خبرگزاری کار ایران

قنبری در گفت‌و‌گو با ایلنا:

تحریم‌ها موجب شد در برخورد با کرونا نسبت به دیگر کشورها آمادگی بیشتری داشته باشیم/ تأثیر کرونا بر بخش خدمات بیش از سایر بخش‌ها بود

asdasd
کد خبر : ۹۰۸۹۰۰

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: تحریم‌ها تا حدود زیادی باعث شدند که تاثیر کرونا در کشور کمتر و شرایط قابل کنترل‌تر شود.

داریوش قنبری فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌و‌گو‌ با خبرنگار ایلنا در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه‌ آیا ویروس کرونا خط بطلانی بر جهانی‌سازی می‌کشد؟ اظهار کرد: به نظر می‌رسد شیوع و ‌همه‌گیر شدن ویروس کرونا تا حدودی نتیجه جهانی شدن است؛ شاید اگر این ویروس در یک یا دو قرن پیش که مردم کمتر با یکدیگر ‌‌ ارتباط داشتند، شیوع پیدا می‌کرد، شاهد بحران امروزی در سطح جهان نبودیم؛ بنابراین انتقال این ویروس از چین به همه دنیا نشانه جهانی شدن است. 

وی افزود: این وضعیت باعث شد تا بسیاری از کشورها مرزهایشان را بیشتر کنترل کنند یعنی اگر‌ جهانی شدن را پدیده‌ای تعریف کنیم که مرزها را کمرنگ کرده بود، شیوع ویروس کرونا باعث شد که حرکتی ضد جهانی شدن شکل بگیرد و کشورها مرزهایشان را بیش از قبل کنترل کنند.

قنبری بیان کرد: ضوابط قرنطینه حالتی را پدید آورد که حتی در اتحادیه اروپا نیز نقل و انتقال از کشوری به کشور دیگر امکان‌پذیر نباشد؛ البته این موضوع در داخل کشورها نیز به وجود آمده یعنی جابه‌جایی مردم از شهری به شهر دیگر نیز تحت تاثیر این شرایط قرار گرفت. 

وی اضافه کرد: در مجموع این وضعیت نوعی فرآیند لوکالیزه شدن را پدید آورده که در مقابل جهانی‌سازی است که به نظر می‌رسد این شرایط نمی‌تواند تداوم داشته باشد چون نیازهای اقتصادی مرز نمی‌شناسند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با ییان اینکه بخش خدمات در کشورهای مختلف بیشترین آسیب را از کرونا دیده است، گفت: شیوع کرونا در بخش خدمات بیش از سایر بخش‌ها تاثیرگذار بوده و بر همین اساس مشاغل جمعیت کثیری با مشکل مواجه شده است. البته این به این معنا نیست که سایر بخش‌ها آسیب ندیده باشند.

وی درباره تأثیر تحریم بر گذر از بحران کرونا نیز گفت: کشور ما نسبت به سایر کشورها وضعیت بهتری دارد از این لحاظ که آمادگی چنین شرایطی را از قبل داشتیم؛ به عبارت دیگر پیش از شیوع کرونا با تحریم‌ها مواجه بودیم و تحریم‌ها ضربه‌های بسیاری بر اقتصاد کشور وارد کرده بود.

قنبری افزود: در خصوص کاهش درآمدهای نفتی آسیب‌پذیری ما نسبت به عراق و عربستان که وابستگی بیستری به نفت دارند، بیشتر بود و می‌توان گفت تحریم‌ها تا حدود زیادی باعث شدند که تاثیر کرونا در کشور کمتر شود چون ما نسبت به سایر کشورها از آمادگی بیشتری برخوردار بودیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز