خبرگزاری کار ایران

روحانی در جلسه هیأت دولت:

در برجام ماندیم تا خواب‌های ترامپ آشفته شود/ باید درباره سهام عدالت به مردم توضیح داده شود/ با حذف ۴ صفر از پول ملی یک مشکل فرهنگی را حل کردیم

asdasd
کد خبر : ۹۰۹۶۳۱

رئیس جمهور گفت: ترامپ با لج‌بازی با رئیس‌جمهور قبلی از برجام خارج شد و قصد داشت با خروج ایران از برجام، پرونده ایران به شورای امنیت برود اما با تدبیر نظام خواب ترامپ تعبیر نشد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز در جلسه هیات دولت  با تبریک میلاد امام حسن مجتبی (ع) گفت: امام حسن مجتبی امام صلح بود،  صلح، وحدت و تدبیر را در زندگی سیاسی امام حسن مجتبی (ع) مشاهده می‌کنیم.

رئیس‌جمهور با اشاره به خروج آمریکا از برجام عنوان کرد: در آستانه ۱۸ اردیبهشت هستیم، این روز آغاز تحریم و فشار بی‌نظیر در تاریخ کشورهاست؛ چرا که ایران از سوی یک رژیم مستبد مورد تحریم قرار گرفت.

وی ادامه داد: ۲ سال پیش در همین ایام بر خلاف همه قوانین و مقررات بین  المللی ترامپ صریحاً از برجام خارج شد و آن را مکتوب کرد و در مقابل دوربین خبرنگاران قرار داد.

روحانی یادآور شد  ما ۲ سال و ۴ ماه با دنیا مذاکره کردیم، از اوایل مهر سال ۹۲ مذاکرات را در نیویورک با ۱+۵ شروع کردیم  و آن ادامه پیدا کرد. ۲ سال و ۴ ماه طول کشید و تا این روند در  ۲۶  دی سال ۹۴ به ثمر بنشیند و توافقات حاصل شود.

وی ادامه داد: در اواخر دی ماه سال ۹۴ این توافق اجرایی و عملیاتی شد دو سال و چهار ماه هم به این توافق عمل شد یعنی از آخر دی سال ۹۴ این روند ادامه پیدا کرد تا اردیبهشت سال ۹۷ یعنی دو سال و چهار ماه این توافق اجرایی شد در این مدت خیر و برکت فراوانی برای کشور ما داشت و در تاریخ سیاسی کشور کم نظیر بود.

رئیس دولت دوازدهم تاکید کرد:  کاری که انجام گرفت همه قطعنامه‌هایی که علیه ما بود را برداشت. پرونده بزرگی که ما را به زیر فصل ۷ شورای امنیت می‌برد، بسته شد.  بعد از توافق در سال  ۹۵  یک رشد اقتصادی بی‌نظیر داشتیم آن سال رشد اقتصادی ما ۱۲  و نیم درصد بود  که در این سال‌ها در تاریخ کشور کم نظیر بود.

وی یادآور شد: فروش نفت ما از ۹۰۰ هزار بشکه به ۲ میلیون ۸۰۰ بشکه رسید و طبیعتا این تحملش برای مخالفان جمهوری اسلامی سخت و سنگین بود. 

روحانی گفت: عراق از سال ۱۹۹۱ در تحریم شورای امنیت و ذیل فصل ۷ این شورا قرار گرفت. سال ۲۰۰۳  آمریکا این کشور را اشغال کرد حکومت صدام را سرنگون کرد و دولتی را بر سر کار آورد اما همچنان این کشور در فصل ۷ قرار دارد. در صورتی که جمهوری  اسلامی کشور از فصل ۷ بیرون آمد و این افتخار  سیاسی تاریخ ایران است.

وی ادامه داد: آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ماه سال ۹۷ کار بسیار احمقانه‌ای انجام داد و از توافق برجام، به صورت یکجانبه خارج شد که من همان روز بلافاصله در برابر دوربین ایستادم و در آنجا ضمن محکوم کردن کار آمریکا و بر خلاف مقررات بین‌المللی بودن آن گفتم فعلا ما در این توافق ما ماندیم و به جای پنج بعلاوه یک با ۴+۱ خواهیم بود و مهلتی به اینها می‌دهیم تا ببینیم آیا آنها می‌توانند منافع ما را تامین کنند یا خیر.

روحانی با بیان اینکه اولین تیر ترامپ به سنگ خورد، گفت: آنها فکر می‌کردند که پس از خروج آنها از برجام، ما هم خارج می‌شویم و پرونده به شورای امنیت می‌رود و وقتی هم به شورای امنیت رفت تمام آنچه به دست آوردیم، از دست می‌رود که خوشبختانه این خواب آشفته ترامپ با تدبیر نظام تعبیر نشد.

وی بیان کرد: ما یک مهلت یکساله به ۴+۱ دادیم تا رسیدیم به ۱۸ اردیبهشت سال ۹۸ تا آنها به تعهداتشان عمل کنند در غیر این صورت از امروز ما نیز به کاهش تعهدات خود شروع خواهیم کرد.

روحانی ادامه داد: در پنج مرحله ما تمام آنچه لازم بود که کاهش دهیم، کاهش دادیم حالا دو مرتبه در یک میزان و ترازوی برابریم و امروز ما یک حالت متعادلی داریم، هر موقع آنها حاضر شوند به تعهدات کامل برجامی عمل کنند ما نیز همان روز به تعهدات کامل برجامی عمل خواهیم کرد.

رئیس دولت دوازدهم گفت: آمریکا تلاش کرد اروپا را به سمت خود بکشد که موفق نشد و هر کاری کرد ناموفق بود؛ ما امروز در مقطعی قرار گرفته‌ایم که آمریکا احساس می‌کند در ماه‌های آینده ما به یک پیروزی بزرگی می‌رسیم.

وی افزود: آمریکایی‌ها دو ماه است که از خواب غفلت بیدار شده‌اند و فهمیده‌اند چه خطای بزرگی کرده‌اند که از برجام خارج شده‌اند و امروز متوجه خواهند شد که چه اشتباه بزرگی کرده‌اند. برای آمریکا دیگر برجامی وجود ندارد مگر اینکه دو مرتبه درخواست کنند و تمام خطاها را جبران کنند و تحریم‌ها را بردارند.

رئیس دولت دوازدهم بیان کرد: آنچه که امروز آمریکایی‌ها راجع به تحریم تسلیحاتی بحث می‌کنند، باید بدانند این جزو لاینفک برجام است و پاسخ ما همانی است که من در نامه به سران در پاراگراف آخر نوشتم؛ در پاراگراف آخر من تأکید کردم که اگر چنین شود ما چنان خواهیم کرد؛ آنها می‌دانند که خطای آنها چه شکست بزرگ تاریخی برای آنها خواهد بود.

وی ادامه داد: مردم در آن دو سال و 4 ماهی که ما تلاش می‌کردیم، پشتیبان ما بودند و اگر حضور و تظاهرات مردم نبود ما موفق نمی‌شدیم. دولت با ملت هم نظرند و کل ملت پشتیبان دولت است، اگر مردم به صحنه نمی‌آمدند و حمایت نمی‌کردند و رهبری و مجلس و شورای نگهبان و شورای عالی امنیت ملی به دولت کمک نمی‌کرد، ما به هدف نمی‌رسیدیم.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه این موفقیتی که به دست آوردیم در سایه کار و تلاش مردم است، گفت: مردم علیرغم همه سختی‌ها خم به ابرو نیاورند؛ هر روزی که لازم بود به خیابان آمدند و تظاهرات کردند. امروز هم باز اگر در قبال کرونا و مقابله با آن به طور نسبی و قابل قبول در مقایسه با کل جهان موفق هستیم، به دلیل حضور مردم است. کارآفرینان به صحنه آمدند و یک تحول بزرگ در کشور آغاز شد.

روحانی در ادامه ابراز داشت: آمریکا و برخی کشور های دیگر بدانند که ایران به هیچ عنوان تخطی از قطعنامه ۲۲۳۱ را نخواهد پذیرفت، حق مسلم ایران است که از چارچوب تحریم‌های قطعنامه براساس زمانبندی خارج شوند، البته ما چه سلاح بسازیم و چه بخریم برای دفاع ملت‌ها است، سلاح ما آب بر آتش خواهد بود نه بنزین بر آتش.

وی تاکید کرد: آمریکا بداند که این راه برای همیشه بسته است و بهترین و عاقلانه‌ترین راه این است که به برجام برگردد و از ملت ایران عذرخواهی کند و غرامت بپردازد که البته از این جماعتی اکنون بر سر کار هستند، بعید است.

رییس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: امسال که سال جهش تولید است، دولت به این تصمیم رسید که سهام شرکت‌های بزرگ، بسیار مهم و سودآور خود را در بورس عرضه کند که تاکنون یک نوبت انجام شد و به زودی نوبت دیگری انجام می‌شود و نوبت‌های بعدی به مرور انجام خواهد شد. این کار دو علت دارد، نخست این‌که اگر ما می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید دولت ما چابک شود و تصدی‌گری را کنار بگذارد، باید اقتصاد را به بخش خصوصی و مردم واگذار کنیم و حتی شرکت‌های عمومی غیردولتی هم وارد بازار شوند.

وی ادامه داد: علت دوم هم این است که نقدینگی در جامعه ما زیاد است و یکی از راه‌های درست و صحیح برای کنترل نقدینگی در بازار و کاهش یا مهار تورم، حضور مردم در بورس است. مردم در بورس صاحب سهام می‌شوند به مرور آن‌ را افزایش می‌دهند یا می‌فروشند، در نتیجه این اقدام دولت هم نقدینگی کنترل می‌شود هم بنگاه‌های دولتی شفاف می‌شوند. برای ما مهم است که شستا شفاف شود، شستاها هم شفاف شوند و سایر شرکت‌های دولت تا همه ببیند، باید بدانیم که مبارزه با فساد و رانت از طریق شفافیت است و ما این راه را ادامه می‌دهیم.

رییس دولت در ادامه بیان داشت: نکته بعدی که می‌خواهم روی آن تاکید کنم سهام عدالت است، حدود ۵۰ میلیون نفر صاحب سهام عدالت هستند و مالکیت این سهام عدالت از سال ۸۴ متعلق به مردم بود، این بحث‌ها انجام گرفت و تصویب شد، مقام معظم رهبری هم موافقت کردند. در مجمع تشخیص مصلحت نظام هم بحث و آیین‌نامه‌ها نوشته شد اما خیلی روشن نبود و تنها یک برگه در دست مردم قرار گرفت به عنوان سهام عدالت می‌بایست به تدریج از سود سهام محاسبه می‌شد که مردم کم‌کم مالک شوند و در دولت یازدهم سود این سهام هم محاسبه و تاکنون سه نوبت به مردم پرداخت شد.

وی افزود: اما اکنون زمان این رسیده که این سهام در اختیار خود مردم قرار گیرد و آن‌ها خودشان تصمیم بگیرند که می‌خواهند بفروشند یا نگه‌دارند. مردم از امروز صاحب این سهام هستند و من از وزارت اقتصاد و شورای عالی می‌خواهم که به زبان ساده و روان برای تمام مردم توضیح بدهند چرا که از این ۵۰ میلیون نفر که دارنده سهام عدالت هستند، حدود ۱۵ میلیون نفر روستایی، تعداد بسیار زیادی بازنشسته و عده‌ای عشایر هستند، افراد مختلف در سطوح مختلف جامعه از خادم یک مسجد و حسینیه و راننده تاکسی تا یک قالی‌باف و فعال قرآنی همه و همه داخل این ۵۰ میلیون نفر هستند.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود ابراز داشت: باید به ساده‌ترین روش برای مردم توضیح داده شود و همه باید بدانند که اگر بخواهند این سهام را بفروشند و نیاز به پول دارند، می‌تواند اعلام کنند و سازوکار آن باید خیلی زود انجام شود، اما یک وقتی هم عده‌ای می‌گویند ما اکنون نیاز نداریم و می‌خواهیم سهام را نگه داریم و سالانه سود آن را بگیریم.

وی همچنین در ادامه درباره روند آزادسازی سهام عدالت توسط خانوارها، تصریح کرد: مردم ما روزهای سختی را می‌گذارنند، دو سال تحریم سخت بودیم و بعد هم کرونا آمد و مشاغل مختلف دچار مشکل شده‌اند، در این شرایط آزادسازی این سهام یک کمک به مردم است و هر خانواده ممکن است تعدادی سهام داشته باشد که این به آن‌ها کمک می‌کند. من از وزارت اقتصاد و شورای عالی بورس خواهش می کنم که این ۵۰ میلیون نفر را خطاب قرار دهند که می‌خواهید سهام خود را بفروشید یا نگه‌ دارید، این فرآیند باید در زمان کوتاهی انجام شود چرا که امروز بعضی خانواده‌های ما نیاز ضروری دارند و ممکن است که دو سال دیگر کسی نیاز نداشته باشد.

رییس‌جمهور همچنین درخصوص مصوبه اخیر مجلس به عنوان اصلاح پول ملی، گفت: آخرین نکته من مساله پول ملی است، سالیان طولانی بود که ما یک پول ملی در نوشتار رسمی داشتیم و یک پول ملی در گفتار، مثلا یک وسیله را در مغازه به شما می‌گفتند ۷ تومان اما وقتی به بانک می‌رفتیم مشخص نیست که منظور دقیقا چه بود از ۷هزار که ریال است یا تومان و مردم دچار زحمت و مشکل می‌شدند. حتی مسئولین هم وقتی می‌خواهند یک پروژه را اعلام کنند مجبور هستند که عدد را به ریال که رسمی و نوشتاری است اعلام کنند و بعد به مردم توضیح بدهیم که به تومان فلان عدد می‌شود.

وی ادامه داد: پول ملی ما ریال بود، اما این ریال کجا هست؟ ریال اکنون واحد ملی پول ما است اما اصلا در زندگی مردم حضور ندارد، برای این که ما ذهن مردم را از محاسبه غیر ضرور و بی اهمیت راحت کنیم این لایحه را به مجلس فرستادیم، تا مردم در زندگی راحت باشند چرا مردم ما در معاملات خود از دستفروش تا فروشگاه بزرگ همه به تومان معاملات را انجام می‌دهند، یعنی دولت خود را از مردم جدا کرده بود، مردم با تومان حرف می‌زدند و دولت با ریال می‌نوشت، ما با این لایحه یک مشکل فرهنگی را حل و تسهیل کردیم.

روحانی در پایان اظهار داشت: رقم را کوچک کردیم و شما می‌دانید که تعداد زیادی از کشورها در دنیا این کار را قبلا انجام داده‌اند، بعضی‌ها صفر را حذف کردند و بعضی‌ها هم واحد پولی جدید ایجاد کردند، ما صفر‌ها را حذف کردیم تا پول شکل و صورت بهتری داشته باشد. ما جزو آن‌هایی هستیم که می‌خواهیم پول را مطابق آن چه که مردم می‌گویند درآوریم، به نظر من یک کار مبارک و خوبی در کشور ما انجام گرفت و من بعید می‌دانم که این مساله تاثیر زیادی بر نقدینگی و تورم داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز