خبرگزاری کار ایران

زاکانی در نشست خبری:

هیچ‌کدام از فراکسیون‌ها و نشست‌های مجلس یازدهم رسمیت ندارند/ لاریجانی اختیاراتی فراتر از حد معقول داشت

asdasd
کد خبر : ۹۱۴۲۳۰

نشست خبری اطلاع‌رسانی تمهیدات کارگروه اجرایی فراکسیون اکثریت مردمی انقلاب صبح امروز برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست علیرضا زاکانی دبیر کمیته اجرایی فراکسیون اکثریت مردمی انقلاب در سخنانی ضمن تسلیت ایام شهادت امیرالمومنین علی(ع)، گفت: کشور در شرایط بسیار حساس و خاصی قرار دارد و این شرایط ضرورت و نیاز به یک تحول و تغییر در ابعاد مختلف را فراهم کرده است.

وی ادامه داد: اگر‌ نیم نگاهی به جامعه انداخته شود، مشاهده می‌شود که علیرغم همه توفیقات حاصله، حال عمومی مردم مناسب نیست و این هم به واسطه فشارها و بی‌تدبیری‌ها است که به ناکارآمدی دولت، مجلس و همچنین مشکلاتی که در دستگاه قضایی وجود دارد، برمی‌گردد و نیاز به یک تغییر و تحول بزرگ است.

منتخب مردم قم در مجلس یازدهم در ادامه اظهار داشت: مجلس به عنوان عصاره فضایل ملت در رأس امور بیشترین توجه را باید صرف کار و تلاش کند و با برنامه‌ریزی دقیق و تلاش خود ناکارآمدی را منکوب کرده و با حرکت در مسیر خدمت به مردم شرایطی را فراهم کند که نیازهای مردم را برطرف کند تا شرایط جامعه را بهبود بخشد.

وی ادامه داد: در نتیجه به نظر می‌رسد که نیازمند یک تغییر تاریخی است و این رویکرد مردم به جریان انقلابی لطف خدا بود تا این مجلس بتواند وظیفه خود را انجام دهد و تغییری در خصوص رفع تورم، رفع بیکاری و رفع تبعیض‌هایی که وجود دارد، ایجاد کند.

زاکانی در ادامه با تاکید بر اینکه مجلس باید از حواشی پرهیز کند و به اصل مسائل و مشکلات بپردازد، بیان داشت: از جمله موارد این مورد بود که فراکسیون یک هویت انقلابی و مردمی داشته باشد، به همین جهت پیشنهاد شد که اسم فراکسیون، «فراکسیون اکثریت مردمی انقلاب» باشد که هم انقلابی بوده و منویات رهبری را تحقق بخشد و مطالبات مردم را نمایندگی کند.

وی افزود: درکنار انسجام و داشتن فکر و برنامه با برخورداری از یک مدیریت توزیع شده در میان متن نمایندگان و همچنین یک نگاه دقیق امکانی را ایجاد می‌کند که ما در مجلس بتوانیم راه‌های دور را در کمترین زمان طی کنیم و امید را تبدیل به اعتماد و اعتماد را تبدیل به انسجام ملی کنیم. بی‌شک باید به آن دقت جدی و اساسی داشته باشیم و نجات اقتصادی کشور و تقویت زیرساخت‌ها را در کنار رفع زشتی‌ها و کاستی‌ها مورد هدف‌گذاری قرار دهیم تا انشاالله بتوانیم این مسیر را دنبال کنیم.

دبیر اجرایی فراکسیون اکثریت مردمی انقلاب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: فراکسیون اکثریت مجلس متشکل از نمایندگانی است که ائتلاف نیروهای انقلاب آنها را معرفی کرد و بالغ بر ۲۰۷ نفر از نمایندگان عضو ائتلاف هستند، همچنین کسانی که جبهه پایداری آن‌ها را معرفی کرد هم در جمع اصلی هستند و با توجه به اقبالی که مستقلین برای حضور دارند ما در نظر داریم که یک فراکسیون بالغ بر ۲۴۰-۲۵۰ نفره تشکیل دهیم. البته به علت شیوع کرونا نشد که این عدد تهران گرد هم جمع شوند و قرار شد که به ازای هر ۵ نفر ۱ نفر به فراکسیون معرفی شوند که در مجموع ۶۲ نفر به عنوان شورای موقت فراکسیون معرفی شدند و در جلسه‌ای که هفته گذشته ۵۹ نفر حضور یافتند، چهار گروه با هدف تدوین برنامه مجلس، بازنگری آیین‌نامه و مولفه‌های تقسیم‌بندی کمیسیون‌ها و همچنین اجرایی تشکیل شدند.

وی افزود: این کارگروه اجرایی وظایفی را دنبال می‌کرد که در نوبت اول فراکسیون باید هیات رییسه مجلس انتخاب شود، بعد از جلسه اول که روز هفتم خواهیم داشت، در جلسه دوم اگر روز هشتم باشد علیرغم منع قانونی که دارد، عصر روز هفتم این فراکسیون تشکیل جلسه خواهد داد ، لذا مسیر انتخاب هیات رییسه مجلس یازدهم، فراکسیون است و هر گروه یا هر فردی که جمعی را دورهم جمع می‌کند و تصمیمی می‌گیرند رسمیت ندارد اگر چه می‌تواند در فراکسیون اثرگذار باشد اما آنچه که از نظر مجلس رسمیت دارد، نتیجه‌ فراکسیون است.

زاکانی ادامه داد: به همین دلیل در روز پنجشنبه هفته جاری یک جلسه با نمایندگان خواهیم داشت و بنا شد که همه کسانی که به عنوان داوطلب ریاست و نواب رییس هستند را از طریق نظرخواهی از همین ۶۲ نفر دعوت کنیم تا رویکردها و برنامه‌های خودشان را معرفی کنند تا بتوانیم یک مسیر را دنبال کنیم.

در‌ ادامه این نشست، زاکانی در پاسخ به سوالی پیرامون تشکیل فراکسیون‌های مختلف تا این لحظه‌، گفت: فراکسیون‌های مختلف که تخصصی و موضوعی هستند در همه مجالس بوده‌ است اما آنچه که مهم است فراکسیون سیاسی است و بر این اساس تصمیم گرفته شده تا این فراکسیون در نخستین‌ اقدام به انتخاب هیات رییسه کند و مقرر شده است تا غیر از این ۱۲ نفری که فراکسیون معرفی می‌کند، فرد دیگری در صحن علنی مجلس برای کرسی‌های هیات رییسه کاندیدا نشوند.

وی ادامه داد: اما تشکیل فراکسیون‌های دیگر به صورت بخشی یا موضوعی تشکیل می‌شوند که اتفاقاً امر مبارکی است و حتی کارهای موضوعی فراکسیون‌ها می‌تواند به کار مجلس کمک کند.

زاکانی در ادامه ابراز داشت: برخی افراد تصمیم بر کاندیداتوری برای ریاست دارند، برخی افراد هم هستند که دیگران به دنبال داوطلبی آنها هستند. اما درنهایت پنجشنبه هفته جاری جلسه‌ای تشکیل می‌شود و افراد انتخاب می‌شوند که اگر کسی در فراکسیون رای نیاورد، نباید در صحن علنی کاندیدا شود.

وی ادامه داد: هیچ‌کدام از این فراکسیون‌ها و نشست‌ها رسمیت ندارند و اخباری هم که مطرح می‌شود بیشتر شایعه‌ است.

منتخب مجلس یازدهم در خصوص کاهش اختیارات رییس مجلس و اینکه گفته می‌شود رییس تنها سخنگوی مجلس است، بیان داشت: در دوره حضور آقای لاریجانی اختیاراتی برای ایشان صورت گرفت که فراتر از حد معقول بود و این باید اصلاح شود.

وی افزود: البته اینکه رییس مجلس فقط سخنگوی مجلس است، حرف غلطی است. اختیاراتی که مجلس به ایشان می‌دهد هرچقدر هم که کم شود رییس مجلس باید نماینده‌ تفکرات نمایندگان مجلس باشد. همچنین مدیریت و هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی و خاص توسط رییس مجلس انجام می‌شود که رییس باید به گونه‌ای عمل کند که محصول عمل کمیسیون‌ها پیش‌برد اهداف و برنامه‌های مجلس باشد.

زاکانی ابراز داشت: در نتیجه هرکسی که در جایگاه رییس مجلس قرار می‌گیرد در کنار مدیریت باید صداقت داشته باشد و نظرات نمایندگان را نمایندگی کند، به عبارت دیگر مجلس در راس امور است، نه رییس مجلس که ان‌شاءالله امیدوارم این اصلاحات در مجلس یازدهم انجام شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز