خبرگزاری کار ایران

قاسمی در صحن مجلس مطرح کرد:

حمایت از تولیدکننده به معنی پول‌پاشی و تصویب قوانین متعدد نیست

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۴۷۰

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: برخی سیاستگذاران تصور می‌کنند با پول پاشی و تصویب قوانین متعدد می‌توانند از تولید داخلی حمایت کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد قاسمی در جلسه علنی امروز (  گزارشی درباره اقدامات این مرکز برای «جهش تولید» ارائه کرد و گفت: سازمان برنامه و بودجه کارگروهی ویژه برای تحقق شعار سال تشکیل داده بود که بنده به صورت مستمر در آن جلسات شرکت کردم و مجموعه‌ای از برنامه‌های دستگاه‌های مختلف برای جهش تولید اولویت بندی شد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس متذکر شد: همچنین کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی جلسات متعددی تشکیل داد که در آن جلسات مجموعه ای از پیشنهادات برای تحقق شعار سال بررسی شد و گزارشی در این زمینه تهیه شده است که هفته آینده تقدیم مجلس شورای اسلامی می‌شود.

قاسمی تصریح کرد: ما دائما در این دو دهه اخیر شعار حمایت از تولید داده ایم و باید مشخص شود که این مساله به چه نتایجی رسیده است. البته کسی منکر دستاوردهایی که در این زمینه به ویژه تقویت زیرساخت ها شده است، نیست اما باید الزامات و روش مطلوب حمایت از تولید نیز مورد توجه قرار گیرد.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به اینکه تجربه کشورهایی چون چین، ژاپن و آلمان در حمایت از تولید مورد بررسی ما قرار گرفته است اظهار داشت: در همه این کشورها دولت در فرآیند صنعتی شدن و علمی شدن تولید نقش داشته است و از سوی دیگر در همه این کشورها برای دستیابی به اهداف مذکور حمایت های مالی و تعرفه ای در دستور کار قرار گرفته است.

وی بیان کرد: همچنین فرهنگ تولید و سرمایه گذاری تقویت شده و در مقابل محدودیت های فراوانی برای فعالیت هایی که منجر به رانت جویی می شود، در دستور کار قرار گرفته است که باید ما این تجربه ها را از کشورهایی که در  عرصه تولید داخلی موفق بوده اند مورد توجه قرار دهیم.

وی افزود: ما وضعیت حمایت از تولید داخلی را بررسی کردهایم و در حمایت های ما عمدتا چنین معیارهایی که در کشورهای مذکور مدنظر قرار گرفته رعایت نشده است و علیرغم اینکه کشور ما میلیاردها تومان صرف حمایت از تولید کرده است اما ساختار صنعتی و تولیدی کشور ما هنوز کهنه و قدیمی است و باید این رویه تغییر کند.

سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس با بیان اینکه کیفیت محصولات تولیدی ما بعضا خوب نیست، گفت: در ذهن سیاستگذاران ایرانی باورهای نادرستی برای حمایت از تولید شکل گرفته که باید این باورهای غلط تغییر کند که یکی از این باورهای اشتباه آن است که این افراد تصور می کنند که تولید به معنای پول پاشی و تصویب قوانین متعدد است اما با این اقدامات نمی توان گامی در جهت حمایت از تولید برداشت.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز