خبرگزاری کار ایران

ربیعی در نشست خبری مطرح کرد:

اگر آمارها صعودی شود به سناریوهای سخت‌گیرانه برمی‌گردیم/ روزانه ۳۰ هزار تست کرونا گرفته می‌شود

asdasd
کد خبر : ۹۱۲۰۳۶

سخنگوی دولت گفت: روزانه ۳۰ هزار تست کرونا در کشور گرفته می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری امروز ۲۲ اردیبهشت‌ماه خود گفت: امیدوارم خداوند به برکت ماه رمضان و شب‌های قدر به مردم ایران و جهان برای رهایی از ویروس کرونا کمک کند.

وی افزود: مردم بی‌تردید مطمئن باشند دولت به طور شبانه روزی در مقابله با شیوع بیماری کرونا و حفظ جان و معیشت مردم اهتمام داشته است، شرایط بسیار بد است و در شرایط بد اقتصاد دنیا و اقتصاد تحریمی کشور ما باید از جان‌ها حمایت و دفاع کنیم.

ربیعی با اشاره به تشکیل جلسه ستاد مقابله کرونا با حضور رهبری گفت: بررسی‌های ما نشان می‌داد با چند اقدام فاصله‌گذاری هوشمند شاهد کاهش مرگ اما افزایش بیماریابی در کشور هستیم. دو منحنی یکی رو به بالا و دیگر با شیب ملایم رو به پایین است، کیس‌های سرپایی در حال پایش هستند و این کیس‌ها با کمک وزارت بهداشت امروز به مرز ۳۰ هزار تست در روز و به یک و نیم میلیون تست برای کامل شدن برنامه غربالگری رسیده است.

سخنگوی دولت خاطرنشان کرد: در ستاد همچنان بر رعایت فاصله‌گذاری تاکید شد هر چند که ۸۳ درصد مردم فاصله‌گذاری را رعایت کرده بودند، همت در تولید تجهیزات و تلاش کادر درمان از عوامل موفقیت ما بودند؛ باید برگشت به کارها با رعایت فاصله‌گذاری را داشته باشیم تا بتوانیم ضمن حفظ معیشت مردم از شر این ویروس رهایی یابیم.

وی با بیان اینکه ۵ سناریوی مختلف از آزاد کردن رفتارها تا به وجود آمدن مرگ یا سناریوی سختگیرانه و همچنین سناریوی بدون مداخله و کنترل با مداخله نسبی و در نهایت سناریو یقرنطینه پیش روی ما وجود داشت، خاطرنشان کرد: انتخاب سناریوی مناسب و واکنش مناسب وزارت بهداشت و درمان و نیز آماده بودن کادر درمان به ما کمک کرد که آمار مرگ ما پایین باشد.

سخنگوی دولت با بیان اینکه میان سناریوها، سناریوهای چهار و پنج را انتخاب کردیم، گفت: سخت‌گیری‌های زیادی را انجام دادیم و حتی آماده بودن کادر درمانی و فراهم بودن تجهیزات پزشکی موجب شد تعداد مرگ‌های ما رو به پایین باشد. باید سناریوی چهارم را رعایت کنیم و در شهرهایی که سفید هستند، به سمت سناریوهای پایین پیش خواهیم رفت و کماکان از مردم میخواهیم که پروتکل‌ها را رعایت کنند.

وی تصریح کرد: در جاهایی که احساس کنیم ۱۴ روز متوالی عدد ما متناسب است، به سمت سناریوی پایین می‌رویم، اما مشخص نیست که این سناریوها ثابت بماند.

ربیعی با تاکید بر اینکه رمز موفقیت ما در پیشگیری از به خطر افتادن سلامت جامعه و از یک سو در ورطه فقر و بیکاری نیفتادن مستلزم رعایت همه پروتکل‌ها است، اظهار داشت: این یک همکاری و جنبش عظیم برای مراعات را میطلبد و اعتماد به آنچه که مسئولان می‌گویند را آویزه گوش قرار دهیم ما همچنان در شرایط عادی به سر می‌بریم و چون منحنی نزولی مرگ را داریم این تصویر نباید پیش بیاید که وضعیت عادی است.

وی افزود: در استان خوزستان روند ما در ابتلا و آمار مرگ و میر در اثر کرونا افزایش داشته که در سه روز گذشته هم ادامه داشته است. استان خوزستان زیر ۵۰ درصد رعایت فاصلهگذاری اجتماعی را دارد که باعث روند افزایشی در این استان شده است.

دستیار ارتباطات رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آموزش ما تعطیل نشده بلکه بصورت مجازی و تصویری با کمک صدا و سیما انجام شده، گفت: از ۲۷ اردیبهشت مدارس با حضور معلمان باز هستند اما حضور در مدارس بصورت اختیاری است. برای دانشگاهها به تصمیمی نرسیدیم، به نظر الگوی آموزش و پرورش برای آموزش عالی هم می‌تواند مورد نظر باشد اما باید فکری برای خوابگاه‌ها شود.

ربیعی با بیان اینکه ستاد مقابله با کرونا در جلسه آینده خود تصمیم خودش را درباره آموزش عالی خواهد گرفت، ادامه داد: مقرر شد کلیه مساجد و هیات‌ها و همچنین رستوان‌ها با رعایت دستور عمل‌های بهداشتی به صورت تدریجی بازگشایی شوند. البته در برخی مناطق سفید این بازگشایی‌ها انجام شده است.

وی با اشاره به نزدیک بودن به شب‌های قدر گفت: رهبری معظم به دو نکته مهم در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اشاره داشتند، گسترش شبکه‌های بهداشت و مقدم کردن پیشگیری بر بهداشت تداوم داشته باشد، نکته دوم رهبری معظم آثار مثبت معنویت و نیاز معنوی جامعه در مقابله با شرایط سخت کرونایی است بدون تردید برگزاری مراسم شب‌های قدر و ایجاد امکان برای دعا و نیایش با پروردگار از این شب‌های عزیز برای مبارزه با کرونا موثر خواهد بود. معنویت و اتکا به خداوند در افزایش روحیه مبارزه با کرونا موثر خواهد بود.

وی افزود: رهبری پیش از این نیز نسبت به این موضوع دغدغه داشته‌اند که با همکاری صدا و سیما و وزارت کشور  تدابیر اندیشیده خواهد شد که مراسم احیا برگزار شود و با پخش زنده این مراسم مردم می‌توانند از برکات این شب‌‌ها استفاده کنند.

وی در خصوص تاکید مقام معظم رهبری بر بررسی بازگشایی مساجد و اماکن مذهبی، گفت: وزارت کشور با کمیته اجتماعی، سیاسی خود و وزیر بهداشت با کمیته بهداشت ظرف این چند روز بررسی خواهند کرد و نتیجه این کمیته در جلسه بعدی ستاد مقابله با کرونا ارائه خواهد شد.

سخنگوی دولت ادامه داد: با روحیه‌ای که نمازگزارن ما دارند، ما می‌توانیم پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم، تجمع کردن و کنار هم ایستادن نباید به وجود بیاید و مسئولان امر نیز پیگیری و مراعات خواهند کرد.

ربیعی درباره فروش سهام عدالت و حفظ منافع مردم گفت:‌ عده‌ای بودند که با پول‌های اندک خرید می‌کردند، اعلام عمومی به این افراد کمک کرد که از ارزش سهام‌شان مطلع شوند. افرادی که در این شرایط احتیاج داشته باشند، می‌توانند سهامشان را بفروشند و افرادی هم که قصد سرمایه‌گذاری دارند، می‌توانند سهامشان را نگه‌دارند تا برای روزهای آینده باقی بماند.

وی اضافه کرد: 36 شرکت بورسی درجه یک کشور انتخاب شده‌اند و مشمولان می‌توانند به اینها مراجعه کنند البته چون تمام سهام را یکجا نمی‌توان فروخت، ‌افراد به صورت تدریجی می‌توانند بفروشند البته این به کشش بازار نیز بستگی دارد. شیوه‌هایی که برای فروش در نظر گرفته شده، روش‌هایی بوده که ما بتوانیم از سوداگری پیشگیری کنیم.

علی ربیعی دستیار ارتباطات اجتماعی رییسجمهور و سخنگوی دولت در پاسخ به سوال ایلنا، درخصوص مطرح شدن احتمال مذاکره میان ایران و آمریکا بعد از اتخاذ مواضع اخیر پیرامون مساله تبادل زندانیان میان دو کشور، گفت: آنچه که من درباره تبادل زندانیان مطرح کردم ناظر به پیشنهاد دو سال قبل آقای  ظریف بود.

وی ادامه داد: وزیر امور خارجه کشورمان قبلا مطرح کرده بودند که درخصوص آزادی و تبادل زندانی میان دو کشور نیازی به میانجی‌گری نیست و این اقدام می‌تواند از طریق دفتر حافظت منافع که سوییس است و قبلا تجربه خوبی هم در این خصوص دارد، صورت گیرد.

ربیعی  تاکید کرد: در این جا هیچ بحثی درخصوص برداشت‌هایی که مطرح شد مبنی بر مذاکره صورت نگرفته است.

سخنگوی دولت درخصوص احتمال تغییر وضعیت و اعمال مجدد محدودیت در شهرها با توجه به وضعیت پیش آمده در آبادان، گفت: ما بازهم تاکید می‌کنیم که این وضعیت سفید، زرد و قرمز که اکنون اعلام شده ثابت نیست، درخصوص آبادان هم ما گزارش‌هایی داشتیم که با توجه به آداب و رسوم محلی که دارند، عزادارای‌ها و جشن‌هایی انجام می‌شود و ایجاد چنین شرایطی محتمل بود.

وی ادامه داد: ما به طور طبیعی برای حفظ جان افراد اگر لازم باشد به وضعیت سابق بازگشت می‌کنیم و اگر آمارها صعودی شود به سناریوهای سختگیرانه روی خواهیم آورد.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درخصوص اتفاقات اخیر در مرز شرقی کشور، ابراز داشت: من در ابتدا از این مساله ابراز تاسف می‌کنم و به بازماندگان قربانیان حادثه‌ای که در مرز ما و افغانستان افتاد، تسلیت می‌گویم، این اخبار و تصاویر موجب دلشکستگی همه ما شد.

وی اضافه کرد: لازم می‌دانم به دوستی و برادری میان دو کشور اشاره کنم، ما میزبان بیش از 3 میلیون شهروند کشور افغانستان هستیم و در وضعیت کرونا برای این عزیزان شرایطی همانند شهروندان خودمان قائل شدیم، حتی در مساله اشتغال علیرغم این که خودمان با بیکاری مواجه هستیم اما هیچ‌گاه بازداشت و طرد نداشتیم مگر افرادی که مرتکب جرم می‌شدند و حتی اتفاقاتی مانند اردوگاه‌های کشورهای دیگر در اینجا رخ نداد.

ربیعی در ادامه ابراز داشت: نباید این حوادث منجر به تفسیرهای غلط شود، ما و افغانستانیها سابقه فرهنگی مشترک عمیقی داریم و با وجود اینکه اهمیت زیادی برای روابط دوستانه قائل هستیم آمادگی خود را به دولت این کشور برای تشکیل کمیته مشترک و بررسی این حادثه اعلام کردیم.

وی افزود: به نظر می‌آید نارسایی‌هایی در تردد افراد در مرزها وجود دارد که برطرف کردن این مساله وظیفه مرزبانان کشور افغانستان هم هست، آنچه که ما پیشنهاد می‌کنیم برای کمیته مشترک به این دلیل است که می‌خواهیم از این حوادث پیشگیری شود، البته مطلع هستیم که برخی نیت‌های شومی دارند و به دنبال برهم زدن روابط ما هستند که ما اجازه نخواهیم داد، این اتفاق صورت گیرد.

سخنگوی دولت در خصوص انتخاب نخست وزیر جدید عراق گفت: دولت جمهوری اسلامی ایران از تشکیل دولت جدید و انتخاب آقای مصطفی الکاظمی با رای بالای پارلمان عراق به ایشان و برخی اعضای کابینه ایشان استقبال می‌کند و امیدواریم روابط دو کشور در دوره ایشان بیش از گذشته توسعه پیدا کند، با توجه به گذشته مشترکی که با عراق داریم و همچنین نقاط مشترک فراوانی که میان ما و عراق وجود دارد، عراق برای ما اهمیت و اولویت بسیار بالایی دارد و آماده همکاری همه جانبه هستیم.

ربیعی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا دولت مخالف ارائه گزارش تحقیق و تفحص مجلس است، گفت: دولت تمام اختیارات و وظایف مجلس را به رسمیت می‌شناسد؛ براساس آیین نامه داخلی مجلس، یکی از اختیارات مجلس تحقیق و تفحص است و مجلس از استقلال برخوردار است.

وی با طرح این سؤال که چه کسی مانع ارائه این گزارش شده است، گفت: ما هیچ مانعی برای ارائه این گزارش نداریم و اساساً چنین خبری صحت ندارد. مجلس یک هویت یکپارچه است که از گرایش‌های سیاسی مختلف تشکیل شده است و دستورات به نوبت مطرح می‌شود و اینکه بنا بود این هفته در دستور کار باشد یا خیر به خود مجلس مربوط است.

وی تأکید کرد: خوشبختانه در شرایط فعلی گردش اطلاعات انقدر زیاد شده که اطلاعات پنهان نمی‌ماند.

ربیعی در خصوص تشکیل وزارت بازرگانی نیز گفت: ما خواستار تشکیل وزارت بازرگانی بودیم و بارها اعلام کردیم تشکیل وزارت بازرگانی برای ما مهم است، در شرایط تحریم و وضعیتی که کرونا برای ما به وجود آورده آرایش و ساختار متناسب با شرایط فعلی قطعا اجتناب ناپذیر است. باید وضعیت را به سمتی می‌بردیم که امر بازرگانی یعنی خرید و فروش در جایی متمرکز می‌شد. دولت برای اینکه بازار را در کنترل قیمت و عرضه به موقع دربیاورد، نیازمند این وزارتخانه بود.

وی افزود: مدیریت متمرکز بخش بازرگانی در وزارت بازرگانی از مشکلات موجود کم می‌کرد اما با تصمیم مجلس دولت ناچار است با ساختارهای فعلی نبود وزارت بازرگانی را جبران کند. بر همین اساس در وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلاح ساختار و ارتباط با سایر وزارتخانه‌ها را برای پیشبرد اهدافمان ادامه خواهیم داد تا بتوایم نیازمندی ها را برطرف کنیم اگرچه این اقدامات نمی‌تواند جای وزارت بازرگانی را بگیرد. ما به نظر نمایندگان احترام می‌گذاریم و اگرچه احساس خلا می‌کنیم اما رای نمایندگان برای ما محترم است.

ربیعی ادامه داد: ‌دولت با فعالیت خود به این نتیجه رسید که برای اینکه بتواند بازار را کنترل کند، نیازمند این وزارتخانه است ولی به هر حال این طرح رد شد و دولت ناچار است با ساختارهای داخلی خود خلأ وزارت بازرگانی را پر کند.

وی گفت: به نظر نمایندگان احترام می‌گذاریم و از اینکه تشکیل وزارت بازرگانی رأی نیاورد، ناراحت نیستیم و اصلاح ساختار را به نحوی به جلو خواهیم برد.

ربیعی در بخش پایانی نشست امروز در پاسخ به سوالی پیرامون افزایش قیمت خودرو و مسکن در روزهایی که به دلیل شیوع کرونا بخش‌های مختلف اقتصاد دچار افت و رکود هستند، گفت: این موضوع در دو جلسه اخیر دولت هم بحث شد، درخصوص مسکن اولویت ما طبقات و اقشاری هستند که مسکن مورد نیاز آن‌ها است، مانند معلمان، کارگران و بازنشستگان اما مسیر قیمت مسکن همانند ارز و سکه از هیچ منطقی پیروی نمی‌کند.

وی ادامه داد: البته بخشی از سرمایه سرگردانی که در بازار وجود داشت و موجب ایجاد هیجان و تورم در بازار می‌شد، اکنون به سمت بورس رفته و این خوشحال کننده است.

دستیار ارتباطات اجتماعی رییس‌جمهور در ادامه به راهکار اتخاذ شده توسط دولت اشاره کرد و بیان داشت: از میان افرادی که نیازمند مسکن هستند ما 800 هزار واحد ثبت نام کردیم و این برنامه تولید مسکن از سوی دولت مدام جریان خواهد داشت تا به نیازمند واقعی مسکن پاسخ بدهیم.

وی ادامه داد: در تلاش هستیم تا مسکن را برای اقشاری که نیازمند هستند تامین کنیم و همچنین نگذاریم که هجوم پول به سمت بازار مسکن بیاید.

ربیعی همچنین درخصوص بازار خودرو، گفت: مسئولیتی به وزیر صمت داده شد که یک بسته قیمتی را با توجه به جلسه شورای تنظیم بازار که فکر می‌کنم این هفته اعلام خواهد شد و حتی شاید امروز باشد، اجرایی شود.

وی ادامه داد: در حوزه خودرو تولید ما کم نشده و نزدیک به 8000 خودرو روزانه تولید داریم، حدود 4000 خودرو در سایپا و نزدیک به همین عدد در ایرانخودرو تولید می‌شود. به همین جهت تصمیم گرفته شد مثلا سایت ثبت نام خودرو که تاکنون مدت محدود باز می‌شد به مدت یک هفته باز باشد تا این شگرد که برخی ثبت نام گسترده انجام می‌دهند جلوگیری شود و یا این که اگر ثبت نام ها زیاد شد به روش هایی مانند قرعه‌کشی روی خواهیم آورد.

سخنگوی دولت افزود: کمیته سه جانبه‌ای که تشکل می‌شود براساس فرمول قیمت پایه+تورم سالانه قیمت‌ها را تعیین خواهد کرد، البته این یک افزایش طبیعی دارد اما با آن چیزی که به صورت صوری در بازار جریان دارد تفاوت خواهد داشت.

وی در پایان ابراز داشت: چند سایت بودند که در بازار خودرو قیمت سازی می‌کردند و بعد از این که تذکر داده اما توجه نکردند، این سایت‌ها بسته شدند که البته در صورت تداوم در مراجع قضایی رسیدگی خواهد شد، در نتیجه فکر می‌کنم با این مجموعه تصمیمات و همچنین افزایش تولید به ما کمک کند که قیمت را کنترل کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز