و تفریط منافع ملی به خطر می‌افتد. چارچوب‌های ما  مشخص است؛ مذاکره یک حساب دو دوتا چهارتا کردن است در مذاکره یک چیزی از دست می‌دهی و یک چیزی به دست می‌آوری، بحث مذاکره سود و فایده برای مردم است. اینکه بگوییم فقط با مسکو و پکن کار می‌کنیم که آن‌ها هم در برهه‌ای ما را به زحمت انداختند. روس‌ها نیروگاه اتمی بوشهر را با هزینه گزاف برای‌یمان تمام کردند؛خاطرتان هست چقدر منافع ملی ما را هدر دادند تا آنجا تکمیل شود و یا ارتباطی که با چین داریم کالاهای دست دوم و سومش را به بازار ما می‌فرستاد.

این غعال سیاسی تاکید کرد: اگر در بازی‌های سیاسی که در ساختار جهانی است درست بازی نکنیم  دوستان‌مان علیه ما خواهند شد؛ آن روزها اگر چین و روسیه رأی نمی‌دادند و ۶ قطع نامه بر علیه ما صادر نمی‌شد ما برجامی نداشتیم که مکانسیم ماشه داشته باشد بگویند اسلحه به روی ایران گرفتیم که می‌زنیم.

وی تاکید کرد: مذاکره به معنای آن این نیست که کشور را واگذار کنیم بلکه به معنای دفاع از منافع ملی شهروندان است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز